In hun ogen ongeloofige ........Jean-Paul-S schreef:tig onschuldige mensen sterven
ACT: Algemeen Chat Topic Deel 3
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
pas maar op met wat je roept hier, voor je het weet wordt de RTC doelwit van de taliban 

-
- Car: R19.R
Dat zou mischien een hoop frustatie schelen ja

Ze zijn, (ik heb het item niet gezien), nog lang niet zo schoon als men denkt.
MAAAAAAAR
het is de enige weg naar schoon toe. Imho.
Hop hop, stroom erop.
MAAAAAAAR
het is de enige weg naar schoon toe. Imho.
Hop hop, stroom erop.
Het is verplaatsen van het probleem... Die Ampera van Opel klinkt wel erg interessant, maar er zit toch gewoon een verbrandingsmotor in en da's nou precies wat je niet wilt, lijkt me.
Geen fan van waterstof, Riel?
Geen fan van waterstof, Riel?
Nu het produceren van accu's op dit moment nog een onmogelijke variant is (de grondstoffen zijn er gewoon niet voor, laat staan de milieuschade) heeft waterstof DAT voordeel. Dat is er zat. Maar daar heb je én een nieuw distributienetwerk voor nodig (voor electriciteit niet) en opslag blijft een kostbaar, relatief onveilig en technisch ingewikkeld iets (lage temp, hoge druk, dure vaten).
Ik zet toch nog mijn zinnen op nieuwe accutechnieken zoals siciluim-lucht accu's (met 10x capaciteit van li-ion) die nu nog in kleine groottes gemaakt kunnen worden. http://www.innovations-report.com/html/ ... 42512.html
Verbranden op waterstof is wederom inefficient, duur en waterstof geeft geen power vs inhoud (energie waarde is hoog, maar per LITER ongeveer 4x zo laag als benzine).
Maar het stroomnetwerk ligt er, is makkelijk te verdelen, en waterstof of niet, electromotor wordt het sowieso.
Als je het volgens het duurzaamheids principe bekijkt (waar ik echt voorstander van ben) is waterstof weer een winnaar: waterstof -> water -> waterstof etc etc etc. Cradle to cradle. Heel belangrijk: je verbruikt geen grondstoffen.
Ook de bovengenoemde batterij heeft die ambitie (li-ion zeker NIET!) maar zover zijn we ben ik bang de komende 10 jaar nog niet.
Ik zet toch nog mijn zinnen op nieuwe accutechnieken zoals siciluim-lucht accu's (met 10x capaciteit van li-ion) die nu nog in kleine groottes gemaakt kunnen worden. http://www.innovations-report.com/html/ ... 42512.html
Verbranden op waterstof is wederom inefficient, duur en waterstof geeft geen power vs inhoud (energie waarde is hoog, maar per LITER ongeveer 4x zo laag als benzine).
Maar het stroomnetwerk ligt er, is makkelijk te verdelen, en waterstof of niet, electromotor wordt het sowieso.
Als je het volgens het duurzaamheids principe bekijkt (waar ik echt voorstander van ben) is waterstof weer een winnaar: waterstof -> water -> waterstof etc etc etc. Cradle to cradle. Heel belangrijk: je verbruikt geen grondstoffen.
Ook de bovengenoemde batterij heeft die ambitie (li-ion zeker NIET!) maar zover zijn we ben ik bang de komende 10 jaar nog niet.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Was laatst een gast bij Discovery die wilde uit algen olie gaan persen. Je had alleen belachelijke hoeveelheden nodig, maar dat was volgens hem geen probleem en zou nog redelijk goedkoop mee kunnen rijden.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Je gaat mij echt niet vertellen dat het onmogelijk is... Maar de wil is er niet, omdat er te weinig geld aan verdiend wordt. De energiemaatschappijen en oliemaatschappijen zullen er alles aan doen om te zorgen dat de miljarden jaarlijks hun kant op zullen rollen.
En dáár gaat het mis!
En dáár gaat het mis!
Precies... Je zou voor de gein eens moeten nagaan hoeveel patenten Shell en andere oliemaatschappijen opgekocht hebben de laatste 25 jaar, om te zorgen dat alternatieve oplossingen geen poot aan de grond kunnen krijgen.
Eigenlijk is het echt misdadig, maar ja... Kapitalisme?
Eigenlijk is het echt misdadig, maar ja... Kapitalisme?
-
Wat wel grappig is - ik weet niet of het klopt, het wordt genoemd in Forza 3
- dat er in 1900/1920 meer elektrische auto's rondreden als benzine / stoom auto's 

