Ik heb een clio 1.6 16v uit 2000. Sinds een paar weken start hij moeizamer.
Voor dat ik dit had sloeg de clio altijd meteen aan. Naar de sleutel kijken was lopen. Nu heb ik echter sinds een week dat ik matig moet doorstarten. Na een seconden of 4 a 5 begint de motor te pruttelen en slaat hij aan. Hij loopt dan 30 seconden erg slecht. Flink aantal misfires en daarna is het probleem weg.
In de afgelopen tijd heb ik aardig wat aan de clio moeten klussen omdat ik wat stationair problemen had met het gas systeem. In dat kader zijn alle bougies vervangen, alle bobines. Na een keer een platte accu meteen een nieuwe geplaatst. Ik heb toen ook een compressie test gedaan, daar kwam toen uit dat 3 cylinders goed zijn, 1tje zit 5% lager dan de rest. Deze test heb ik een maand of 2 geleden gedaan (voordat ik dit probleempje had). Gasklep huis en stappen motor zijn schoon. stationair regeling werkt. Als de motor na een seconden of 20 goed loopt kan ik ook de lambda sonde netjes zien schakelen tussen 0.1 volt en 0.8 volt.
De vraag is, herkent iemand dit probleempje? Ik heb sterk het vermoeden dat het in 1 van de sensoren zit. Luchtinlaat temp, koelwater temp, BDP sensor, MAP sensor of de gasklep positie sensor. Voor zover ik het kan meten geven alle sensoren waarden af die binnen de tollerantie vallen. Ik tast in het duister....help...!
Clio 2 1.6 16v is moeilijker gaan starten.
Probeer je g3 systeem eens helemaal uit te schakelen. Als het dan goed gaat weet je iig dat het icm met je g3 systeem niet helemaal snort.
Is dat een bekend euvel? Het maakt tijdens het starten overigens niet uit in welke stand ik de schakelaar van het gassysteem heb staan. Het maakt ook niet uit en welke stand ik de motor uitzet. Als hij koud is gaat het moeizaam. Ik heb daarom sterk het vermoeden dat de sensor van het koelwater niet goed werkt.
Ik heb het geluk dat ik nu het zelfde motorblok inclusief sensoren in de garage heb liggen. Ik kan daar makkelijk sensoren vanaf plukken.
Ik denk dat ik de computer maar is een nachtje laat loshangen...misschien helpt dat....
Ik heb het geluk dat ik nu het zelfde motorblok inclusief sensoren in de garage heb liggen. Ik kan daar makkelijk sensoren vanaf plukken.
Ik denk dat ik de computer maar is een nachtje laat loshangen...misschien helpt dat....
Een bekend euvel weet ik niet maar als je een auto hebt met 2 brandstofsystemen is het altijd handig om er achter te komen of het bij 1 van de 2 is of beide...
Dat is waar. Ik weet overigens niet wat je precies bedoelt met het G3 systeem helemaal uitschakelen. Bedoel je de compter helemaal los halen of alleen de knop op het dashboard op benzine zetten?
Knop om zou genoeg moeten zijn. Overigens start hij sowieso op benzine, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het aan het gassysteem ligt.
Wat zijn je gemeten compressiewaarden?
Wat zijn je gemeten compressiewaarden?
Dit kan wél aan de LPG installatie liggen, ik heb ooit ook problemen gehad met het starten van een LPG auto.
Na lang zoeken bleken de relais in de LPG ECU die de injectoren onderbreken niet meer goed te werken wanneer het een beetje warm was. Nieuwe relaitjes in gesoldeerd en het probleem was verholpen.
Loopt de auto, wanneer je deze na een tijdje rijden overschakelt op benzine, wel goed?
Na lang zoeken bleken de relais in de LPG ECU die de injectoren onderbreken niet meer goed te werken wanneer het een beetje warm was. Nieuwe relaitjes in gesoldeerd en het probleem was verholpen.
