Jackson's GTT

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die zijn prima.

Heb je de originele volgorde aangehouden? Helemaal volgens het boekje moet je ze anders in oplopende hoogte monteren :)

veel last ga je er niet van hebben als die ringen het niet zouden doen, ik heb alleen ooit eens gehad dat ik wat koelwater lekte in de olie via die ring onderaan. Maar dat was heel weinig . Maar, nieuwe ringen zijn doorgaans gewoon dicht.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Mooiso..

Ja ik heb ze in volgorde gehouden =) Dus ik kan zo mooi weer in de juiste volgorde terugplaatsen.

Ga ik vanavond weer even verder =)
"Le creature de vette shit"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

en LET GOED OP dat de onderkant van je blok (waar de O-Ring van je zuigerbus komt) goed schoon en glad is want daar gaan ze ook wel eens lekken.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Gisteavond weer even verder gegaan met het blok.
Zuigers met zuigerwanden gemonteerd, nieuw lagers, krukas, lagerkappen incl nieuwe lagers gemonteerd.
Daarna alles nagetrokken met het juiste moment.
Nu merkte ik dat ik de zuigerwanden nog wat kon bewegen.
Dus ik volgens het boekjes boutjes, moertjes en ringen om die zugerwanden vast te drukken. Eenmaal gedaan, haalde ik de moeren en bouten weer los en toen kwamen die zuigerwanden ook weer in beweging. Heb gewoon nieuwe o-ringen zonder kit/pakking gebruikt.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik neem aan dat ze dmv de kop wel vast gaan zitten, maar ze moeten niet scheef gaan zitten natuurlijk!
"Le creature de vette shit"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Jackson schreef:Gisteavond weer even verder gegaan met het blok.
Zuigers met zuigerwanden gemonteerd, nieuw lagers, krukas, lagerkappen incl nieuwe lagers gemonteerd.
Daarna alles nagetrokken met het juiste moment.
Nu merkte ik dat ik de zuigerwanden nog wat kon bewegen.
Dus ik volgens het boekjes boutjes, moertjes en ringen om die zugerwanden vast te drukken. Eenmaal gedaan, haalde ik de moeren en bouten weer los en toen kwamen die zuigerwanden ook weer in beweging. Heb gewoon nieuwe o-ringen zonder kit/pakking gebruikt.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik neem aan dat ze dmv de kop wel vast gaan zitten, maar ze moeten niet scheef gaan zitten natuurlijk!
alles druk je aan met het aantrekken van de cilinderkop (7 kg) als het goed is steken je bussen iets boven het ondeblok uit. en scheef kunnen ze niet gaan zitten.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Okee mooiso! Begon al bijna te denken dat ik iets fout had gedaan..
"Le creature de vette shit"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Heb weer even een vraagje betreft het stellen van mijn kleppen.
Ik heb inmiddels alles weer in elkaar zitten. Ook de cylinder kop zit er weer op en de bouten zijn aangrtrokken met een moment.

Nu vraag ik me af hoe ik te werk moet gaan om mijn kleppen te stellen. Ik weet hoe het is zn werking gaat. voelermaat, 0.20 in en 0.25 uit. Je stel bijv 1 in als 8 uit tuimelt of open staat.

Maar nu is alles los geweest natuurlijk, zit me echt af te vragen hoe ik nu moet beginnen. Het blok staat iig goed op tijd.

Tis waarschijnlijk heel simpel maar ik kan er niet over uit :p
"Le creature de vette shit"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik pak dan altijd mijn werkplaatshandboek ff, wel zo makkelijk, staat precies in welke klep je moet stellen als welke klep open is, maar dan nog, die heb ik hier niet bij de hand :P

het staat vast wel ergens online?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Die heb ik liggen. Ik ga nog wel even kijken of het lukt :) Zal toch niet te moeilijk moeten zijn..
"Le creature de vette shit"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Martijn Kool schreef:ik pak dan altijd mijn werkplaatshandboek ff, wel zo makkelijk, staat precies in welke klep je moet stellen als welke klep open is, maar dan nog, die heb ik hier niet bij de hand :P

het staat vast wel ergens online?
Voglens mij is het tegeovergesteld:

1 inlaat volledig indrukken, dan uitlaat 4 stellen
2 inlaat volledig indrukken dan uitlaat 3 stellen

Je moet gewoon zo draaien dat je zeker weet dat de klep die je stelt volledig achter de nok zit, gesloten is.

