Mankementen topic Clio RS.

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

En het gaat nog even door.

Vannacht ritje Schiphol gedaan om m'n broertje weg te brengen (01:00 weg, 03:30 terug) en tijdens de file ging het luchtverontreinigingslampje knipperen. Geen ramp, want dat gebeurd vaker en hij gaat dan naar verloop van tijd, zodra er weer gereden wordt, uit. Echter dit keer niet en het lampje blijft dan ook fanatiek branden.

Boekje erbij:
"Als het continu blijft branden moet u zo snel mogelijk uw Renault-dealer raadplegen"

Gaat lekker met de Cliko dus. Straks de hulplijn maar weer eens bellen |:
Ik mis geen motorvermogen overigens, loopt netjes soepel.
Heb nog eventjes fors doorgereden (220) maar ook dat hielp niet.

Wordt weer vervolgd... ;)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Car: R19.R

Lampjes losdraaien :p :p :wink:
Adinsx

:p Dan moet de nood toch wel érg hoog zijn :p

Bericht terug vanaf een zonnig strand: "Zolang de auto goed loopt nergens aan zitten. Zien we later wel. Is het ESP-lampje nog steeds aan? Zet de auto maar op de brug en controleer de sensoren en ABS-ringen"

The story continues... ;)
Tom
Moderator
Car: MB

luchtverontreiniging? wat triggert dat lampje dan? Klinkt eerder als een emissie lampje.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maarten-Jan

Er zitten 2 sondes in dat ding, de tweede ter controle of de 1e goed werkt en tevens of de kat nog aanwezig is c.q. werkt.
Mocht de eerste niet werken dan wordt dat door de tweede gemeten, de emissie is dan te hoog. Voor het lopen van de motor maakt het wel wat uit maar het is niet schadelijk. Motormanagement valt dan terug op standaard waarden voor de lambda ipv de lambda sensor zelf. En die waarden zitten aan de veilige kant.

Mocht de tweede sonde stuk zijn, dan gebeurd eigenlijk hetzelfde :p
In beide gevallen gaat het lampje branden.
Adinsx

Tom schreef:luchtverontreiniging? wat triggert dat lampje dan? Klinkt eerder als een emissie lampje.
Zelfde vat.

Officieel noemen ze het een 'waarschuwingslampje luchtverontreiniging'. En het boekje zegt dan bij knipperend lampje "minder vaart tot het knipperen ophoudt. Laat het systeem controleren door de dealer. Raadpleeg paragraaf "Tips voor zuinig rijden en minder luchtverontreiniging" in hoofdstuk 2.

Dus ja, het heeft met de emissie te maken. Hij haalt kortgezegd niet het gewenste resultaat. Heb de auto toen het lampje knipperde al eens uitgelezen met de Clip maar daar kwam weinig spannends uit.

De motor loopt verder 100% goed, ook stationair. Maar hij kan best tegen de grens van fueltrim aanzitten.
alexs
Contacteer:

Zal het geen Europese norm zijn dat de auto een waarschuwing MOET geven bij een te hoge emissie..? 't lijkt mij een onschuldige melding eigenlijk.
Adinsx

alexs schreef:Zal het geen Europese norm zijn dat de auto een waarschuwing MOET geven bij een te hoge emissie..? 't lijkt mij een onschuldige melding eigenlijk.
Ja dat klopt, maar daarvoor knippert het lampje. Dat heb ik eigenlijk al sinds ik de auto heb en dat lees je ook meer op diverse fora. Nu blijft ie branden en het instructieboekje verwijst dus direct naar de dealer. Pa heeft er natuurlijk meer kennis van hoe alles werkt etc, dus die sms'de ook terug met doe maar kalm aan, kijken er volgende week naar.

We gaan het zien. Vanavond wil ik de auto in ieder geval even op de brug zetten thuis om de ABS-sensoren en ringen te bekijken.
Sander2

Zal je voorste labda sensor wel zijn. Bij mij ook al eens kapot gegaan.
Riël
Über-Spammer

Knipperen betekent dat er tussen de voorste en de achterste sonde te weinig verschil is, wat overeenkomt met een kapotte katalysator.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Adinsx

Vanavond de auto even op de brug gehad.

ABS-sensor en ringen voor niks aan te zien. Achter zitten ze wat verder weg, dus niet gecontroleerd.

Het luchtverontreinigingslampje is ook weer uit nadat ik de auto enkele keren op en af contact heb gezet.
Het lampje gaat overigens knipperen als ik voor het stoplicht sta en de motor stationair wat minder 'smooth' loopt. De kat is bij de laatste APK (December) goed bevonden qua uitstoot, dus dat verwacht ik niet als probleem. Het lampje knippert tenslotte al zo ongeveer sinds ik de Clio heb.

