Ik wil eigenlijk de GT op winterbanden gaan zetten. Het probleem waar ik in mijn hoofd mee zit is het bandenspanningssysteem. Ik heb nog een setje velgen liggen van mijn Meg. Coupé en wilde die er maar onder zetten, die heb ik toch liggen en er zitten nog redelijke winterbanden onder. Hier zitten alleen geen sensoren in.
Nu weet ik dat het bandenspanningssysteem moeilijk kan doen en twijfel of het verstandig is om een paar maand zonder sensoren te rijden.
Als ik een beetje logisch redeneer is het een vrij simpel systeem en ontvangt het systeem gewoon geen informatie zolang ik op winterbanden rijd en krijg ik dus een melding in het systeem. Hiermee heb ik geen probleem.
Enkel, meen ik ooit ergens op het forum iets te hebben gelezen dat de sensoren opnieuw ingeleerd dienen te worden als ze weer worden geplaatst. En dat spreekt me dan weer even net niet aan.
Kan iemand bevestigen dat het rijden op een sensorloze band/velg combinatie geen probleem is of juist wel?
En even een onnozele vraag, maar wat was ongeveer het maximale bandenverschil? De banden die ik heb zijn 5% kleiner en dat scheelt 9 centimeter in de omtrek. Nu is dat niet een gigantisch verschil, maar net even meer dan ik gehoopt had.
Ik twijfel wat te doen, het gaat van 205/55-16 naar 185/60-15
Bandenspanningsysteem i.c.m stalen wintervelgen, mogelijk?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Gewoon naar de dealer gaan en voor €35 laten uitschakelen.
Bandenspanning zelf af en toe bij het tanken checken en klaar.
Inlezen van de wielen na demontage is noodzakelijk,kost je net zoveel als geheel uitschakelen.
Heb zelf ook het systeem uitgeschakeld en bij vrij in het wisselen van velgen en heb geen storingen of meldingen die ik met ingeschakeld systeem wel had.
Bandenspanning zelf af en toe bij het tanken checken en klaar.
Inlezen van de wielen na demontage is noodzakelijk,kost je net zoveel als geheel uitschakelen.
Heb zelf ook het systeem uitgeschakeld en bij vrij in het wisselen van velgen en heb geen storingen of meldingen die ik met ingeschakeld systeem wel had.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
Ik heb gewoon die sensoren verwijdert bij de laatste bandenwissel
voor rubberventielen
Inderdaad gewoon lkr zelf af en toe ff je banden checken
Deze optie had voor mij niet uitgevonden te hoeven worden
maar ik begrijp dat het voor sommige mensen handig is
voor rubberventielen
Inderdaad gewoon lkr zelf af en toe ff je banden checken
Deze optie had voor mij niet uitgevonden te hoeven worden
maar ik begrijp dat het voor sommige mensen handig is

Als ik het goed heb heeft m'n vader's Laguna II ph2 de mogelijkheid om 8 wielen in het geheugen te zetten.
Dus je zou een setje (2ehands) sensoren kunnen zoeken en in die winterwielen fietsen. Kost je wel een flinke bom duiten voor die sensoren en uiteraard ook nog 35 scheuro voor dat inleren, dus klinkt niet echt als een opties als ik het nu nog es lees
Volgens mij moet dat systeem niet 'vergeetachtig' zijn als je er een tijd niet mee rijd, mijn vader wisselt ook zonder problemen de winterwielen die ook meer dan een half jaar niet aanwezig zijn. Zolang de accu niet platgaat kan dat zich toch niet zomaar resetten?
Dus je zou een setje (2ehands) sensoren kunnen zoeken en in die winterwielen fietsen. Kost je wel een flinke bom duiten voor die sensoren en uiteraard ook nog 35 scheuro voor dat inleren, dus klinkt niet echt als een opties als ik het nu nog es lees

