Joost GTTi Coupe
de wrijvingscoefficient neemt af bij meer gewicht?? dat vind ik knap!
hij neemt juist toe......maak je een band 2 keer zo breed zal de druk ook 2 keer zo laag zijn dus de statische wrijving veranderd niet....
dynamisch is een ander verhaal daarintegen....
hij neemt juist toe......maak je een band 2 keer zo breed zal de druk ook 2 keer zo laag zijn dus de statische wrijving veranderd niet....
dynamisch is een ander verhaal daarintegen....
Grip = Wrijvingscoefficient * normaalkracht (gewicht) * oppervlak
Eigenlijk is Fw = Wr.c. * Fn
Maar als rubber meer belast wordt, wordt zijn coefficient minder door verschil in warmteafvoer en vervormingen. Dat is geen constante in dit verhaal.
Daarom heeft een smalle band minder grip.
Overigens is de wrijvingscoefficient ook nog afhankelijk van de hoeveelheid slip, tot ongeveer 20% loopt de coefficient op, waarna hij weer drastischer zakt. Kleine banden hebben ook al meer slip en meer vervorming, waardoor je over die 20% heen gaat en in een instabiel gebied komt.
Eigenlijk is Fw = Wr.c. * Fn
Maar als rubber meer belast wordt, wordt zijn coefficient minder door verschil in warmteafvoer en vervormingen. Dat is geen constante in dit verhaal.
Daarom heeft een smalle band minder grip.
Overigens is de wrijvingscoefficient ook nog afhankelijk van de hoeveelheid slip, tot ongeveer 20% loopt de coefficient op, waarna hij weer drastischer zakt. Kleine banden hebben ook al meer slip en meer vervorming, waardoor je over die 20% heen gaat en in een instabiel gebied komt.
okey duidelijk
genoeg vervuild btw

genoeg vervuild btw

-
- Contacteer:
zo motortje zit er weer in en rijd en schakeld (bak gereviseerd) weer lekker.
geen gekke dingen na inbouw alleen de stekkertjes van de watertemp. meter zaten verkeerd om en eigenlijk hetzelfde voor de oliedruk meter.
giseren een beetje druk gedraaid maar alles houd het goed maar wel even wennen aan de koppeling. En per ongeluk in de file gekomen van een kilometer of 6 zelf dat viel niet tegen.
ben ook benieuwd wat eruit gaat komen op de bank 18 september.
geen gekke dingen na inbouw alleen de stekkertjes van de watertemp. meter zaten verkeerd om en eigenlijk hetzelfde voor de oliedruk meter.
giseren een beetje druk gedraaid maar alles houd het goed maar wel even wennen aan de koppeling. En per ongeluk in de file gekomen van een kilometer of 6 zelf dat viel niet tegen.
ben ook benieuwd wat eruit gaat komen op de bank 18 september.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Contacteer:
komt vast nog wel.......... 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Kijk mooi dat ie het weer doet .
Hoe vind mir het koppelen ?
-
- Contacteer:
die vond het meevallen nergens last van. Het aan/uit valt mee.Jochem de Haas schreef:Kijk mooi dat ie het weer doet .
-
- Contacteer:
nee KOUD......Roy schreef:Zag je vandaag nog voorbij rijden bij vakgarage bodegraven.
Was je benzine op?![]()
-
- Contacteer:
Voor degene die het nog niet wisten zaterdag richting Goes waarschijnlijk 99,9% zeker de koppakking er tussen uit geblazen. (ging niet eens hard toe het gebeurde daar voor redelijk doorgereden)
Oorzaak waarschijnlijk te arm dus iets gepingeld (bij +/- 1,5 bar onder de gasklep) en koppakking doorgelslagen. Dit weet ik pas zeker als de kop eraf is.
zo vandaag mijn 5je opgehaald uit goes staat bij de garage morgen of vrijdag maar eens openmaken om te kijken wat er van de koppakking over is.
gelijk maar een grotere sproeier (160) meegenomen om iets meer marge in te bouwen. dus als die in gereden is en kop is na getrokken maar eens terug naar Goes om te weten of het geholpen heeft. En wat er uit komt kwa vermogen en koppel.
En uiteraard de kop ook controlen op (haar)scheuren en of die nog recht is.
zaterdagmiddag moet die het weer doen.
volgen
Oorzaak waarschijnlijk te arm dus iets gepingeld (bij +/- 1,5 bar onder de gasklep) en koppakking doorgelslagen. Dit weet ik pas zeker als de kop eraf is.
zo vandaag mijn 5je opgehaald uit goes staat bij de garage morgen of vrijdag maar eens openmaken om te kijken wat er van de koppakking over is.
gelijk maar een grotere sproeier (160) meegenomen om iets meer marge in te bouwen. dus als die in gereden is en kop is na getrokken maar eens terug naar Goes om te weten of het geholpen heeft. En wat er uit komt kwa vermogen en koppel.
En uiteraard de kop ook controlen op (haar)scheuren en of die nog recht is.
zaterdagmiddag moet die het weer doen.

