Hallo,
Ik heb wat vraagjes over de bakken voor de megane uit het jaar 1998. Ik heb inmiddels ergens een pdfje vandaan waarin de type bakken staan vermeld die voor een megane worden gebruikt, namelijk de JB1, JB3 en de JC5.
Vraag 1: welke bak zit er (waarschijnlijk) in mijn megane 1.6e. Er hoort een sticker dan wel een plaatje op de bak te zitten, maar dat lijkt verdwenen te zijn.
Vraag 2: Ik wil graag een andere bak monteren met een langere 4 en 5de versnelling. Bijvoorbeeld een bak uit een megane 2 liter. Zijn de bakken uitwisselbaar? Het lijkt er wel op.
Ik heb dit pdfje, maar ik kan hier niet uit opmaken welke bak ik heb
http://home.wanadoo.nl/uijen/MRBVJBJC.pdf
Vernsellingbak 1.6e 1998
Kleine toevoeging....ik zie net in de haynes manual dat het voor de K7M motor de JB1 is.
weet niet of jb3 langer is dan jb1
sowieso is jc5 stuk korter dan jb3
jb3 zit in megane 2.0 8v
jc5 zit in laguna 1.8 8v, megane scenic 2.0 8v en megane coupe 2.0 16v
ze zouden wel moeten passen op 1.6 8v, maar let wel op dat de baksteun van de versnellingsbakken niet zonder meer passen. dan heb je echt een bak nodig van een coupe of hatchback met bijbehorende steun.
jb3 zit in megane 2.0 8v
ze zouden wel moeten passen op 1.6 8v, maar let wel op dat de baksteun van de versnellingsbakken niet zonder meer passen. dan heb je echt een bak nodig van een coupe of hatchback met bijbehorende steun.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Is inderdaad een JB1 bak achter zo'n K7M motor, een Coupe 2.0 16V bak (JC5) is niet veel langer volgens mij hoor.
Overbrengingsverhouding tussen een JB3 of een JC5 zegt niet zo veel hoor, meer afhankelijk van wat voor auto ie komt.
Je kunt ook andere tandwielen voor de 5e versnelling monteren, daar kun je bij als je het zwarte kapje aan de zijkant van de bak demonteerd.
Waarom een langere 4 en 5 overigens ?
Overbrengingsverhouding tussen een JB3 of een JC5 zegt niet zo veel hoor, meer afhankelijk van wat voor auto ie komt.
Je kunt ook andere tandwielen voor de 5e versnelling monteren, daar kun je bij als je het zwarte kapje aan de zijkant van de bak demonteerd.
Inderdaad, er zijn extreem veel combinaties van alles versnellingsbakken. Voor de JB1 zijn er wel een stuk of 10 verschillende uitvoeringen.Ronald1916V schreef: Overbrengingsverhouding tussen een JB3 of een JC5 zegt niet zo veel hoor, meer afhankelijk van wat voor auto ie komt.
De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Het gaat me dan vooral om de 5de versnelling. Ik vind het van de zotte dat zo'n kar 1:15 rijdt bij 120 km/h, zeker om dat het motortje dan 3000+ toeren draait. qua vermogen kan hij het makkelijk aan om wat langzamer te draaien. Ik wil dus een bak met een echte overdrive versnelling. Ik zie het als een expirementje om te kijken of het verbruik op de snelweg omlaag kan.Ronald1916V schreef:
Is dat eenvoudig te doen of heb je allemaal special tools nodig?Ronald1916V schreef: Je kunt ook andere tandwielen voor de 5e versnelling monteren, daar kun je bij als je het zwarte kapje aan de zijkant van de bak demonteerd.
In de manual die ik heb lijken de JB1 JB3 JB5 en de JC5 allemaal in dezelfde behuizing te zitten. klopt het dan dat de montagepunten anders zijn?kbr1 schreef:weet niet of jb3 langer is dan jb1
jb3 zit in megane 2.0 8v
Ik heb inmiddels een bak gevonden van een renault 9 (1.6 diesel) die voldoet aan mijn gewenste totale overbrenging in de 5. Deze vernselling is zo'n 10% langer. De 1ste versnelling is daarintegen weer een stukje korter. Daarnaast is het maar de vraag of deze bak wel sterk genoeg is. en of hij nog te krijgen is. Ik blijf even doorzoeken
Wederom een kleine toevoeging. Ik ben er achter dat het om een renault BA0F gaat (staat gewoon op de kenteken papieren, hoe dom kan je zijn).ApaXtue schreef:In de manual die ik heb lijken de JB1 JB3 JB5 en de JC5 allemaal in dezelfde behuizing te zitten. klopt het dan dat de montagepunten anders zijn?kbr1 schreef:weet niet of jb3 langer is dan jb1
jb3 zit in megane 2.0 8v
Ik heb inmiddels een bak gevonden van een renault 9 (1.6 diesel) die voldoet aan mijn gewenste totale overbrenging in de 5. Deze vernselling is zo'n 10% langer. De 1ste versnelling is daarintegen weer een stukje korter. Daarnaast is het maar de vraag of deze bak wel sterk genoeg is. en of hij nog te krijgen is. Ik blijf even doorzoeken
Ik heb deze auto nu een paar weken in gebruik, wat me opviel is dat er bij een lopende motor altijd een soort van rateltje in zit. Inmiddels ben ik er achter dat het rateltje uit de bak komt. Het rateltje zit er alleen in op het moment dat je stil staat, in de vrij en de motorkap open (anders hoor je het eigenlijk niet). Herkent iemand dit? Het lijjkt erop of het een kleine speling is waarin hij een beetje staat te klapperen.
Ik ben overigens meteen opzoek naar een JB1 bak uit een megane 1.9 diesel. Ik moet wel evenw eten welke bak code het is. Als iemand er 1 heeft, neem even contact met me op.
Heeft iemand in de omgeving eindhoven een leuk adresje om een motorkraantje te huren?
-
das je druklager. laat iemand maar is de koppeling intrappen zal het geluid weg zijn. daar rijdt ie prima om.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
uhm, eerlijk gezegt lijkt me dat sterk. In mijn volvo had ik een versleten drulager, zover ik weer manifesteerd zich dat vooral als een piepend dan wel een sleepend geluid. Het is heel duidelijk een ratel (en nee, het zijn niet de kleppen).Martijn Kool schreef:das je druklager. laat iemand maar is de koppeling intrappen zal het geluid weg zijn. daar rijdt ie prima om.
Eigenlijk maakt het geen rukl uit, ik ga de bak er toch vanaf halen.
-
nouja, test het is dan, ik herkende het meteen toen je het las.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Car: Renault 5 GT Turbo
Ik heb het ook in de clio, trap ik men koppeling in is het weg 

Is gewoon het geluid van ronddraaiende prise-as. Niks mis mee.
Daar zat ik eigenlijk ook al aan te denken. Ik vind het alleen erg lastig in te schatten of het normaal is. Mijn volvo 440 (renault motor en bak) had dit heel duidelijk niet. Ik zal is kijken of er olie bij moet.Riël schreef:Is gewoon het geluid van ronddraaiende prise-as. Niks mis mee.
Is wel normaal, is gewoon niet nieuw meer. Mijn safrane had dat ook heel erg. Heeft ie tonnen mee gelopen.
Topic kan op slot, de Megane is toch nog verkocht!