Vaag probleem met de koppeling (Meg II GT)

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Sinds een week heb ik nu een probleem met de koppeling.

Vorige week vrijdag heb ik schoonmoeder naar Schiphol gebracht en op de terugreis leek ook alles in orde. Tot ik een korte stop had gemaakt, daarna leek de koppeling abrupt op te pakken en blijft het pedaal hangen.
Als ik dan met de schoen het pedaal optrek, dan is het weer in orde.

Ik heb het in de week erop nog 1 keer gehad, en toen leek het te ontstaan bij het achteruit rijden. Maar de verschillen waren miniem, je kon het niet heel goed merken.

En vandaag werd het duidelijk dat er echt een mechanisch probleem was, bij het achteruit rijden pakte de koppeling heel abrupt op en bleef het pedaal hangen. Nadat ik het pedaal weer had opgetrokken ging het even weer.
Op de rit naar huis, voor het stoplicht bleek het probleem groter.
Toen ik voor het stoplicht stil stond, auto in de 1e versnelling en pedaal ingedrukt, begon op een gegeven moment de auto vanzelf te rijden. Eerst dacht ik dat er iemand achter mij mij duwde, maar al snel besefte dat het mijn eigen auto was. Snel de auto uit versnelling getrokken en de motor uitgezet.
De koppeling zat helemaal tot aan de bodem en kwam niet meer terug, tot ik hem met mijn voet optrok.
Gelukkig waren we maar een paar km van huis en eenmaal thuis had ik wederom problemen met inparkeren.

In de week ertussen heb ik de koppeling wat getest en de platen zelf lijken nog in orde, de koppeling slipt niet.
Waar ik aan zat te denken was de drukgroep of de druklager.
Nu ik de koppelingsonderdelen op zit te zoeken, blijkt er een hydraulische druklager in te zitten, kan dat het probleem zijn?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:ja:

Eerst ff cilinder bij pedaal uitsluiten ....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Welke cilinder? Ik ben daar begonnen met de zoektocht en ben geen cilinder tegen gekomen.
De pedaal beweegt een staafje door het schutbord en afgezien van een veer en een schakelaar zit er voor de rest volgens mij niets.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Dat staafje is de koppelingscilinder. De rest zit door het schutbord heen. Gaan wel vaker stuk..
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Inderdaad de cilinder vervangen en klaar
wel goed ontluchten !!
Even voor de duidelijkheid ..
Jou koppeling wordt niet meer bediend door een kabel maar door vloeistof druk

Bij het bedaal zit een cilinder en bij de bak
de vloeistof komt uit je remvloeistof potje

dus als die al veels te laag zit kan er ook lucht in het systeem komen !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Dat klinkt aannemelijk, ik ben bang dat we die dan gaan vervangen.

Is het een Renault-eigen onderdeel? Ik kom hem op Havam niet tegen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

@Sven, ik ben bekend met hydraulische koppelingen, ik had hem alleen niet onder mijn Megane verwacht. Ik kwam het voorheen voornamelijk op Japanse auto's tegen en die rijd ik niet :D

Ik zal zo ook even naar het peil kijken van het remvloeistof, als de cilinder kapot is, kan hij lekken en nu blijkt dat hij de vloeistof deelt met de remmen moeten we er geen grappen mee.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Erik Olijnsma schreef:Dat klinkt aannemelijk, ik ben bang dat we die dan gaan vervangen.

Is het een Renault-eigen onderdeel? Ik kom hem op Havam niet tegen.
Correct. Die in de bak is wel te krijgen via Brezan.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Erik Olijnsma schreef:Ik zal zo ook even naar het peil kijken van het remvloeistof, als de cilinder kapot is, kan hij lekken en nu blijkt dat hij de vloeistof deelt met de remmen moeten we er geen grappen mee.
doe je heel verstandig (Y)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

@Arco; bedoel je de hydraulische druklager?
Ben je trouwens verhuisd? Je woonde toch voorheen bij Chris in de buurt?

@Arthur; wel he :wink:

Vanavond zet ik 'm op de brug en gaan we kijken welke cilinder nu kapot is.
Ter referentie;
Hoofdcilinder is 105 ex, bij de dealer en die op de bak is 128 ex.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Het was toch die in de bak, ik heb die avond de megane op de brug gezet en na het verwijderen van de beschermplaat was het al duidelijk :)

Ik had toch liever de hoofdcilinder, maar het is niet anders. Nu moet de halve auto worden gedemonteerd :p

Bedankt jongens voor de reacties.

Nu eerst op naar de Superleague in Assen en dan kijken we na het weekend wel weer naar de Megane.
Plaats reactie