Volgende week even ABS/ESP uitlezen en dan weten we waar de fout zit. Ik denk een draadje ergens want toen ik de auto thuis weer van de brug af de garage uit reed waren de lampjes uit. 10min later toen ik wegging, gingen ze weer branden.
Riël
Über-Spammer

Welk lampje brandt?

Deze neem ik aan?

[img]http://www.darbysieben.com/images/checkengine.jpg[/img]

Overigens is luchtverontreiniging hier de betekenis: je vervuilt het milieu :) Het heeft niks met binnen of inlaatlucht te maken. Dit lampje heeft ook alleen maar te maken met een storing die betrekking heeft op uitstoot. Anders niets.

Een knipperend (let op, wel REGELMATIG knipperend) motorstoringslampje betekent dat de kat niks doet. Dat is echt het enige waarom hij gaat knipperen. Als de achterste sonde hetzelfde meet als de voorste.

Dit kan ook veroorzaakt worden doordat ie niet ontbrandt of doordat/waardoor je kat te heet is aan het worden. Dat verklaart ook waarom hij gaat branden als hij wat minder lekker stationair loopt. Hoe zijn je bobines?

Kun je nog je uitstoot halen trouwens :)

Overigens, dit moet gewoon te zien zijn met een EOBD tester.
Adinsx

Deze hele kermis brandt ;)

[img]http://i263.photobucket.com/albums/ii15 ... 010013.jpg[/img]

Maar jouw verhaal kan ik best in mee. Heb me er verder nog niet in verdiept wat het nu exact betekend dus een plausibel verhaal :)

Bobines niks aan gemerkt. Bougies zijn net 3 maanden oud en hebben 4k achter de kiezen. Overigens wel 1x een flinke knal in het uitlaattraject gehad toen ik op hoog toerental ineens het gas losliet. Dat heeft de kat wel een klap gegeven denk ik. Maargoed, voor die tijd gebeurde het dus ook al. Even iets op toeren rijden en hij gaat weer uit.

Volgende week zal ik uiteraard alle opgeslagen foutcodes even plaatsen (Y)
Riël
Über-Spammer

Bobines zou je aan kunnen merken dat ie niet lekker loopt stationair en knalt bij gaslos :lol:
alexs
Contacteer:

Die knal kan nog wel eens de dood van je kat geweest zijn toch :shame:
Sander2

Kapotte bobine(s) kan je wellicht ook merken aan een (heviger) trillende pook.
Maarten-Jan

Een RS heeft gewoon een bobineblok en niet van die rottige penbobines. Deze gaan dan ook maar sporadisch stuk, het zou kunnen maar acht het niet heel waarschijnlijk.
Adinsx

Nee, niks aan te merken, dat bobineblok. Ook geen knallen met gaslos overigens. Kat rammelde ook niet gek toen ik er gister wat tegenaan tikte terwijl ik de boel aan het checken was.

Dus verwacht geen bobine probleem. Ga op korte termijn wel de boel flushen met Forté. Zowel brandstofsysteem als de olie.
Worden erg goede resultaten mee gehaald en élk probleem begint met vervuiling in de motor.
JimmyClioRS

Ik heb een probleem met m'n Clio ll Phase 1 RS.
Als de auto koud is, bokt/houd hij in voor zo'n minuut. Hij komt dan niet boven de 3000 rpm. En bouwt geen snelheid op. Als ik de koppeling intrap en dan gas geef gaat ie wel meer toeren maken.. Als ik het gas in blijf houden hoor ik harde knallen uit de uitlaat maar niet bij einddemper maar meer recht onder m'n voeten bij de kat.

Als ik 'm tijdens het 'inhouden' herstart rijd ie wel weer even.

Zodra hij warmer is rijd ie als een zonnetje. Dit is alleen als de auto zo'n 4u stil heeft gestaan. Iemand een idee? Ik tank altijd RON 98, 5w40 olie zit erin. pipercross open air filter en verder niks bijzonders.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Tom
Moderator
Car: MB

heb ik deze vraag elders ook niet gelezen?

met koude motor lijkt me 3000 overigens ook wel voldoende (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Adinsx

Ik weet niet of de phase1 dat ook heeft, maar bij mijn auto is dat ingeregeld.
De eerste minuut lijkt ie wat in te houden als je een klein beetje gas geeft.
Hij spuit namelijk nét even wat meer in om de kat snel op te warmen en zo de juiste milieunorm te halen.

