Andere versnellingsbak op Clio 1.8 16V

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Heren,

Aangezien mijn versnellingsbak is overleden, ben ik op zoek naar wat anders.

Heb al wat informatie her en der verzameld en gekregen.
Waarvoor dank, Reinier, Geert en Gerald. :worship:

Wie weet wat er (wellicht nog meer) mogelijk is kwa vervanging van de originele bak op een Clio 1.8 16V maar ook plug & play is ??

- welke levert een korte bakverhouding en hoe kan ik dat zien / berekenen ??
- welke levert een langere bakverhouding en (wellicht) meer topsnelheid / lagere toerentallen bij 120/130 km/u ??

standaard
JB3-048 14/63 4.2

mogelijk
JB3-053 14/59 3.9 Clio I/R19 1.8 16V Phase II

JB3-046 15/58 3.9
JB3-046 14/59 4.2 Clio I 1.7 8V RSi

JC5-014 Clio I 2.0 Williams
JC5-089 Clio II 2.0 16V RS Phase I
JC5-129 Clio II 2.0 16V RS Phase I Cup


En had dit ook al gevonden ...
http://www.retro-renault.com/archive/vi ... 2f060f8617

of dit om het e.e.a te bekijken : http://www.r21club.com/download/r21orga ... a2_ang.pdf

JB3 044 : (r19 16s ph1)
1st 11/34
2 19/35
3 25/33
4 30/29
5 39/31
Final 15/61

JC5 014 (clio williams) !
1st 11/34
2 22/41
3 28/37
4 34/35
5 39/31
Final 15/61

JB3 048 (clio 16s Ph1)
1st 11/34
2 19/35
3 25/33
4 30/29
5 39/31
Final 14/59

JB3 053 (r19 16s ph2)
1st 11/34
2 22/41
3 28/37
4 34/35
5 34/28
Final 15/61

JB3 037 (r19 TXI)
1st 11/34
2 22/41
3 28/37
4 30/29
5 41/31
Final 14/59
Wie kan en wil mij verder helpen kwa informatie ?? (F)

Meer info : http://www.rsteam.be/forum/viewtopic.ph ... 82d519c54e
Tu peux monter sans modification les boites suivantes
JB3/048 Clio 1.8 16V PH1
JB3/053 Clio 1.8 16V PH1/PH2
JB3/091 Clio 1.8 16V PH2
JB3/044 ou 051 R19 16V PH1 moteur avec carter aluminium uniquement
JB3 /?? R19 16V PH2
JC5/014 Clio williams

Si le rapport de couple ne te tracasse pas de trop (plus long)
TOP à une JB3 /053 à vendre
JB3/048 couple 4.21 (plus court)
JB3/053 couple 4.06
JB3/091 couple 3.26 (Clio 1.8 16V PH2)
JB3/044 ou 051 couple 4.06 (R19 16V PH1) carter aluminium uniquement
JC5/014 couple 4.06 (Clio williams)
Verdere aanpasingen / idee-en / mogelijkhden : http://www.clio-williams.net/forum/view ... 22&start=0

JB3-091 : KLIK
met mijn 1800, zeer goede 091 vak maar nooit kon vinden contacten!
1ste en 2de langer dan de 048, 3 en 4 korter, 5idem, geheugen.
Perso was ik zeer tevreden
Laatst gewijzigd door Arco op zo 23 jan 2011 18:22, 4 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

JB3 051 uit R19 16V
JC5 053 uit megane 2.0 16V ph1 eindreductie ca 4% korter (je topsnelheid zakt dus. Ideaal voor 16inch velgen)
Laatst gewijzigd door jacques op wo 19 jan 2011 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

En wat is je budget? want met een budget van 1000 euro is deze discussie zinloos :lol:
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

jacques schreef:JB3 051 uit R19 16N
JC5 053 uit megane 2.0 16V ph1 eindreductie ca 4% korter (je topsnelheid zakt dus. Ideaal voor 16inch velgen)
jc5-053 heeft een eind overbrenging van 15/61, dat is dus 4,06 en dus langer dan zijn hudige bak. Wel redelijk eenvoudig te vinden overigens.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ligt eraan geert, als hij een jc5 of jb3 wil van een standaard auto lukt het makkelijk met dat budget.

als je aanpassingen wilt doen wordt het lastiger, maar ik denk niet dat dat de insteek is..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Martijn Kool schreef:ligt eraan geert, als hij een jc5 of jb3 wil van een standaard auto lukt het makkelijk met dat budget.

als je aanpassingen wilt doen wordt het lastiger, maar ik denk niet dat dat de insteek is..
Nee dat snap ik maar hij vernoemt geen budget. Op de meeste slopen haal je voor 400 euro een bakje op. Maar het kan natuurlijk nog goedkoper.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geert schreef:
Martijn Kool schreef:ligt eraan geert, als hij een jc5 of jb3 wil van een standaard auto lukt het makkelijk met dat budget.

als je aanpassingen wilt doen wordt het lastiger, maar ik denk niet dat dat de insteek is..
Nee dat snap ik maar hij vernoemt geen budget. Op de meeste slopen haal je voor 400 euro een bakje op. Maar het kan natuurlijk nog goedkoper.
Correct. Ik ben op zoek naar een vervanger voor een leuk/normaal bedrag.
+
Gaat mij meer om de info wat er van de standaard bakken van Renault de mogelijkheden zijn (bakverhouding, topsnelheid, sprint & passing / geen grootse aanpasing) om te monteren in de Clio 16V.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geert schreef:
jacques schreef:JB3 051 uit R19 16N
JC5 053 uit megane 2.0 16V ph1 eindreductie ca 4% korter (je topsnelheid zakt dus. Ideaal voor 16inch velgen)
jc5-053 heeft een eind overbrenging van 15/61, dat is dus 4,06 en dus langer dan zijn hudige bak. Wel redelijk eenvoudig te vinden overigens.
En ook plug & play ??? Met de standaard steunen in de Clio 1.8 16V ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

gewoon lekker een andere 16v bak er in hangen...

ik zou je er 1 aan willen bieden maar die gaat met de tijd op de 9 en dan word de jc5 donor voor de blauwe 5 :lol:

diesel bakken hebben nagenoeg dezelfde 1&2 als een jc5 014 alleen een langere 3,4 &5

16v bak is ook hetzelfde als een jc5-014 maar dan met een iets kortere 5.
en die van een 19 is dan weer hetzelfde als een jc5-014 maar met een iets langere eindvertanding.

ik wil zelf de eindvertanding van een gtt/5 1.4 of diesel bak in mijn jc5 hebben.
zorgt voor ong. 15km/h hogere top en alle versnellingen ook iets langer :)

edit: het is een beetje puzzelen hoe het werkt maar hier staan letterlijk alle verhoudingen in van alle type's renault. is helaas wel wat verouderd dus gaat niet verder dan jc5-076

http://home.wanadoo.nl/uijen/MRBVJBJC.pdf

edit: aangepast, had het over de jc5-14 niet 48 |:
Laatst gewijzigd door tutuur op wo 19 jan 2011 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

jc5-048 is een laguna 1.8 16v. geen idee of deze zo maar past. een jc5-053 uit een megane 2.0 16v past gewoon met de clio rs steun zoals al besproken via de pm.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

En een Clio RS bak past wel, alleen moet je er eentje hebben met telleraandrijving. daarbij moet ik wel zeggen dat dat wel een aardige tellerafwijking geeft. Heb ook een tijdje met een RS bak gereden. verhoudingen waren wel super overigens. :)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

raar want de kortste clio rs bak is nog altijd langer dan de standaart clio 16v fase 1 bak (jb3-048).
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

idd, een rs heeft zelfs een iets kleinere wiel omtrek dus zal dat eerder gecompenseerd worden door iets langere eindvertanding....
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nee een rs heeft volgens mij zelfs grotere wielen, of hebben de rs'jes standaart ook 195/50/15? Een rs heeft wel meer koppel dus is een kortere bak niet zo noodzakelijk als bij een f7p.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ph1 heeft ook 195/50R15
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

nu ging ik even uit van een ph.2 trouwens:

16v:185/55/15 183.63cm
rs f1:195/50/15 180.96cm
rs f2: 195/45/16 182.81cm
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Uit dit topic : http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28258
Ronald1916V schreef:Iets van een JB3 044, JB3 053 of een JB3 051 wil wel prima achter een F7P qua overbrengingsverhoudingen, zijn nog zat te vinden overigens.

F7P's met stalen carter ? vraag me af of die nog bestaan.. die kampten allemaal met lagerschade omdat er geen schotten in zaten en er gewoon te weinig olie in zat met het peil op Max, heb er zelf ook al 2 stuk gereden :D
JB3 044
JB3 051

Zijn dus ook van een 19 16V. Kunnen dus ook blijkbaar plug & play i.c.m. de Clio 16V motorsteun op de bak ??.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

tutuur schreef:nu ging ik even uit van een ph.2 trouwens:

16v:185/55/15 183.63cm
rs f1:195/50/15 180.96cm
rs f2: 195/45/16 182.81cm
Mijn 16V heeft ook 195/50R15, dus... mijn trekkracht wordt minder om dat ik minder koppel heb in vergelijk met de RS Phase I ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

de jb3-051 past inderdaad direct en hebben een verhouding van 4.09 .
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de jb3-051 heeft precies dezelfde verhouding als de originele bak van een clio alleen een iets langere eindvertanding...

