Vaag benzinelek probleem bij Megane II GT LPi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Sinds december heb ik een vaag probleem, plots startte de auto niet meer. Na wat uitzoeken, bleek dat ik geen benzine meer had, vreemd want ik had in die maand nog wat liters benzine getankt. En alhoewel het wat kouder is, had de auto nooit zoveel kunnen verbruiken, want ik rijd op LPG.
Nadat het nog een keer was gebeurd, ben ik onder de auto gaan kijken en kon nergens een lek vinden, ook ruik ik nergens benzine. Toch blijft het probleem bestaan.
Het is zelfs zo, dat voor iedere 300 km er 5 liter verbruikt wordt. En dat is veel.
Omdat het lijkt alsof het benzine 'lek' gekoppeld lijkt te zijn aan gereden kilometers ben ik het spoor kwijt, want ik verbruik ook gewoon lpg.
Ik ken het LPi systeem niet zo goed, maar het lijkt me dat er ook een inspuitcomputer voor is, kan het zo zijn dat die 'vergeet' de benzine aanvoer stop te zetten?
Wat kan er anders aan de hand zijn?
Nadat het nog een keer was gebeurd, ben ik onder de auto gaan kijken en kon nergens een lek vinden, ook ruik ik nergens benzine. Toch blijft het probleem bestaan.
Het is zelfs zo, dat voor iedere 300 km er 5 liter verbruikt wordt. En dat is veel.
Omdat het lijkt alsof het benzine 'lek' gekoppeld lijkt te zijn aan gereden kilometers ben ik het spoor kwijt, want ik verbruik ook gewoon lpg.
Ik ken het LPi systeem niet zo goed, maar het lijkt me dat er ook een inspuitcomputer voor is, kan het zo zijn dat die 'vergeet' de benzine aanvoer stop te zetten?
Wat kan er anders aan de hand zijn?
auto start op benzine en gaat na enkele tijd over op LPG
tadaa verbruikte brandstof!!
tadaa verbruikte brandstof!!

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Nee Mark, zo simpel is het niet. ik rijd al bijna 8 jaar op LPG, dus weet wat er normaal gebeurt.
5 liter op 300km is erg veel om alleen op te starten, er is iets anders aan de hand.
5 liter op 300km is erg veel om alleen op te starten, er is iets anders aan de hand.
merk je niet dat hij ook minder presteert?
het wil nog wel eens voorkomen dat de benzine afsluiter niet meer omschakeld en je idd dus dubbel verbruik....
het wil nog wel eens voorkomen dat de benzine afsluiter niet meer omschakeld en je idd dus dubbel verbruik....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik vind 'm iets gedempter ja. Waar vind ik die afsluiter? Dat zou het best eens kunnen zijn.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Uit mijn hoofd is het eurogas, maar zal zo even kijken.
Dat zou je denken maar ik kan je verzekeren dat ie daar echt niet op loopttutuur schreef:merk je niet dat hij ook minder presteert?
het wil nog wel eens voorkomen dat de benzine afsluiter niet meer omschakeld en je idd dus dubbel verbruik....

Ik denk dat het systeem ongewild op benzine omschakelt. In de gaten blijven houden. Het kan ook best zijn dat hij lang op benzine rijdt (temperatuur, winter). Dubbel verbruik lijkt me zeer sterk.
Kijk overigens uit dat je je benzinepomp niet sloopt. Is deze niet toevallig vast gaan zitten, en met frisse benzine weer gaan draaien? Het klinkt gek, maar je zult niet de eerste zijn die om die reden de auto niet gestart krijgt