Of de phase1 dit ook doet weet ik eigenlijk niet.
Ik kan overigens wel gewoon boven de 3000tpm komen als ik wil, maar dat doe ik liever niet hè met een koude motor.;)

Het probleem lijkt me iets dieper te zitten. Klinkt in ieder geval niet helemaal 100% top ;)
Maarten-Jan

Klinkt gewoon als een temp. sensor die niet goed werkt waardoor de ecu denkt dat de motor al warm is. Dat rijdt niet zo lekker met een koude motor.
Adinsx

Update over de ABS-ESP storing.

Uitlezen doen we eind van de week. Luchtverontreinigingslampje is uitgebleven.

Bij het licht afremmen trilt het rempedaal, bij stevig afremmen is er een tik/ratel hoorbaar vanonder het dashboard, ik denk de ABS-unit.

Zit dat ding bij de Clio tegen het schutbord?

2 versies:
Bosch hydraulische aggregaat met ABS, met besturingseenheid: richtprijs 651.99 bruto
Bosch hydraulische aggregaat met ABS, met ESP, met ASR, met besturingseenheid: 1630,49 bruto

Uitlezen zal zekerheid geven hè (0)
Riël
Über-Spammer

Worden erg goede resultaten mee gehaald en élk probleem begint met vervuiling in de motor.
Mooie theorie. Maar natuurlijk klinklare onzin. Ik heb het idee dat je maar blindelings wat lapmiddeltjes toe bent aan het passen zonder dat je nu uitzoekt wat stuk is en dat dan gewoon repareert. Allemaal rare aannames en theorieen.

Dit kost je zo meer tijd en geld dan wanneer je gewoon zoekt wat stuk is. Koud moet dat ding ook gewoon goed rijden.
Maarten-Jan

Exact, de RS phase I die ik gehad heb reed zowel koud als warm als een tierelier.
Adinsx

Riël schreef:
Mooie theorie. Maar natuurlijk klinklare onzin. Ik heb het idee dat je maar blindelings wat lapmiddeltjes toe bent aan het passen zonder dat je nu uitzoekt wat stuk is en dat dan gewoon repareert. Allemaal rare aannames en theorieen.

Dit kost je zo meer tijd en geld dan wanneer je gewoon zoekt wat stuk is. Koud moet dat ding ook gewoon goed rijden.
niet mee eens (0)

Een motor begint bijvoorbeeld raar te lopen. Je gaat op onderzoek uit en het blijkt dat de verstuiver geen goed inspuitbeeld meer heeft. Dit is ontstaan door vervuiling. De hitte van de verstuiver heeft lakafzetting tot gevolg gehad in de neus van de verstuiver. Hierdoor is een gaatje wat dicht gaat zitten etc.
Je kan natuurlijk de verstuiver vervangen, maar je had de klant ook de kosten kunnen besparen door bij een normale onderhoudsbeurt een reiniger toe te voegen. Deze lost de laklaag op en voorkomt dat de verstuiver problemen gaat geven.

Een versnellingsbak die wat hakerig begint te schakelen heeft last van lakafzetting op de tanden. De synchromesch valt niet lekker, de tanden grijpen wat minder goed in elkaar etc. Hieruit ontstaan gevolgen als het tandenpoetsen, verdere slijtage etc.
Smeerolie en motorolie hebben zo hun problemen. Vooral als het niet lekker warm wordt.

Er is altijd een oorzaak te vinden en deze gaat vaak terug richting vervuiling.
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Adinsx schreef:Update over de ABS-ESP storing.

Uitlezen doen we eind van de week. Luchtverontreinigingslampje is uitgebleven.

Bij het licht afremmen trilt het rempedaal, bij stevig afremmen is er een tik/ratel hoorbaar vanonder het dashboard, ik denk de ABS-unit.

Zit dat ding bij de Clio tegen het schutbord?

2 versies:
Bosch hydraulische aggregaat met ABS, met besturingseenheid: richtprijs 651.99 bruto
Bosch hydraulische aggregaat met ABS, met ESP, met ASR, met besturingseenheid: 1630,49 bruto

Uitlezen zal zekerheid geven hè (0)

Watn prijzen :gun:

Vandaag aircootje maar eens op laten vullen. Word het rijden weer wat comfortabeler. Bakolie ververst. Nu de distri + andere pauperzooi nog.
Adinsx

Prijzen komen uit Hbase. Geen idee wat Renault rekent hiervoor. Maargoed, eerst maar eens bekijken wat de echte oorzaak is.

