Arkamys 3d sound... TREKT OP NIETS!
-
- Contacteer:
hi, ik heb een megane III gekocht... ik heb de optie bijgenomen van Arkamys 3d sound... maar ben helemaal niet te vreden van!
ik zal graag een woofer bij willen!
kan me iemand zeggen of dat mogelijk is?
en hoe in godsnaam krijg ik de radio uit? ik wil zien of er uitgangen zijn voor een versterker...
ik zal graag een woofer bij willen!
kan me iemand zeggen of dat mogelijk is?
en hoe in godsnaam krijg ik de radio uit? ik wil zien of er uitgangen zijn voor een versterker...
De audio in de nieuwe Megane III trekt inderdaad op niets zoals jullie dat in het Vlaams zo mooi zeggen. De geluidskwaliteit is bar en boos slecht.
De fabrieksradio heeft geen lijn uitgangen en al helemaal geen subwoofer uitgang. Om er een beetje wat van te maken zul je achter de radio een converter moeten plaatsen die het speakersignaal omzet naar een lijnsignaal, en daar kun je vervolgens een crossover en versterker(s) achter plaatsen.
Wat je ook kunt doen is de radio er helemaal uit gooien en vervangen door iets fatsoenlijks met meer vermogen, filters en een sub uitgang. Er is een origineel paneeltje waarmee je het gat kunt aanpassen naar standaard DIN formaat. Het bestelnummer daarvan is:
68 26 000 17R voor antraciet interieur (HARM01)
62 20 000 18R voor beige interieur (HARM02)
De fabrieksradio heeft geen lijn uitgangen en al helemaal geen subwoofer uitgang. Om er een beetje wat van te maken zul je achter de radio een converter moeten plaatsen die het speakersignaal omzet naar een lijnsignaal, en daar kun je vervolgens een crossover en versterker(s) achter plaatsen.
Wat je ook kunt doen is de radio er helemaal uit gooien en vervangen door iets fatsoenlijks met meer vermogen, filters en een sub uitgang. Er is een origineel paneeltje waarmee je het gat kunt aanpassen naar standaard DIN formaat. Het bestelnummer daarvan is:
68 26 000 17R voor antraciet interieur (HARM01)
62 20 000 18R voor beige interieur (HARM02)
-
- Contacteer:
Dit was ik zo wie zo van plan! heb dit ook bij mijn laatste auto gedaan... de originele radio eruit en een standaart 99€ kenwood ingestoken! de frontpaneel koste 15€.... het was een X5 bj 2001... het was niet moeilijk!
Ik vind toch nog steeds niet hoe de radio van de megane eruit moet!
ECHT FRUSTREREND!!! je betaald zoveel geld voor een installatie... en dan niets!
ik heb wel nog een vraag! ( heb ook de antwoord maja... )
Ik verlies alle opties als ik de huidige radio uithaal toch?
1 handvij bellen
2 Multifunctionele knuppel aan stuur
3 mijn gps blijft toch?!
Ik vind toch nog steeds niet hoe de radio van de megane eruit moet!
ECHT FRUSTREREND!!! je betaald zoveel geld voor een installatie... en dan niets!
ik heb wel nog een vraag! ( heb ook de antwoord maja... )
Ik verlies alle opties als ik de huidige radio uithaal toch?
1 handvij bellen
2 Multifunctionele knuppel aan stuur
3 mijn gps blijft toch?!
-
- Contacteer:
ik heb hier iets gevonden...
http://www.megane3.fr/multimedia-f89/in ... 24-20.html
de bedoeling van deze kabel is?
waarvoor is deze handeling goed?
ps kan geen woord frans
ps kan geen woord frans

-
- Contacteer:
Ik zal een maandag 1 maart binnen bij renault springen...
Zeg mensen, weet iemand waarom ik in mijn radio opties de optie heb van LOUDNESS ????
er kan dus ON en OFF staan bij deze optie!!! VOEL TOTAAL GEEN VERSCHIL
Zeg mensen, weet iemand waarom ik in mijn radio opties de optie heb van LOUDNESS ????
er kan dus ON en OFF staan bij deze optie!!! VOEL TOTAAL GEEN VERSCHIL

-
- Moderator
- Car: MB
Dat verschil zou je ook moeten horen
. Loudness is vaak toch geen nuttige optie voor iemand die het volume wel eens open draait. Je gaat het nogal oversturen is mijn ervaring.

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Zoals je op het plaatje in deze link kunt zien, gebruikt hij de car2iso2car kabel om er een high-low converter tussen te zetten. Zo hoef je niet in de originele kabelboom te gaan knippen.rocky_megane schreef:ik heb hier iets gevonden...
ps kan geen woord frans
De car2iso2car adapter die hij erin heeft zitten heeft zo te zien echter niet alle draden doorbedraad zitten, hij mist de puls volgens mij.
in zo een geval gewoon subwoofer erbij..
geen geklooi, gewoon herrie!!
power kabel van accu naar kofferbak trekken
massapunt in kofferbak maken (gewoon stukje blankschuren in je reservewiel bak, kabel met zelftapper erdoorheen)
koop een mtx rt12tp (12 inch actief) of mtx rt8tp (8 inch actief)
u hebt nu nog een signaal, en inschakeling signaal nodig..
inschakeling kan je gewoon van je radio iso aftappen (even de acc 12 volt zoeken) en anders van je elektrische antenne.
deze in het remote gaatje op de mtx.
dan nog signaal, hiervoor kan je je achterspeakers eraf knippen, en deze naar de mtx leiden, of deze splitsen, en de aftakking aan de mtx zijn high level input gat stoppen..
en voila, u heeft sublaag, en genoeg om jezelf sjonnie voor te doen voor het stoplicht
power kabel van accu naar kofferbak trekken
massapunt in kofferbak maken (gewoon stukje blankschuren in je reservewiel bak, kabel met zelftapper erdoorheen)
koop een mtx rt12tp (12 inch actief) of mtx rt8tp (8 inch actief)
u hebt nu nog een signaal, en inschakeling signaal nodig..
inschakeling kan je gewoon van je radio iso aftappen (even de acc 12 volt zoeken) en anders van je elektrische antenne.
deze in het remote gaatje op de mtx.
dan nog signaal, hiervoor kan je je achterspeakers eraf knippen, en deze naar de mtx leiden, of deze splitsen, en de aftakking aan de mtx zijn high level input gat stoppen..
en voila, u heeft sublaag, en genoeg om jezelf sjonnie voor te doen voor het stoplicht
-
Dat klinkt ook lekker als "Teun de Beun"aron225 schreef:in zo een geval gewoon subwoofer erbij..
dan nog signaal, hiervoor kan je je achterspeakers eraf knippen

klopt!!
maar op die manier, maak je een betere massa als bijvoorbeeld aan de gordelbout.
en is beter weg gewerkt..
uiteraard vliegen mensen je aan, als je ff een plekkie in de kofferbak kaal schuurt, en er met geweld een zelftapper in ramt.
maar als je het daarna (in mijn gevallen toen) gewoon weer netjes zwart maakt, zie je er bijna niets meer van.. en geen last van aardlussen, ruis. of andere nare dingen..
word vaak onderschat hoe belangrijk een massa punt is
-----------------------------------------------------
achterspeakers ga je dan toch niet meer horen..
en door deze te gebruiken als high level input, kan je door middel van de fader functie op de radio, de sub harder of zachter laten spelen..
ik ben met je eens dat het overkomt als teun de beun, maar ik, en menig ander zijn gewoon uiterst tevrede met deze oplossing
maar op die manier, maak je een betere massa als bijvoorbeeld aan de gordelbout.
en is beter weg gewerkt..
uiteraard vliegen mensen je aan, als je ff een plekkie in de kofferbak kaal schuurt, en er met geweld een zelftapper in ramt.
maar als je het daarna (in mijn gevallen toen) gewoon weer netjes zwart maakt, zie je er bijna niets meer van.. en geen last van aardlussen, ruis. of andere nare dingen..
word vaak onderschat hoe belangrijk een massa punt is
-----------------------------------------------------
achterspeakers ga je dan toch niet meer horen..
en door deze te gebruiken als high level input, kan je door middel van de fader functie op de radio, de sub harder of zachter laten spelen..
ik ben met je eens dat het overkomt als teun de beun, maar ik, en menig ander zijn gewoon uiterst tevrede met deze oplossing
nu onderschat je zelf dus ook de massa
gewoon 2 kabels van voor naar achter.....
en de achterspeakerdraden doorknippen om signaal te krijgen
respect voor iedereen maar denk dat jij beter geen I.C.E adviezen kan geven 