das vette pech zeg.
wat voor hoofdsproeier reed je mee dan toen het gebeurde?
persoonlijk lijkt me 160 wel erg groot maar goed dat is op de bank goed te testen.
vergeet niet je kop heel licht te laten vlakken.

persoonlijk lijkt me 160 wel erg groot maar goed dat is op de bank goed te testen.
-
Ik had het al gelezen/gehoord, maar balen voor je Joost! Ff langs Mannessen dus.
Succes en ik hoop voor je dat 'ie t gauw weer doet!
Succes en ik hoop voor je dat 'ie t gauw weer doet!
-
- Contacteer:
nu ruim 150 heb ook nog een 155 maar dat gaan we op de bank ff testen krijg ook nog een remlucht 0.90 zit nu 1.0 in dan kunnen we wat rommelen en proberen.mark 5t schreef:das vette pech zeg.![]()
Zag 'm net nog bij de garage staan.....
[img]http://i306.photobucket.com/albums/nn26 ... MG1607.jpg[/img]
Nog niet gelukt om te maken, Joost?
[img]http://i306.photobucket.com/albums/nn26 ... MG1607.jpg[/img]
Nog niet gelukt om te maken, Joost?
-
- Contacteer:
wat is er stuk:
- Koppakking stalen ringen van cilinder 2 en 3 zij ovaal.
- kop moet gevlakt worden en afgeperst worden.
- zuigers en bussen voor de zekerheid gedemonteerd voor controle van zuigerveren op het eerste gezicht niets aan de hand maar gaat nog voor een extra controle langs bij Mannessen.
dus hopelijk eind van de week weer gaan monteren.
en Ja staat nog buiten (rijd erg lastig zonder werkende motor) als die klaar is gaat die de schuur in voor stalling
Voor Mirjam een andere auto gekocht een starlet uit 1986 met 102000 op de klok dus ook die weer gelukkig.
oorzaak te arm gelopen dus gepingeld boven in dus weer mijn eigen schuld (te veel druk boven in doorgelopen boven de 5000 toeren naar 1.6 a 1.7 bar onder de gasklep)
- Koppakking stalen ringen van cilinder 2 en 3 zij ovaal.
- kop moet gevlakt worden en afgeperst worden.
- zuigers en bussen voor de zekerheid gedemonteerd voor controle van zuigerveren op het eerste gezicht niets aan de hand maar gaat nog voor een extra controle langs bij Mannessen.
dus hopelijk eind van de week weer gaan monteren.
en Ja staat nog buiten (rijd erg lastig zonder werkende motor) als die klaar is gaat die de schuur in voor stalling
Voor Mirjam een andere auto gekocht een starlet uit 1986 met 102000 op de klok dus ook die weer gelukkig.
oorzaak te arm gelopen dus gepingeld boven in dus weer mijn eigen schuld (te veel druk boven in doorgelopen boven de 5000 toeren naar 1.6 a 1.7 bar onder de gasklep)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
MMM das dan weer lekker ....maare die stalen ringen ovaal ? hoe kan dat ?
Hoe nieuw zijn die bussen en zuigers? Dat is, als je de boel open hebt, voor een 300 euro's nieuw.
Als t niet hoeft dan niet, maar het is niet zo'n heel duur grapje
Als t niet hoeft dan niet, maar het is niet zo'n heel duur grapje

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Euh net nieuw als ik me niet vergis
OOooow dan is t niet de moeite 

-
- Contacteer:
ff 2 foto's van een kapotte koppakking
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQMSRVTS.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYUVQ4JY.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQMSRVTS.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYUVQ4JY.jpg[/img]
-
- Contacteer:
Florus schreef:2 Bar boven de gasklep....![]()
![]()
Maar hoe kan 't dat je die druk zo hoog kunt schroeven, heb je geen maximale druk afgeregeld dan?
op 7 kgFlorus schreef:Hoe vast had je de kopbouten eigenlijk staan?
nee de kraan kan nog verder open.
stel hem af in 3de of 4de versnelling op 1,5 bar
zal in de 5de vernelling boven de 5000 toeren (doet die er iets langer over dus kan meer druk opbouwen) nog iets door lopen kwa druk maar dan ga ik niiet meer op de meter kijken en bij volgas door trekken in zijn 5 want ook dit gaat erg rap......
Extra beeldvalve of vernouwing in je (loos) slang maken, dan kun je 'm niet meer over de kop draaien, en een maximale druk afregelen, da's veel veiliger en beter voor jezelf(en je blok)
De kopbouten van mijn beiden Gt's staan op 85nm, maargoed de meningen zijn verdeelt over wat wel of niet goed is...

De kopbouten van mijn beiden Gt's staan op 85nm, maargoed de meningen zijn verdeelt over wat wel of niet goed is...
-
- Contacteer:
nee niets te zien maar wordt nog een extra keer gecontroleerd door mannessenRoy schreef:Geen pingelschade op de zuigers?