ACT: Renault 1916V.

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Tom
Moderator
Car: MB

ik heb de mijne een jaar of twee terug ook gedaan en de stempel even geleend bij reno. Nooit meer een drup gelekt :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques

heeft iemand een tekeningetje van die stempel? Dan kan ik er eens een namaken op de draaibank.
-jo-

dat wordt moeilijk, dit is een 2delige stempel. De buitenkant, vast deel, past op het metalen deel rond de keerring. De binnenkant en dus het deel dat op de keerring drukt is met een veersysteem. Je kan dus op geen enkele manier de keerring verrot slaan of beschadigen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Car: R19.R

Op Youtube staat een filmpje van een 19 met een clio RS motor in het vooronder.

Wat zijn de benodigheden / aanpassingen hiervoor? (Behalve de motor uiteraard :lol: ).

Neem aan dat je naast de veertoren een ophangpunt voor de motorsteun moet maken omdat het blok hangt? Hoe zit het met de startblokkering, oftewel is de originele ecu bruikbaar als je het contactslot plus sleutel hebt?
Waar nog meer op letten, de radiateur van een RS past neem ik aan makkelijk?
Glekke
Contacteer:

uitlaat aanpassen en de startblokkeering uit de ecu krijgen zijn de enigste dingen denk ik...

De steunen van een 19 zouden zo op die clio blok moeten schroeven...
jacques

Maarten-Jan schreef:Op Youtube staat een filmpje van een 19 met een clio RS motor in het vooronder.

Wat zijn de benodigheden / aanpassingen hiervoor? (Behalve de motor uiteraard :lol: ).

Neem aan dat je naast de veertoren een ophangpunt voor de motorsteun moet maken omdat het blok hangt? Hoe zit het met de startblokkering, oftewel is de originele ecu bruikbaar als je het contactslot plus sleutel hebt?
Waar nog meer op letten, de radiateur van een RS past neem ik aan makkelijk?
Maarten, iets duidelijker: F7R of een F4R motor?
-jo-

F4R, waarschijnlijk die franse.
jacques

Dat klinkt interessant.
-jo-

bwa, zo spectaculair vind ik het niet. Zonde dat die F-motoren koppel missen.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Niet te lang geleden stond in nl een schade megane rs in onderdelen. Blok was met bak, ecu, sleutels en contactslot te koop voor niet veel. Das ook een leuke basis om mee te beginnen.
Maarten-Jan

Een F4R inderdaad, F7R vind ik niet zo interessant, een F4R loopt veel mooier en meer koppel onderin.

Een megane RS motor zou ook wel erg leuk zijn, maar of je dat met een 19 onderstel een beetje fatsoenlijk op de weg krijgt heb ik zo mijn twijfels bij...

Als de steunen zo op het blok schroeven dan is het helemaal makkelijk.
Klinkt goed (Y)

@Jo
200Nm vind ik toch zat koppel voor een atmosferische 2 liter, en ook onderin is al best veel van het koppel beschikbaar.
Martijn Kool

Maarten-Jan schreef:Een F4R inderdaad, F7R vind ik niet zo interessant, een F4R loopt veel mooier en meer koppel onderin.

Een megane RS motor zou ook wel erg leuk zijn, maar of je dat met een 19 onderstel een beetje fatsoenlijk op de weg krijgt heb ik zo mijn twijfels bij...

