tussen het kachel paneel en het klokje, past precies en hij kan er niet achter vallen.-Ray- schreef:ja, en waar laat je je rondenkaart van de ring nu?
Lex' Clio 1.8 16v Black
er zijn altijd mensen die happen 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Morgen maar even een nieuwe Dremel kopen.
Er zitten wat boutjes al 18jaar vast en ze willen er niet meer uit.
Morgen zal ik dan ook wel wat foto's maken
Er zitten wat boutjes al 18jaar vast en ze willen er niet meer uit.

Morgen zal ik dan ook wel wat foto's maken

Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
zo'n moeilijke klus is dat toch niet? 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
cold air in take in de bumper
-Ray- schreef:zo'n moeilijke klus is dat toch niet?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... Afb016.jpg[/img]
5 minuten

een mapsensor meet toch absolute druk in het inlaatkanaal? hoe werkt dat dan als je er lucht in gaat blazen door zo'n luchthapper of bv een turbo???
neem aan dat hoe meer vacuüm je hebt hoe meer de computer wilt inspuiten?
neem aan dat hoe meer vacuüm je hebt hoe meer de computer wilt inspuiten?
tutuur schreef:een mapsensor meet toch absolute druk in het inlaatkanaal? hoe werkt dat dan als je er lucht in gaat blazen door zo'n luchthapper of bv een turbo???
neem aan dat hoe meer vacuüm je hebt hoe meer de computer wilt inspuiten?
Eerste vraag: jep. derde: nope. Als de gasklep meer dicht staat onstaat er een onderdruk (of 'meer' vacuum, in de volksmond).
De computer meet je druk, het toerental, en de inlaatluchttemperatuur. Hiermee berekent de ecu je luchtmassa en past, samen met je gasklepstand, de juiste inspuiting toe. Dus het is niet alleen de mapsensor die de inspuit hoeveelheid bepaalt.
Bij meer volgas neemt de druk TOE en haalt de buitenluchtdruk. Dan spuit ie het meeste in.
Voor een turbomotor heb je een mapsensor nodig die meer dan 1 bar haalt (1 bar is buiten/atmosferische luchtdruk, daar kun je met een atmosferische motor (ha, die naam) niet over heen. Bij een turboombouw heb je dan ook altijd een andere map-sensor nodig. Luchthapper heeft geen invloed lijkt me, of wat bedoel je daarmee?
hoe kan bij meer volgas de druk omhoog gaan? de motor gat toch harder zuigen dus meer ondrdruk?
met happer bedoel ik ram air....
met happer bedoel ik ram air....
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
GerryTT schreef:-Ray- schreef:zo'n moeilijke klus is dat toch niet?
[img]plaatje[/img]
5 minuten


Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Nou, maximale druk die er op kan is buitenluchtdruk.tutuur schreef:hoe kan bij meer volgas de druk omhoog gaan? de motor gat toch harder zuigen dus meer ondrdruk?
met happer bedoel ik ram air....
Als je half gas geeft, is de druk in het spruitstuk lager dan de buitenluchtdruk.
Meer onderdruk is zoals je zegt: minder druk

okey, maar als je dus turbo gaat rijden zal er een andere map sensor gebruikt worden en het hele inspuitsysteem moet dus ook omgegooid worden 

Jep, je mapsensor moet inderdaad boven de 1 bar (atmosferisch) ook nog wat doen. En op zijn minst moet je chip aangepast worden om bij die nieuwe waardes ook een logische berekening te doen. Daarna is de vraag of je injectoren zoveel benzine aankunnen, waar hier ook nogal wat topics over zijn.
Voor de 16v is het wiel i.e.g. al uitgevonden
Er zijn hier vast wel mensen die in detail kunnen vertellen wat er precies veranderd aan de 16v.
Voor de 16v is het wiel i.e.g. al uitgevonden

organen zijn het probleem niet, en de mensen die er vrstand van hebben zullen zich er ook gerust over gaan ontfermen....
probeer zelf alleen wat meer begrip te krijgen
probeer zelf alleen wat meer begrip te krijgen

weet ie meteen of het wel zin heeft of niet 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 13324
- Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Gisteren om 23.30u was ik eindelijk aan het opruimen en zat het erin.
Eigenlijk is 76mm ook veelste groot en past het niet. Maar ja.
En zin heeft het zeker, zien mijn ervaringen met 16v motoren
De VAGboys waren trouwens erg onder de indruk van de GTT
Eigenlijk is 76mm ook veelste groot en past het niet. Maar ja.
En zin heeft het zeker, zien mijn ervaringen met 16v motoren

De VAGboys waren trouwens erg onder de indruk van de GTT

Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Wat zeg je nou ?
Ivo van Achthoven schreef:Lache he, blijft altijd leuk de reacties van je collega's
Maak ff een plaatje, dan rommel ik ook even wat in de witte
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja dat las ik wel maar geloof het nog niet ....
En dan doel ik op de laatste zin
En dan doel ik op de laatste zin

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14527
- Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
- Locatie: Nieuw Vennep
- Contacteer:
Lex schreef:Eigenlijk is 76mm ook veelste groot en past het niet. Maar ja.
Ivo van Achthoven schreef:Maak ff een plaatje, dan rommel ik ook even wat in de witte
Nou inderdaadJochem de Haas schreef:Wat zeg je nou ?


Waarom?? Gewoon omdat het kan!
een foto zodat hij kan zien hoe het zit....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Zal best mee vallen ..maar geduld is een schone zaak.
We gaan het meemaken
We gaan het meemaken

Leuk hé! Dat had ik ook toen ik bij VW/Audi werkte!Lex schreef:Gisteren om 23.30u was ik eindelijk aan het opruimen en zat het erin.
Eigenlijk is 76mm ook veelste groot en past het niet. Maar ja.
En zin heeft het zeker, zien mijn ervaringen met 16v motoren
De VAGboys waren trouwens erg onder de indruk van de GTT
Kun je een beetje aan Gids en Elsa wennen btw??

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Elsa = eitje joh, en anders gewoon cursusje aanvragen, ik ga eind van t jaar ook weer voor de Elsa Pro training als t goed is 

Die heb ik al gehadpaulvanrooij schreef:Elsa = eitje joh, en anders gewoon cursusje aanvragen, ik ga eind van t jaar ook weer voor de Elsa Pro training als t goed is


Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...