Loopt de auto, wanneer je deze na een tijdje rijden overschakelt op benzine, wel goed?
Hij loopt op dit moment altijd goed. Alleen het starten gaat moeizamer en de eerste 30 seconden stationair lopen op benzine gaat erg moeizaam.Robke schreef: Loopt de auto, wanneer je deze na een tijdje rijden overschakelt op benzine, wel goed?
De gemeten compressie waarden zijn (let wel ik heb een amateur setje dus de absolute nauwkeurigheid is moeilijk te beoordelen): Cylinders 1,3 en 4 kwamen op 11.5 tot 12 bar, cylinder 2 kwam tot 11 bar. Vervolgens heb ik bij alle 4 de cylinders met een slangetje een piep klein beetje olie in de verbrandinsruimte laten lopen zodat de spleet goed afgedicht wordt. Cylinders 1,3 en 4 komen dan tot 12+ bar, cylinder nummer 2 komt dan ook tot 12+. Conclusie was dat de zuigerveren van deze cylinder niet 100% zijn, kleppen zijn inorde. Ik weet dat dit blok bij 120k km een kop revisie heeft gehad, daarbij is de kop voorzien van geharde klepzetels en kleppen. Ik acht de kans dat deze kop binnen nog een keer 120k km weer kapot is erg klein.
Ik heb inmiddels een aantal sensoren doorgemeten, en die lijken allemaal ok. Een aantal sensoren heb ik tijdens het stationair lopen los getrokken. Alleen de MAP sensor gaf geen duidelijk reactie. Deze heb ik even omgeruild met de andere. Morgenochtend even testen
Even iets anders... Weet iemand hoe ik de benzine druk kan meten?
Is daar een speciaal meetgereedschapje voor?
Is daar een speciaal meetgereedschapje voor?
Je kunt een drukmeter aansluiten op de toevoerleiding van de injectoren. Daar heb je wel drukmeters voor ja.
MAP sensor heeft geen effect gehad. Vanmiddag is de koelwater temp sensor omruilen.
Zijn er voor renault specifiek drukmeters beschikbaar?
Zijn er voor renault specifiek drukmeters beschikbaar?
Kleine ontwikkeling. Ik heb in de garage een identiek motorblok liggen. Ik dacht even snel de bdp sensor om te ruilen om tot op zeker hoogte uit te sluiten dat deze kapot zou zijn. Nu ben ik er achtergekomen dat hier een andere sensor opzit met een andere stekker. Het lijkt erop of renault op een ander type sensor is overgestapt. Kan iemand dat bevestigen? De oude sensor is zwart, de nieuwe is licht blauw.
Verder een nieuw symptoom, ook het warm starten gaat moeizamer. als de auto een minuut of 5 heeft stil gestaan wil hij niet goed aanslaan. Ik tast wederom een beetje in het duister....
Verder een nieuw symptoom, ook het warm starten gaat moeizamer. als de auto een minuut of 5 heeft stil gestaan wil hij niet goed aanslaan. Ik tast wederom een beetje in het duister....
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
- Locatie: amersfoort
Renault heeft op gegeven moment een modificatie toegepast op de BDP-sensor. De kleur is toen inderdaad blauw geworden
Is er ook bekend waarom deze modificatie is uitgevoerd...?
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
- Locatie: amersfoort
Ik weet niet zeker, maar de oude was geloof ik storingsgevoeliger.
Als ik het zo lees allemaal is de kant toch wel groot dat het de BDP sensor is. Het kloterige is dat het solderen van een nieuwe stekker een mooit kut werkje gaat worden, ik kan er nu al nauwelijks bij....
Sensor vandaag vervangen....heerlijk sleutel weer buiten...lekker temperatuurtje, zonneje erbij. Halfuurtje werk en het is klaar...zometeen de proef op de som....
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
- Locatie: amersfoort
Ben benieuwd.
