Raadsel omtrent turbo druk.

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Hallo,

Ik sta voor een raadsel. Het gaat om het volgende: Ik ben zaterdag in Goes geweest voor een Custom mapping van Henk maar toen kreeg hij de druk niet hoger dan 0,8 bar en dan was ook wel te zien op de grafiek van de Dynorun.
Nu was het vermoeden dan er een restrictie zou zitten in de uitlaat, met name werd er gedacht aan de katalysator wat mij ook wel logisch leek omdat er erg veel druk in de downpijp was en de waste-gate ging ook heel zwaar dicht.

Ik heb heel erg zitten piekeren wat het zou kunnen zijn maar ik zal eerst vertellen wat ik gedaan heb om er achter te komen waar het probleem zit.
Ik heb allereerst de uitlaat van voor naar achter bekeken of hij beschadigt of ingedeukt was en dat is niet het geval, dus het volgende. Toen heb ik na de katalysator de uitlaat los gehaald en ben gaan rijden (lekker geluid trouwens) zodat ik extra restrictie van de einddemper kon uitsluiten. Maar helaas het maakte geen verschil mijn turbo drukmeter gaf de zelfde druk aan als daar voor, en het voelde ook niet anders aan.
Dan blijft alleen de katalysator over, en heb toen de lambdasonde uit mijn uitlaat geschroefd na de turbo en voor de katalysator zodat daar extra lucht weg zou kunnen als de katalysator voor extra restrictie zou zorgen en ben weer gaan rijden, maar ook dat maakte geen verschil.
Ik had zelfs het idee dat de piek druk lager was en na goed kijken op de turbo druk meter was dat ook zo, daar begreep ik dus niks van maar het voelde ook wat tammer aan.

Nu ben ik dus een beetje uitgedacht wat de uitlaat betreft maar waar kan het dan nog meer aan liggen? Ik denk dan al snel aan en defecte turbo.
Het is mij ook opgevallen dat de turbo weinig geluid maakt, dus ik heb het lucht filter er uit gehaald maar dan hoor je hem wel beter maar dan is het nog niet overtuigend. Ook het uitlaat geluid klinkt niet zo hard als bij andere Megane RS uitlaten. (die ook standaard zijn) Om even een voorbeeld te noemen, de uitlaat van Kurt die ook zaterdag op de Dyno bank heeft gestaan was veel luider, (die brulde echt) dat komt natuurlijk ook omdat hij wel een hogere druk haalt. (ook voor de aanpassing klonk hij harder/bruter) Maar het verschil is gewoon te groot er zit iets niet goed bij mijn Megane RS, maar wat?

Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar, dan kan je zeggen rij naar de dealer maar ik heb geen zin in zoek partijen en dingen preventief laten vervangen, wat weer een hoop geld kost. Als het niet anders is dat zal ik dat overwegen maar ik zoek het liever zelf uit met hulp van jullie natuurlijk.
Of een Megane RS specialist wie o wie.

Tips zijn welkom, ik hoor/lees het graag.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nou dit klinkt mij gewoon als een geplofteof gescheurde slang of IC.
dus alle drukdelen uit de auto loshalen en nazien.
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Heb ik ook aan zitten denken. Maar er zit ook een dumpvalve op en die blaast bij het minste geringste al af, dan zou het een klein lek kunnen zijn maar dan verwacht ik wel iets meer druk opbouw eigenlijk. Alle slagen die in het zicht zitten heb ik al bekeken, dan zou het de IC nog kunnen zijn idd.

Maar het is controleren waard natuurlijk ik ga er morgen wat perslucht op zetten gasklep dicht en het lucht filter dichtplakken.
Laatst gewijzigd door ClioCharly op ma 10 mei 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dumpvalve demonteren en dicht maken, best kans dat de veerdruk van de dv niet berekent is op meer dan 0,8 bar....
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

O ja, ben ik nog vergeten er bij te zetten dat heeft Jo al geprobeerd in Goes toen de Megane op de bank stond.
Dus dat is het ook niet helaas. :-(
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ClioCharly schreef:Heb ik ook aan zitten denken. Maar er zit ook een dumpvalve op en die blaast bij het minste geringste al af, dan zou het een klein lek kunnen zijn maar dan verwacht ik wel iets meer druk opbouw eigenlijk. Alle slagen die in het zicht zitten heb ik al bekeken, dan zou het de IC nog kunnen zijn idd.