Merijn schreef:Je gaat mij echt niet vertellen dat het onmogelijk is... Maar de wil is er niet, omdat er te weinig geld aan verdiend wordt. De energiemaatschappijen en oliemaatschappijen zullen er alles aan doen om te zorgen dat de miljarden jaarlijks hun kant op zullen rollen.
En dáár gaat het mis!
Concreet probleem: voor 100% biodiesel in nederland is 3.250.000 hectare landbouwgrond nodig. We hebben momenteel 2 miljoen. Laat staan diesel voor de wereldbevolking. Ik heb eens iets gelezen over maanoppervlak ...

Bron: http://www.agriholland.nl/dossiers/biob ... ector.html
Daar spreken ze nog over bijmenging, wat natuurlijk een halve oplossing is.
Trouwens, bij welke bank zit je?Merijn schreef:Je gaat mij echt niet vertellen dat het onmogelijk is... Maar de wil is er niet, omdat er te weinig geld aan verdiend wordt. De energiemaatschappijen en oliemaatschappijen zullen er alles aan doen om te zorgen dat de miljarden jaarlijks hun kant op zullen rollen.
En dáár gaat het mis!
Ben pas overgestapt op Triodos, omdat bijvoorbeeld ABN of iNG 1 miljard investeerd in een niew, zeer vervuilend olieboorproject van shell.
Kijk deze docu van zembla eens:
http://player.omroep.nl/?aflID=4766349
IK ben voor mij nbedrijf wel overgestapt op Triodos. Het is s'werelds groenste bank, maar ze zijn eigenlijk ook gewoon erg prettig.
Dat oliebedrijven zoveel macht hebben komt door het geld. En het geld... komt van de banken. En ik wil daar dan niet aan meedoen. Ik ben privé ook aan het verhuizen naar Triodos. ASN is trouwens ook erg goed in dit gebied.
True. Het is begonnen met stroom.Maarten-Jan schreef:Wat wel grappig is - ik weet niet of het klopt, het wordt genoemd in Forza 3- dat er in 1900/1920 meer elektrische auto's rondreden als benzine / stoom auto's
- Adinsx
- Car: M4 Estate GT205
Je gaat serieus kijken naar welke bank investeert in milieu-dingen, dan naar welke het beste voor jou is?
Pff.. het milieu kan me echt me reet roesten.
Overdreven gedoe over opwarming etc.
Pff.. het milieu kan me echt me reet roesten.

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Het scheelt me nauwelijks wat. Ik voel me daar wel goed bij ja. Die bank is het beste voor mij. Bovendien bieden ze zeer snelle service en internettoegang (geen kantoren, heerlijk) die ik van Bizner gewend was. Verder: ik kijk daar inderdaad serieus naar. Betere wereld begint bij jezelf?Adinsx schreef:Je gaat serieus kijken naar welke bank investeert in milieu-dingen, dan naar welke het beste voor jou is?
Pff.. het milieu kan me echt me reet roesten.Overdreven gedoe over opwarming etc.
Jij hebt in ieder geval nog een erg conservatieve blik op de wereld. Meegaan met mensen die zeggen dat toch niks aan de hand is

Het gaat hier niet alleen om CO2 en opwarming. Het gaat om het opraken van natuurlijke bronnen, het definitief vernietigen van grondstoffen, het nog groter maken van welvaartsverschillen in de wereld. Er speelt zoveel, jammer dat je daar blind voor bent.
En ik verwacht natuurlijk niet dat iedereen van bank moet switchen. Maar een beetje erkenning dat er zeker iets niet in de haak is, zou een mooie start zijn.
Ik ben ook geen groene extremist, maar ik erken het probleem wel. Ik heb er in mijn dagelijks leven erg veel mee te maken, omdat vrijwel elke innovatie in eindhoven hier wel iets mee doet. Daar zijn ook de feiten bekend, in plaats van de populistsiche praat.
Wist je dat mosselen in Amerikaanse wateren zich gelukkig voelen, doordat Prozak in de urine van mensen zit, die door zuiveringsinstallaties er niet uitgehaald kan worden? Het allergrootste deel van de oppervlaktevervuiling komt door het uitpissen van medicatie door de westerse wereld

