Megane RS250 op E85?
Ik rij een Megane RS uit 2010 (mei).
Gisteren op de autobahn eens V-Power-Racing (RON100) geprobeerd, en dat reed echt aanzienlijk beter (sneller) dat de BP Ultimate (RON98) die ik normaliter gebruik. Nu zag ik dat er bij Gulf tankstations ook RON100 (Challenger) beschikbaar is, echter is het dichts bijzijnde tankstation zo'n 60KM omrijden.
Nu begreep ik dat E85 (bioethanol) ook erg interessant kan zijn. Echter, ik begrijp dat normale motoren hier niet voor geschikt zijn i.v.m. het aantasten van rubbers en dergelijke. Nu heb ik zojuist contact gehad met de dealer en zij vertelden me dat de Megane RS zonder problemen E85 zou moeten kunnen gebruiken. Men zegt op Autoweek.nl hetzelfde.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik lees op diverse sites dat E85 aanzienlijke snelheidswinst op zou moeten leveren omdat het RON104 is (en RON100 leverde al aanzienlijke winst op t.o.v. RON98).
Overigens is de auto op dit moment nog standaard, ben wel van plan om hem nog te gaan chippen (bij een ervaren tuner die ook rekening houdt met het eventuele gebruik van een hoger octaantal). Maar ik wil eerst eens de mogelijkheden van het gebruik van E85 bekijken.
Gisteren op de autobahn eens V-Power-Racing (RON100) geprobeerd, en dat reed echt aanzienlijk beter (sneller) dat de BP Ultimate (RON98) die ik normaliter gebruik. Nu zag ik dat er bij Gulf tankstations ook RON100 (Challenger) beschikbaar is, echter is het dichts bijzijnde tankstation zo'n 60KM omrijden.
Nu begreep ik dat E85 (bioethanol) ook erg interessant kan zijn. Echter, ik begrijp dat normale motoren hier niet voor geschikt zijn i.v.m. het aantasten van rubbers en dergelijke. Nu heb ik zojuist contact gehad met de dealer en zij vertelden me dat de Megane RS zonder problemen E85 zou moeten kunnen gebruiken. Men zegt op Autoweek.nl hetzelfde.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik lees op diverse sites dat E85 aanzienlijke snelheidswinst op zou moeten leveren omdat het RON104 is (en RON100 leverde al aanzienlijke winst op t.o.v. RON98).
Overigens is de auto op dit moment nog standaard, ben wel van plan om hem nog te gaan chippen (bij een ervaren tuner die ook rekening houdt met het eventuele gebruik van een hoger octaantal). Maar ik wil eerst eens de mogelijkheden van het gebruik van E85 bekijken.
- Adinsx
- Car: M4 Estate GT205
Ah, je hebt het gevonden
Nu eens even horen wat de experts hier er over te zeggen hebben.
Mijn motivatie (op AW-forum de discussie al even gevoerd) dat de ECU sowieso niet is afgeregeld op RON100 of RON104.
Bring it on...

Nu eens even horen wat de experts hier er over te zeggen hebben.
Mijn motivatie (op AW-forum de discussie al even gevoerd) dat de ECU sowieso niet is afgeregeld op RON100 of RON104.
Bring it on...

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Hehe 
Punt is.. dealer zegt dat het anders afstellen van de ECU niet nodig zou moeten zijn. Ze zijn weliswaar ervaren met de RS, maar het verkrijgen van een second-opinion kan natuurlijk geen kwaad.
Wat betreft RON100; zoals ik al aangaf op autoweek.nl was er (aantoonbare) snelheidswinst met die brandstof. Wellicht dat het NOG beter loopt met een ECU aanpassing, maar ook enkel met die brandstof alleen al, liep hij aanzienlijk sneller.
Toelichting: ik reed gisteren samen met een BMW M5 uit '98 in Duitsland. Met BP Ultimate kon ik hem niet bijhouden, met Shell V-Power-Racing (RON100) wel (zelfde bestuurder, zelfde omstandigheden, etc).
Het staat dus voor mij vast dat hij met RON100 harder loopt. Mijn vraag is of dat met E85 ook het geval zal zijn, en of het al dan niet verstandig is?