Dan moet je toch eens wat meer op internet snuffelen riel. Het gebeurd wel degelijk!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Gebeld met eurogas, maar die weten van niets. Kreeg ook wat het gevoel dat ze van niets wilden weten, ze probeerde me steeds naar een dealer te 'duwen'. Ik zal eens een lokale dealer proberen en kijken of die wat kennis heeft.
De eerste keer dat het gebeurde was na een langere rit. de auto startte gewoon, stuk gereden en daarna met geen mogelijkheid meer te starten.
Benzine erin en direct weer starten.
Paar weken later ( had er 15 liter ingedaan) viel de motor uit tijdens het nog rijden op benzine voor hij kon overschakelen. Benzine erin een ook weer starten.
Ik houd ook de LEDjes wat in de gaten, maar onder het rijden blijft deze aangeven dat het systeem op gas rijdt, hij springt dus ook niet zomaar over.
Dit is zo'n lekker vaag probleem...
De eerste keer dat het gebeurde was na een langere rit. de auto startte gewoon, stuk gereden en daarna met geen mogelijkheid meer te starten.
Benzine erin en direct weer starten.
Paar weken later ( had er 15 liter ingedaan) viel de motor uit tijdens het nog rijden op benzine voor hij kon overschakelen. Benzine erin een ook weer starten.
Ik houd ook de LEDjes wat in de gaten, maar onder het rijden blijft deze aangeven dat het systeem op gas rijdt, hij springt dus ook niet zomaar over.
Dit is zo'n lekker vaag probleem...
tutuur schreef:Dan moet je toch eens wat meer op internet snuffelen riel. Het gebeurd wel degelijk!
EN ik zeg je, dat loopt niet

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Die brand niet
Zonder gekheid; op zich rijdt de auto normaal. Al heb ik soms het gevoel dat de auto wat inhoudt.
(maar dat had ik ook met een nieuwe BMW 530D, die scheen bijna 300pk te hebben, maar merkte er bar weinig van
)

Zonder gekheid; op zich rijdt de auto normaal. Al heb ik soms het gevoel dat de auto wat inhoudt.
(maar dat had ik ook met een nieuwe BMW 530D, die scheen bijna 300pk te hebben, maar merkte er bar weinig van

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik heb maar een afspraak gemaakt met de lokale lpg-boer in de buurt, ik moet volgende week 2x naar het zuiden afrijden, heb geen zin in gedonder.
Ze gaan de auto voor een uur inplannen en onderzoeken, is het door mijzelf op te lossen, dan leggen ze het uit. Is het specialistisch en kan het binnen het uur gebeuren, dan doen zij het direct. Is het erg duur qua onderdelen, dan krijg ik een prijsopgaaf.
Het moet maar,
Ze gaan de auto voor een uur inplannen en onderzoeken, is het door mijzelf op te lossen, dan leggen ze het uit. Is het specialistisch en kan het binnen het uur gebeuren, dan doen zij het direct. Is het erg duur qua onderdelen, dan krijg ik een prijsopgaaf.
Het moet maar,
Gasboer is een betere oplossing dan dealer!
Riel, kijk eens wat rond op het 850 forum! Gasten die 1:8lpg +1:9benz. Reden maar niks hebben gemerkt...
Riel, kijk eens wat rond op het 850 forum! Gasten die 1:8lpg +1:9benz. Reden maar niks hebben gemerkt...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Heb je een link?
En ja, met dit soort dingen is de gasboer beter. Normaal als ik het niet kan/snap gaat hij naar een bevriende automonteur, maar ik weet dat hij hier ook geen kaas van heeft gegeten. Het is toch weer anders.
En ja, met dit soort dingen is de gasboer beter. Normaal als ik het niet kan/snap gaat hij naar een bevriende automonteur, maar ik weet dat hij hier ook geen kaas van heeft gegeten. Het is toch weer anders.
Nee, zit ook op me telefoon....maar als ik het goed begrijp loopt hij helemaal niet zelfstandig op lpg?
Injectoren willen wel eens stuk gaan bij die lpi systemen...
Injectoren willen wel eens stuk gaan bij die lpi systemen...
Volgens mij heeft Erik Eurogas EAS
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Dat is dus de hamvraag, voor het gevoel rijdt hij vrolijk op LPG. Maar ik heb óf een lek ergens óf hij blijft benzine verbruiken óf hij zuipt om het leven bij een koude start.
Even een rekensommetje van de laaste keer
Niet meer willen starten bij 231.366, 5L getankt
Weer niet meer willen starten bij 231.670, weer 5L bijgetankt
Nu is er de gemiddelde rit denk ik 10 km, en er zat in ieder geval 1 rit was 110km.
Als je dat neemt, heb je 21 ritten (grofweg). Gemiddeld 1 km nodig om warm te rijden, Dat is gemiddeld, want als de motor al warm is, dan is het een flink stuk minder.
Dat zou betekenen dat de megane 1:4 moet rijden om 5l benzine op 1 tank gas er doorheen te krijgen. Ik vind dat best veel
Even een rekensommetje van de laaste keer
Niet meer willen starten bij 231.366, 5L getankt
Weer niet meer willen starten bij 231.670, weer 5L bijgetankt
Nu is er de gemiddelde rit denk ik 10 km, en er zat in ieder geval 1 rit was 110km.
Als je dat neemt, heb je 21 ritten (grofweg). Gemiddeld 1 km nodig om warm te rijden, Dat is gemiddeld, want als de motor al warm is, dan is het een flink stuk minder.
Dat zou betekenen dat de megane 1:4 moet rijden om 5l benzine op 1 tank gas er doorheen te krijgen. Ik vind dat best veel

