afmeting rolkooi

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Snotpork
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Gouda

Zou iemand voor mij een paar dingen op willen meten ?
Heb op internet al wat dingen gevonden (wat algemene dingen zoals diameter enzo)
Maakt op zich niet zo veel uit denk, qua type, maar het liefst bij een Clio 1, aangezien ik er zelf 1 heb.

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/06/25/1277480634-960.jpg[/img]

Heb effe een plaatje gefotoshopped ... van wat ik graag wil weten

1 - hoogte tot dak
2 - afstand tot zijkant
3 - afstand tussen staande buizen


1 - diameter
2 - diameter
3 - diameter


Hoeft niet echt exact. 't Is meer dat ik een idee heb van hoe of wat.

Alvast mijn dank.
Of als iemand voor mij een tekening, site oid heeft zou ook mooi zijn.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

http://www.ompracing.it/motore/rollbar/ab106144a.zip

Hier staan diverse maten op. De buiten maten van de kooi kan je zelf ook opmeten. Mijn kooi loopt bv strak tegen het hemeltje aan.

[img]http://94.100.118.66/1002850001-1002900 ... _pSK0.jpeg[/img]
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

En als je slim bent dan las je de kooi meteen aan het hemeltje vast op diverse plaatsen. Dan krijg je extra stevigheid/veiligheid!

Niet om anderen af te kraken maar hebben de mensen die zelf rolkooien gaan lassen voldoende ervaring hierin?
Want ik heb diverse lasdimploma's(autogeen, Tig en Mig) en weet hoe moeilijk het is om een "goede" las te maken. Dus niet een las die erop geplakt zit en alleen aan de buitenkant er mooi uiziet of mooi wordt bijgeslepen, maar een doorlas die aan de binnenkant bijna net zo mooi is als aan de buitenkant.

Vraag me steeds weer af, of de constructies er wel veiliger op worden gezien het gebruikte materiaal en kwaliteit van de lassen die ik soms voorbij zie komen.

We moeten wel blijven beseffen dat bij een slecht gelaste kooi of bij het gebruik van slecht materiaal, de bestuurder wordt doorgesneden door zijn eigen afgescheurde buizen.
:-(
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

als je slim bent spuit je het dak dan ook weer ff? even vastlassen aan de hemel zit er echt niet in > Dak trekt je geheid krom, en verf gaat er af.

lasdiploma's zeggen mij niets, las je veel? niet aan auto's denk ik want dan had je geweten dat je niet lukraak aan de hemel gaat lassen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

dat biedt geen stevigheid nee, iets sterks (kooi) aan iets slaps (hemel) vastlassen heeft geen nut.

De B-stijl is echter wel sterk, dus beter een beugeltje aan de kooi lassen zodat je de staander aan de gordelbevestiging vastzet...
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik vind het ook niet zo heel moeilijk om een goede las te maken?

Het is eerder de kunde de las goed te kunnen beoordelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Riël schreef:Ik vind het ook niet zo heel moeilijk om een goede las te maken?

Het is eerder de kunde de las goed te kunnen beoordelen.
ik ben het wel met hem eens dat het WEL een kunde is een goede las te leggen.

als je niet weet wat een goede las is dan kun je hem ook niet leggen riel.

al is een plaklas gelegd?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Ik heb ook niet gezegd lukraam aan hemel lassen.

Er zijn diverse plaatsen aan het dak waar het kan.
Daarmee bedoel ik aan de zijkanten en niet in het midden van het dak.
En het geeft veel meer stijfheid en wordt door meerdere tuners toegepast.
De carosserie beweegt dan minder, los van de kooi. Het wordt dan pas echt één geheel.

De meesten weten pas dat een las niet goed is als deze na een zware crash afscheurd en de buis om zich heen slaat en begint te amputeren.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Cliogek1970 schreef:Ik heb ook niet gezegd lukraam aan hemel lassen.

Er zijn diverse plaatsen aan het dak waar het kan.
Daarmee bedoel ik aan de zijkanten en niet in het midden van het dak.
En het geeft veel meer stijfheid en wordt door meerdere tuners toegepast.
De carosserie beweegt dan minder, los van de kooi. Het wordt dan pas echt één geheel.

De meesten weten pas dat een las niet goed is als deze na een zware crash afscheurd en de buis om zich heen slaat en begint te amputeren.
tuners? tuners laat ik geen kooi lassen :)

maar goed, heb jij zelf ooit een kooi gemaakt? het zal vast wel helpen om hem daar vast te maken, maar je praat er wel erg makkelijk over.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kunde is toch niet Moeilijk?
Moeilijk is als je met peentjes staat te bakken. En nee, ik ben geen lasser :) Voor mij is het theorie. Maar dat wát ik geleerd heb was vrij eenvoudig als je t onder de knie hebt en daar zit ook een rolkooi vastlassen bij :)

Dan nog is het leggen minder kunstig als het beoordelen van je las vind ik.

En ja, min of meer onbewust heb ik me wat plaklassen gelegd ja :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Als je vaker last hoor je aan het geluid van de las of deze inbrandt, blijft het bij schel gekwetter blijft ie erop liggen... moeilijk uit te leggen, maar 't verschil is duidelijk te horen en te zien als je de las gelegd hebt...

Aan de B-stijl vastzetten, liever gebout met een beugeltje dan vastlassen is idd een hele goede optie (Y) Kheb d'r ook nog over nagedacht, maar toen had ik de kooi al gespoten :lol:
Mrtn = Maarten
Plaats reactie