Punt is.. dealer zegt dat het anders afstellen van de ECU niet nodig zou moeten zijn. Ze zijn weliswaar ervaren met de RS, maar het verkrijgen van een second-opinion kan natuurlijk geen kwaad.
Wat betreft RON100; zoals ik al aangaf op autoweek.nl was er (aantoonbare) snelheidswinst met die brandstof. Wellicht dat het NOG beter loopt met een ECU aanpassing, maar ook enkel met die brandstof alleen al, liep hij aanzienlijk sneller.
Toelichting: ik reed gisteren samen met een BMW M5 uit '98 in Duitsland. Met BP Ultimate kon ik hem niet bijhouden, met Shell V-Power-Racing (RON100) wel (zelfde bestuurder, zelfde omstandigheden, etc).
Het staat dus voor mij vast dat hij met RON100 harder loopt. Mijn vraag is of dat met E85 ook het geval zal zijn, en of het al dan niet verstandig is?
-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Laat Henk (Fastchip) hier eens zijn visie over schijnen zou ik zeggen.
In mijn ogen zou de RS op E85 alleen met een aangepast motormanagement beter kunnen rijden dan nu.
Die E85 auto's hebben zover ik weet ook een heel andere motormanagement dan een standaard versie. Sommige Bi-Fuels hebben er zelfs 2 zodat er geswitched kan worden tussen beide zodra de motor registreerd dat er andere brandstof wordt getankt.
Het is immers een comprommis vinden tussen gebruik van beide.
Je hebt het over een flink verschil kwa octaangehalte en dus ook ontbrandigstemperatuur.
Dat de RS nu al op 98 of 100 beter loopt t.o.v. 95 is vrij logisch lijkt mij. Hogere ontbrandigstemperatuur door een hoger octaangehalte.
Ga je in de toekomst het vermogen aanpakken d.m.v. "chippen" , dan rest er zelfs niets anders dan alleen maar 98 of hoger te tanken, omdat de motor dan te arm gaat lopen gezien de hoeveelheid brandstof die de motor dan gaat vragen om het gewenste vermogen te leveren. .
In mijn ogen zou de RS op E85 alleen met een aangepast motormanagement beter kunnen rijden dan nu.
Die E85 auto's hebben zover ik weet ook een heel andere motormanagement dan een standaard versie. Sommige Bi-Fuels hebben er zelfs 2 zodat er geswitched kan worden tussen beide zodra de motor registreerd dat er andere brandstof wordt getankt.
Het is immers een comprommis vinden tussen gebruik van beide.
Je hebt het over een flink verschil kwa octaangehalte en dus ook ontbrandigstemperatuur.
Dat de RS nu al op 98 of 100 beter loopt t.o.v. 95 is vrij logisch lijkt mij. Hogere ontbrandigstemperatuur door een hoger octaangehalte.
Ga je in de toekomst het vermogen aanpakken d.m.v. "chippen" , dan rest er zelfs niets anders dan alleen maar 98 of hoger te tanken, omdat de motor dan te arm gaat lopen gezien de hoeveelheid brandstof die de motor dan gaat vragen om het gewenste vermogen te leveren. .
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ik rij altijd RON98 (RON95 wordt sowieso niet aanbevolen voor de Megane RS250).
Gisteren dus voor het eerst RON100 geprobeerd, en zoals ik al aangaf, maakte dat een gigantisch verschil (naar mijn beleving vooral qua koppel, maar ook vermogen).
De motor werd iets warmer, maar niet echt noemenswaardig.
Als het verschil tussen RON98 en RON100 al dermate groot was, dan zou RON104 toch in ieder geval aanzienlijk sneller moeten zijn dan RON98, lijkt me? Of mis ik iets?
Nogmaals, ik begrijp volledig dat het NOG beter zal draaien met aangepast motormanagement, maar ik wil voor nu dus vooral graag weten of het ook zonder aanpassingen beter zal lopen op E85 dan op BP Ultimate?
Uiteraard, ik kan het ook gewoon proberen, maar ik probeer ook vast te stellen of het al dan niet tot problemen zal lijden.
Gisteren dus voor het eerst RON100 geprobeerd, en zoals ik al aangaf, maakte dat een gigantisch verschil (naar mijn beleving vooral qua koppel, maar ook vermogen).
De motor werd iets warmer, maar niet echt noemenswaardig.
Als het verschil tussen RON98 en RON100 al dermate groot was, dan zou RON104 toch in ieder geval aanzienlijk sneller moeten zijn dan RON98, lijkt me? Of mis ik iets?
Nogmaals, ik begrijp volledig dat het NOG beter zal draaien met aangepast motormanagement, maar ik wil voor nu dus vooral graag weten of het ook zonder aanpassingen beter zal lopen op E85 dan op BP Ultimate?
Uiteraard, ik kan het ook gewoon proberen, maar ik probeer ook vast te stellen of het al dan niet tot problemen zal lijden.
Ron is niet de enige factor die meetelt voor verbranding.
Wat ik gelezen heb verbruikt een auto op e85 meer dan op benzine. Ergens zal de calorische waarde van e85 dus toch lager zijn dan dat van gewone benzine..
Wat ik gelezen heb verbruikt een auto op e85 meer dan op benzine. Ergens zal de calorische waarde van e85 dus toch lager zijn dan dat van gewone benzine..
Het klopt inderdaad dat het verbruik hoger is, dat is ook de reden dat de overheid Tamoil heeft toegestaan om dit verschil in de prijs (omlaag) door te berekenen.
Je redenatie m.b.t. de calorische waarde lijkt logisch, maar er kan natuurlijk ook een andere verklaring voor zijn.
Dat een hoger octaangetal niet per se meer energie betekent, klopt. Echter staat een hoger octaangetal wel hogere compressie toe en zal meer warmteontwikkeling veroorzaken, welke m.i. beide tot een vermogenstoename zouden moeten lijden. Althans, dat las ik hier: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/c ... m07060.htm
Je redenatie m.b.t. de calorische waarde lijkt logisch, maar er kan natuurlijk ook een andere verklaring voor zijn.
Dat een hoger octaangetal niet per se meer energie betekent, klopt. Echter staat een hoger octaangetal wel hogere compressie toe en zal meer warmteontwikkeling veroorzaken, welke m.i. beide tot een vermogenstoename zouden moeten lijden. Althans, dat las ik hier: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/c ... m07060.htm
Stel jezelf eens voor in het wie is wie 
Wat je nu schrijft klopt m.i idd. Denk dat voor de echt praktische oplossing toch henk moet hebben (fastchip) die kan je er vast meer over vertellen!

