Clio 1.8 16v mist vermogen
Hallo allemaal!
Ik heb een volledig standaart Clio 16v gekocht en nou heb ik na wat testen toch wel gemerkt dat deze aardig wat vermogen mist.
Heb ik hier al behoorlijk wat over opgezocht maar geen geval gevonden wat hetzelfde was als het mijne..
0-100 in +- 10sec (droog wegdek, verschillende pogingen)
topsnelheid 180 a 190
-Blok loopt erg soepel en regelmatig, geen onbalans te bekennen.
-Koppakking is ok. (koelvloeistof borrelt niet, uitlaat rookt niet, geen mayo onder de dop)
-Olie temperatuur; rustig 100, doorrijden 110, stampen 120
-Olie druk ok (hoog bij starten, bij warm bijna 3 bar @ 4000rpm)
-Koelvloeistoftemperatuur ok(komt tot 2e streepje maar zakt dan weer omdat de fan aanslaat)
-Clio heeft 170k (NAP) gelopen.
-Blokrevisie 50k geleden (wat precies is onbekend)
Zelf heb ik zojuist:
-Bougies vervangen
-Motorolie vervangen
-Filters vervangen (brandstof, olie, lucht)
Wat kan dit zijn?
Ontsteking denk ik niet want dan had het blok waarschijnlijk wel onregelmatiger gelopen? Of is dit nu een verkeerde beredenering?
Heb wel even de rotor en verdeler nagekeken. Contactpuntjes zijn wel vrij ver te zoeken in de verdeler.. (zijn redelijk weg)
Bobine werkt waarschijnlijk wel of niet, niet half?
Bougiekabels kan ik vrij weinig aan controleren?
Kan de katalysator misschien verstopt zijn?
Wat kan ik nog meer allemaal nalopen?
Ik heb een volledig standaart Clio 16v gekocht en nou heb ik na wat testen toch wel gemerkt dat deze aardig wat vermogen mist.
Heb ik hier al behoorlijk wat over opgezocht maar geen geval gevonden wat hetzelfde was als het mijne..
0-100 in +- 10sec (droog wegdek, verschillende pogingen)
topsnelheid 180 a 190
-Blok loopt erg soepel en regelmatig, geen onbalans te bekennen.
-Koppakking is ok. (koelvloeistof borrelt niet, uitlaat rookt niet, geen mayo onder de dop)
-Olie temperatuur; rustig 100, doorrijden 110, stampen 120
-Olie druk ok (hoog bij starten, bij warm bijna 3 bar @ 4000rpm)
-Koelvloeistoftemperatuur ok(komt tot 2e streepje maar zakt dan weer omdat de fan aanslaat)
-Clio heeft 170k (NAP) gelopen.
-Blokrevisie 50k geleden (wat precies is onbekend)
Zelf heb ik zojuist:
-Bougies vervangen
-Motorolie vervangen
-Filters vervangen (brandstof, olie, lucht)
Wat kan dit zijn?
Ontsteking denk ik niet want dan had het blok waarschijnlijk wel onregelmatiger gelopen? Of is dit nu een verkeerde beredenering?
Heb wel even de rotor en verdeler nagekeken. Contactpuntjes zijn wel vrij ver te zoeken in de verdeler.. (zijn redelijk weg)
Bobine werkt waarschijnlijk wel of niet, niet half?
Bougiekabels kan ik vrij weinig aan controleren?
Kan de katalysator misschien verstopt zijn?
Wat kan ik nog meer allemaal nalopen?
Laatst gewijzigd door juulvr op di 15 jun 2010 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit zijn hele vage klachten met vage metingen 
Maar je katalysator zou inderdaad eens dwars kunnen zitten, als je je hand achter op de uitlaat houdt zou je alle 4 cilinders echt moeten voelen. Zo niet is het weglaten wel eens de moeite.
Methode is even vaag als je metingen maar enfin
Compressie eens meten, en misschien dat je distributie een tandje scheef staat.

Maar je katalysator zou inderdaad eens dwars kunnen zitten, als je je hand achter op de uitlaat houdt zou je alle 4 cilinders echt moeten voelen. Zo niet is het weglaten wel eens de moeite.