Maar het is controleren waard natuurlijk ik ga er morgen wat perslucht op zetten gasklep dicht en de lucht filter dichtplakken.
Nee juist niet! Zit het luchtfilter niet dicht?? Kan hij lucht AANzuigen?
Nooit luchtfilter dichtplakken, dan is je turbo binnen een paar minuutjes wel aan zijn eind (ken je het effect als je de stofzuigerslang dichthoudt? Juist, die gaat harder draaien ;))
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Luchtfilter zit niet dicht ik heb het zonder geprobeerd zo als in mijn eerste post staat.
Ik denk dat je me niet goed begrijpt of ik ben niet duidelijk geweest (dat kan ook natuurlijk) Ik ga er perslucht op zetten en dan plak ik het lucht filter dicht, om zo een luchtdicht systeem te creëren zo dat ik het aanzuig traject op lekkages kan controleren. Ik ga niet met een dicht geplakt luchtfilter rijden, dat gaat idd niet goed ik denk dat je hem dan niet eens gestart krijgt.
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Ik ben aan het testen geweest ik heb het vacuüm slangetje los gehaald van de actuator en voorzichtig gaan rijden. Maar de druk kwam niet boven de 0,8 bar uit ook niet met flink gas geven.
Dat is raar want dan verwacht je toch dar hij flink druk op gaat bouwen als hij niet terug geregeld wordt en op zijn minst een flinke piek druk maar dat gebeurde niet.
Heb vervolgens het wastgate stangetje los gehaald en gefixeerd in de gesloten positie en weer gaan rijden. Nu kwam de druk niet hoger maar veel lager zelfs tussen de -0,1 en 0,1 dit snap ik niet, hoe kan dit?
Dan heeft hij of heel veel tegen druk of de wastegate doet geen zak of de elektronika grijpt in. Voor de zekerheid ook nog de wastegate helemaal op gefixeerd en dan bouwt hij helemaal geen druk op nou dat snap ik dan weer wel. Toen alles weer normaal aangesloten en gaan rijden en weer een maximale druk van 0,8 bar.
Schiet mij maar lek maar ik vat hem niet.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Heeft de turbo niet een variabele geometrie die niet meer flexibel werkt?

Klinkt inderdaad als een vaag probleem zeg...
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Nee het is geen variabele.

Maar weet iemand toevallig hoe een afdichtkapje van de recirculatie klep er uit ziet aan de binnen kant en wat hij doet. Laat hij de lucht door of blokkert hij juist. kortom is hij open of gesloten? Ik bedoel dus het afdichtkapje wat geplaatst wordt in combinatie met een dumpvalve.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heeft zon blok ook een egr klep?

en anders denk ik nog steeds aan een lekke slang of IC.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

wel vreemd dat het dan precies 0,8 is en zonder piekdrukken of dergelijken...
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

mark 5t schreef:heeft zon blok ook een egr klep?

en anders denk ik nog steeds aan een lekke slang of IC.
Je komt aardig in de buurt. :wink:

Ik hoop dat ik er uit ben, morgen nog een paar drukmetingen doen want ik vertrouw mijn turbodrukmeter ook niet.
Ik had op een begeven moment ook iets van het licht helemaal niet aan de uitlaat kant daar komt bij als ik met een koude motor wat meer gas gaf (normaal wacht ik daar mee tot dat hij warm is) hoorde je ook een woesssend geluid uit het lucht filter, een beetje turbo rally geluid wel leuk maar niet gezond leek mij.
Toen heb ik besloten om het traject aan de andere kant van de turbo maar eens te bekijken en ben begonnen bij de recirculatie klep dat leek mij het meest logies omdat hij dat geluid zou kunnen veroorzaken en dat was raak. Klep sloot niet goed af bleef lekker open staan. Ik heb de boel weer terug in de originele staat gebracht en hij liep gelijk een stuk beter alleen hij komt op mijn turbo druk meter nog niet verder dan 0,9/1 bar maar hij heeft weer wielspin in zijn eerste versnelling dus beduidend meer koppel. Dus nu lijkt het opgelost voor mijn gevoel. Als ik nu het vacuüm slangetje los haal van de actuator klimt de trubodruk verder naar 1.2 en 1.3 bar en zo hoort het, verder ben ik maar niet gegaan met testen ik wist even genoeg. morgen gaan we wel weer verder.
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