Wat je nu schrijft klopt m.i idd. Denk dat voor de echt praktische oplossing toch henk moet hebben (fastchip) die kan je er vast meer over vertellen!
Zal ik een dezer dagen zeker eens doen. Moet eerst nog eens wat fotootjes schieten.tutuur schreef:Stel jezelf eens voor in het wie is wie
Het is overigens een gele Megane RS 250 van halverwege 2010, met cupchassis/sperdiff, recaro stoelen, lichtpakket, navigatie, etc. Verder geen custom aanpassingen (het is een leasebak

Mijn ervaring tot dusver is echt super. Het enige wat iets tegenvalt is het geluidssysteem, en het geluid wat de uitlaat produceert is niet echt spectaculair (m.a.w. er gaat t.z.t. gewoon een straight pipe onder

Anyway, ik zal binnenkort eens in het wie-is-wie forum wat posten.
Is hij hier ook actief, of kan ik hem beter een mailtje sturen? Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens de proef op de som ga nemen en bekijken hoe die slaolie bevalttutuur schreef:Wat je nu schrijft klopt m.i idd. Denk dat voor de echt praktische oplossing toch henk moet hebben (fastchip) die kan je er vast meer over vertellen!

De motor van die laatste Megane staat echt erg op de grens afgesteld, het verbaast me niet dat ie met standaard afstelling een stuk harder loopt wanneer je er betere brandstof in gooit. Of meer dan 100 met een standaard afstelling wat brengt: not sure.
Of die RS-250 geschikt is voor Ethanol, check het boekje. Het ene issue is materiaalbestendigheid, dat zal bij die auto wel goed zitten. Andere is aanpassing van de brandstofhoeveelheid, omdat er bij ethanol veel meer in moet. Als ie niet flexfuel is, heb je kans dat ie dit net niet gaat halen, of check-engine lampje aan zet.
Of die RS-250 geschikt is voor Ethanol, check het boekje. Het ene issue is materiaalbestendigheid, dat zal bij die auto wel goed zitten. Andere is aanpassing van de brandstofhoeveelheid, omdat er bij ethanol veel meer in moet. Als ie niet flexfuel is, heb je kans dat ie dit net niet gaat halen, of check-engine lampje aan zet.
rev it like a rental
Dat hij erg op de grens afgesteld staat, valt volgens mij wel redelijk mee als je bedenkt dat je er met enkel chiptuning nog 60pk extra uit kunt halen. Maar sowieso is 250pk uit een 2 liter blok wel al vrij veel.
Er staat verder niets over e85 in het instructieboekje.
Er staat verder niets over e85 in het instructieboekje.
Alle auto's moeten ethanol bestendig zijn vanaf een 1990 of zo, omdat vanaf dat moment er al ethanol in de benzine zit.
Dit betekend dat er prima ethanol in kan zonder dat de halve auto oplost
De motor gaat ongeveer 30% meer brandstof nodig hebben dan op benzine, wijs is om te kijken of je injectoren dat aankunnen. Als ze dit kunnen, en jouw motormanagement regelt op de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen, moet het verder met standaard computer kunnen.
Je kunt dan hogere drukken rijden, zonder direct gevaar voor detoneren.
Altijd te adviseren is na wisselen van injectoren, de auto te laten afstellen op een bank, en als het dan toch moet, zou ik zeker met fastchip in Goes samenwerken.
Als mijn clio16v het kan, kan jouw megane het zeker.
Dit betekend dat er prima ethanol in kan zonder dat de halve auto oplost

De motor gaat ongeveer 30% meer brandstof nodig hebben dan op benzine, wijs is om te kijken of je injectoren dat aankunnen. Als ze dit kunnen, en jouw motormanagement regelt op de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen, moet het verder met standaard computer kunnen.
Je kunt dan hogere drukken rijden, zonder direct gevaar voor detoneren.
Altijd te adviseren is na wisselen van injectoren, de auto te laten afstellen op een bank, en als het dan toch moet, zou ik zeker met fastchip in Goes samenwerken.
Als mijn clio16v het kan, kan jouw megane het zeker.

- Adinsx
- Car: M4 Estate GT205
Laten we niet vergeten dat er een groot verschil is tussen de E10 brandstof (10% ethanol bijmenging) en E85, wat 85% (geen 15%) Ethanol is hè.
Renault heeft zelf een Mégane II reeks gehad, die speciaal waren aangepast voor E85. Een compleet ander motormanagement.
Op AW las ik net een reactie van iemand die het mengt met BP Ultimate in een flink opgevoerde Cupra (400pk).
Geheel E85 tanken zou ik maar eens even niet mee gaan proberen.
Renault heeft zelf een Mégane II reeks gehad, die speciaal waren aangepast voor E85. Een compleet ander motormanagement.
Op AW las ik net een reactie van iemand die het mengt met BP Ultimate in een flink opgevoerde Cupra (400pk).
Geheel E85 tanken zou ik maar eens even niet mee gaan proberen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
duh, maar met 5% of 10% zal op den duur echt ook wel oplossen, wat 85% oplost, dus is dat uitgesloten.
Ik adviseer ook verder niets, maar met wat kleine aanpassingen is het prima te doen, en altijd meten of je goed zit.
Enne, alle moderne motormanagement systemen lijken op elkaar hoor.
Ik adviseer ook verder niets, maar met wat kleine aanpassingen is het prima te doen, en altijd meten of je goed zit.
Enne, alle moderne motormanagement systemen lijken op elkaar hoor.
Ik heb er zojuist wat E85 ingegooid. De tank zat nog voor 2/3e vol met BP Ultimate.
Er was een merkbare toename aan koppel, en mogelijk ook vermogen (dat laatste is wat moeilijker op gevoel waar te nemen). Het verschil was echter nog niet zo groot als met een volle tank RON100. Maar dit was dan ook maar 1/3e E85.
Ik ga nu eerst eens kijken hoe dit zo loopt, en op basis daarvan mogelijk meer E85 toevoegen en dan weer kijken hoe het gaat, etc. Daarna dan ook nog eens Gulf Challenger (RON100) proberen en kijken wat het verschil is.
Ik ben sowieso nog van plan om te gaan chiptunen, maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe dit zo gaat
Er was een merkbare toename aan koppel, en mogelijk ook vermogen (dat laatste is wat moeilijker op gevoel waar te nemen). Het verschil was echter nog niet zo groot als met een volle tank RON100. Maar dit was dan ook maar 1/3e E85.
Ik ga nu eerst eens kijken hoe dit zo loopt, en op basis daarvan mogelijk meer E85 toevoegen en dan weer kijken hoe het gaat, etc. Daarna dan ook nog eens Gulf Challenger (RON100) proberen en kijken wat het verschil is.
Ik ben sowieso nog van plan om te gaan chiptunen, maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe dit zo gaat

