ACT: Algemeen Chat Topic Deel 3

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Martijn Kool

Ferdy schreef:Misschien wel een hele cliche vraag, maar...
Wat wordt er allemaal gedaan bij een standaard kleine beurt en in hoeverre is dit zelf te doen ?

[/n00b mode off]
olie en oliefilter en ze doen de bril af en gaan alles controleren. vervolgens mag je ff geld op tafel leggen (waarschijnlijk veels te veel)

2de hit op google:

Klein onderhoud
Goed en regelmatig onderhoud aan uw auto is van cruciaal belang. Hiermee worden onaangename en dure verrassingen op het verkeerde moment voorkomen.
Bij een kleine beurt worden alle vitale functies zoals banden, uitlaat, accu, schokdempers en remmen van de auto nauwkeurig onderzocht. De lampen worden indien nodig bijgesteld, vloeistoffen bijgevuld en de olie en het oliefilter worden ververst / vervangen.

oftewel, nee dit kun je absoluut niet zelf.

lol :p

ik wil hem anders wel een grote beurt doen voor veel minder dan bij een garage..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
Ferdy schreef:Misschien wel een hele cliche vraag, maar...
Wat wordt er allemaal gedaan bij een standaard kleine beurt en in hoeverre is dit zelf te doen ?

[/n00b mode off]
olie en oliefilter en ze doen de bril af en gaan alles controleren. vervolgens mag je ff geld op tafel leggen (waarschijnlijk veels te veel)

2de hit op google:

Klein onderhoud
Goed en regelmatig onderhoud aan uw auto is van cruciaal belang. Hiermee worden onaangename en dure verrassingen op het verkeerde moment voorkomen.
Bij een kleine beurt worden alle vitale functies zoals banden, uitlaat, accu, schokdempers en remmen van de auto nauwkeurig onderzocht. De lampen worden indien nodig bijgesteld, vloeistoffen bijgevuld en de olie en het oliefilter worden ververst / vervangen.

oftewel, nee dit kun je absoluut niet zelf.

lol :p

ik wil hem anders wel een grote beurt doen voor veel minder dan bij een garage..
Ja dan zit er weer kleverig spul in de uitlaat :smile:[/b]
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Bij de garage van een vriend van mij kost een kleine beurt 69 € inclusief alles.

Daar doe ik het nauwelijks zelf voor :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool

Riël schreef:Bij de garage van een vriend van mij kost een kleine beurt 69 € inclusief alles.

Daar doe ik het nauwelijks zelf voor :)
mwah, das niet duur nee.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-

ik kan er niks aan doen maar heb al jaren geen vertrouwen meer in "erkende" garages. En de garantie de dag van vandaag loopt tot aan de deur.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ferdy
Über-Spammer

Zo te horen is het dus een koekie.
Auto heeft wel pas APK gekregen, dus daar zijn ook wat punten nagekeken.
Nieuwe accu zit er pas een aantal weken in.
Ik zou me dan alleen druk hoeven te maken om te vloeistoffen en een filtertje ?
Martijn Kool

oftewel lekker zelf doen. durf je dat niet, dan kom je maar langs.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ferdy
Über-Spammer

Als het dan alleen de olie en de rest van de vloeistoffen is, dan moet dat nog wel te doen zijn lijkt me zo.

Nog een lijstje van de eigenlijke werkpunten dan ?
En tips voor het vervangen van een oliefilter ?

Hij heeft 15K terug een grote beurt gehad, dus dat lijkt me nog onzinnig om al te doen.
Maarten-Jan
Car: R19.R

In principe maakt renault geen onderscheid meer tussen een grote en kleine beurt van auto's na 2003...

Kleine onderhoudsbeurt (alleen voor auto van voor 2003):
Verversen motorolie, vervangen oliefilter, controle vloeistofpeilen, stickers, controle gloeilampen, controle bandenspanning, controle accu met midtronics.