Bedankt voor je reactie!Riël schreef:Dit zijn hele vage klachten met vage metingen
Heb het iets duidelijker proberen te maken. Wat is er nog meer voor informatie nodig?
Maar is mijn beredenering een beetje juist mbt de ontsteking?
Is het duidelijk de merken als het blok bijvoorbeeld op 3 cilinders loopt?
ik heb zelf wel is een stukje op 3 cilinders gelopen...
Maar dan haal jij de 180/190 niet hoor
stationair staat hij dan ook heel erg te bokken....
hoor ff de buurmans auto of van een vriend, luister duidelijk naar de algen die die maakt...
luister dan naar je eigens of je een slag mist
of rij ff gauw langs een garage, beetje monteur hoort het zo
Maar dan haal jij de 180/190 niet hoor
hoor ff de buurmans auto of van een vriend, luister duidelijk naar de algen die die maakt...
luister dan naar je eigens of je een slag mist

R19 16V '91
Jeff rsi schreef:ik heb zelf wel is een stukje op 3 cilinders gelopen...
Maar dan haal jij de 180/190 niet hoor![]()
luister dan naar je eigens of je een slag mist![]()
Nou ik heb net is goed staan luisteren en vooral een poosje met m'n hand voor de uitlaat staan voelen (buurt zal ook wel gedacht hebben "wat is die idioot aan het doen"

Maar het lijkt alsof het blok toch niet zo regelmatig loopt..
Luisteren en kijken naar het blok, of hij regelmatig even of moeite heeft (lijkt bijna op overslaan) alsof de motor ineens de airco aan moet drijven, niet dat deze erin zit maar je snapt wat ik bedoel;)
Je ziet het blok dan ook een kleine trilling maken.
Bij het voelen bij de uitlaat viel op... af en toe een harder plofje (redelijk ritmisch maar niet 100% ritme, verder wel zelfde princiepe als wat onder de motorkap te horen was)
Maar niet dat het heel erg bokken is bij stationair... denk ik althans..
Heb even een filmpje gemaakt al is het geluid niet geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=CA2AUD5eqJU
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Die F7P motoren draaien nooit echt heel strak stationair, meestal afwisselend tussen mooi rustig en af en toe wat geroggel en gesputter.
Ik heb toen het probleem gehad dat hij af en toe gewoon een stuk minder vermogen had, liep verder prima maar soms trok ik eens een sprintje en werd ik weer door de Fiat Panda club ingehaald..
Probleem zat 'm toen in de pingelsensor die steeds aan het zeuren was wat resulteerde in een ontsteking die af en toe onterecht verlaat werd. Dat heeft toch wel een jaartje geduurd voordat ik daar achter was. Omdat je aangeeft dat ie NOOIT vooruit de branden is zou ik net als wat Riël zegt de katalysator er eens onder weg draaien, kans bestaat dat ie dicht zit en dan laat je nogal wat paarden in de stal staan.
Geen idee waar je vandaan komt ? wil er wel eens naar kijken.
Ik heb toen het probleem gehad dat hij af en toe gewoon een stuk minder vermogen had, liep verder prima maar soms trok ik eens een sprintje en werd ik weer door de Fiat Panda club ingehaald..
Probleem zat 'm toen in de pingelsensor die steeds aan het zeuren was wat resulteerde in een ontsteking die af en toe onterecht verlaat werd. Dat heeft toch wel een jaartje geduurd voordat ik daar achter was. Omdat je aangeeft dat ie NOOIT vooruit de branden is zou ik net als wat Riël zegt de katalysator er eens onder weg draaien, kans bestaat dat ie dicht zit en dan laat je nogal wat paarden in de stal staan.
Ik had te weinig vermogen. Oorzaak na het uitlezenbij de dealer: de lambdazonde en de koelvloeistoftemperatuursensor. De beide delen vervangen en de auto had weer alle vermogen. Misschien kun je hier iets mee. Je kunt de auto laten uitlezen of zelf alle sensoren op gaan meten.
Eindhoven, behoorlijk een eind van Zwolle af... Wel absoluut bedankt voor het aanbod!Ronald1916V schreef:Die F7P motoren draaien nooit echt heel strak stationair, meestal afwisselend tussen mooi rustig en af en toe wat geroggel en gesputter.
Heb jouw topic al is doorgelezen over die pingelsensor maar hij is nooit snel... Al is hij opzich niet erg traag (voor zover ik gewend ben, heb de 16v net een paar weken) maar hij mist wel duidelijk wat.
Zal is fotos posten van de verdelerkap.
[img]http://img97.imageshack.us/img97/1031/img00202201006141827.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us
[img]http://img815.imageshack.us/img815/4605/img00203201006141827.jpg[/img]
Kan het daar aan liggen?
Of is het met de ontsteking meer van dat het vonkt of het vonkt niet..?
-
Eeeeh, ik zou er even een nieuwe op zetten.. daar hoef je niet voor langs te komen, die is op 