Ik meen omdat het vijfje wat overlap heeft met klepopeningen kom je met tuimelen niet echt lekker uit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

staat cilinder 1 op tuimelen kan je cilinder 4 stellen
staat cilinder 2 op tuimelen kan je cilinder 3 stellen

en dan inlaat en uitlaat tegelijk.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Riël schreef:
Martijn Kool schreef:ik pak dan altijd mijn werkplaatshandboek ff, wel zo makkelijk, staat precies in welke klep je moet stellen als welke klep open is, maar dan nog, die heb ik hier niet bij de hand :P

het staat vast wel ergens online?
Voglens mij is het tegeovergesteld:

1 inlaat volledig indrukken, dan uitlaat 4 stellen
2 inlaat volledig indrukken dan uitlaat 3 stellen

Je moet gewoon zo draaien dat je zeker weet dat de klep die je stelt volledig achter de nok zit, gesloten is.

Ik meen omdat het vijfje wat overlap heeft met klepopeningen kom je met tuimelen niet echt lekker uit.
hmm dat bedoelde ik eigenlijk ook :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Joost van der Hammen schreef:staat cilinder 1 op tuimelen kan je cilinder 4 stellen
staat cilinder 2 op tuimelen kan je cilinder 3 stellen

en dan inlaat en uitlaat tegelijk.
een gt kan je niet op tuimelen stellen :|-
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Thanks mensen, vanavond weer even verder :)
"Le creature de vette shit"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Florus schreef:
Joost van der Hammen schreef:staat cilinder 1 op tuimelen kan je cilinder 4 stellen
staat cilinder 2 op tuimelen kan je cilinder 3 stellen

en dan inlaat en uitlaat tegelijk.
een gt kan je niet op tuimelen stellen :|-
want????
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

mssn omdat het een onderliggende nokkenas is ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

ik zou het ook niet weten waarom........ iemand een uitleg???
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Was niet echt een vraag wat Jo zei, meer een antwoord op je eerdere vraag :wink:
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

GerryTT schreef:Was niet echt een vraag wat Jo zei, meer een antwoord op je eerdere vraag :wink:
oke
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joost van der Hammen schreef:ik zou het ook niet weten waarom........ iemand een uitleg???
Omdat de tegenovergestelde klep niet volledig vrij staat wanneer een cilinder op tuimelen staat. Hij is dan nog bezig met zakken of start net met openen.

Ligt aan het profiel. Volgens mij geldt dat een beetje voor turbo motoren van die leeftijd, omdat de opentijd een stukje langer is (meer dan 180 graden).

Tenminste, daar ga ik vanuit :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Update:

Van het weekend weer eens druk bezig geweest met het blok.
Het zit inmiddels weer helemaal in elkaar. van de week de spruitstukken en al het andere spul monteren. Ook de kleppen stellen is gelukt :)

[img]http://www.smokinghardware.net/IMAG0047.jpg[/img]

Hoop het blok met 2-3 weken erin te kunnen takelen. Ben benieuwd :D
"Le creature de vette shit"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Ook dien ik mijn rechter ashoes bakzijde te vervangen. Nu zie ik er 5 verschillende tussen staan. Welke maten heb ik nodig?
"Le creature de vette shit"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe alsof wij weten watvoor maat je as is :D

Meet het ff op of rijd langs de Brezan, vaak zijn ze niet te beroerd om ze alle 5 te bestellen voor je.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Er is toch maar 1 maat rechter as voor de GTT?
"Le creature de vette shit"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou die diktes willen nog wel es verschillen, is met elke Reno volgens mij. Zat met die Laguna toen ookal met 3 doosjes geloof ik.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Hmmm ok. Nja ik ga straks in de pauze ff langs Brezan. Heb hem gisteren nog even opgemeten. Rond de 85/86mm zou het moeten zijn :s
"Le creature de vette shit"
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Update:

Nu ik eindelijk lekker vakantie heb, had ik mooi genoeg tijd om verder te gaan met de GTT. Dus heb ik van de week het blok weer geheel aangesloten zodat ik hem kon starten.