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
nee, ik heb LPI van Eurogas. Vonden ze bij de gasboer ook al vreemd, maar ik heb toch injectoren op mijn spruitstuk zitten.Riël schreef:Volgens mij heeft Erik Eurogas EAS
Je bent er bewust van dat het pas overschakelt wanneer de motor op bedrijfstemp is? Dat red je niet in 10km of miss net, vandaar wss je hoge verbruik...
Ook niet altijd op bedrijfstemp. Tutuur, het klopt allemaal maar halfjes wat je zegt, maar wil niet vervelend zijn, sorry. 10km is onzin. Koelwater moet niet ijskoud zijn. Voor LPI is dit zelfs helemaal niet meer zo belangrijk en springt na een paar 100 meter om, LPI gassysteem is niet afhankelijk van koelwater. Als je auto na 10km omspringt moet je echt naar je gasboer of het fixen, waarom rijd je dan op gas?Erik Olijnsma schreef:nee, ik heb LPI van Eurogas. Vonden ze bij de gasboer ook al vreemd, maar ik heb toch injectoren op mijn spruitstuk zitten.Riël schreef:Volgens mij heeft Erik Eurogas EAS

@Erik, Dan heb je een dampgasinjectie. Je hebt toch een verdamper?
Geen wonder dat Eurogas je niet kon helpen

LPI is vloeibaar injectie van Vialle.
1:5 bij koude motor is niet zo gek... Gooi er gewoon eens 20 liter in ipv die pomp zo droog te zetten
Ik durf er bijna op te wedden dat hier niks aan de hand is. Mijn saf tankte ik bij dit koud pokke weer ook vaker met benzine dan me lief was. Enige verschil is dat je nu je tank droog rijdt, en je geen referentie hebt met voorheen (je wist nooit hoeveel benzine je nog had).

Ohja als je zeker wil zijn, trek je als je auto omgeschakeld is op LPG je benzinepomp-zekeringetje eruit.
Weet je zeker dat ie geen benzine krijgt
Weet je zeker dat ie geen benzine krijgt

