Martijn. schreef:Welke versie MS heb jij, ik heb een V3.0 bord en dan moet je de handelingen in onderstaande link uitvoeren heb ik het idee.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Renix.htm
Als vermogenstrap heb ik een apart bordje die ook de injectoren aanstuurt zodat de al die hoge spanning niet door de MS heen hoeft.
Dus een losse bobine is niet een probleem en bied qua tunen wel wat meer vrijheid naar mijn idee.
Er komt ook een wideband o2 sensor op icm een JAW die haar aanstuurt.
Knocksensor leek mij ook teveel werk voor te weinig resultaat, zoals je zegt , als je het goed afstelt heb je hem niet nodig en wat ik begreep is het sowieso een bitch om zo'n ding goed te monteren en dat hij ook nog goed werkt.
Dank verder voor je info/feedback !
Ik heb ook een V3 board.
Onderstaande handelingen is een deel van het verhaal, maar niet alles.
Ik stuur de (inderdaad laagohmige, dus relatief hoge stromen) injectoren gewoon parallel tegelijk aan met 2 vermogenseindtrappen die gewoon op het board zelf zitten, mits je die erop gesoldeerd hebt

Dus waarom zou je aansturen met een aparte eindtrap?
Losse bobine is geen enkel probleem. Je kan ook kiezen voor DIS ontsteking. Dat gaat ook prima, maar het was voor mij vooral een sport om alles met de oem hardware te laten werken (heb nog niemand gezien die dat netjes voorelkaar gekregen heeft), en om het tevens backwards compatible te houden met oem ecu.
Wideband O2 is handig, en een must met afstellen. Als het daarna eenmaal goed afgesteld is hoef je niet per se continue closed loop te draaien op die wideband.
Knockcontroller is sowieso erg lastig om af te stellen, en ook niet nodig inderdaad als je maar wel zorgt dat het spul netjes is afgesteld.
Martijn. schreef:Just Another Wideband

Heerlijk al die DIY onderdelen in elkaar zetten.
Nog even vraag aan Bart V.
Jij hebt ,neem ik aan, de gewone stepper motor van de 16v gebruikt voor de idle. Dat was ook plug & play ?
Nog een ander punt, de gasklep.
Heeft iemand berekeningen om te kunnen bepalen wat de max/min maat van de gasklep mag zijn. Of komt het niet zo precies.
Je wilt natuurlijk niet bij een klein beetje gas teveel lucht krijgen, maar je wilt wel maximale vulling hebben.
Maar met een turbo te drukken zal het effect ook weer anders zijn dan met
een zuigmotor.
Stepper is niet plug and play. Ik heb de stepper nu (als enige component) niet in gebruik, en draai gewoon idle op de gasklepschroef tijdelijk. De reden is dat de renault (Bosch) stepper negatief PWM gestuurd is. MS kan alleen positief PWM uitsturen, dus moet je eerst een schakeling bouwen waarmee je het MS PWM signaal omzet naar een massagestuurd PWM signaal voor de Bosch stepper. Die schakeling moet ik nog bouwen, maar dat het wel gaat lukken.
Gasklep kan je uitrekenen op basis van je wensvermogen en motorspecs. Loopt ergens een topic hier over een megane waarin dat al eens is uitgelegd, inclusief een link naar wat berekeningen. Groter is beslist niet altijd beter zoals je zelf al aangeeft, dus daar kan je het beste gewoon even wat aan rekenen voor je iets kiest.