Eerst een poosje de olie door laten pompen zonder het motortje aansloeg. Daarna de ontsteking weer aangesloten voor de eerste start. Hij startte netjes in 1 keer. Ook had het blok netjes oliedruk. Rond de 5 bar en dat is volgens netjes voor een koude start. Op het eerste oog liep het blok zeer netjes. Totdat ik een beetje gas ging geven.... Helaas zat er weer een tik in het blok. Precies dezelfde tik die ik de vorige keer ook had, alleen deze keer WEL met oliedruk. Echt een soort “knauw” zodra er een belasting op komt te staan.

De volgende dingen zijn gedaan en vervangen:
- Blok is voorzien van nieuwe zuigers en nieuwe zuigerbussen.
- Blok is voorzien van nieuwe koppakking set en nieuwe onderblok pakking set
- Krukas laten op meten bij erkend revisie bedrijf, conclusie: geslepen geweest naar 1e overmaat. Krukas zag er erg netjes uit volgens het bedrijf.
- Blok is voorzien van nieuwe 1e overmaat krukas, drijfstang en coaxiale lagers.
- Nieuwe 1e overmaat krukas, drijfstang en coaxiale lagers gemonteerd.
- Blok is voorzien van nieuwe distributieketting en nieuwe spanner.

Enige wat ik niet heb laten nakijken/nameten is de nokkenas. Maar hier kan toch weinig mis mee gaan? Er staat hier toch ook niet veel kracht op?

Wat zou dit nou kunnen zijn jongens? Ben nu echt een beetje ten einde raad!

Alvast bedankt voor de reacties!
"Le creature de vette shit"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

zit het niet in je kop?











van het blok dan he :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Tik is bij mij ontstaan nadat ik de koppakking er op het circuit tussen uit gereden had. Dit is waarschijnlijk gebeurt omdat ik met een 1/4 tank benzine reed. In de lange bochten begon hij in te houden en na 2 ronden kwam ik op het idee om maar eens te gaan tanken. Probleem opgelost. Daarna nog tig ronden gereden zonder problemen. Koppakking ging er pas tussen uit op de parkeerplaats toen ik rustig reed om hem wat af te laten koelen.

Enig wat ik kan bedenken en wat nog niet vervangen is zijn de drijfstangen. Misschien dat deze zo'n klap hebben gekregen door het pingelen dat er 1 krom is. Heb hier nog een foto van de koppakking, was een versterkte 3 plaats van Reichard. Was echt serieus pingelen.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... ing020.jpg[/img]

Tik was bij mij continu. Koud of warm, meer of minder toeren, maakte niets uit. hoop dat jet er wat aan hebt.
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Tik komt echt uit het onderblok vandaan.

Bedankt voor je reactie Gerry! Hmm die koppakking ziet er inderdaad niet goed uit. Ik zal hier eens naar gaan kijken. Het kan bijna niets anders zijn he...
"Le creature de vette shit"
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Je weet zeker dat je de juiste overmaats lagers gemonteed hebt ?
Jackson
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 20 apr 2007 8:15
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Ja.. 200%! Anders had ik toch ook geen oliedruk gehad?
"Le creature de vette shit"
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Tik kwam bij mij onder uit het blok vandaan. Had er bij mij een carter met slinger schotten inzitten. Is misschien ver gezocht maar die zouden kunnen zijn losgeraakt of zoiets. Veel meer kan het niet zijn, de rest heb je al vernieuwd.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Is het mogelijk dat het onderblok beschadigt is door het pingelen? Het gedeelte waar de krukaslagers in liggen?
Laatst gewijzigd door GerryTT op do 2 sep 2010 5:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat kan dan enkel als de lagers mee gedraait hebben. En dat had je wel gezien neem ik aan bij het verwijderen de vorige keer.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie