Hey mensen...
Ik heb gisteren een Megane gekregen, waar wat werk aan zit.
Interieur moet er opnieuw in gezet worden en dat soort dingen.
Maar ook de koppakking is kapot.
Nu heb ik rond gekeken, en ben erachter gekomen dat een vervangings blokje waarschijnlijk vele malen goedkoper uitkomt.
Nu zou ik dus graag willen weten welke blokken er allemaal Plug&Play zijn op deze auto.
Motorcode weet ik helaas niet(K7M???)
Het gaat in ieder geval om een 4 deurs versie uit 96, 1.6 8v.
Ik neem aan, dat er meerdere auto's zijn met dit type blok, dus hoop ik dat iemand mij dit kan vertellen.
Ben zelf niet thuis in de wereld van Renault.
Ikzelf kan helaas geen koppakkingen vervangen, en een garage vraagt er mij iets te veel voor.
Mvg Ricardo
Blok swappen?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Een koppakking vervangen van een 1.6 8V K7M stelt echt niet heel erg veel voor, je hebt behoorlijk veel ruimte en als je dat niet kan dan vraag ik me af of je die motor wel gewisseld krijgt.
In principe passen er wel aardig wat motoren in alleen is het aansluiten nooit plug en play, je moet altijd wel wat aanpassen en als die koppakking niet gaat lukken dan wordt dat vast een veel spannendere klus.
Ik zou zeggen, koop een werkplaatshandboekje ofzo en knutsel er een nieuwe koppakking tussen.
In principe passen er wel aardig wat motoren in alleen is het aansluiten nooit plug en play, je moet altijd wel wat aanpassen en als die koppakking niet gaat lukken dan wordt dat vast een veel spannendere klus.
Ik zou zeggen, koop een werkplaatshandboekje ofzo en knutsel er een nieuwe koppakking tussen.

of zoek een goedkopere garage of een beun de haas. er lopen hier ook wel wat handige harries rond die wat willen bijverdienen 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
Zelf de koppakking vervangen, lijkt me nogal moeilijk.
Heb bij Honda's al zoveel gedaan(swaps enzo) maar me nooit gewaagt aan een koppakking.
Denk dat ik idd dan maar eens hier op het forum moet neuzen naar iemand die het wilt doen voor een leuk prijsje.
Kan iemand een schatting maken, waar ik rekening mee moet houden?
Heb bij Honda's al zoveel gedaan(swaps enzo) maar me nooit gewaagt aan een koppakking.
Denk dat ik idd dan maar eens hier op het forum moet neuzen naar iemand die het wilt doen voor een leuk prijsje.
Kan iemand een schatting maken, waar ik rekening mee moet houden?
Zelf doen!
Je wil wel de motor omleggen, maar niet even die oersimpele pakking vervangen?

Hup hup, aan de slag!
Je wil wel de motor omleggen, maar niet even die oersimpele pakking vervangen?

Hup hup, aan de slag!
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
Motor swappen lijkt me wat simpeler(vaker gedaan bij een ander merk).Riël schreef:Zelf doen!
Je wil wel de motor omleggen, maar niet even die oersimpele pakking vervangen?
Hup hup, aan de slag!
Een kop-pakking heb ik nooit vervangen, dus zou ook niet weten hoe ik dit moet doen.
Is hier ergens een How-To te vinden met ditzelfde soort blokje?
Maar als het echt zo simpel is(zoals jullie beweren), is er best iemand te vinden die dit wilt doen voor een leuk bedragje, neem ik aan....
Nou, eerst haal je een distributiesetje en een koppakkingset en een stel nieuwe kopbouten.
Laat je de koelvloeistof eruit lopen, in en uitlaatspruitstuk effekes eraf halen, kleppendeksel eraf, kop eraf.
Als je het echt goed wil doen laat je de kop even afpersen bij de revisieboer om te kijken of ie niet beschadigd is. Dan nieuwe koppakking ertussen, bouten erin, op moment vastzetten, de rest weer monteren, riem erom en hoppa.
maar zomaar een motor erin hangen is geen oplossing. Bovendien duurder.
Laat je de koelvloeistof eruit lopen, in en uitlaatspruitstuk effekes eraf halen, kleppendeksel eraf, kop eraf.
Als je het echt goed wil doen laat je de kop even afpersen bij de revisieboer om te kijken of ie niet beschadigd is. Dan nieuwe koppakking ertussen, bouten erin, op moment vastzetten, de rest weer monteren, riem erom en hoppa.
maar zomaar een motor erin hangen is geen oplossing. Bovendien duurder.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
vlak je kop ook ff, kost weinig en geeft iets meer zekerheid
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
Ok, klinkt vrij simpel....Riël schreef:Nou, eerst haal je een distributiesetje en een koppakkingset en een stel nieuwe kopbouten.
Laat je de koelvloeistof eruit lopen, in en uitlaatspruitstuk effekes eraf halen, kleppendeksel eraf, kop eraf.
Als je het echt goed wil doen laat je de kop even afpersen bij de revisieboer om te kijken of ie niet beschadigd is. Dan nieuwe koppakking ertussen, bouten erin, op moment vastzetten, de rest weer monteren, riem erom en hoppa.
maar zomaar een motor erin hangen is geen oplossing. Bovendien duurder.
Alleen dan nog het op tijd zetten neem ik aan