Je zou eens op het ICSE een presentatie moeten bijwonen. Dat zijn onze overburen en ik doe daar voor het onderwijs wel eens een project voor.
http://www.icse.nl/ICSE/What/42/what.html
- Adinsx
- Car: M4 Estate GT205
Het opraken van natuurlijke brandstoffen ben ik het wel mee eens. Dat staat een keer te gebeuren en dan gaan we over op waterstof of elektra, opgewekt door windmolens, kernenergie etc.
Het heel CO2, ozonlaag, broeikaseffect verhaal ga ik niet in mee. Het wordt erg overdreven naar mijn idee. Alles wordt aangegrepen om hier de boel naar toe te schuiven, warmere zomers etc. Maar vervolgens hebben we al enkele flink koude winters achter de rug.
Doe mij het wetenschappelijk aantoonbare verhaal maar van zonnevlammen etc.
Voor of tegen ben ik niet, er worden zéker schadelijk dingen uitgehaald door machtige bedrijven als de Shell, Microsoft, Google etc. Maar het heeft naar mijn idee ook vormen van een 'hype'
Het heel CO2, ozonlaag, broeikaseffect verhaal ga ik niet in mee. Het wordt erg overdreven naar mijn idee. Alles wordt aangegrepen om hier de boel naar toe te schuiven, warmere zomers etc. Maar vervolgens hebben we al enkele flink koude winters achter de rug.
Doe mij het wetenschappelijk aantoonbare verhaal maar van zonnevlammen etc.
Voor of tegen ben ik niet, er worden zéker schadelijk dingen uitgehaald door machtige bedrijven als de Shell, Microsoft, Google etc. Maar het heeft naar mijn idee ook vormen van een 'hype'
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Zoals in die docu leuk uitgebeeld wordt:
als je buurman je vraagt om 100 euro te lenen, zodat hij een geweer kan kopen om zijn vrouw neer te schieten. Zou jij je dan medeverantwoordelijk voelen voor de moord op zijn vrouw?
Rabobank investeert in Wallmart, die aantoonbaar en overduidelijk kinderarbeid laten verrichten. Ik geef mijn geld nu nog aan Rabobank, maar het hoeft niet. Ik vind dat plausibele gedachtengangen.
als je buurman je vraagt om 100 euro te lenen, zodat hij een geweer kan kopen om zijn vrouw neer te schieten. Zou jij je dan medeverantwoordelijk voelen voor de moord op zijn vrouw?
Rabobank investeert in Wallmart, die aantoonbaar en overduidelijk kinderarbeid laten verrichten. Ik geef mijn geld nu nog aan Rabobank, maar het hoeft niet. Ik vind dat plausibele gedachtengangen.
-
Ga dit maar even kijken, volgens mij heb je geen idee hoe miniscuul NL is en hoe groot de wereld. Ruimte is het probleem echt niet!Riël schreef:Merijn schreef:Je gaat mij echt niet vertellen dat het onmogelijk is... Maar de wil is er niet, omdat er te weinig geld aan verdiend wordt. De energiemaatschappijen en oliemaatschappijen zullen er alles aan doen om te zorgen dat de miljarden jaarlijks hun kant op zullen rollen.
En dáár gaat het mis!
Concreet probleem: voor 100% biodiesel in nederland is 3.250.000 hectare landbouwgrond nodig. We hebben momenteel 2 miljoen. Laat staan diesel voor de wereldbevolking. Ik heb eens iets gelezen over maanoppervlak ...![]()
Bron: http://www.agriholland.nl/dossiers/biob ... ector.html
Daar spreken ze nog over bijmenging, wat natuurlijk een halve oplossing is.
Voor de rest ben ik het geheel met Adinsx eens, de hele opwarmings hype mag wel weer in de koelkast. In de jaren 80 zou alles naar de pleuris gaan door zure regen, daar hoor je ook niemand meer over.
De atmosfeer bevat 0,039 Co² (ja 0,039 ja!), ik geloof er geen zak van dat de marginale invloed die wij daar op uit oefenen uberhaupt effect heeft op het klimaat. De rest is 78% stikstof en 20% zuurstof en nog wwat andere dingen (Ozon en water b.v.).
Met al onze uitstoot is het percentage Co2 niet veranderd (begin 1900 was dit ook 0,039). De absolute hoeveelheid wel, maar die invloed is zo klein dat het percentage alleen ver achter de komma veranderd. Flauwekul dus en opzouten met die onzin.
Ik ben overigens wel van mening dat het allemaal wat duurzamer mag en dat we wat netter mogen omgaan met onze planeet.
Ik heb het ook nauwelijk over CO2 eigenlijk.
En maakt toch niet uit hoeveel ruimte er is? Bij ons zijn we dan redelijk dichtbevolkt, maar in diezelfde ruimte zit toch ook de noodzaak voor de brandstof? In de US is heel veel ruimte, maar evenzoveel meermensen.
Daarbij gebruik je vruchtbare grond die nodig is voor voedsel, voor brandstof, ook een probleem. Kijk eens hoe het momenteel met de Soja-vraag staat: (vanaf 12:05 aub) http://www.youtube.com/watch?v=e-vHglYV ... re=related
En maakt toch niet uit hoeveel ruimte er is? Bij ons zijn we dan redelijk dichtbevolkt, maar in diezelfde ruimte zit toch ook de noodzaak voor de brandstof? In de US is heel veel ruimte, maar evenzoveel meermensen.
Daarbij gebruik je vruchtbare grond die nodig is voor voedsel, voor brandstof, ook een probleem. Kijk eens hoe het momenteel met de Soja-vraag staat: (vanaf 12:05 aub) http://www.youtube.com/watch?v=e-vHglYV ... re=related
-
- Über-Spammer
Wat dat aangaat ben ik nog altijd aan het wachten totdat iemand opstaat die ervoor zorgt dat er vruchtbare grond en water in de sahara komt, om dat vol met "groen" te kunnen zetten.
Praktisch natuurlijk moeilijk/onmogelijk, maar dat zou ik pas echt een uitdaging vinden
Praktisch natuurlijk moeilijk/onmogelijk, maar dat zou ik pas echt een uitdaging vinden

