Bobine stuk? En welke nodig?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

Hi,

Mijn Megane 1.6e RN (k7M 8v) uit 1996 heeft het volgende probleem.

4 weken terug hield hij in. Zomaar voor het verkeerslicht en moest gas bijgeven om hem aan de praat te houden. Na 10 seconden was het euvel voorbij.

Week niets aan de hand. Maar daarna kwam het steeds vaker voor en houdt het ook langer aan.

Soms kan ik hele ritten van 100km rijden en is er niets mis of is hij soms een paar seconden aan het inhouden, maar het komt ook voor dat hij de rit naar de supermarkt (1 km, maar voor bier en frisdrank ga ik niet met de fiets) dat hij op 2 poten blijft lopen.

Als ik de bougiekabels los trek van cilinder 1 en 4 doet hij niets meer. Trek ik ze los van 2 en 3, dan loopt hij even beroerd, maar loopt dus wel, net als dat ik de storing heb. Vandaar lijkt het mij de bobine, waar ik er twee van heb en waarbij cilinder 2 en 3 beide op deze bobine zitten. Is deze conclusie van mij correct?

Nu heeft mijn Megane 2 bobines. 1 met zwarte stekker, 1 met witte stekker. Ik heb ze er af geschroefd en ze hebben beide het nummer 7700850999. Tevens staat op de zwarte versie nog Sagem (het merk) 2526110A en op de witte 252111A.

Dialogys krijg ik om wat voor reden dan ook niet meer aan de praat op mijn computer, anders was ik zelf gaan kijken. Hbase en consorten werkt weer met hele andere nummers. Wie van jullie kan even in Dialogys kijken en vertellen welke (nummers) ik nodig heb en waar ik deze het beste (voordelig) vandaan kan halen?

Waarom niet vragen bij de dealer?
Met de Renault garages Koops in Groningen en Assen heb ik slechte ervaringen. Die nemen mij met mijn megane uit 1996 niet serieus zolang ik niet met een nieuwe Laguna de deur uit ga.

Alvast mijn dank.

Edit: Of heeft iemand nog een bobine te leen om te testen? Omgeving Assen en nee, ik ben nu niet mobiel :(
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Wat doe je moeilijk.. Als ik het mag zeggen.
Gewoon eentje halen bij een automaterialenzaak, maakt qua kwaliteit niks uit, en waarschijnlijk goedkoper dan de dealer.
Ik heb in m'n Laguna ook een aftermarket bobine, en geen moment het idee dat die niet goed genoeg is ofzo.

Geloof dat je 'm bij de 1.6e zo vervangen hebt, nog geen kwartier werk, heb 'm wel eens losgehad toen ik zelf nog een Mégane had.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

Je mag het zeggen, ik doe graag moeilijk :)

Maar nee, IS het de bobine wel?
Ik heb geen zin om geld voor niets uit te geven, al zijn het maar een paar tientjes.

En ja, ik doe zo moeilijk, omdat ik echt overal andere typenummers tegenkom en het lijkt mij dat het toch wel nauw luistert met zo'n bobine. Waarom zouden er ander tig types / uitvoeringen zijn ipv one size fits all?

Je vervangt ze inderdaad makkelijk, heb ze er al afgehaald. 3 schroefjes, 1 minuut werk.
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Het is helaas niet one size fits all,beide worden apart besteld,je moet dus ook
aangeven of je de bobine met witte of zwarte stekker wilt.

Komt er toevallig geen hars-achtige substantie uit de bobine(s)?

zoals ik het zo lees is het idd de bobine,die zijn bij mij ook al vervangen
kosten 70 a 80 euro per stuk dacht ik,destijds heb ook meteen beide vervangen.

