Aandrijfashoezen vervangen RSI
iemand ervaring met dit klusje? Wil eigenlijk de assen er niet uit halen maar gewoon de hoezen vervangen met een spreider (die ik niet heb) of kunnen de homokineten uit elkaar? Graag jullie reacties/bevindingen.
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
als je een spreider hebt dan is het een eitje
zonder is het zelfs ook te doen
zonder de assen te verwijderen..
zeker met van die universele hoezen
die zijn nogal slapjes
zonder is het zelfs ook te doen
zonder de assen te verwijderen..
zeker met van die universele hoezen
die zijn nogal slapjes
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
Ik heb meerdere hoezen vervangen voor rekhoezen mbv een spreider.
Dat is de makkelijkste manier, je hoeft alleen je as bij het fusee los te maken en de fuseekogel. Dan de ouwe hoes weg knippen en vervangen voor een nieuwe REKhoes.
Dat is de makkelijkste manier, je hoeft alleen je as bij het fusee los te maken en de fuseekogel. Dan de ouwe hoes weg knippen en vervangen voor een nieuwe REKhoes.
Toch blijft het wel beun, die dunne hoesjes zijn ook zo weer stuk, mooi dat ik straks ook gewoon de homokineet weer uit elkaar trek van de Williams...
(En volgende keer iets voorzichtiger met de schroevendraaier in die hoek
)
(En volgende keer iets voorzichtiger met de schroevendraaier in die hoek

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Colafles o.i.d. kapot snijden en als spreider gebruiken. Moet prima lukken.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ben het met Steven eens. passende hoezen zijn vaak dikker en gaan langer mee. Asje heb je er zo onder vandaan. en is het makkelijkste in een bankschroef te doen. Linkerkant is helaas nat, dat is minder.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
@steven
De 9 heeft een andere vage vorm van homokineet dan een williams, kon zo niet uitvinden hoe deze te demonteren is dus heb de makkelijke weg genomen
Wat voorzichtiger zijn tijdens het sleutelen wil wel schelen ja
De 9 heeft een andere vage vorm van homokineet dan een williams, kon zo niet uitvinden hoe deze te demonteren is dus heb de makkelijke weg genomen

Wat voorzichtiger zijn tijdens het sleutelen wil wel schelen ja

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
die rekhoezen willen opzich wel prima, al zijn ze inderdaad wat aan de gammele kant. ik laat tijdens het sleutelen nog wel eens een schokbreker er op landen als het even snel moet en dan schrijf je 'm gewoon af. zo'n originele Renault hoes kunnen een stuk beter tegen zulke beunpraktijken.
Daarbij is zo'n rekhoes bij mij een keer uit elkaar gespat bij 230km/h, geeft een grote zooi kan ik je vertellen (het vet zat zelfs aan de buitenspiegel
)
De enige reden om een rekhoes te gebruiken zou zijn omdat die Renault fusee's niet altijd helemaal makkelijk uit elkaar gaan, ik heb eens 4 uur lang zitten rammen op zo'n ding voordat er wat gebeurde. Als dat borgveertje een beetje vastgerot zit in de aandrijfas kan het nog wel een aardig avontuur zijn.

Daarbij is zo'n rekhoes bij mij een keer uit elkaar gespat bij 230km/h, geeft een grote zooi kan ik je vertellen (het vet zat zelfs aan de buitenspiegel

De enige reden om een rekhoes te gebruiken zou zijn omdat die Renault fusee's niet altijd helemaal makkelijk uit elkaar gaan, ik heb eens 4 uur lang zitten rammen op zo'n ding voordat er wat gebeurde. Als dat borgveertje een beetje vastgerot zit in de aandrijfas kan het nog wel een aardig avontuur zijn.

Ik kan nu 2 gebruikte goede assen kopen met goede hoezen voor 30 euro samen. Dat is een koopje. Graag even wat tips voor de vervanging van die assen. Kan ik ze zo eruit trekken of wat is de juiste volgorde?
Centrale wielmoer los, fusees los en fuseestuk moet aan de kant, maar dan de assen vervangen.....komt het naaldlager goed mee eruit?
Graag jullie reactie....
Centrale wielmoer los, fusees los en fuseestuk moet aan de kant, maar dan de assen vervangen.....komt het naaldlager goed mee eruit?
Graag jullie reactie....
de linker kant moet je de hoes los halen en loopt je bak leeg.
de rechter kant zit een spanhuls die je er uit moet tikken en dan trek je hem zo los
de rechter kant zit een spanhuls die je er uit moet tikken en dan trek je hem zo los

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
De linkerkant moet je even goed opletten dat je niet te veel rommelt met de as half in bak, de tripodekoppeling wil nog wel eens uit elkaar lazeren waardoor de naaldlagers in de bak vallen, die krijg je er niet meer uit zonder de bak uit elkaar te halen 

Vorige week de "droge"kant gedaan en zojuist de "natte"kant. Stelt op zich niet zoveel voor als je de 2 schokbrekerbouten van de fusee loshaalt, dan is er plaats genoeg om de as eruit te halen.
Zoals al eerder aangegeven 2 andere assen gemonteerd met bijna nieuwe hoezen. Nu morgen weer de bak volgooien; waar moet die olie erin en hoeveel ongeveer? Graag nog even jullie reactie
Zoals al eerder aangegeven 2 andere assen gemonteerd met bijna nieuwe hoezen. Nu morgen weer de bak volgooien; waar moet die olie erin en hoeveel ongeveer? Graag nog even jullie reactie
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
De olie moet erin via de vulplug
. Zit aan de voorkant, kunststof plug (vullen met rechtstaande auto). Meen een liter of 3 (maar staat ook in je boekje).
Die schokdempers loshalen zou ik niet doen als je dempers hebt met sleufgaten. Beter dan gewoon de fuseekogel even loshalen, die komt iig altijd hetzelfde terug.

Die schokdempers loshalen zou ik niet doen als je dempers hebt met sleufgaten. Beter dan gewoon de fuseekogel even loshalen, die komt iig altijd hetzelfde terug.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zitten geen sleufgaten dus dat is handig. Inmiddels is het allemaal gelukt, bedankt voor jullie reacties. Heb nu meteen de onderkant van de auto en alles in de buurt van de aandrijfassen schoongemaakt want zat onder het vet/olie van de lekkende hoezen. Is nu mooi schoon en moet nog steeds de koppeling een keer vernieuwen en dan is het een beetje fijner werken als het allemaal netjes schoon is.