en de achterspeakerdraden doorknippen om signaal te krijgen

-
- Über-Spammer
nee, een massa kabel naar voren trekken is het ding om te doen
Gewoon een goed massa punt in de kofferbak is gewoon het beste om te doen, bijvoorbeeld onder de bevestiging van de gordel (vast chassispunt).
En als je de speaker draden achter toch niet gebruikt (meestal totaal overbodig in combinatie met een goeie composet voorin), kan je die gewoon afknippen en doorverbinden (solderen) richting je versterker.

Gewoon een goed massa punt in de kofferbak is gewoon het beste om te doen, bijvoorbeeld onder de bevestiging van de gordel (vast chassispunt).
En als je de speaker draden achter toch niet gebruikt (meestal totaal overbodig in combinatie met een goeie composet voorin), kan je die gewoon afknippen en doorverbinden (solderen) richting je versterker.
ik denk dat ik hier maar niet meer reageer, no offence...
maar zo te zien hebben jullie alle verstand van audio aansluiten
maar zo te zien hebben jullie alle verstand van audio aansluiten

massa altijd zo dicht mogelijk bij de versterker, in ieder geval niet vanuit je kofferbak terug naar voren naar de accu.tutuur schreef: gewoon 2 kabels van voor naar achter....
er is een verschil tussen Low-Input (tulpstekkers) en High-Input hètutuur schreef:en de achterspeakerdraden doorknippen om signaal te krijgen
5GTT & clio II 1.6 16v
-
- Moderator
- Car: MB
kom maar op met je tips dan. Heeft onze topic starter vast wat aan!
Maar ALS je kiest voor een high-input dan lijkt me het geen bal uit te maken of je die dan aftakt van voor of achter. Of een high-input slim is (aan te raden) is natuurlijk een ander verhaal.
Maar ALS je kiest voor een high-input dan lijkt me het geen bal uit te maken of je die dan aftakt van voor of achter. Of een high-input slim is (aan te raden) is natuurlijk een ander verhaal.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
massa zo dicht mogelijk bij de versterker heb ik vaker gelezen, dat is idd het beste.... maar waar komt de massa vandaan? juist van de accu.... en wat doet dat massa punt uit de kofferbak?
inderdaad, deze gaat via puntlasjes, kitnaden, boutverbindingen, massakabels met aansluitingen naar de accu.... beter dan 1 kabel direct naar de accu? dream on!
high input.... ja leuk, maar dat betekent dus ook dat je signaal door dunne draadjes gaat die naar de speakers gaan... niet afgeschermd helemaal niks...
waarom zijn tulpjes uitgevonden? juist om zuiver signaal over te brengen.... en hoe zit het met filteren? stuur maar is 1000hz door je woofer, vind ie leuk denk ik
de andere dingen die opgesomd zijn zijn gewoon low-budget oplossingen.. niet mijn stijl, maar ieder zijn ding
inderdaad, deze gaat via puntlasjes, kitnaden, boutverbindingen, massakabels met aansluitingen naar de accu.... beter dan 1 kabel direct naar de accu? dream on!
high input.... ja leuk, maar dat betekent dus ook dat je signaal door dunne draadjes gaat die naar de speakers gaan... niet afgeschermd helemaal niks...
waarom zijn tulpjes uitgevonden? juist om zuiver signaal over te brengen.... en hoe zit het met filteren? stuur maar is 1000hz door je woofer, vind ie leuk denk ik

de andere dingen die opgesomd zijn zijn gewoon low-budget oplossingen.. niet mijn stijl, maar ieder zijn ding

ik neem aan dat de versterker daar toch wel op de één of andere manier mee omgaat, de optie zit er niet voor niets lijkt me
als het resultaat minder zou zijn, dan zou een goede fabrikant dit ook niet op zijn versterker aanbieden?

5GTT & clio II 1.6 16v
we hadden het over de versterker op sub aansluiten.... dit soort aansluitingen zit er voor de low budget en beperkte oplossingen, zal dus gewoon volledig signaal doorsturen naar het desbetreffende kanaal..
er zit toch ook een filter op je versterker? of gaat het signaal via de high input daar niet "langs". ik lees inderddad veel opmerkingen over minder geluid bij gebruik van de high input, er zijn ook wel positieve, maar wel 'n stuk minder 

5GTT & clio II 1.6 16v
-
- Über-Spammer
in de versterker zit een omvormer, tegenwoordig heb je ook van die losse kastjes die dat doen.
verklaar u nader..tutuur schreef:nu onderschat je zelf dus ook de massagewoon 2 kabels van voor naar achter.....
en de achterspeakerdraden doorknippen om signaal te krijgenrespect voor iedereen maar denk dat jij beter geen I.C.E adviezen kan geven
een auto chassis geleid ongeveer als een 35mm2 massa kabel..
bij 50mm of hoger, dien je inderdaad van de accu af te halen..
en achterspeakers ga je toch niet horen, je zit ook niet met je rug naar een concert toch??
de achterspeaker kan je prima gebruiken voor een high level input
een uitspraak ik niks mee kan,tutuur schreef:massa zo dicht mogelijk bij de versterker heb ik vaker gelezen, dat is idd het beste.... maar waar komt de massa vandaan? juist van de accu.... en wat doet dat massa punt uit de kofferbak?
high input staat bekend dat het minder snel storingen oppakt als een low level (rca) dit komt, doordat een speakerdraad maar millivolts gaat, een knappe alpine stuurt 5volt over de rca's
en wat heeft 1000hz met je sub te maken? helemaal niks..
100hz is eigenlijk al te hoog voor je sub..
dat zeg ik toch, als er geen filter tussen zit gaat je sub over zijn huig, en een carosserie die geleid als een 35mm² laat me niet lachen... dus al die boutverbindingen met ringetjes geleiden zo goed?
ik ga hier niet meer posten, aangezien jullie het toch veel beter weten