Volgens mij moet dat systeem niet 'vergeetachtig' zijn als je er een tijd niet mee rijd, mijn vader wisselt ook zonder problemen de winterwielen die ook meer dan een half jaar niet aanwezig zijn. Zolang de accu niet platgaat kan dat zich toch niet zomaar resetten?
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Over het algemeen gaat het lampje branden dat je een lekke band hebt, kun je gewoon negeren/afplakken/in de fik steken of wat je er maar mee wil doen, je kunt ze ook laten uitschakelen maar dan moet je ze weer inschakelen als je wielen met sensoren monteert, tenzij je geen bandenspanningsysteem wil hebben, dan doet ie met sensoren niets minder alleen geeft ie niets meer aan bij een lekke band.
Ingeleerde sensoren hoef je niet opnieuw in te leren, die vind ie vanzelf wel weer als je ze er onder zet, mits het systeem ingeschakeld is natuurlijk, wel even er op letten dat je het juiste wiel op dezelfde plek terug zet, anders sta je linksvoor op te pompen terwijl rechts achter lek is bijvoorbeeld.
Dat met die bandenmaat moet je me morgen maar vragen, daar is het nu te laat voor om er over na te denken.

Ingeleerde sensoren hoef je niet opnieuw in te leren, die vind ie vanzelf wel weer als je ze er onder zet, mits het systeem ingeschakeld is natuurlijk, wel even er op letten dat je het juiste wiel op dezelfde plek terug zet, anders sta je linksvoor op te pompen terwijl rechts achter lek is bijvoorbeeld.
Dat met die bandenmaat moet je me morgen maar vragen, daar is het nu te laat voor om er over na te denken.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties,
Uitschakelen is geen optie, ik zou niet weten waarom ik dit zou doen. Het systeem werkt zonder problemen en ik wil alleen door de winterperiode op sensorloze wielen rijden. Het enige wat ik in het display zou krijgen is een melding dat de bandenspanning te laag is of dat er geen sensors zijn. 1 druk op de knop en de melding is weg, dus dat is niet zo irritant.
@Steven & Ronald; dat is ook mijn redenatie. Volgens mij gaat er niets geks gebeuren en blijft de melding herhaald worden totdat de sensors weer aanwezig zijn (op de juiste plaats natuurlijk). Maar leer mij Renault kennen...
Haha.
En qua bandenmaat? Gewoon doen of ergens een andere maat proberen te krijgen?
Uitschakelen is geen optie, ik zou niet weten waarom ik dit zou doen. Het systeem werkt zonder problemen en ik wil alleen door de winterperiode op sensorloze wielen rijden. Het enige wat ik in het display zou krijgen is een melding dat de bandenspanning te laag is of dat er geen sensors zijn. 1 druk op de knop en de melding is weg, dus dat is niet zo irritant.
@Steven & Ronald; dat is ook mijn redenatie. Volgens mij gaat er niets geks gebeuren en blijft de melding herhaald worden totdat de sensors weer aanwezig zijn (op de juiste plaats natuurlijk). Maar leer mij Renault kennen...

En qua bandenmaat? Gewoon doen of ergens een andere maat proberen te krijgen?
let wel op met terug monteren dat je de goede band op de goede plaats doet. anders klopt het niet meer met het display.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Iemand nog ideeën over de bandenmaat? wel doen/ niet doen?
-
- Contacteer:
omzetten van winterset naar zomer set moet je wel doen met de computer
anders snapt de auto de nieuwe ventiel codes niet
je kan een set codes zo inleren als je een set ventielen hebt
zelfs met een bosch testkast
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Volgens mij kunnen de megane's 2 sets in hun geheugen kwijt, dus zomer en winter wielen, dus als het goed ingesteld is moet dat goed gaan.Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:omzetten van winterset naar zomer set moet je wel doen met de computer
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
mwah, ik denk dat ik het eerst zo laat, het budget voor een setje ventielen is er gewoon niet.
Wel bedankt voor het meedenken, maar ik red het simpelweg niet.
Waar het mij nu om gaat is of de bandenmaat acceptabel is, anders moet ik gewoon doorrijden met de huidige set.
Wel bedankt voor het meedenken, maar ik red het simpelweg niet.
Waar het mij nu om gaat is of de bandenmaat acceptabel is, anders moet ik gewoon doorrijden met de huidige set.