Koelvloeistofsensor zal geen vermogen kosten.jacques schreef:Ik had te weinig vermogen. Oorzaak na het uitlezenbij de dealer: de lambdazonde en de koelvloeistoftemperatuursensor. De beide delen vervangen en de auto had weer alle vermogen. Misschien kun je hier iets mee. Je kunt de auto laten uitlezen of zelf alle sensoren op gaan meten.
De lambdasonde lijkt me eigenlijk ook niet, die kan voor hele kleine correcties in het mengsel zorgen dus veel verschil zou die niet moeten maken.
Wel kan die er voor zorgen dat de katalysator 'dicht' gaat zitten als die correcties in het mengel niet gedaan kunnen worden en de kat dus meer te voorduren kan krijgen.. hmmm
Bedankt voor het meedenken!
hmm, ja vond ook al wel dat die er versleten uitzag. Heb er tenslotte ook niet voor niets fotos van gemaakt. Maar dacht altijd dat ontsteking meer zoiets was van hij doet het of hij doet het niet (vonkt wel of niet)Ronald1916V schreef:Eeeeh, ik zou er even een nieuwe op zetten.. daar hoef je niet voor langs te komen, die is op
Maar hij kan hiermee dus wel gewoon regelmatig lopen (afgezien van stationair dan)
Maar er wel voor zorgen dat het blok minder vermogen levert?
Ach anders een keertje op de ring meeten;)
Al kom ik er voorlopig nog wel steeds zonder 16v... (voorlopig...

-
Hij hoeft niet eens heel beroerd te lopen met zo'n rotte verdelerkap.. een zwakkere vonk kun je wel krijgen en dat ga je dus merken.
Meeten @ Ring, altijd goed.
Al zal je mijn 19 16V daar voorlopig ook niet meer zien denk ik. 
Meeten @ Ring, altijd goed.

Zo, op de terugweg van m'n werk even een rotor+verdeler gehaald.
Wat een gigantisch verschil met de oude..
Vrij duidelijk
Het ding is trouwens van Facet. Is dat een beetje fatsoenlijk spul?
[img]http://img175.imageshack.us/img175/6533/img00212201006161636.jpg[/img]
Ga deze nu omwisselen met de oude. Moet ik nog ergens op letten?
Kan ik de oude rotor er gewoon vanaf trekken? Of hoe zit die vast?
Moet de nieuwe rotor op de mm nauwkeurig hetzelfde als de oude zitten?
Wat een gigantisch verschil met de oude..
Vrij duidelijk

Het ding is trouwens van Facet. Is dat een beetje fatsoenlijk spul?
[img]http://img175.imageshack.us/img175/6533/img00212201006161636.jpg[/img]
Ga deze nu omwisselen met de oude. Moet ik nog ergens op letten?
Kan ik de oude rotor er gewoon vanaf trekken? Of hoe zit die vast?
Moet de nieuwe rotor op de mm nauwkeurig hetzelfde als de oude zitten?
gewoon los halen en weer monteren, let er wel even op hoe de oude bougiekabels er op zitten 

"Gewoon.." ik zit als een idioot aan die rotor te trekken maar krijg 'm er echt niet vanaf:Stutuur schreef:gewoon los halen en weer monteren, let er wel even op hoe de oude bougiekabels er op zitten
Zie ook niets van een schroefje ofzo...
?
-
- Moderator
- Car: MB
als een idioot sleutelen heeft nog nooit iets opgeleverd volgens mij. Met beleid los trekken en dat daar iets meer kracht voor nodig is kan kloppen
.
Heb je geen reno spul gekocht? succes dan.

Heb je geen reno spul gekocht? succes dan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
vreemd! kan zo ff niet reproduceren hoe die vast zit... lijkt mij dat er toch ergens een schroefje zit...
Ben gewoon naar een automaterialenzaak gegaan en daar hadden ze dat Facet spul.. Had dus beter origineel Renault kunnnen kopen?
Denk dat ik de rotor anders maar laat zitten, daar is namelijk niet veel geks cq versleten aan te zien.
Denk dat ik de rotor anders maar laat zitten, daar is namelijk niet veel geks cq versleten aan te zien.
maakt geen ruk uit, facet is eerste klas vervangingsspul....
toch heb ik van de verdelerkappen begrepen dat je deze het beste bij renault kan kopen.
hmmm apart...
-
Hoor ik ook wel meer verhalen over inderdaad maar ik rijd al jaren met Facet verdelerkappen en die doen het prima.Geert schreef:toch heb ik van de verdelerkappen begrepen dat je deze het beste bij renault kan kopen.