ik ga hier niet meer posten, aangezien jullie het toch veel beter weten

een discussie voeren is gezond, kunnen we beide nog van leren!
je versterker filtert, vandaag een hertz hp4 versterker met high input aangesloten op achterspeaker kabels..
werkt prima! klant erg tevrede !
rca is ook altijd fullrange, tenzij gefilterd vanaf de radio..
de versterker heeft een schakelaar met lpf (low pass filter) met een instelbare frequentie, en gain..
dus je kan de mate van versterking (gain) en de frequentie instellen op de versterker.
in de audio wereld gaat 35mm2 gewoon nog op de auto, gezien een aarding meer is dan alleen een bout (bout is de bevestiging, dus je pakt bijna de hele carrosserie, gezien alles aan elkaar zit en gewoon geleid)
als jij denkt dat dit anders is, wil ik je graag uitnodigen bij ons in de werkplaats, wij bouwen vrij veel in..
je versterker filtert, vandaag een hertz hp4 versterker met high input aangesloten op achterspeaker kabels..
werkt prima! klant erg tevrede !
rca is ook altijd fullrange, tenzij gefilterd vanaf de radio..
de versterker heeft een schakelaar met lpf (low pass filter) met een instelbare frequentie, en gain..
dus je kan de mate van versterking (gain) en de frequentie instellen op de versterker.
in de audio wereld gaat 35mm2 gewoon nog op de auto, gezien een aarding meer is dan alleen een bout (bout is de bevestiging, dus je pakt bijna de hele carrosserie, gezien alles aan elkaar zit en gewoon geleid)
als jij denkt dat dit anders is, wil ik je graag uitnodigen bij ons in de werkplaats, wij bouwen vrij veel in..
als jij vrij veel inbouwt, ga dan eens langs een sound meeting en wijs mij 1 serieuze auto aan die de massa door de cass heeft!
een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, die ene bout is dus het zwakste punt!
een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, die ene bout is dus het zwakste punt!
bijna alle SERIEUZE installaties hebben 50mm2 of meer, en meer gaat niet door het chassis..
ik weet niet wat jij serieus vind trouwens.
ik ben geen espl-er of dragger, ik heb liever een fijne sq installatie..
tot nog toe nog nooit 1 probleem gehad.
ik weet niet wat jij serieus vind trouwens.
ik ben geen espl-er of dragger, ik heb liever een fijne sq installatie..
tot nog toe nog nooit 1 probleem gehad.
50mm2 of meer is zwaar overdreven! ik trok meer dan 100A door 16mm2...
100a is een hele hoop.
veel te veel voor door een 16mm
4awg (ongeveer 25mm) mag je maximaal afzekeren (maximale thermische belasting van de kabel) op 100a, er van uitgaande dat er nog iets marge in zit, had je die belasting al overschreden..
je had dus minimaal 35mm moeten hebben om veilig en constant die 100a te trekken..
een goede voeding is gewoon erg belangrijk, een constante, en goede stroom aan/af voer is gewoon nodig in elk bovengemiddelde installatie, onder 12v ga je vermogen inleveren, en het ligt er aan wat voor versterker je had, maar de meeste gaan onder de 12v al in protectie
doe je dit tevaak, dan zal je versterker er mee stoppen, heb dit euvel vaker gezien..
bezuinigen op kabels is gewoon slecht, net als remmen, moet je er gewoon niet op bezuinigen..
en indd tom, een gordelbout bijvoorbeeld, heeft heel veel contact oppervlak, vandaar dat de carrosserie ook ongeveer een maximale aarde door kan geven vergelijkbaar met een 35mm kabel..
kom je hierboven (dus meer dan 140a of daar in de buurt) dan ALTIJD upgraden naar 50mm en dan ook massa via de accu pakken
veel te veel voor door een 16mm
4awg (ongeveer 25mm) mag je maximaal afzekeren (maximale thermische belasting van de kabel) op 100a, er van uitgaande dat er nog iets marge in zit, had je die belasting al overschreden..
je had dus minimaal 35mm moeten hebben om veilig en constant die 100a te trekken..
een goede voeding is gewoon erg belangrijk, een constante, en goede stroom aan/af voer is gewoon nodig in elk bovengemiddelde installatie, onder 12v ga je vermogen inleveren, en het ligt er aan wat voor versterker je had, maar de meeste gaan onder de 12v al in protectie
doe je dit tevaak, dan zal je versterker er mee stoppen, heb dit euvel vaker gezien..
bezuinigen op kabels is gewoon slecht, net als remmen, moet je er gewoon niet op bezuinigen..
en indd tom, een gordelbout bijvoorbeeld, heeft heel veel contact oppervlak, vandaar dat de carrosserie ook ongeveer een maximale aarde door kan geven vergelijkbaar met een 35mm kabel..
kom je hierboven (dus meer dan 140a of daar in de buurt) dan ALTIJD upgraden naar 50mm en dan ook massa via de accu pakken
Installatie speelt al 3 jaar, en er is zeer zeker niet bezuinigd op de kabels! 300+ voor kabels vind ik niet bezuinigen...
Een massa in je kofferbak aansluiten dat is bezuinigen, ik zie dat je met awg praat, kennelijk weet je dus wel aardig wat van electronica...
Dan weet je volgens mij ook goed genoeg dat elke aansluiting weerstand biedt, en uiteindelijk gaat alle massa van je cass door 1 massa kabel naar de accu, weet je dan ook precies hoeveel de rest van de verbruikers daar door heen trekken?
Dan zou je per auto uit moeten rekenen hoeveel dat is om een uitspraak te kunnen doen dat een cass gelijk staat aan 35mm2
Een massa in je kofferbak aansluiten dat is bezuinigen, ik zie dat je met awg praat, kennelijk weet je dus wel aardig wat van electronica...
Dan weet je volgens mij ook goed genoeg dat elke aansluiting weerstand biedt, en uiteindelijk gaat alle massa van je cass door 1 massa kabel naar de accu, weet je dan ook precies hoeveel de rest van de verbruikers daar door heen trekken?
Dan zou je per auto uit moeten rekenen hoeveel dat is om een uitspraak te kunnen doen dat een cass gelijk staat aan 35mm2