Je hoort vaak in dit soort zaken (verzekering, banken, autoverkopers, bouwvakkers enz) alleen de slechte dingen. De bekende "verjaardagsverhalen" een kennis van een oom van mij heeft een keer........ je weet wel. 99 van de 100 keer gaat alles goed, maar dat hoor je nooit.
Vaak heb ik het idee dat er te makkelijk over dit soort dingen wordt gedacht terwijl het toch redelijk complexe producten zijn (omdat je ook aan de wet bent gehouden) (verzekeringsrecht, verkeerrecht enz enz)
Chris schreef:Mijn Williams heeft een kale WA, maar ik heb hem wel laten taxeren. Dit om bij een eventuele schade die € 1000,- discussie te voorkomen.
Maarten-Jan schreef:De 19 WA+ met rechtsbijstand, kost 4 euro in de maand meer en die rechtsbijstand heb ik al een keer dankbaar gebruik van gemaakt. Schade was toen 1200 euro maar allemaal netjes hersteld en via rechtsbijstand opgelost (zonder dat ik er zelf steeds achteraan moest).
WA+ is ook handig als je voorruit een keer sneuvelt, dat is anders een duur geintje.
Martijn Kool schreef:tutuur schreef:ik snap het hele nut van een hogere wa niet als je een duurdere auto hebt.
als je iemand aanrijd moet zijn schade vergoed worden niet die van jou

en als iemand jou auto aanrijdt en je achterscherm in elkaar jengst, dan krijg je in elk geval meer dan de 750 euro dagwaarde voor de gemiddelde oude roestige renault hier.
lijkt me vrij logisch?
Als je je auto laat taxeren maar je verzekerd hem niet (dus alleen WA) dan mag (en dat zullen ze dus ook doen) de tegenpartij afwikkelen op dagwaarde. Een taxatie is namelijk iets wat je met elkaar afspreekt (overeenkomst) vooraf, en dat gaat bij een tegenpartij natuurlijk niet. (je hebt geen overeenkomst met een tegenpartij)
Verzeker je je auto WA + (WA Beperkt casco, mini casco of hoe ze het ook noemen) dan is je taxatie alleen van toepassing op de dekking van de WA+ (brand, diefstal). Bij aanrijding door een derde heb je dus nog steeds niets aan zoon taxatie.
Als je je auto all-risk (WA volledig casco) verzekerd, en je geeft het rapport bij het aangaan van de verzekering af aan je verzekeraar dan is tussen jou en je verzekeraar de taxatie van toepassing. Een tegenpartij mag met jou in dat geval altijd op dagwaarde afhandelen, maar jouw verzekeraar niet.