Grote onderhoudsbeurt (alleen voor auto van voor 2003):
Verversen motorolie, vervangen oliefilter, controle remblokken, controle peilen, stickers, controle gloeilampen, bandenspanning, controle achterremmen, controle accu met midtronics, controle speling stofhoezen stuurinrichting en voor- en achtertrein, controle van de werking.

Na 2003:
Renault onderhoudsbeurt:
Verversen motorolie, vervangen oliefilter, carterring, korte proefrit, uit-in beschermplaat onder motor, controle remblokken voor en achter, controle peilen, afdichting en bijvullen van: remcircuit, stuurbekrachtigingscircuit, koelcircuit, ruitensproeiercircuit, hydraulische eenheid robotbak, incl. veiligheids- en onderhoudsstickers, controle spanning en staat van de banden, visuele controle van de accu, lampen, voorruit, spiegels, wisserbladen voor en achter, uitlaatlijn, schokdemper voor en achter, onderzijde carrosserie, wielkuipen, portieren, kappen en kleppen, incl. controle van stuurhuisstofhoes, voortrein en achtertrein, incl. controle met diagnoseapparaat en incl. milieukosten + klein materiaal.

Luchtfilter
Pollenfilter
Brandstoffilter
Bougies
Oliefilter
Koelvloeistof
Remvloeistof
Ruitenwisserbladen
Remblokken voor en achter
Accu
Bandendruksysteem
Airco
Ferdy
Über-Spammer

Die van mij is van 2002 :D
Maarten-Jan

Uit de beruchte bouwjaren dus :smile:
Ferdy
Über-Spammer

Weinig problemen mee (Y)
Ding rijdt prima !
Maarten-Jan

het valt ook allemaal wel mee, en sowieso zijn van de meeste van die auto's de zwakke onderdelen allang vervangen door de gemodificeerde onderdelen die betrouwbaar zijn :)
Haas
Car: Megane RS

mijn pa heeft een Laguna II ph I gehad tot 135.000 km en nooit 1 probleem mee gehad! Dat was een 1.9 DCi 95 pk (Was dat 95?). Nu heeftie weer een Ph I, ook nieuw gekocht, waar inmiddels ook 140.000 km opstaat en ook geen centje pijn of problemen. (op een afgebroken ventiel na dan :P )Het is nu wel een 115 pk variant.

Die eerste Laguna's zijn heus niet de beste auto's ooit gebouwd, maar ik ken er meerdere die nergens last vanhebben, dus het zal ook wel deels aan het gebruik liggen?
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

M'n oom heeft een phase1 met de beruchte 1.9dCi tot 330.000km probleemloos opgereden.
Nouja, opgereden. Een malloot reed achterop bij het stoplicht waardoor de boel wat krom was en dus einde oefening.

Maar er zijn inderdaad ook een hoop maandag-morgen auto's :lol:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Riël
Über-Spammer

-jo- schreef:ik kan er niks aan doen maar heb al jaren geen vertrouwen meer in "erkende" garages. En de garantie de dag van vandaag loopt tot aan de deur.
naja, je hebt toch ook wel 'bevriende' garages? En Erkend is wat anders dan Bekend ;) Die garage van een vriend van mij steek ik mijn hand voor in het vuur. Ook garantietechnisch, al moet het wel redelijk blijven. Garantie wordt verzekerd daar. Maar dat pakt elke garage anders aan.

Check de laguna uit 2002. Toch aantrekkelijk geprijsd :)
http://www.autoservicewagemans.nl/occasions
-jo-

Duidelijk dat onze meningen zwaar verschillen. Bijna 4k voor een auto die bijna 3 ton heeft gelopen ? Nou nou...
tutuur
Clubsponsor

mensen betalen ook bijna hetzelfde voor een willy, lijkt dit me het toch meer waard....
-jo-

een willie is een gelimiteerde oplage, kan je toch niet vergelijken met een 1.9 dci ???

btw, als ik de vraagprijzen voor de willies zie moet ik ook wel heftig lachen. Maarja, tussen vragen en krijgen zit een hemelsbreed verschil.
-jo-

ojee, ik haal me weer wat op de nek...

laat het me anders formuleren,

mensen proberen de gemaakte kosten/upgrades mee in hun vraagprijs te calculeren. Das hun goed recht natuurlijk maar iedereen met meer dan 2 hersencellen weet dat dit onzin is. Of je nu 5k aan bonnen hebt, dat zal de koper wel worst wezen.

