Clio 1.4 start niet altijd en valt steeds uit...

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Jersey-9
Contacteer:

Sinds een half jaartje heb ik een Clio 1.4.
Na 3 wkn was de koppakking al kapot. Vervolgens bevroren schokbrekers en gebroken veren.
En dit wordt weer vervolgd door het steeds uitvallen van de motor als deze koud is.
Op t moment word ik een beetje gek van alle 'grote' kosten...

Vanavond ging ik ff sporten. En na 1,5uur kom ik terug bij mn auto. En hij start gewoon niet... Pas na 4x proberen sloeg ie aan :S

Nu heb ik wel een beetje lopen googlen en komt vaak het smoorklephuis tegen.
Is dit echt een oplossing?
Ik kan het altijd proberen. Niet geschoten, altijd mis toch ;)

Kunnen jullie me vertellen waar dat ergens zit????
Laatst gewijzigd door Jersey-9 op di 18 jan 2011 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Uit welk bouwjaar komt je Clio?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jersey-9
Contacteer:

hij komt uit 1998.
~thijs~
Contacteer:

Effe gepikt van de clioclub: http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=14&t=17

HOW TO: Stappenmotor schoonmaken in 10 Stappen!

Ik heb deze guide geschreven, omdat ik het zelf meerdere keren heb gedaan
In praktijk werkt dit prima. Deze guide is voor een Renault clio 2 1.4

Het is ongeveer een 15-30 min tijd.

Redenen stappenmotor schoonmaken zijn:

Hoewel het vaak 'stappenmotor' genoemd wordt, is het dat eigenlijk helemaal niet (Een stappenmotor is een motor die 'vaste' stappen maakt, bv een paar graden per stap of een bepaalde afstand naar binnen of naar buiten gaat). Zulke echte stappenmotoren vind je eigenlijk nooit bij auto's, waar ze wel inzitten zijn bijvoorbeeld printers. Maar goed, omdat stappenmotor zoveel gebruikt wordt noem ik het hier ook gewoon zo.

De 'stappenmotors' waar het hier over gaat zijn eigenlijk gewoon simpele magneetkleppen, die verder of minder ver openen en dus meer of minder lucht doorlaten. Dit is afhankelijk van de stroom waarmee ze aangestuurd worden.

Wel hebben ze bijna altijd dezelfde functie: het regelen van het stationaire toerental (zou dit niet geregeld worden, dan zou dat niet contant zijn, maar varieren met de temperatuur). Let wel, er zijn meer mogelijkheden om het stationair toerental te regelen, dit is er één van.

Wat doet dan ding nou precies: in de motor-ECU zit een regelaar die continu het stationaire toerental in de gaten houdt. De ECU weet dat de motor stationair moet draaien als de stationairschakelaar ingedrukt is (als die dus stuk is, werkt de regeling dus niet!).
De stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde als wat een stationairstelschroef doet, hij leidt een beetje lucht langs de gesloten gasklep om zo de motor draaiend te houden.
De ECU kijkt nou of het toerental lager of hoger is dan een 'doel'-toerental (bv 900 toeren). Is het nu hoger dan gaat de stappenmotor ietsjes dicht en omgekeerd. Hiermee wordt het toerental in 'evenwicht gehouden'.

Het is wel belangrijk om te weten dat de stappenmotor maar een beperkt regelbereik heeft. Heb je bv een vacuumlek dan kan de regeling dit niet meer compenseren, zelfs niet met volledig gesloten stappenmotor. Een heel klein lek zou misschien nog weggeregeld kunnen worden maar vaak merk je dat ook al.

Wat af en toe een probleem is bij stappenmotors, is dat ze vervuilt raken van binnen door bv carterdampen. Daardoor beweegt de klep/schuif moeizaam en wordt de regeling erg traag, vaak is dit te merken als het toerental 'zaagt' (op en neer gaat). Het helpt dan om de stappenmotor door te spoelen met remmenreiniger of gewoon benzine, zodat alle troep oplost.

Meestal is er ook nog een basisafstelling nodig, als die niet ok is dan kan de stappenmotor het ook vaak niet meer corrigeren.

Hier nog een paar problemen waardoor de stationairregeling niet werkt:

- Stappenmotor dus vervuilt of stuk (in 99% vervuilt)
- Vacuumlek (komt ook heel vaak voor)
- Kabelbreuk (soms) of ECU stuk (zelden)
- Stationaire basisafstelling niet in orde (bv door verdraaide of vervuilde gasklep)
- Schakelaar voor stationair toerental stuk

Als het probleem terug komt, kunt u hem laten vervangen, dit kost rond de 75-150 euro.

Dingen die u nodig heeft:

Schroevendraaier (kruiskop)
Schroevendraaier (plat)
Torq setje
eventueel een waterpomp tang
Remmenreiniger
WD40
Schoonmaak doek (wit)
En wat geduld natuurlijk :dizzy:

Stap 1.
We beginnen met het opendoen van de motorkap, dan ziet het er ongeveer zo uit:

Draai hierna de schroeven los die rood zijn aangegeven.

Stap 2.
Demonteer vervolgends het luchtfilterhuis, als u dit gedaan heeft, kunt u deze er zo aftillen.
Er zit wel een buis onder op die moet u er even afschuiven.

Stap 3.
Dan krijgt u het volgende te zien, het gasklephuis, dit zou er zo uit moeten zien:

Stap 4
U kunt het gasklephuis er gewoon vanaf halen, het zit geklemt. u krijg het volgende te zien

Maak de kabels los, het zijn er 4 het wijst uit zich zelf, het is alleen lastig te fotograferen.

Stap 5
Als u het gasklephuis in uw handen heeft, zit aan het gasklep de stappenmotor gevestigd. hier een foto:

Stap 6
De stappenmotor kunt u los maken met torq schroefjes, u krijg het volgende te zien:

Stap 7
Nu is het een kwestie van heel goed inspuiten, eerst met remmenreiniger Let op!
Als u tijdens het spuiten van de stappenmotor een doek eronderhoud (liefst wit) kunt u heel goed zien hoe vies uw stappenmotor is. (de rode lijn geeft aan waar te spuiten)

Hier even een foto:

Op de stappenmotor zit een soort van mechaniek, u kunt hier iets bewegen spuit ook hier meerdere malen remmenreiniger in.

Stap 8
Vervolgens doet u stap 7 opnieuw maar nu met WD40

Stap 9
Vervolgens weer in de zelfde wijzen terug monteren, let er wel op dat de stappenmotor precies het zelfde wordt terug gezet (witte letters naar boven).

Stap 10
U kunt weer een hele lange tijd vooruit, ik merkte direct verschil. :mrgreen:
Ik wens jullie veel succes, en hoop dat jullie er wat aan hebben gehad, het is vrij simpel, met het de goede spullen Succes.
Jersey-9
Contacteer:

Ahhh hier heb ik wat aan!
Ga t van de week gelijk ff proberen ;)
Thnx!
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Dat uitvallen is de stappenmotor, en dat startprobleem ws. de BDP sensor. :)

Stappenmotor idd ff schoonmaken, als ie de volgende keer weer niet start. even aan de stekker en de BDP sensor rammelen en kijken of ie het dan wel doet (meestal wel), die zit boven aan je versnellingsbak tegen het motorblok aan. Komt vaak voor als je 'm warm weg zet en je een uurtje later weg wil, meestal op het moment dat je haast hebt. :p
Plaats reactie