ACT: LPG
ACT: LPG
Spreekt voor zich!
Spreekt voor zich!
Laatst gewijzigd door Riël op do 12 aug 2010 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
de calorische waarde van lpg ligt wel lager, je zou dus meer in moeten spuiten om dezelfde energie te behalen, zo ga je die hogere pingelgrens dus wel nodig hebben....
getallen weet ik niet maar wat ik veel gehoord heb is dat je op lpg toch iets onzuiniger rijd(kilometers op 1 liter)
dus als ik dat in gedachten hou dan haal je er toch minder uit....(tenzij ze natuurlijk zeer veilig af zijn gesteld)
getallen weet ik niet maar wat ik veel gehoord heb is dat je op lpg toch iets onzuiniger rijd(kilometers op 1 liter)
dus als ik dat in gedachten hou dan haal je er toch minder uit....(tenzij ze natuurlijk zeer veilig af zijn gesteld)
Dat ligt pure aan het feit dat de motor is afgesteld op benzine en het originele motormanagement nog altijd de gangmaker is.Tom schreef:tuurlijk, daarom schakelen de meesten LPG'ers ook even over op ouderwetse peut als ze echt moeten gassen
LPi geeft sowieso vermogenswinst. En dan is de motor nog niet eens geoptimaliseerd.
Over de calorische waarde: bio-ethanol heeft ook een (maar) half zo hoge calorische waarde maar heeft ook maar de helft lucht nodig, dus je stopt er ook ongeveer twee keer zoveel in per inspuiting. Toch levert Saab deze motoren met aanzienlijke vermogenswinst. Er gaat dus ook meer in, zo ook LPG. Dat kun je niet 1 op 1 omzetten !
Het verbruik daarentegen ... ja


-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Verbruik ligt iets hoger inderdaad. Met lpi heb je inderdaad meer vermogen, in een ver verleden toen we een laguna I met lpi hadden hebben we dit proefondervindelijk vastgesteld. 105 pk aan de wielen op benzine, op lpi kwam er 111 pk uit, dus dat is best een leuke winst. Betrof de 1.8 16v overigens.
durf het alleen niet aan om m´n williams op lpi te laten lopen, wel geinig overigens 

Een Vialle man...?Maarten-Jan schreef:Verbruik ligt iets hoger inderdaad. Met lpi heb je inderdaad meer vermogen, in een ver verleden toen we een laguna I met lpi hadden hebben we dit proefondervindelijk vastgesteld. 105 pk aan de wielen op benzine, op lpi kwam er 111 pk uit, dus dat is best een leuke winst. Betrof de 1.8 16v overigens.
Een groot probleem van lpg is (volgens mij) Het feit dat je het stookt in benzine motoren. Typisch zou je met lpg een motor kunnen gebruiken met een hogere compressie verhouding. En zoals we uit de thermodynamica weten is het rendement van een verbrandingsmotor een functie van de compressieverhouding. Hoge compressie verhoudingen geven een beter rendement.
Bijkomend voordeel van de lpi systemen is dat je tijdens de compressieslag minder arbeid hoeft te leveren om het sterk afgekoelde mengsel te comprimeren.
Misschien is het leuk/handig om hier een appart topic over te maken? ipv in dit topic te spammen...?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Doe maar hier
Vialle heeft ooit een cup Clio gehad met lpg, antoine heeft zeker weten een foto hiervan. De desbetreffende auto is zelfs in racerij gebruikt als ik het goed heb

Vialle heeft ooit een cup Clio gehad met lpg, antoine heeft zeker weten een foto hiervan. De desbetreffende auto is zelfs in racerij gebruikt als ik het goed heb

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Laat ik het zo zeggen, in mijn ogen maken ze één van de betere gas systemen. Nog een probleem met gas installaties is dat de betrouwbaarheid valt of staat met de deskundigheid van degene die het inbouwt.Een vialle man?
Overigens rijd ik geen lpg maar dci, dus ik ben niet bevooroordeeld

Die foto van die cup clio op lpg heb ik ook al eens gezien inderdaad

een maat van mij werkt al een aantal jaar bij een lpg installatiebdrijf en die zweren bij vialle
weet ff niet meer hoe dat andere veelgebruikte heet maar daar gaan de pompen vaak van stuk zei hij

weet ff niet meer hoe dat andere veelgebruikte heet maar daar gaan de pompen vaak van stuk zei hij
Laatst gewijzigd door tutuur op do 12 aug 2010 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Je hebt diverse aanbieders, prins, AG (autogas), etc.
Vialle pompen gaan ook nog wel een stuk volgens mij.
Vialle pompen gaan ook nog wel een stuk volgens mij.
Tegenwoordig minder, maar wij van WC eend adviseren WC eend 
Vialle is wel aan de top ja. Maar ik heb beste ervaringen met Landi-Renzo. Volgens mij wel de oervader van de LPG instalalties. Ook Eurogas is een landi-renzo systeem.
Mijn schoonpa heeft een prachtig dampgasinjectiesysteem van Prins.

Vialle is wel aan de top ja. Maar ik heb beste ervaringen met Landi-Renzo. Volgens mij wel de oervader van de LPG instalalties. Ook Eurogas is een landi-renzo systeem.
Mijn schoonpa heeft een prachtig dampgasinjectiesysteem van Prins.
Maarten-Jan schreef:Laat ik het zo zeggen, in mijn ogen maken ze één van de betere gas systemen. Nog een probleem met gas installaties is dat de betrouwbaarheid valt of staat met de deskundigheid van degene die het inbouwt.


Hier ook een zeer tevreden gebruiker van LPi.
Al mijn (gas) auto's die ik koop en dat zijn bijna altijd 2.0 16v motoren, laat ik eerst de installatie checken door een specialist in Arkel.
Als je ziet wat ze er dan nog tussenuit knippen

Laatst gewijzigd door ericon op do 12 aug 2010 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
ImpcoRiël schreef:Tegenwoordig minder, maar wij van WC eend adviseren WC eend
Vialle is wel aan de top ja. Maar ik heb beste ervaringen met Landi-Renzo. Volgens mij wel de oervader van de LPG instalalties. Ook Eurogas is een landi-renzo systeem.
Mijn schoonpa heeft een prachtig dampgasinjectiesysteem van Prins.

Wat je tegenwoordig het meest tegenkomt zijn Vialle en Prins, beide erg goede systemen.
De pompen van Vialle van de vroegere jaren staan er wel om bekend erg veel te sneuvelen, vaak te wijten aan het compleet leegrijden van de LPG tank waardoor de pomp droogloopt en kapot gaat.
Ik las afgelopen week dat Vialle (weer) failliet verklaard is, dus het is niet eens zeker dat we straks nog een Vialle kunnen laten monteren.
Ik heb overigens een Necam (Koltec) installatie, destijds was het LPI systeem nog niet op de markt.
De pompen van Vialle van de vroegere jaren staan er wel om bekend erg veel te sneuvelen, vaak te wijten aan het compleet leegrijden van de LPG tank waardoor de pomp droogloopt en kapot gaat.
Ik las afgelopen week dat Vialle (weer) failliet verklaard is, dus het is niet eens zeker dat we straks nog een Vialle kunnen laten monteren.

Ik heb overigens een Necam (Koltec) installatie, destijds was het LPI systeem nog niet op de markt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Tom schreef:tuurlijk, daarom schakelen de meesten LPG'ers ook even over op ouderwetse peut als ze echt moeten gassen

Vialle lpi overigens.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Wij hebben behoorlijk wat gasbakken lopen, voornamelijk Saab en Kia, en het tis allemaal huilen met de pet op... allemaal troep... 

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
alle amerikanen hebben dat er bijna toch standaard in? mn broer zo'n Impala heeft onlangs in impco installatie laten inbouwen, zn GMC truck had ook al impcoRonald1916V schreef:ImpcoRiël schreef:Tegenwoordig minder, maar wij van WC eend adviseren WC eend
Vialle is wel aan de top ja. Maar ik heb beste ervaringen met Landi-Renzo. Volgens mij wel de oervader van de LPG instalalties. Ook Eurogas is een landi-renzo systeem.
Mijn schoonpa heeft een prachtig dampgasinjectiesysteem van Prins.
Trust me. I know what I'm doing.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Zo fijn dat je er weer bent....Steven schreef:Wanneer verkoop je dat hok?
Ik bied je €500


Maarre, nee.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Jah die dingen moeten continu naar de LPG specialist toe bij ons... en de kosten die daar worden gemaakt zijn vaak behoorlijk te noemen..Martijn schreef:@ Arno: Saab en LPG een probleem!?

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Klopt deels inderdaad, de nieuwe 95 is grotendeels op de Insignia gebaseerd, maar toch wel een heel andere auto hoor, ik vind hem in de Aero uitvoering toch heel dik!!Wouter de Wit schreef:Saab is toch geen echt Saab meer? Zijn toch (nogsteeds) Opels?

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
een Impco LPG installatie is ook een Amerikaans produkt, overigens de enige installatie waar een V8 lekker op loopt en die tevens genoeg LPG kunnen leveren.Xabre schreef:alle amerikanen hebben dat er bijna toch standaard in? mn broer zo'n Impala heeft onlangs in impco installatie laten inbouwen, zn GMC truck had ook al impcoRonald1916V schreef:ImpcoRiël schreef:Tegenwoordig minder, maar wij van WC eend adviseren WC eend
Vialle is wel aan de top ja. Maar ik heb beste ervaringen met Landi-Renzo. Volgens mij wel de oervader van de LPG instalalties. Ook Eurogas is een landi-renzo systeem.
Mijn schoonpa heeft een prachtig dampgasinjectiesysteem van Prins.
Ken wel wat mensen die aan het prutsen zijn geweest met 2 Vialle verdampers naast elkaar maar dat krijg je op zo'n ding toch niet fatsoenlijk afgesteld, ik rijd overigens altijd op LPG met de Dodge, sterker nog.. hij wil niet eens op benzine lopen en hij slaat echt nooit een slagje over. afgelopen winter met -15 gewoon in 2 slagen aanslaan op LPG met een halve meter sneeuw op de motorkap.