Airco moet ik ook nog even opnieuw laten vullen. Hoop zaterdag dat even tussendoor te kunnen laten doen.
Maarten-Jan

@Adinsx, dat is een andere insteek als die je eerst gaf, daarin zei je dat elk probleem begint met vervuiling. Dat is natuurlijk niet waar :)
Riël
Über-Spammer

Adinsx schreef:Worden erg goede resultaten mee gehaald en élk probleem begint met vervuiling in de motor.
Adinsx schreef:Er is altijd een oorzaak te vinden en deze gaat vaak terug richting vervuiling.
Ach ja whatever (0) Laten we maar hopen dat dit jouw probleem wel oplost dan ;) Bovendien heb jij nog geen onderzoek naar het inspuitbeeld gedaan. Dan toch maar gewoon op goede hoop schoonmaken? :)

Trouwens bij normaal gebruik gaat een verstuiver helemaal niet dichtzitten. Dat heeft vaak andere oorzaken (0) Slechte benzinekwaliteit, te weinig druk bijv. met start etc.
Adinsx

Riël schreef:
Ach ja whatever (0) Laten we maar hopen dat dit jouw probleem wel oplost dan ;) Bovendien heb jij nog geen onderzoek naar het inspuitbeeld gedaan. Dan toch maar gewoon op goede hoop schoonmaken? :)

Trouwens bij normaal gebruik gaat een verstuiver helemaal niet dichtzitten. Dat heeft vaak andere oorzaken (0) Slechte benzinekwaliteit, te weinig druk bijv. met start etc.
Een inspuitbeeld hoeft niet meteen bekeken te worden. Aan de eenparigheidsregeling kan bekeken worden in hoeverre het MM bijsturing regelt voor de injectoren. Met name bij Commonrailsystemen levert dit op den duur problemen op. Door vervuiling moet er teveel aangepast worden waarna deze buiten het adaptieve gedeelte valt. De motor zal dan kuren krijgen, stotteren etc. Met reiniging kun je echt een hoop voorkomen en zie je na een half uur de regeling alweer teruglopen.
Ben je te laat, dan is het gameover en is het vervangen van de onderdelen aan de orde.

Natuurlijk is een en ander afhankelijk van benzinekwaliteit, te weinig druk etc. Maar hoe ontstaat die 'te weinig druk' dan dacht je zelf? Ook de brandstofpomp vervuilt, krijgt inwendige lekkage. Slechte benzinekwaliteit? Verouderde brandstof? Ja, en dus begint het verhaal bij vervuiling.
Maarten-Jan

Benzinefilter wat allang vervangen had moeten worden is vaak de oorzaak.
Bij common-rail is het de "je eet je eigen stront toch ook niet op" klep, die je afkoppelt / dichtmaakt. Ben het wel met je eens dat vervuiling heel vaak een oorzaak is, maar er zijn ook genoeg andere oorzaken voor storingen.
CySt

Mijn eigen mankementen aan de RS op het moment na 7000km:
- Wiellager achter
- Licht verlies van koelvloeistof, ik ruik ook af en toe een walmpje koelvloeistof in de auto. Ik hoop op een slangetje ergens. Er zit geen mayo in de oliedop en ik heb ook geen last van witte rook.
- Er zit een soort rammelend geluid onderin het motorblok tot 2000RPM, daarboven is het weg. Maakt niet uit of de auto warm of koud is en ook niet of ik gas geef.
- Laatst nog een sterretje in de voorruit gekregen, dat maakt nu een totaal van 2.

Dat was het tot nog toe. Hij moet deze maand wel voor APK, dus hopen maar dat daarbij geen lijken uit de kast komen. :P.
Adinsx

Straks om 17:30 even de Clio uitlezen voor de ABS/ESP storing.

Verder valt het me op dat na een nacht stilstaan de eerste start niet lukt omdat de brandstofpomp niet wordt aangestuurd. Even op en af contact en dan hoor je hem wel druk opbouwen. Dus dat zoeken we meteen maar even uit.

Verder taxatie van de kras op de deur. (zie algemene chat topic)
CySt

Adinsx schreef:Verder valt het me op dat na een nacht stilstaan de eerste start niet lukt omdat de brandstofpomp niet wordt aangestuurd. Even op en af contact en dan hoor je hem wel druk opbouwen. Dus dat zoeken we meteen maar even uit.
Dat heb ik iedere dag na lang stilstaan! Als je de oplossing weet hoor ik het graag. :P.
Plaats reactie