4.067 ipv 4.21

zou dat zijn omdat een 19 iets gestroomlijnder is dan een clio?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

fase 2 clio1's hebben die bakken ook. Geen idee waarom ze daar voor gekozen hebben. fase 1 clio is dus ook sneller.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

JB3-046 15/58 3.9 - te lang ??

jb3-051 4.06 - langere eindvertanding = lagere toeren bij 120 ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Arco schreef:
jb3-051 4.06 - langere eindvertanding = lagere toeren bij 120 ??
Ja, maar dus ook lagere acceleratie, maar 4.09 is denk ik nog prima te doen. Ik ben bij me williams van 4.09 naar 4.2 gegaan en vindt het erg goed merkbaar.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ronald1916V schreef:En een Clio RS bak past wel, alleen moet je er eentje hebben met telleraandrijving. daarbij moet ik wel zeggen dat dat wel een aardige tellerafwijking geeft. Heb ook een tijdje met een RS bak gereden. verhoudingen waren wel super overigens. :)
JC5-129 dus.

Maar verhouding in vergelijk met de standaard bak ?? Sneller door de versnellingen/toeren heen ?? Eerder de topsnelheid te pakken / lagere topsnelheid dus ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ie idd korter is zoals gezegd word is dit correct (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

??? Staat haaks op wat Geert zegt en ik kan vinden op internet ...
Maar goed, Ronald zal die bak wel gemonteerd hebben met zijn 2.0 liter ...
Geert schreef:raar want de kortste clio rs bak is nog altijd langer dan de standaart clio 16v fase 1 bak (jb3-048).
En heeft zeg maar dezelfde verhouding als deze : JB3-046 15/58 3.9
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

precies, de specs wijzen anders uit.

Maar een jc5 met kortere eind overbrenging dan 4 ga je niet vinden. dus ik zou een jc5-053 proberen te vinden. Deze zijn volgensmij vrij eenvoudig te vinden.

Of een jc5-014 maar dan moet je wat meer in de buidel tasten omdat deze alleen op de williams is geleverd.

Of natuurlijk gewoon weer een jb3-048, deze is korter, makkelijk te vinden maar vindt maar eens een goede....
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Korter is leuk. Geef ik toe. Maar een bak met langere verhouding is an sich niets mis mee. Met de een win je iets, met de ander verlies je wat.
Het is mij om het even.

Bedoeling is dat het past zonder gekke aanpassingen. (F)

Een bak van een Clio RSi/ Baccara past ook als ik het goed heb.
JB3-046. Maar heeft een lagere overbrenging net zoals een JC5-089.

Maar dus ook een hogere topsnelheid. Ook in de versnellingen.
Zie http://www.clio-forum.com/technisch2.php
Clio 16v - JB3-039/048
1=3.090:1
2=1.842:1
3=1.320:1
4=0.967:1
5=0.795:1
R=3.545:1
eind=4.214:1

Clio RSi - JB3-046
1=3.090:1
2=1.863:1
3=1.321:1
4=0.967:1
5=0.756:1
R=3.545:1
eind=3.867:1

Clio II RS Phase I 172 - JC5-089
1st: 3.09:1
2nd: 1.86:1
3rd: 1.32:1
4th: 1.02:1
5th 0.79:1
Final drive ratio: 4.07:1
Laatst gewijzigd door Arco op do 20 jan 2011 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

van 4.2 naar 3.8 klinkt niet zo schokkend maar is echt een enorm verschil. Ik denk dat je dan je koppelkromme volledig mis loopt. Die bakken zijn bedoelt voor 8 kleppers of diesels.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ahh... voila. Een 19 16V bak geeft dit dus :
http://forum.19inside.fr/viewtopic.php?f=6&t=67

Een bak met b.v. eindoverbrenging van b.v. 3,8 (zoals de JC3-046) geeft dus nog meer topsnelheid ... als je maar genoeg vermogen hebt. Met te weinig kakt ie dus in of je moet 'm permanent op toeren houden. (I)

De JB3-051 zit er dus midden in. Een JB3-053 zou iets leuker zijn gezien zijn korte 4 & 5.
JB3 044
11/34
19/35
25/33
30/29
39/31
cc 15/61

Vitesse à 7000trs

58,65002561
98,41017285
137,3347707
187,5329973
228,0643225

JB3 053
11/34
22/41
28/37
34/35
34/28
cc 15/61

Vitesse à 7000trs

58,65002561
97,27321321
137,1863007
176,1024146
220,1280182

JB3 028

11/41
21/43
28/37
30/29
39/31
cc 16/57

Vitesse à 7000trs

55,51968193
101,062254
156,6009702
214,0727548
260,3400921

JB3 051

11/34
19/35
25/33
30/29
39/31
cc 15/61

Vitesse à 7000trs

58,65002561
98,41017285
137,3347707
187,5329973
228,0643225
Laatst gewijzigd door Arco op wo 19 jan 2011 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

die 16/57 eindvertanding wil ik voor mijn blauwe 5 en dan nog met een langere 5 :smile: theoretische top over de 260....
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

:sleep:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

in een 5je wil je niet harder als 220 rijden... (S) een keer gedaan en nooit weer...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daar gaat het ook niet zo zeer om...

Meer dat ie bij 130/140 ong op 3500tpm zit...
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

snap ik :D
Plaats reactie