De enige plek waar je nog mentaal geschifte prijzen krijgt is La France.
Martijn Kool

slopen die willy's

vooral in overijssel gaan ze uit elkaar :D
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor

-jo- schreef:een willie is een gelimiteerde oplage, kan je toch niet vergelijken met een 1.9 dci ???

btw, als ik de vraagprijzen voor de willies zie moet ik ook wel heftig lachen. Maarja, tussen vragen en krijgen zit een hemelsbreed verschil.
heb je wel een punt opzich, maar als je kijkt naar degelijkheid :~
Martijn Kool

tutuur schreef:
-jo- schreef:een willie is een gelimiteerde oplage, kan je toch niet vergelijken met een 1.9 dci ???

heb je wel een punt opzich, maar als je kijkt naar degelijkheid :~
anders ga je ff een panda vergelijken met een porsche

oftewel een vergelijk van niks wat je doet?

degelijkheid, juist, en dan koop je een willi?

lol :beer:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor

daarom zeg ik het toch ook sherlock :lol:
Ferdy
Über-Spammer

Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Riël
Über-Spammer

-jo- schreef:Duidelijk dat onze meningen zwaar verschillen. Bijna 4k voor een auto die bijna 3 ton heeft gelopen ? Nou nou...

Naja, vraagprijs ;)
Gaat om de garantie ... en mijn auto heeft 5 ton gelopen, dat er nog mensen zijn die zich op km's blindstaren :P (al is dat in het geval laguna misschien niet zo'n slechte eigenschap) maargoed. Een even oude bmw-3 serie koop je voor 10 mille, dus dan is die 4k zo gek niet.
-jo-

Een bmw is geen renault :) En ik weet goed welke delen er einde verhaal zitten bij de dci's en bij die km-stand en ik kan je garanderen dat ze niet goedkoop zijn.
Robke
Car: Lexus IS250

Voor degenen die zich zondag vervelen, kijk even op http://www.saab9k.nl. :D
Ferdy
Über-Spammer

geweldig idee !!! (Y)
Maarten-Jan

Onze laguna II zit nu ook probleemloos op 150k, ook een phase I, wel van 2005. We hebben ook een laguna I phase II gehad, op LPG (vialle lpi), probleemloos naar de 2 ton gereden, toen zei de v-bak plof. Ingeruild, gefixt door monteur v/d dealer en rijdt nog steeds rond*, inmiddels 390k op teller met de originele kop!

* heb de huidige eigenaar in december gesproken, dus wellicht niet meer :p

Maar de laguna I's waren an sich wel betrouwbaar :)
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op zo 17 jan 2010 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan Hogervorst
Contacteer:

Ach zelfs met een 1.4 energy die als bulletproof bekend staan kun je problemen hebben, zelfs met een audi zoals mijn overbuurvrouw, ontsteking voor de zoveelste keer vervangen en ze kan om de zoveel weken terug naar de dealer voor een reset. En dan vraagt ze of ze voor deze sympthomen geen oplossing hebben, nee, we vervangen het wel als er iets kapot gaat.

Ach, mijne start iig altijd, niet teveel electronica en rammelt vrolijk door. :D
Strijder

Totaal iets anders;

Weet iemand of je een excel bestand (met daarin meerdere hyperlinken) direct zichtbaar en werkend op je bureaublad als achtergrond kan instellen?

Zelf is mij dit nog niet gelukt.

Ben benieuwd!
Ferdy
Über-Spammer

Strijder

Bedankt,

Is nog wel even uitzoeken (vista) maar zal moeten lukken.
Gesloten