mdmx: de garage heeft me verzekerd dat de motor geschikt is voor E85. Ik heb geen reden om dat in twijfel te trekken. Mocht het alsnog verkeerd gaan, dan begrijp je wel waar de rekening heen gaat 
Overigens, nog tips hoe ik dit eventueel zou kunnen monitoren?

Overigens.. ik lees op diverse sites dat E85 juist beter bestand is tegen detonatie dan benzine - of mis ik nu iets?
lambda metingen uitlaat, en duty cycle injectoren.
En ja e85 is klopvaster, behalve als je mengsel veel te schraal is, onder volle belasting en druk, door te kleine injectoren.
Voorkomen van zo een rekening lijkt me belangrijker, "geschikt" is op verschillende manieren uit te leggen........
En ja e85 is klopvaster, behalve als je mengsel veel te schraal is, onder volle belasting en druk, door te kleine injectoren.
Voorkomen van zo een rekening lijkt me belangrijker, "geschikt" is op verschillende manieren uit te leggen........
Ja, naar je huis-adres...RS310 schreef:mdmx: de garage heeft me verzekerd dat de motor geschikt is voor E85. Ik heb geen reden om dat in twijfel te trekken. Mocht het alsnog verkeerd gaan, dan begrijp je wel waar de rekening heen gaat

De meeste garages die ik ken (en dat zijn er nogal wat) neem ik niet veel van aan... ja... werk en geld... dat wil ik wel aannemen van een garage, maar advies? nee... geloof ook niet dat ze garantie op advies geven...
anders even de voorwaarden erbij pakken... dan weet je het zeker...
maar eeuuhh... MDMX: loopt die 2 liter nog steeds ja? hahaha...