Overgens is het wel de moeite om eens de bougieskabels in de spuiten met
contact spray,om uit te sluiten dat ik mischien de kabel(s) niet zijn.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Poeh, uit Dialogys haal ik het volgende:

[img]http://img229.imageshack.us/img229/708/bobine1.jpg[/img]
[img]http://img229.imageshack.us/img229/7872/bobine2.jpg[/img]
[img]http://img229.imageshack.us/img229/197/bobine3.jpg[/img]

Dan heb ik een Mégane Coupé genomen DA0F K7M703, dan die bobines opgezocht en een fabricagenummer voor '97 genomen. Prijzen kunnen sterk afwijken, volgens mij heb ik een vrij oude Dialogys.
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

de K7M-703 is de uitvoering met 1 grote bobine dacht ik,en de 702,die ik heb,heeft 2 aparte bobines,mijn coupe heeft code DA05
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

oh ja, die eerdere Méganes hadden andere bobines, en de lateren hadden 1 zo'n blok (die had ik ook)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Dat vroeg ik me altijd wel af,welk type er eerst gebruikt werd

mn megane komt uit 98,in 99 zijn echt de laatste gemaakt,en de allerlaatste
hadden ook de ph2 motoren,en kleuren,naar mijn beleving zijn juist
eerst die blokken met enkele bobine gemaakt,en daarna de gene
met 2 bobines.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

De Megane komt uit april '96 en heeft 2 bobines. Elke bobine heeft twee pennen, waarop de bougiekabels passen.

Er komt geen hars achtige substantie uit, ze lijken dus niet te lekken.

Ik ben net op zoek gegaan naar een typeplaatje van het blok, aangezien er sowieso 4 varianten zijn van het K7M blok (702, 703, 704 en 720). Op het plaatje staat K7M A 7/02 DA65820. Ik ga er dus van uit dat het de 702 variant is.

Wat zegt Dialogys dan?

En wat is dan wijsheid? Juiste type aan de hand van Dialogys # bestellen bij de dealer, of toch een after market bij de Brezan?
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Nou, ik had er dus 1 van 1999, met dat enkele bobineblok. En ook dat andere klepdeksel of in ieder geval iets wat uiterlijk anders was aan de motor.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Lijkt me sterk dat ze je bij koops in assen niet serieus nemen als ze een 19 van 93 wel serieus nemen. En nee ik heb geen nieuwe laguna :wink:
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb ff opgezocht. Ik krijg precies dezelfde plaatjes en dezelfde nummers. en als je op het plaatje kijkt, zie je ook 2 bobines.
Volgens jou motornummer heb je dus als het goed is de bovenstaande bobines nodig.
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

Na al jullie adviezen het volgende gedaan:

Gister toch de officiële Renault dealer Koops in Assen gebeld, en een originele Renault Valeo Bobine besteld (77 01 041 608, 67 euro). Vanochtend lag hij klaar en vervangen.

Starten, 15 minuten gereden (stukje snelweg, stad en woonerf) en geen problemen meer. Morgen weer wat kilometers te rijden en hoop dat het nu opgelost is.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi dat ie het in elk geval weer doet. Hopelijk blijft het zo (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat viel dus nog best mee dus :wink: mooi dat het weer naar behoren rijdt (Y)
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

We zijn nu een aantal dagen en ritten verder en hebben goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat de auto tijdens het rijden niet meer inhoudt, niet met de toeren schommelt en ook niet stil valt bij het afremmen of een verkeerslicht.

Het slechte nieuws is dat hij het euvel van op twee poten ipv vier lopen nog wel heeft als ik de auto start. Vooral 's ochtends, of als ik een paar uur niet gereden heb, loopt hij erg slecht en weer op twee poten. Na een halve minuut met het gas 'spelen' gebruikt hij er weer vier en heb ik de verdere rit nergens last van.

Enig idee waarom hij bij een koude motor / enige uren niet gebruiken, weer voor een minuut weer slecht loopt?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vervang alle 4 je bougies even.
waarschijnlijk 2 defect
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Vocht, versleten bougiekabels?
iMAGE
Berichten: 257
Lid geworden op: di 25 mar 2003 14:48
Locatie: Assen

Mayonaise onder de oliedop, druk opbouw en uitlaatgas lucht in koelvloeistof reservoir en om de zoveel km koelvloeistof bijvullen. Tevens al en tijdje olielekkage.

Met 245.000 houdt het dan toch op.

En wat het slechte starten dan was in het begin? waarschijnlijk koelvloeistof in de cilinders. En na wat doorstarten weer lekker lopen. Bobine was dus wel defect, want als hij loopt, loopt hij goed.

Enig idee als ik water blijf bijvullen en voor genoeg olie zorg, hoe lang je met zoiets nog door kan rijden voor ik wat anders gevonden heb? Heb geen zin meer in een kleine 1000 euro reparatie nog met deze auto.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Niet lang.
Plaats reactie