ClioCharly schreef:Nee het is geen variabele.

Maar weet iemand toevallig hoe een afdichtkapje van de recirculatie klep er uit ziet aan de binnen kant en wat hij doet. Laat hij de lucht door of blokkert hij juist. kortom is hij open of gesloten? Ik bedoel dus het afdichtkapje wat geplaatst wordt in combinatie met een dumpvalve.
Heeft iemand hier nog info over voor mij? of een foto van de binnenkant van een Blanking Plate.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dichtlassen die egr kleppen!!!!!!!!!

zijn enorme kolere dingen wat mij betreft. vervuilen je complete inlaatzijde van je motor met bagger. (N)

wij mensen eten onze uitwerpselen toch ook niet nogmaals weer op :D
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

:lol: en al zou je het wel doen, ik denk niet dat je er harder van gaat lopen...
5GTT & clio II 1.6 16v
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Bij diesels is het helemaal een ramp, hele inlaat roet helemaal dicht.
Allemaal met dank aan de milieu hippies :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Naja performancetechnisch niet fijn en niet de mooiste oplossing maar er komt ook een kolerezooi uit die diesels hoor :ttth:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat denk je dat er uit komt als dankzij die EGR klep de boel dichtgeroet zit na een jaar? Meer dan zonder EGR, leuk dat het tijdens de emissie testen prima gaat, maar een jaar daarna ben je slechter af. De grootste flauwekul ooit :@
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Onderhoud en schoonmaken misschien?
En true een diesel hoeft maar 100.000km schoon te zijn.
Gewoon kappen met dieselen maar dat is off-topic he? :):p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Lichtelijk off-topic ja :lol:

Al moet ik wel bekennen dat ik juist bekeerd ben tot diesel, rij sinds kort een laguna I met een 1.9 dci (1 van de weinigen, de meesten zijn dti). Heb nog nooit zo'n fijne daily gehad, zuinig -- 1 op 18 / 1 op 20 als je rustig aan doet -- heerlijk stil, ook bij 170 :p. En ik hoef op de snelweg nooit meer terug te schakelen als je weer 90 rijdt door een klootviool die hem er op het laatste moment voor gooit. Gewoon gas geven in 5 en je zit zo weer op de gewenste snelheid :)

De RS mocht ik weer terug naar 4, uiteraard was die wel veel sneller als je er echt voor ging. Maar dat is niet echt wat voor dagelijks, regelmatig tanken, veel herrie, onzuinig en moest nog 98 in ook. Plus dat de lol er vanaf gaat als je er dagelijks in rijdt, snelheid went en snel ook.
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Ben weer terug bij af.
aron225
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jan 2010 13:23
Locatie: zaanstad
Contacteer:

was jiniet toevallig degene die mij op em vroeg om een foto van de blankingplate binnenkant?

nu ben ik dat helemaal vergeten!

ik heb hem liggen, alleen nog niet gestuurd!
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Joh, ja dat was ik via EM maar ik heb er al een nieuwe blankingplate op zitten en dat werkt prima ik had alleen nog een paar bobines stuk door vocht, zo blijf je lekker bezig he.
aron225
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jan 2010 13:23
Locatie: zaanstad
Contacteer:

lekker indd..
ik durf niet aan die plaat te beginnen op 1 of andere mnier..
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Valt echt wel mee Qua moeilijkheid, ik heb hem er al een paar keer gedemonteerd en gemonteerd nu en ik ben er redelijk handig in geworden. :wink:
Plaats reactie