Het doet er ook niet toe of ze dat "geven". Wanneer zij als leverancier zeggen dat iets kan, en het zorgt voor problemen, zijn zij daar juridisch gezien voor aansprakelijk. Buiten dat ben ik ook een vrij grote klant van ze, dus dat willen ze ook niet kwijt.PtrGte schreef:geloof ook niet dat ze garantie op advies geven...
Ik hoor hier nu een heleboel speculatie over of het al dan niet goed zou moeten gaan, maar speculatie is niet waar ik naar op zoek ben. Uiteraard stel ik alle reacties op prijs, maar ik wil het graag bij de feiten houden.
Hehe ja dat kan uiteraard, al zou ik dan eerder voor RON100 gaan. Het nadeel daarvan is dat het net wat te ver omrijden is.
Heb je die toezegging dat het goed gaat op papier dan?RS310 schreef:Het doet er ook niet toe of ze dat "geven". Wanneer zij als leverancier zeggen dat iets kan, en het zorgt voor problemen, zijn zij daar juridisch gezien voor aansprakelijk. Buiten dat ben ik ook een vrij grote klant van ze, dus dat willen ze ook niet kwijt.PtrGte schreef:geloof ook niet dat ze garantie op advies geven...
Ik hoor hier nu een heleboel speculatie over of het al dan niet goed zou moeten gaan, maar speculatie is niet waar ik naar op zoek ben. Uiteraard stel ik alle reacties op prijs, maar ik wil het graag bij de feiten houden.
Grote klant of niet, denk dat je er niet vrolijk van gaat worden. Just my 2 cents...
Ja, en ik heb ook nog expliciet een bevestiging ontvangen.Tim schreef:Heb je die toezegging dat het goed gaat op papier dan?
Het is ook uiteraard niet de bedoeling dat het kapot gaat. Ik ben ook doelbewust begonnen met maar 1/3e E85 om te kijken hoe dat gaat. Mocht er iets onregelmatig gaan lopen dan gooi ik er ook direct weer benzine bij.Tim schreef:Grote klant of niet, denk dat je er niet vrolijk van gaat worden. Just my 2 cents...
ik vind het allemaal wel leuk lezen en je brengt het ook zo makkelijk maar ik kan je nu al zeggen dat een 250 die naar 310 gaat een upgrade koppeling nodig heeft.
Verder heb ik er niets aan toe te voegen want zoals ik het lees ben je té zeker van je stuk. Die extra brandstof (E85) komt er niet vanzelf in hoor.
En geloof me vrij, als je schade rijd door een brandstof tekort trekt de dealer zen klauwen ervan af !
Verder heb ik er niets aan toe te voegen want zoals ik het lees ben je té zeker van je stuk. Die extra brandstof (E85) komt er niet vanzelf in hoor.
En geloof me vrij, als je schade rijd door een brandstof tekort trekt de dealer zen klauwen ervan af !
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Tot nu toe is geen enkele Renault Sport dus ook de RS250 geschikt voor flex fuel. Heb net in de ECU databestanden gekeken.RS310 schreef:Ja, en ik heb ook nog expliciet een bevestiging ontvangen.Tim schreef:Heb je die toezegging dat het goed gaat op papier dan?
Het is ook uiteraard niet de bedoeling dat het kapot gaat. Ik ben ook doelbewust begonnen met maar 1/3e E85 om te kijken hoe dat gaat. Mocht er iets onregelmatig gaan lopen dan gooi ik er ook direct weer benzine bij.Tim schreef:Grote klant of niet, denk dat je er niet vrolijk van gaat worden. Just my 2 cents...
E85 is niet mogelijk i.c.m chiptuning i.v.m injector duty cycle.
Houd je aan de voorgeschreven brandstof volgens het instructieboekje.
Ik ben niet te zeker van m'n zaak - ik ga af op wat de experts zeggen. Je kunt het me toch niet kwalijk nemen dat ik speculatie zonder argumenten minder serieus neem dan wanneer iemand zegt in de ecu databestanden te hebben gekeken - dat is heel andere koek.
In dat geval is het waarschijnlijk te riskant om ermee door te zetten.
Ik wil in dat geval de optie voor RON100 eens nader bekijken. Weet iemand of er behalve bij Gulf (Challenger) er nog ergens anders RON100 te verkrijgen is in omgeving Rotterdam? Ik zou natuurlijk bij een specialistisch bedrijf voor racen kunnen bestellen maar dat wordt waarschijnlijk wel erg prijzig.
Wat betreft de koppeling; volgens een ervaren Belgische tuner moet de koppeling 310pk gemakkelijk aankunnen. Uiteraard zal er met meer koppel ook eerder slijtage plaatsvinden maar dat lijkt me normaal. Mochten jullie van mening zijn dat er echt een upgrade van de koppeling nodig zal zijn, dan verneem ik dat graag.
Ik wil nog even benadrukken dat ik niet eigenwijs wil zijn - ik kan enkel niet zo veel met speculatie zonder argumenten. Bedankt voor het meedenken!
