Ik heb in mijn Twingo van 2004 een setje nieuwe koplampen met angeleyes gemonteerd waarna ik ook nog xenon heb ingebouwd.
Probleem is de nieuwe APK regel die zegt dat het groot gedimtlicht moet blijven branden wanneer het grootlicht word gebruikt.
Normaal gaat groot gedimt uit bij het gebruiken van groot licht en visa versa.
Tijdens het teruggaan naar grootgedimt licht zouden de xenonlampen enkele 10den van seconden nodig hebben weer volop te gaan schijnen !
Weer zo,n achtelijke regel die bija nergenst op slaat net als bv een kapot nummerplaatlampje dat goed is voor afkeur van APK .
Is er een mogenlijkheid dit op te lossen met de bestaande grootlicht schakelaar/handel ???
Wie o wie heeft de oplossing ??
verlichting APK
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
- Locatie: oude pekela
diode tussen relais dimlicht en grootlicht?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
APK regels mbt verlichting zijn niet achterlijk. Die zijn zeer eenvoudig en voor de veiligheid. Voor de APK ombouwen zou wel eens de enige goede optie kunnen zijn. Of een bixenon kit, al vraag ik me af of dat leverbaar is.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de wegerik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.

Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef.

Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo
Die regeling van vanaf 2006 eerste toelating is toch vorig jaar al veranderd:Ronald1916V schreef:Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de wegerik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.![]()
Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef.
Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo
Komt hieruit (pagina 7): Linkje Of heb ik het dan helemaal mis?Gasontladingslichten (Xenonlichten)
Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-
installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan
als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar
dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen
zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator
voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool
voor hoge spanning.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Het is een paar maanden zo geweest dat het helemaal niet meer mocht inderdaad zoals jij aangaf. (vanaf 1Mei 2009 tot Juli 2009 ergens) maar dat is later WEER veranderd.erik_ark schreef:Die regeling van vanaf 2006 eerste toelating is toch vorig jaar al veranderd:Ronald1916V schreef:Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de wegerik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.![]()
Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef.
Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo
Komt hieruit (pagina 7): Linkje Of heb ik het dan helemaal mis?Gasontladingslichten (Xenonlichten)
Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-
installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan
als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar
dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen
zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator
voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool
voor hoge spanning.
Tegenwoordig moet er dus vanaf Datum eerste toelating 1 Januari 2006 koplampsproeiers op zitten en automatische hoogteafstelling. alles daarvoor mag gewoon Xenon hebben zolang deze een juist lichtbeeld geeft en het dimlicht blijft branden bij grootlicht.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Je hoeft het niet te onthouden hoor, 't zal wel weer gewijzigd worden binnenkorterik_ark schreef:Aaah ok dat die regel weer gewijzigd is op zon korte termijn al dat wist ik niet, weer wat geleerd![]()