Nou ondanks dat die verdeler er zo gaar uitzag is dat het probleem dus niet.
Heb net een testrit gemaakt maar prestaties zijn nog hetzelfde..
Bobine of massa misschien?
Kan 1 eventueel versleten wiellager nog veel uitmaken?
Heb net een testrit gemaakt maar prestaties zijn nog hetzelfde..

Bobine of massa misschien?
Kan 1 eventueel versleten wiellager nog veel uitmaken?
Laatst gewijzigd door juulvr op wo 16 jun 2010 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
nee daar word het vermogen niet minder van....
Je ken het wiel gewoon nog normaal rond draaien?
de rotors zitten er inderdaad heel vast op, zachtjes erop kloppen met een hammer ken nog wel is helpen
(wel kloppen NIET SLAAN)
de rotors zitten er inderdaad heel vast op, zachtjes erop kloppen met een hammer ken nog wel is helpen

R19 16V '91
Jeff rsi schreef:nee daar word het vermogen niet minder van....
de rotors zitten er inderdaad heel vast op, zachtjes erop kloppen met een hammer ken nog wel is helpen(wel kloppen NIET SLAAN)
Vermogen tuurlijk niet nee, maar doel op de weerstand en dus m'n top van maar 180
katalysator
Er zijn een hoop opties genoemd hier boven en nog vraag je naar nieuwe.
-
verdelerkap verhaal lijkt mij broodje aap.
net als alle andere after-market onderdelen voor je auto.
je denkt toch zeker niet dat er verschil zit tussen een
facet verdeelkap of een facet verdeelkap in een renault doosje??
ik heb nog nooit iets van slijtage delen bij de dealer gekocht.
vind dit echt flauwekul.
iedereen weet toch dat fabrikanten onderdelen fabriceren voor
verschillende afnemers..
net als alle andere after-market onderdelen voor je auto.
je denkt toch zeker niet dat er verschil zit tussen een
facet verdeelkap of een facet verdeelkap in een renault doosje??
ik heb nog nooit iets van slijtage delen bij de dealer gekocht.
vind dit echt flauwekul.
iedereen weet toch dat fabrikanten onderdelen fabriceren voor
verschillende afnemers..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
-
ligt er wel een f7p in? 

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Moet maar net iemand nog iets te binnen schieten?:PRiël schreef:katalysator
En ik draag zelf toch ook dingen voor, wellicht kunnen die al uitgesloten worden zodat ik daar niet verder naar hoef te kijken...
Net als bobine en/of massa.. Zou misschien ook nog mogelijk zijn of zou dat duidelijker te merken zijn?
Ik ga eens proberen om ergens een katvervanger op de kop te tikken.
Iemand misschien nog 1tje liggen?
Dit is trouwens m'n karretje

[img]http://img641.imageshack.us/img641/3716/img00188201006091838.jpg[/img]
ps... dr ligt écht een F7P in hoor;)
Jeff rsi schreef:nee daar word het vermogen niet minder van....
de rotors zitten er inderdaad heel vast op, zachtjes erop kloppen met een hammer ken nog wel is helpen(wel kloppen NIET SLAAN)
Het bewuste (linker voorwiel) draait ietsjes minder soepel rond dan de andere wielen.
Rotor heb ik maar laten zitten en niet verder aan geprutst omdat die er vrijwel hetzelfde uitzag als de nieuwe. Ook was er niets van slijtage te zien.
-
Die zou ik wel even vervangen, ook al ziet deze hetzelfde er uit als de andere
Hoe loopt ie met de nieuwe verdelerkap ?
Ik zou die voorremmen even loshalen. Waarschijnlijk loopt hij wat aan. niet echt bevoordelijk voor je remmerij.
Spul stelt niks voor, onderste boutje los, klauw omhoog.. blokken er uit, staalborsteltje er door en spul er weer in drukken.

Ik zou die voorremmen even loshalen. Waarschijnlijk loopt hij wat aan. niet echt bevoordelijk voor je remmerij.
Spul stelt niks voor, onderste boutje los, klauw omhoog.. blokken er uit, staalborsteltje er door en spul er weer in drukken.
Loopt eigenlijk hetzelfde met de nieuwe verdelerkap..Ronald1916V schreef:Die zou ik wel even vervangen, ook al ziet deze hetzelfde er uit als de andere![]()
(ik denk iets beter maar dat zal meer psychologisch zijn

Prestaties zijn in ieder geval nog hetzelfde
Kijk vanavond nog even naar die rotor en haal het L voorwiel er even af.
Helemaal niet raar, in de 4 trekt ie net zo goed niet. Kun je nog 180 halen.