Er is wel gigantisch veel zon 
Maar joh ik miste nog een vraagje, omdat we toevallig in 100 jaar een verbrandingsmotor uitvinden moet het dat maar worden?
nog geen 50% efficient, lawaai, stank, onhandige eigenschappen zoals noodzaak tot versnellingsbak en koppeling, onderhoud, veel onderdelen. Bééeééh

Maar joh ik miste nog een vraagje, omdat we toevallig in 100 jaar een verbrandingsmotor uitvinden moet het dat maar worden?
nog geen 50% efficient, lawaai, stank, onhandige eigenschappen zoals noodzaak tot versnellingsbak en koppeling, onderhoud, veel onderdelen. Bééeééh

-
We hebben op aarde 3 657 600 vierkante meter land geschikt voor landbouw. We gebruiken hier op dit moment de helft van!
In Afrika bijvoorbeeld wordt er maar 28% van de grond geschikt voor landbouw gebruikt. Dus zoals gezegd, de ruimte is echt het probleem niet.
En dan is er ook nog een hoop landbouw grond wat wel gebruikt wordt maar wat niet efficiënt gebruikt wordt. Een stuk landbouwgrond in NL heeft een aanzienlijke hogere produktie als in minder ontwikkelde landen.
Dan heb je nog, zoals Steven zegt de ruimte die niet geschikt is maar daar wel geschikt voor te maken is. Overigens zijn ze hier wel al serieus mee bezig, ook omdat de Sahara elk jaar groter wordt. Er zijn diverse projecten waaronder bijvoorbeeld één in Libië waar ze ondegrondse waterbronnen gebruiken om delen geschikt te maken voor landbouw.
Zie http://www.lpi.usra.edu/publications/sl ... de_27.html
In Afrika bijvoorbeeld wordt er maar 28% van de grond geschikt voor landbouw gebruikt. Dus zoals gezegd, de ruimte is echt het probleem niet.
En dan is er ook nog een hoop landbouw grond wat wel gebruikt wordt maar wat niet efficiënt gebruikt wordt. Een stuk landbouwgrond in NL heeft een aanzienlijke hogere produktie als in minder ontwikkelde landen.
Dan heb je nog, zoals Steven zegt de ruimte die niet geschikt is maar daar wel geschikt voor te maken is. Overigens zijn ze hier wel al serieus mee bezig, ook omdat de Sahara elk jaar groter wordt. Er zijn diverse projecten waaronder bijvoorbeeld één in Libië waar ze ondegrondse waterbronnen gebruiken om delen geschikt te maken voor landbouw.
Zie http://www.lpi.usra.edu/publications/sl ... de_27.html
Dit gaat nergens over, sorry. De globale uitstoot van voertuigen is 1.3%. Het feit dat die groene hippies er zo een drama van maken is de reden dat wij, de automobiel eigenaars, het gelag mogen betalen.
En wat ik dan helemaal bescheten vind...ik zag deze week de groene jongens op consultatie gaan bij de koning (je weet wel, die regerings-shite) en waar komen die hippies mee aangetuft ? Juistem, de grootste en dikste diesel benz die in het gamma verkrijgbaar is.
En wat ik dan helemaal bescheten vind...ik zag deze week de groene jongens op consultatie gaan bij de koning (je weet wel, die regerings-shite) en waar komen die hippies mee aangetuft ? Juistem, de grootste en dikste diesel benz die in het gamma verkrijgbaar is.