Blok moet los neem ik aan?
En wat zou ik ongeveer kwijt zijn hiervoor?
-Distributie-setje
-pakkingset
-Kop-bouten
-Vlakken/afpersen
-Eventuele bijzondere gereedschappen
Lijkt me wel een uitdaging, maarja de lef he

350 euro?
Denk effe aan olie en koelvloeistof.
Fixen die hap. Voor 350 heb je er nooit geen andere motor in zitten en een bult meer werk, en bijkomende ellende.
Denk effe aan olie en koelvloeistof.
Fixen die hap. Voor 350 heb je er nooit geen andere motor in zitten en een bult meer werk, en bijkomende ellende.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
350 euro is best een groot bedrag voor zo'n risicoRiël schreef:350 euro?
Denk effe aan olie en koelvloeistof.
Fixen die hap. Voor 350 heb je er nooit geen andere motor in zitten en een bult meer werk, en bijkomende ellende.

Ben zelf erg onzeker over mijn knutsel-kunsten als het op blokjes uit elkaar vissen gaat.
Word nu al gek, staat die nog niet eens voor m'n deur

Tja, gratis bestaat nu eenmaal niet 

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Dat op tijd zetten hoef je je niet druk om te maken, gewoon met het streepje op het krukas tandwiel naar beneden zetten of de zuiger van cilinder 1 in BDP (boven in dus)
Mocht je het dan nog verprutsen, op de nieuwe riem staan streepjes, die gewoon gelijk zetten op de streepjes op de tandwielen, paar rondjes draaien.. en starten die hap. gaat je lukken
Mocht je het dan nog verprutsen, op de nieuwe riem staan streepjes, die gewoon gelijk zetten op de streepjes op de tandwielen, paar rondjes draaien.. en starten die hap. gaat je lukken

-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
Ik neem aan dat de zuigers uit de kop komen, en deze weer terug moeten.
Is hier een speciale manier/handigheid voor?
Of gaat dit redelijk makkelijk allemaal?
Ik twijfel een beetje wat verstandig is.
Heb geen zin om 350 weg te gooien, omdat het fout gaat...
Is hier een speciale manier/handigheid voor?
Of gaat dit redelijk makkelijk allemaal?
Ik twijfel een beetje wat verstandig is.
Heb geen zin om 350 weg te gooien, omdat het fout gaat...

Uhm, de zuigers zitten in het onderblok en heb je niks mee te maken...
Als de kop er af is laten vlakken en de boel met fris spul weer dichtbouten...
Als de kop er af is laten vlakken en de boel met fris spul weer dichtbouten...
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 24 mei 2010 20:47
- Locatie: Capelle Aan Den IJssel
- Contacteer:
Beetje jammer dat er geen How-To is met foto's.
Had mij iets duidelijker gemaakt, met wat ik tegen kom
Binnenkort eens kijken dan, als ik me geld weer binnen heb...
Dure maand geweest, pas boel een beetje verbouwd thuis, dus weer ff hard sparen.
T leven gaat ook gewoon door.
Heb de auto zo gekregen, en was niet eens opzoek naar een auto
Heb zelf merendeels honda gereden, waar ik ook regelmatig swapte.
Dus dacht, dat doe ik bij deze ook wel ff, maar blijkbaar is zo'n frans autotje geen lego-bak wat je in-en-uit-elkaar-klikt
Ik las trouwens ook ergens, dat je heel je kop moet leeghalen om m te laten vlakken/afpersen?
Dus kleppen enzo eruit, of is dit onzin?
Want dan loopt het geintje zeker duur uit...
Had mij iets duidelijker gemaakt, met wat ik tegen kom

Binnenkort eens kijken dan, als ik me geld weer binnen heb...
Dure maand geweest, pas boel een beetje verbouwd thuis, dus weer ff hard sparen.
T leven gaat ook gewoon door.
Heb de auto zo gekregen, en was niet eens opzoek naar een auto

Heb zelf merendeels honda gereden, waar ik ook regelmatig swapte.
Dus dacht, dat doe ik bij deze ook wel ff, maar blijkbaar is zo'n frans autotje geen lego-bak wat je in-en-uit-elkaar-klikt

Ik las trouwens ook ergens, dat je heel je kop moet leeghalen om m te laten vlakken/afpersen?
Dus kleppen enzo eruit, of is dit onzin?
Want dan loopt het geintje zeker duur uit...
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als je een koppakking los haalt vervang je alle pakkingen de je loshaalt en meestal ook de kopbouten. Die kop gooi je dan effe af bij het revisie bedrijf die precies weten wat ze er wel en niet mee moeten doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams