Dit is een interessante discussie. Wel al weer eventjes geleden gevoerd.
Niet alleen de inlaat van de turbo is groter (38 mm) maar ook het schoepenhuis waardoor ( als je hem goed aan het draaien krijgt) hij ook meer lucht kan verwerken naar het inlaatspruitstuk toe.
Er vanuitgaande dat de turbine evengroot blijft kan hij in theorie net zo snel draaien als de kleinere turbo. Echter de druk en daarmee de tegedruk in het inlaatspruitstuk zal toenemen en om echt rendement uit de grotere turbo te halen zal het inlaatsruitstuk een grotere flow aan moeten kunnen maar ook de inlaatpoorten in de kop evenals de kleppen (grotere of meer kleppen).
Verder is er een limiet aan de hoeveelheid lucht die je boven ze zuigers kwijt kan (incl meer brandstof natuurlijk) wil je je motor langere tijd heel houden.
De volgende stap is de zuigers aan te passen door, indien mogelijk, de bovenkant uit te draaien of andere, geschikte zuigers te monteren, om zo de compressie te verlagen.
Alles is mogelijk maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Ik hou het voorlopig bij kleinere turbo's, die zijn sneller op gang waardoor het koppel constanter is en eerder beschikbaar. (bi-turbo)