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Het gaat hier om het uitputten van fossiele bronnen, eigenlijk.
Niet zozeer over uitstoot. Ik meld nu voor de derde keer: ik heb het niet over CO2. Er zijn wel ergere dingen dan dat, inderdaad
In 2006 had BP bij het gebruik van die tijd bewezen aangetoond dat er nog voor 40 jaar olie was. Maar het gebruik neemt nog altijd hard toe, dus die termijn mag je wat korter doen. Olie op en CO2 wordt dan al helemaal geen issue meer
Niet zozeer over uitstoot. Ik meld nu voor de derde keer: ik heb het niet over CO2. Er zijn wel ergere dingen dan dat, inderdaad

In 2006 had BP bij het gebruik van die tijd bewezen aangetoond dat er nog voor 40 jaar olie was. Maar het gebruik neemt nog altijd hard toe, dus die termijn mag je wat korter doen. Olie op en CO2 wordt dan al helemaal geen issue meer

-
Het zal wel een keer op gaan ja, dat zeker. Maar dat er voor 40 jaar olie is werdt ook al in 1970/1980/1990/2000 gezegd. Dus het had eigenlijk al op moeten zijn
Zolang er nog nieuwe bronnen gevonden en andere bronnen door nieuwe technieken economisch winbaar worden blijft die 40 jaar constant tot het echt op is. Tegen die tijd is kernfusie op grote schaal realiteit en rijden we allemaal electrisch m.b.v. waterstof.
Voor de echte diehards en for old times sake (nationaal oldtimer festival ofzo
) wordt er nog wat olie gesynthetiseerd 
Voor de echte diehards en for old times sake (nationaal oldtimer festival ofzo

Dan komen we weer terug bij het begin van dit verhaal: de manieren om olie te vinden worden slechter en slechter en laten onherstelbare schade achter. Kijk hoe het in Mexico of Nigeria gegaan is.
Ik persoonlijk vind dat niet normaal.
Maar jongens denk niet zo in de hokjes, het is ook olie, maar ook andere grondstoffen. Lithium en kobalt bijvoorbeeld raken ook op door gebrek aan duurzaamheids denken, Afvalverbranding ipv recycling, Gewone milieu vervuiling, veestapels met bijbehorende ziektes, mensenrechten. etc. Het gaat gewoon om denken waar we mee bezig zijn. Niet alleen maar aan autorijden.
Ik persoonlijk vind dat niet normaal.
Maar jongens denk niet zo in de hokjes, het is ook olie, maar ook andere grondstoffen. Lithium en kobalt bijvoorbeeld raken ook op door gebrek aan duurzaamheids denken, Afvalverbranding ipv recycling, Gewone milieu vervuiling, veestapels met bijbehorende ziektes, mensenrechten. etc. Het gaat gewoon om denken waar we mee bezig zijn. Niet alleen maar aan autorijden.
-
True 

ik hou me liever bezig met mijn alledaagse dingen die ik doe...
ga me echt niet druk maken over het verbeteren van de wereld.
uiteindelijk blijft het grootste plaatje economie
ga me echt niet druk maken over het verbeteren van de wereld.
uiteindelijk blijft het grootste plaatje economie