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Het is het Omegas systeem van Eurogas, volgens hun site 'EUROGAS OMEGAS multipoint sequential injection system'. Hoe het techisch dan wel of niet gelijk is aan dat van Vialle weet ik niet, LPi klinkt dan wel logisch, want de I staat voor injectie.
Boeit verder ook niet zo heel veel, feit is dat de auto veel meer verbruikt. 1:5 heb ik nooit eerder gehad, ook niet de vorige winter die nog langer duurde.
Normaliter gooi ik er ook een liter of 15-20 in, ik zet hem nu alleen maar droog om zo wat meer inzicht te krijgen in het verdwijnen van de benzine. Elke keer is het 5L wat er in gaat.
De keer daarvoor trouwens 15L, en daar heb ik 1.100 kilometer mee kunnen rijden.
Voorheen hoefde ik maar 1 of 2 keer te tanken voor een winter, en dan reed ik ook flink wat kilometers. Nu moet ik wat vaker starten, maar ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt en ik kan niet precies de vinger er op leggen.
@tuurtuur; Riël heeft gelijk. Ik heb nog nooit een gas-systeem gehad wat wachte of de auto op bedrijfstemperatuur was. Eerder een minimale temperatuur en dan schakelt ie over.
Bij de vorige megane was het na een 200 meter bij erg koud weer, al merkte je dat wel, want dan schokte de boel nog wat.
Boeit verder ook niet zo heel veel, feit is dat de auto veel meer verbruikt. 1:5 heb ik nooit eerder gehad, ook niet de vorige winter die nog langer duurde.
Normaliter gooi ik er ook een liter of 15-20 in, ik zet hem nu alleen maar droog om zo wat meer inzicht te krijgen in het verdwijnen van de benzine. Elke keer is het 5L wat er in gaat.
De keer daarvoor trouwens 15L, en daar heb ik 1.100 kilometer mee kunnen rijden.
Voorheen hoefde ik maar 1 of 2 keer te tanken voor een winter, en dan reed ik ook flink wat kilometers. Nu moet ik wat vaker starten, maar ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt en ik kan niet precies de vinger er op leggen.
@tuurtuur; Riël heeft gelijk. Ik heb nog nooit een gas-systeem gehad wat wachte of de auto op bedrijfstemperatuur was. Eerder een minimale temperatuur en dan schakelt ie over.
Bij de vorige megane was het na een 200 meter bij erg koud weer, al merkte je dat wel, want dan schokte de boel nog wat.
Omegas is inderdaad een dampgasinjectiesysteem.
Gas komt toch in een verdamper, daarna in een verdeler (soort van rotor) en wordt dan gedoseerd aan elk inlaatkanaal toegevoegd. Zodoende heb je geen beperkend mengstuk. De injectoren werken op lage gasdruk.
Een LPi systeem spuit LPG vloeibaar direct in de inlaat. Door de verdamping van deze LPG koelt de lucht heel erg af wat voor wat vermogenswinst kan zorgen.
Maargoed, doet allemaal niet ter zake
Als je het echt denkt, zorg dat je de benzinepomp uitzet en of het dan beter wordt. Ik blijf erbij, als je dubbel verbrand, loopt het voor geen meter. Ook de 850's niet tutuur
Gas komt toch in een verdamper, daarna in een verdeler (soort van rotor) en wordt dan gedoseerd aan elk inlaatkanaal toegevoegd. Zodoende heb je geen beperkend mengstuk. De injectoren werken op lage gasdruk.
Een LPi systeem spuit LPG vloeibaar direct in de inlaat. Door de verdamping van deze LPG koelt de lucht heel erg af wat voor wat vermogenswinst kan zorgen.
Maargoed, doet allemaal niet ter zake

Als je het echt denkt, zorg dat je de benzinepomp uitzet en of het dan beter wordt. Ik blijf erbij, als je dubbel verbrand, loopt het voor geen meter. Ook de 850's niet tutuur

Mijn Xantia LPi schakelt ook vrij laat pas over, na een km of 2 ongeveer, daar giet ik toch ook regelmatig benzine in. Tank toch ook wel een litertje of 10-15 per 3-4 tankbeurten (1800-2400km) en ik rijd alleen lange stukken. Als ik veel korte ritjes in de buurt maak, word dit uiteraard ook veel erger.
Of claimt die van jou ook echt aan het einde van de straat om te schakelen?
Trouwens goed stom om elke keer 5 liter te tanken en em leeg te rijden, je kan het gewoon ook niet stommer doen
Riël zei me al eens, met 5 liter gaat ie het rondpompen over de retour en langzaam opwarmen, dus je dampt er benzine uit.
Daarnaast is drooglopen ook ronduit slecht voor je benzinepomp, hij krijgt ook telkens al het vuil onderin de tank voor z'n kiezen. Dus wacht maar tot die er de brui aan geeft, dan kom je ook niet meer weg ook
Of claimt die van jou ook echt aan het einde van de straat om te schakelen?
Trouwens goed stom om elke keer 5 liter te tanken en em leeg te rijden, je kan het gewoon ook niet stommer doen

Riël zei me al eens, met 5 liter gaat ie het rondpompen over de retour en langzaam opwarmen, dus je dampt er benzine uit.
Daarnaast is drooglopen ook ronduit slecht voor je benzinepomp, hij krijgt ook telkens al het vuil onderin de tank voor z'n kiezen. Dus wacht maar tot die er de brui aan geeft, dan kom je ook niet meer weg ook

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Je kunt bij zo'n Eurogas systeem wel wat zaken aanpassen wat betreft het overschakelen. sommige systemen schakelen pas over bij een bepaalde koelvloeistoftemp en andere weer boven de 2000 RPM ofzo.
Zitten wel wat instellingen in als je 'm aan de computer hangt bij een gasboer.

