Afmetingen subframe

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Nou, ik heb het weer voor elkaar hoor. Bezig met een Clio Grand Prix. Even motortje er uit en opfrissen en het kromme subframe vervangen voor eentje die er wat beter uit ziet.

Was weer mooier dan gedacht, het nieuwe subframe krijg ik er niet onder. het boutgat rechtsvoor zit een centimeter te ver naar voren. als het nou naar achteren was had ik nog een kromme frontbalk kunnen bedenken maar naar voren vind ik wat vreemd. nu had ik eerst rechtsvoor eens gemonteerd maar dan past de rest al helemaal niet meer natuurlijk.

Nu heb ik even wat gemeten aan het oude subframe (de nieuwe zit er nog half onder dus opmeten ging niet zo best) en nu zit er een behoorlijk verschil tussen links en rechts tussen de boutgaten. het zou geen Renault zijn als dat niet zo hoort maar bij mijn 19 zijn ze links en rechts exact gelijk en die is 100% schadevrij.

Ik kan geen rare knikken of lasnaden in het front vinden maar vind het vreemd dat het oude subframe zulke rare afmetingen heeft. de nieuwe heeft uiteraard andere maten (anders had ie er nu wel onder gezeten)

Meten = weten dus ik heb even wat waarden gemeten tussen de boutgaten :

Linksachter - linksvoor : 70,5 cm
Rechtsachter - rechtsvoor : 72,5cm
Linksachter - Rechtsvoor (kruislings) : 105,5cm
Rechtsachter - linksvoor (kruislings) : 104cm

Beetje rare waarden, dus mijn vraag is of iemand toevallig een Clio subframe heeft liggen waarbij dit even nagemeten kan worden.
jacques

Er is in ieder geval iemand, die het zeker weet. Herman Minderhout uit Zevenhuizen (ZH). Die heeft jaren lang clio's gericht en heeft ook een richtmal voor subframes.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Heb ff bij mij gemeten,

rechtsvoor had ik ongeveer 74, links en rechts is verschillend. Mijn andere maten verschillen ook iets.

Zou zomaar kunnen dat de auto goed is en het subframe ietwat kort gereden. Heb dat ook ooit gehad toen ik er een onder wilde schroeven.
Ronald1916V

Niemand die even een subframe kan opmeten ? :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Morgenvroeg, ben net thuis (S)
Negotiator
Contacteer:

Dit is de reactie van Sander (ex-RTC'er) op de foto's

Dit is echt te! Als de auto zo krom zou zijn kon je never nooit meer in een rechte lijn rijden. Daarnaast lijkt dit een verschil in de lengte terwijl het andere subframe duidelijk aan de zijkant geraakt was.

Wat ik in eerste instantie zou doen:

Meet allebei de subframes van schroefgat naar schroefgat op. Zowel van voor naar achter, links naar rechts als (heel belangrijk) kruislings! Vergelijk de 2 subframes.

Ik gok dat de “nieuwe” of ongelooflijk krom is, of de verkeerde. Als je echt zekerheid wilt laat je het oude frame erop zetten en laat je de auto door een professional opmeten en waarnodig richten. Dit kost wel wat maar heb je alle zekerheid.
tutuur
Clubsponsor

Ook als het sub van de zijkant geraakt word kan hij korter worden. Duw een gespannen touwtje maar eens in het midden.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Ronald, sms gelezen? Mijn maten (h-h) zijn toch echt anders. Al kan ik ook niet garanderen dat het gemeten frame recht is. Denk het wel aangezien mijn lengtes langer zijn.
Haas
Car: Megane RS

Ik heb er ook nog 1 staan thuis :

Linksachter - linksvoor : 71,5 cm
Rechtsachter - rechtsvoor : 74 cm
Linksachter - Rechtsvoor (kruislings) : 106cm
Rechtsachter - linksvoor (kruislings) : 104.5cm
Linksvoor - Rechtsvoor : 76.8cm
Linksachter - Rechtsachter : 77.2 cm

Maten zijn echt hart op hart gemeten.
Ronald1916V

Dank u, dank u !

Wel vreemd dat er verschil in zit links en rechts. bij de 19 zijn ze gelijk. zal van de week het subframe er eens onder vandaan trekken en de waarden vergelijken. :)
GerryTT

Ronald1916V schreef:Dank u, dank u !

Wel vreemd dat er verschil in zit links en rechts. bij de 19 zijn ze gelijk. zal van de week het subframe er eens onder vandaan trekken en de waarden vergelijken. :)
Bij een clio zit er idd verschil links en rechts. Toen ik het clio subframe onder mijn gt maakte moest ik rechtsvoor het gat iets verder naar voren boren. Nu passen de draagarmen van een clio niet op een gt subframe dus dat zal het wel niet zijn.
Ronald1916V

GerryTT schreef:
Ronald1916V schreef:Dank u, dank u !

Bij een clio zit er idd verschil links en rechts. Toen ik het clio subframe onder mijn gt maakte moest ik rechtsvoor het gat iets verder naar voren boren. Nu passen de draagarmen van een clio niet op een gt subframe dus dat zal het wel niet zijn.
Ik heb toch niet per ongeluk een 5GTT subframe met draagarmen aangeleverd gekregen ? :lol:
GerryTT

Met de draagarmen erop? Dat zou kunnen idd. Ophanging van de draagarmen zit iets verder naar buiten bij de clio tov de gt. Daarom passen de draagarmen van een clio niet op een gt subframe.
Ronald1916V

GerryTT schreef:Met de draagarmen erop? Dat zou kunnen idd. Ophanging van de draagarmen zit iets verder naar buiten bij de clio tov de gt. Daarom passen de draagarmen van een clio niet op een gt subframe.
Nah, lijkt me sterk. ding komt onder een Clio16V vandaan, moet er toch ook weer onder kunnen. :p
Negotiator
Contacteer:

Hij had een 16V sloper staan, zag geen GTT staan dus
ga ervanuit dat het gewoon een 16v frame is :)
Martijn Kool

GerryTT schreef:Met de draagarmen erop? Dat zou kunnen idd. Ophanging van de draagarmen zit iets verder naar buiten bij de clio tov de gt. Daarom passen de draagarmen van een clio niet op een gt subframe.
19 16v draagarmen passen prima op een gtt subframe anders

blijft raar dit ronald, is het subframe nieuw of gebruikt wat eronder moet?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Negotiator
Contacteer:

Is een gebruikte
GerryTT

Martijn Kool schreef:19 16v draagarmen passen prima op een gtt subframe anders
Bij mij niet. Heb nu 19 draagarmen met een clio subframe. Het clio subframe zelf is hetzelfde als van een gt op de ophanging rechtsvoor na, die zit iets verder naar voren. En de bevestiging van de draagarmen is ook anders. Kreeg de 19 draagarmen niet in mijn gt subframe omdat die bevestigingen te dicht op het subframe zitten.

Een origineel clio ophanging is breder als dat van een gt enkel omdat die bevestigingen iets verder van het subframe afzitten. Dit waren iig mijn bevindingen toen ik ermee bezig was.
tutuur
Clubsponsor

Hoeveel scheelt dat? Ik wil bij mijn gtt wss een 16v sub met draagarmen en rs fusee's gebruiken.

Zo heb ik dan toch iets meer spoorbreedte maar niet gelijk willy stuff :D
GerryTT

Scheelde 1,5cm per kant geloof ik. Draagarmen van een clio 16v en een gt zijn qua breedte hetzelfde. Geloof dat de stabilisator bevestiging wel verschilt.
tutuur
Clubsponsor

Net mooi denk ik zo. Willy is alweer 2,5 breder dan 16v in totaal toch? Of per kant?

Dan word het dus ruim 5cm tov gt breedte. Dat word mij iets te veel :p
Plaats reactie