Het probleem is weg. Koude en warme start zijn weer als van ouds. Het rare is dat de oude sensor wel de juiste weerstand heeft van 220 ohm, kennelijk is dit geen garantie dat de sensor ook goed werkt.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
- Locatie: amersfoort
Mooi dat het opgelost is. 

Toch iets tevroeg gejuicht. Vandaag wederom het zelfde probleem. Ik begin nu toch het gassysteem te verdenken, en wel de bedrading. Alle respect voor de gas inbouwers maar sommige stekkers zitten er ook maar aangeklust. Vandaag tot twee keer toe viel de auto ook helemaal stil toen ik op gas overschakelde, van het weekend weer even verder klussen...
volgens mij heeft het niks met het G3 te maken. Mijn megane 1 ph2 1.6-16v (automaat) heeft hetzelfde probleem. Koud start hij behoorlijk maar bij een warme motor is het alsof de startonderbreking erop blijft zitten. Starten en doorstarten is nutteloos. Als ik dan even de auto op slot klik (sleutel met infra.) en wederom open dan doet hij het wel van de eerste keer. Ik heb hem al laten uitlezen en rara, bij renault horen ze het (weer) donderen in Keulen. 

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Mijn probleem doet zich voor onafhankelijk van temperatuur en is vrijwel altijd het zelfde. Het maakt niet uit op wat voor een knoppen ik druk of hoelang ik hem op contact laat staan voor ik start. Altijd als hij een uurtje of langer heeft stil gestaan start hij moeizaam. Als ik doorstart, (een seconden of 5) dan slaat hij altijd aan. Weliswaar met was sputteren. Ik denk dat ik van het weekend het brandstof filter is ga vervangen. Is het probleem niet weg dan ga ik de brandstof druk laten meten en uit laten lezen bij de renault garage. Ik verdenk het G3 systeem op dit moment ook niet. opdit moment is de brandstofdruk tijdens het starten de eerste verdachte.
PS: hoort de brandstof pomp te draaien als de auto op contact staat en de motor niet loopt? Het lijkt er bij mij op alsof hij pas gaat lopen als ik daadwerkelijk ga starten...
PS: hoort de brandstof pomp te draaien als de auto op contact staat en de motor niet loopt? Het lijkt er bij mij op alsof hij pas gaat lopen als ik daadwerkelijk ga starten...
wie weet waar het brandstof druk ventiel zit? Ik kan hem op mijn clio niet meteen vinden. Ik zie alleen de benzineslang van onder meteen op de drukrail komen. Ik kan mij herinneren van een megane 1.6E dat er nog een soort rond metalen doosje opzat...
Vandaag ben ik is op onderzoek gegaan in het brandstof systeem. Ik ben een aantal dingen tegengekomen die ik vreemd vind.
1. Na het afkoppelen van de brandstof slang op de rail liep er niks uit. Er zat gewoon geen brandstof in de rail. Dit is mogelijk een oorzaak van het moeizaam starten....
2. Als ik de auto op contact heb staan den loopt de brandstof pomp heel even (1 seconden) en stop daarna.
3. Ik heb geen retour leiding op de rail zitten. Ik is wel een aansluiting voor een leiding, en een aansluiting voor een drukregelventiel, maar beide zijn nergens te vinden. Op de identieke motor die ik heb zit deze leiding wel. Is renault evergestapt op een iets ander systeem?
1. Na het afkoppelen van de brandstof slang op de rail liep er niks uit. Er zat gewoon geen brandstof in de rail. Dit is mogelijk een oorzaak van het moeizaam starten....
2. Als ik de auto op contact heb staan den loopt de brandstof pomp heel even (1 seconden) en stop daarna.
3. Ik heb geen retour leiding op de rail zitten. Ik is wel een aansluiting voor een leiding, en een aansluiting voor een drukregelventiel, maar beide zijn nergens te vinden. Op de identieke motor die ik heb zit deze leiding wel. Is renault evergestapt op een iets ander systeem?