Niets tegen al die andere installatie's hoor, ken wel wat nare verhalen van mensen die alleen maar problemen hebben op LPG, ben er zelf ook niet zo'n voorstander van als ik een modernere auto zou hebben om er gas op te knopen, sommige motoren lopen er voor geen zak op en sommige juist heel goed. blijf er toch wel een beetje bij dat de grootste problemen veroorzaakt worden door de inbouwer.

Hoeveel dan? Veel toereikender is de portomonee nietMartijn schreef:Zo fijn dat je er weer bent....Steven schreef:Wanneer verkoop je dat hok?
Ik bied je €500Inmiddels de auto waarin ik de meeste kilometers heb gereden (110.000), dus komt ook de distributieriem er weer aan. Heb stiekem wel naar een Ph2 V6 gekeken....
![]()
Maarre, nee.

De gemiddelde LPG "specialist" is er tegenwoordig ook een die zomaar klakkeloos van alles vervangt.ARNO16V schreef:Jah die dingen moeten continu naar de LPG specialist toe bij ons... en de kosten die daar worden gemaakt zijn vaak behoorlijk te noemen..Martijn schreef:@ Arno: Saab en LPG een probleem!?

Het probleem met de nieuwere Saabs is dat de motoren niet meer zo overbemeten zijn als vroeger.
Ik heb nog de laatste echt sterke Saab motor erin liggen, vanaf de zogenaamde T7 motoren zijn allerlei lichtere motoronderdelen gebruikt wat de levensduur vooral op LPG niet ten goede komt.
Mijn type motor draait bijvoorbeeld met standaard internals 400pk, toch bijna 250pk meer dan standaard.

Waar ik overigens de grootste hekel aan heb is de prutser die klakkeloos een gat in een achterscherm boort om de vuldop erin te zetten, geloof maar niet dat er iets van tectyl wordt gebruikt....

Ja lomp is dat he? Waarom niet gewoon netjes in de bumper op een aflopend hoekje.
Nu is dat bij volvo's niet heel makkelijk, maar toch zou ik ook de gasboer ook even kielhalen als ie uit gemakzucht toch de boor in het achterscherm zet.
En gewoon hoe je soms de bedrading ziet zitten met die blauwe doorknijpdingen zonder netjes vasttiewrappen of meetapen in de kabelboom.
Nu is dat bij volvo's niet heel makkelijk, maar toch zou ik ook de gasboer ook even kielhalen als ie uit gemakzucht toch de boor in het achterscherm zet.

En gewoon hoe je soms de bedrading ziet zitten met die blauwe doorknijpdingen zonder netjes vasttiewrappen of meetapen in de kabelboom.

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
kneiterslelijk is datSteven schreef:Ja lomp is dat he? Waarom niet gewoon netjes in de bumper op een aflopend hoekje.
Nu is dat bij volvo's niet heel makkelijk, maar toch zou ik ook de gasboer ook even kielhalen als ie uit gemakzucht toch de boor in het achterscherm zet.![]()
En gewoon hoe je soms de bedrading ziet zitten met die blauwe doorknijpdingen zonder netjes vasttiewrappen of meetapen in de kabelboom.
ooit bij een tankstation gewerkt en had 2 klanten die hem achter het nummerbord hadden zitten, dan vind ik het niet erg om met lpg te rijden, maar ik vind die opening is een achterscherm of in de achterbumper echt geen pan
en je ziet vaak dat het er om heen gaat roesten idd haha
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Tja, de gemiddelde nieuwe auto koper is net zo technisch als een visstick en kun je dus alles wijsmaken. Die mannen nemen gewoon de weg van de minste weerstand. En tegen de tijd dat de eerste eigenaar weer 2 auto's verder is begint iemand anders zich te ergeren aan de roest
. Ik kan me er overigens ook dood aan ergeren 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Bij Renault is daar tegenwoordig een mooie oplossing voor, de originele vulopening wordt vervangen door 1 met een opening voor benzine en voor gas achter de originele tankdop. Nou zullen andere merken dat inmiddels ook wel overgenomen hebben / gaan overnemen. Volvo heeft dat gok ik wel als eerste bedacht met die bi-fuel boten.
Met zo'n klein gat dat je een half uur staat te tanken 

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
alles liever dan een stortgat in je achterscherm/bumperRiël schreef:Met zo'n klein gat dat je een half uur staat te tanken
net als die megane's met die vette monterlookbumpers en dan zit er opeens een vuldop in voor de lpg

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Naja, ik had daar nooit echt problemen mee. Auto is voor te rijden toch? Op de saf zat ie ook gewoon in de bumper. gewoon hop slang erop en tanken. In de vulklep moet je weer zo'n adaptertje hebben en erop schroeven pfff
Of als mijn schoonpa die heeft m naast de trekhaak.
Of als mijn schoonpa die heeft m naast de trekhaak.