Zitten wel wat instellingen in als je 'm aan de computer hangt bij een gasboer.
Dat benzineverbruik klinkt nog niet echt bizar hoog, maar je kan 't natuurlijk altijd netjes in de gaten houden. Met 5 litertjes is dat wel lastig om nauwkeurig te doen.
Het zou natuurlijk kunnen dat ie soms terugschakelt naar benzine, maar vaak merk je dat wel. Het zou ook kunnen dat er iets mis is met de injectoruitschakeling, waardoor ze toch nog wat benzine door laten. Die gasboer komt daar wel uit.
Het zou natuurlijk kunnen dat ie soms terugschakelt naar benzine, maar vaak merk je dat wel. Het zou ook kunnen dat er iets mis is met de injectoruitschakeling, waardoor ze toch nog wat benzine door laten. Die gasboer komt daar wel uit.
rev it like a rental
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
@Menno, echt merken dat hij teruggaat op benzine merk ik niet, ik heb de afspraak voor maandag eerst in de wacht gezet.
Ik ga volgende week 2x naar het zuiden en kan dan mooi uitzoeken of het kilometergerelateerd is.
Ik heb ook even een berekening gemaakt van het historisch benzine verbruik:
KM stand| verschil| verb. liters| aantal km per liter
168500
169410 2421 11,49 210,7
171831 4131 25,03 165,0
175962 2114 14,27 148,1
178076 3490 21,8 160,0
181566 3357 22 152,5
184923 1752 17,71 98,9
186675 7538 19,56 385,3
194213 3487 19,57 178,1
197700 4866 10,65 456,9
202566 4693 15,19 308,9
207259 2947 15,89 185,4
210206 3436 17,51 196,2
213642 6067 13,44 451,4
219709 7533 29,65 254,0
227242 3001 10,38 289,1
230243 1285 15,13 84,9
231528 180 5 36
231708 25
Het is duidelijk dat het schommelt. De laatste km per liters zijn wel erg summier. Ik heb vandaag 20 liter in de tank gegooid, en er zat nog een paar liter in, dus laten we zeggen dat ik 24 liter in de tank heb en 5 op reserve.
Ik schat 1200 km te rijden volgende week, gebaseerd op het ergste verbruik zou ik 15 liter moeten verbruiken in die tijd. (1200/84)
Doe ik dat niet, dan is er niets aan de hand. Verbruik ik wel veel benzine op die 4 ritten, dan is er toch iets aan de hand.
Ik ga volgende week 2x naar het zuiden en kan dan mooi uitzoeken of het kilometergerelateerd is.
Ik heb ook even een berekening gemaakt van het historisch benzine verbruik:
KM stand| verschil| verb. liters| aantal km per liter
168500
169410 2421 11,49 210,7
171831 4131 25,03 165,0
175962 2114 14,27 148,1
178076 3490 21,8 160,0
181566 3357 22 152,5
184923 1752 17,71 98,9
186675 7538 19,56 385,3
194213 3487 19,57 178,1
197700 4866 10,65 456,9
202566 4693 15,19 308,9
207259 2947 15,89 185,4
210206 3436 17,51 196,2
213642 6067 13,44 451,4
219709 7533 29,65 254,0
227242 3001 10,38 289,1
230243 1285 15,13 84,9
231528 180 5 36
231708 25
Het is duidelijk dat het schommelt. De laatste km per liters zijn wel erg summier. Ik heb vandaag 20 liter in de tank gegooid, en er zat nog een paar liter in, dus laten we zeggen dat ik 24 liter in de tank heb en 5 op reserve.
Ik schat 1200 km te rijden volgende week, gebaseerd op het ergste verbruik zou ik 15 liter moeten verbruiken in die tijd. (1200/84)
Doe ik dat niet, dan is er niets aan de hand. Verbruik ik wel veel benzine op die 4 ritten, dan is er toch iets aan de hand.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Excuses voor het onoverzichtelijk tabelletje, tijdens het schrijven van de reactie was alles duidelijk leesbaar.
De 1e 6 cijfers is de kilometerstand
Dan de volgende 4 cijfers is het gereden kilometers tussen de tankbeuren
Dan de 2 cijfers met decimaal is het aantal getankte liters
En de laatste 2-3 cijfers met decimaal het aantal kilomters per liter.
De 1e 6 cijfers is de kilometerstand
Dan de volgende 4 cijfers is het gereden kilometers tussen de tankbeuren
Dan de 2 cijfers met decimaal is het aantal getankte liters
En de laatste 2-3 cijfers met decimaal het aantal kilomters per liter.
Dat zegt niks omdat je je tank niet compleet leeg ofwel vol tankt...
5 L tanken
zuinige fries!

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
steefie shut up man! 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl