
Want ik zit me hier toch even met een vaag probleem, heb een R19 16V staan waarbij de motor vastgeslagen is bij 6700 RPM in de 1ste versnelling.

Nu bleek het inlaatnokkenastandwiel compleet van de nokkenas afgescheurd te zijn, om te kijken hoeveel kleppen er gesneuveld waren wou ik de nokkenas draaien maar dat ging met geen mogelijkheid, nokkenaskap er af gehaald en het bleek dat de ring van het axiaallager afgebroken is en vastgeslagen is in de kop. kop beschadigd dus de kop er vanaf gehaald, nieuwe kop opgebouwd en tijdens het strippen van de oude kop de inlaatnokkenas ook maar even losgehaald, daar was dus ook precies op dezelfde plek hetzelfde gebeurd alleen is die wel blijven draaien, het mooie is nog dat er geen enkele klep krom was.. maargoed, moet ook zeggen dat de motor echt in 1 klap stil stond.

Maargoed, allemaal leuk en aardig. Nu heb ik die nieuwe kop klaar met een setje frisse nokkenassen er in en is ie klaar om vastgedraait te worden maar nu heb ik nog steeds niet echt een oorzaak gevonden, oliedruk was goed en er is 10 km mee over de snelweg gereden, onderaan de snelweg een paar minuten gewacht op de verkeerslichten, verkeerslichten groen en dat ding vol op z'n kloten gegeven waarna de hele prut in elkaar liep. Ik reed overigens zelf.. maar volgens de meesten ligt het daar niet aan.

Paar foto'tjes..
De nog best soepel draaiende inlaatnokkenas..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 42-670.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 204-50.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 292-10.jpg[/img]
De compleet vastgegroeide uitlaatnokkenas.
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 400-30.jpg[/img]
Heb er echt uren naar zitten kijken maar kan zo geen oorzaak vinden, de lagering van de nokkenas waar de olietoevoer ook zit voor de axiaallagering ziet er gewoon goed uit, vind het ook zo apart dat het bij beide nokkenassen is.
Kan 'm wel weer gewoon dichtschroeven maar tis toch wel prettig om te weten wat er nou mis gegaan is..