Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Wat is beter? een inductiekit ( met behoud van het orginele filterhuis ) bijv. K&N 57i
of een open lucht filter ( PiperX ofzo )

Theorie is dat open lucht filter wel meer lucht aan kan zuigen maar dat dit vooral warme lucht is van de motor, minder zuurstof dus. Een inductiekit haalt verse lucht met meer zuurstof wat zorgt voor een betere ontbranding. Ach het geluid is wat minder.
Anonymous

Het verschil is inderdaad dan een 57i kit meer (warme) lucht aanzuigd, er zit overigens wel een slang bij om je bestaande koude lucht aanvoer tot bij het filter te laten komen. Een dergelijk filter is heeft ook een groter filter oppervlak waardoor er ook meer lucht aangezogen wordt.

In echte vermogens winst zal weinig verschil zitten, echter door het ontbreken van het filterhuis krijg je met een 57i kit een super sportief geluid. Zelfs mijn gewone R5 1.4 klinkt als een beest als je hem op toeren jaagt.

Ik zou kiezen voor een 57i kit deze is niet veel duurder dan een gewoon sportfilter en zorgt voor een veel mooier aanzuiggeluid. Als je merkt dat de auto te weinig lucht krijgt kan je altijd nog een extra koude luchtslang naar het filter aanleggen, normaal gesproken zal dit niet het geval zijn.

Groeten Joost
Anonymous

Het nadeel van een open air filter is ook dat je altijd met een vocht probleem zult komen te zitten, welk weer ten koste van je vermogen gaat. Tenzij je natuurlijk een mooi bakje maakt voor je filter... :]

Luc
Arjen

Vochtproblemen ? Daar heb ik nu echt nog nooit last van gehad met mijn open filter.
Ik zou zeggen: rij je veel korte stukjes of in de stad: standaard luchtfilterhuis met eventueel K&N filter erin, anders een open filter; al was het alleen maar voor het mooie geluid.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

a joh hier is een hele simpele oplossing voor te verzinnen, men neemt het openlucht filter van K&N dan neemt men een haakse bocht van een stuk regenpijp (Deze zijn te koop bij de doe het zelf zaak voor 6 gulden) men douwt de smalste kant het lucht filter in en de dikste kant legt men over de slang die naar de turbo gaat. Effe vast tapen. en klaar wat heb je nu nou je open lucht filter zit precies op dezelfde plek als je ouwe filter en er komt geen water meer bij.

Later.

P.s. kijk effe op mijn website daar staat een plaatje hoe ik het gefixed heb..
Job-turbo
Contacteer:

Misschien moet ik me nu niet al te slim voelen maar waar moet dat vocht dan weg komen van onderen af? en wat doe je met die slang die van de intercooler af komt laat die gewoon hangen??
Arjen

Hallo,

Is er iemand die dan vochtproblemen heeft (gehad) met een open luchtfilter. Bij mijn 11 turbo zit het filter meteen op de turbo en ik heb nog nooit last gehad van vochtproblemen.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Job-turbo

From: Nederland

Posted: 2001-03-12 19:22
--------------------------------------------------------------------------------
Misschien moet ik me nu niet al te slim voelen maar waar moet dat vocht dan weg komen van onderen af? en wat doe je met die slang die van de intercooler af komt laat die gewoon hangen??

============================================

het vocht zou van de onderkant of van achter de bumper vandaan komen. Met de constructie die ik in mijn wagen gebouwd heb heb je daar geen last van. De slang die van de intercooler komt waarschijnlijk bedoel je de slang die van boven de intercooler naar je luchtfilter gaat. die verdwijnt zodra je een openlucht filter gaat gebruiken zo ook de slang die van achter het spruitstuk je luchtfilter kast in gaat.
Stefijn

On 2001-03-09 18:42, Joost wrote:
Het verschil is inderdaad dan een 57i kit meer (warme) lucht aanzuigd, er zit overigens wel een slang bij om je bestaande koude lucht aanvoer tot bij het filter te laten komen. Een dergelijk filter is heeft ook een groter filter oppervlak waardoor er ook meer lucht aangezogen wordt.

In echte vermogens winst zal weinig verschil zitten, echter door het ontbreken van het filterhuis krijg je met een 57i kit een super sportief geluid. Zelfs mijn gewone R5 1.4 klinkt als een beest als je hem op toeren jaagt.

Ik zou kiezen voor een 57i kit deze is niet veel duurder dan een gewoon sportfilter en zorgt voor een veel mooier aanzuiggeluid. Als je merkt dat de auto te weinig lucht krijgt kan je altijd nog een extra koude luchtslang naar het filter aanleggen, normaal gesproken zal dit niet het geval zijn.

Groeten Joost
Ik heb een 57i van K&N: hij zit dus idd in het originele filterhuis, met een extra aanzuigslang.

Maar meer aanzuiggeluid? Maakt geen ene ruk uit :sad: Ik hoor geen verschil met het standaardfilter dat er eerst op zat
Plaats reactie