In dat geval is het waarschijnlijk te riskant om ermee door te zetten.
Ik wil in dat geval de optie voor RON100 eens nader bekijken. Weet iemand of er behalve bij Gulf (Challenger) er nog ergens anders RON100 te verkrijgen is in omgeving Rotterdam? Ik zou natuurlijk bij een specialistisch bedrijf voor racen kunnen bestellen maar dat wordt waarschijnlijk wel erg prijzig.
Wat betreft de koppeling; volgens een ervaren Belgische tuner moet de koppeling 310pk gemakkelijk aankunnen. Uiteraard zal er met meer koppel ook eerder slijtage plaatsvinden maar dat lijkt me normaal. Mochten jullie van mening zijn dat er echt een upgrade van de koppeling nodig zal zijn, dan verneem ik dat graag.
Ik wil nog even benadrukken dat ik niet eigenwijs wil zijn - ik kan enkel niet zo veel met speculatie zonder argumenten. Bedankt voor het meedenken!
Laat ik zo zeggen, dat Henk van Fastchip, die boven jouw reactie reageert, chips op maat maakt op de rollerbank. Dus dat is geen bullshittuner, maar heeft daadwerkelijk know-how hoe je een juiste mapping regelt van met name de Renaults op een betrouwbare manier.
Hij heeft dus ook al een chip geschreven die op 98 al van 250 naar 310pk kan.
Dus wat loop je dan te pielen om dat octaan te verhogen voor die extra finetuning? Natuurlijk is het leuk om te chippen op octaan 100 en ik gok even snel dat je er misschien nog zeker wel 10pk extra uit weet te vissen, al laat ik die uitspraak even over aan Henk.
Maar mijns inziens is het gewoon interessanter om gewoon op 98 te chippen, die al moeilijk genoeg is om te krijgen binnen Nederland.
Woon je nu aan de grens met Duitsland, waar de Aral 102 voorschoteld en vrij veel aanwezig is, dan is het leuk om daar een chip voor te laten schrijven bijv.
Als ik straks een dikke bak heb waar ik de clio kan opladen met een aanhanger, is zoiets bijvoorbeeld wel leuk. Of ik zou gewoon een 2e ECU kunnen regelen die ik telkens omwissel voor het rijden op de ring.
Hij heeft dus ook al een chip geschreven die op 98 al van 250 naar 310pk kan.
Dus wat loop je dan te pielen om dat octaan te verhogen voor die extra finetuning? Natuurlijk is het leuk om te chippen op octaan 100 en ik gok even snel dat je er misschien nog zeker wel 10pk extra uit weet te vissen, al laat ik die uitspraak even over aan Henk.
Maar mijns inziens is het gewoon interessanter om gewoon op 98 te chippen, die al moeilijk genoeg is om te krijgen binnen Nederland.
Woon je nu aan de grens met Duitsland, waar de Aral 102 voorschoteld en vrij veel aanwezig is, dan is het leuk om daar een chip voor te laten schrijven bijv.
Als ik straks een dikke bak heb waar ik de clio kan opladen met een aanhanger, is zoiets bijvoorbeeld wel leuk. Of ik zou gewoon een 2e ECU kunnen regelen die ik telkens omwissel voor het rijden op de ring.
steven, misschien interresant voor jou. Het is bij een clio 1 mogelijk de ecu te verplaatsen naar het dashboard kastje. De kabel is net lang genoeg.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
En anders kan je de kabelboom van een 19 16v pakken dacht ik.Geert schreef:steven, misschien interresant voor jou. Het is bij een clio 1 mogelijk de ecu te verplaatsen naar het dashboard kastje. De kabel is net lang genoeg.
Wordt pas echt leuk als je er ook een 2e tank naast heb ipv de hoofdtank of draaf ik nu echt door......

Project: GTT Blue Sport
Ik zei ook juist dat ik die reactie serieus nam..
De reden dat ik naar RON100 kijk is omdat ik vermoed dat er daarmee aanzienlijk meer dan 10pk extra uit te halen valt. Een andere tuner zei dat er mogelijk zelfs ruim 10% extra uit te halen zou moeten zijn. Henk - wat vind jij hiervan?
De reden dat ik naar RON100 kijk is omdat ik vermoed dat er daarmee aanzienlijk meer dan 10pk extra uit te halen valt. Een andere tuner zei dat er mogelijk zelfs ruim 10% extra uit te halen zou moeten zijn. Henk - wat vind jij hiervan?
Kabelboom van een 19 is juist onhandig bij een clio omdat er bij de clio onder de kap geen ruimte is voor de ecu.Gerald schreef:En anders kan je de kabelboom van een 19 16v pakken dacht ik.Geert schreef:steven, misschien interresant voor jou. Het is bij een clio 1 mogelijk de ecu te verplaatsen naar het dashboard kastje. De kabel is net lang genoeg.![]()
Wordt pas echt leuk als je er ook een 2e tank naast heb ipv de hoofdtank of draaf ik nu echt door......