Als de steunen zo op het blok schroeven dan is het helemaal makkelijk.
Klinkt goed (Y)

@Jo
200Nm vind ik toch zat koppel voor een atmosferische 2 liter, en ook onderin is al best veel van het koppel beschikbaar.
dat past niet zomaar in een 19, je zit met 1 klein verschil:
19 motor staat
clio rs motor hangt.

je pleurt dus niet ff je 19 motorsteunen aan het rs blok..

komt bij dat je niet alleen met het blok weg komt, maar de kabelboom, computer en contactslot (ivm startblokkering) erbij moet hebben

ik meen dat ze de startblokkering er tegenwoordig uit kunnen halen, maar weet dat niet zeker.

dit is wel vaker behandelt en enige wat ik me daarover herrinner is dat het niet makkelijk is en veel geld kost.

dus pak maar lekker een f7r
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-

Martijn, dat valt nog best mee hoor.

edit/ motorsteunen bedoel ik. Elektrisch blijft een ander paar mouwen.
Martijn Kool

-jo- schreef:Martijn, dat valt nog best mee hoor.

edit/ motorsteunen bedoel ik. Elektrisch blijft een ander paar mouwen.
hoe pak je dat aan dan?

pas je de ophaning aan van de 19 of zorg je dat de motorsteunen passen op de f4r? je zit eigenlijk dan alleen met de motorsteun rechtsvoor, de baksteun en de middenste achterste steun kunnen denk ik rechtsstreeks op een f4R blok+bak..

elektrisch is het een gedoe ja, dat heb ik vaker gehoord...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-jo-

baksteun en de achterste steun kan je van de 19 gebruiken (de clio gebruikt ook een JC5).

De voorste zijn diverse mogelijkheden voor, met 2 busjes werken of een plaatje maken.

Aandrijfassen passen op de bak vanwege hetzelfde type (JC5-128/129 en 130 ->ph1-2 en ragnotti)
-jo-

ik had via pm al met verschillende mensen gesproken over de 19. Aangezien ik nog op zoek ben naar een auto voor het F-blok, de 5 staat effe opzij.

één van mijn plannen is alsvolgt:

19 sub (heb ik)
clio rs draagarmen (heb ik nog niet)
clio rs grN fusees (heb ik)
clio rs remmen (heb ik)
clio rs cup aandrijfassen (heb ik)
KW schroefset voor een 19 maar moet aangepast worden omdat de RS GrN fusees een boutafstand hebben van 58 tegenover 54 bij de gewone RS. Een oplossing is een set veerpoten van rs 182 cupversie (UK), die hebben ook 58mm. Moet enkel nog uitvogelen of ik de toplagers van de 19 kan overzetten naar de rs veerpoten.

Waarom die clio spullen ? De aandrijfassen van een cupclio zijn 1.5 cm per kant langer dan 19 aandrijfassen. Icm de rs GrN fusees heb je dus gelijk een widetrack voor de 19.

Zucht, kan je nog volgen ?
Xabre
Car: 19 16V

Ik kan je prima volgen Jo. Je gaat dus een racemonter bouwen. Ik heb nog wel een groene 19 staan :lol:
Trust me. I know what I'm doing.
jacques

@ Jo, Ja ik kan je nog volgen. Ik heb die gr.N fusees ook een keer opgemeten. Ze staan ca 1 cm verder naar buiten. Waarom wil je overigens een KW-schroefset? Ik zou gewoon een setje gele Koni's nemen al dan iet met verlagingsveren.
-jo-

zelfde probleem, die moeten ook aangepast worden naar 58 en dan moet ik ook de fusees gaan frezen want die zijn iets te dik om de veerpoot erover te krijgen.

JP heeft dit trouwens al gedaan.

edit; met een set konis met verlagingsveren kom ik niet door de keuring. KW geeft de nodige attesten (CE-keur) waardoor we wel door de keuring raken mits een bodemvrijheid van 11 cm.
Johan Hogervorst
Contacteer:

Dan klinkt als een heel leuk aankomend project, succes ermee!

Maar zijn die keuringen in belgië zo erg dan? Dat je die turbo dan wel door de keuring heenkrijgt of is dat met een klapper aan papierwerk?

Misschien is deze intressant voor jouw?
http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=122
Of die van priyantha, die heeft toch motorschade. :)

Edit: en met een JC5 bak op de tellerbak van een 19 krijg je toch flinke afwijkingen? Dat is waarom ronald iig weer is terug gegaan naar de JB3 bak zover ik weet. :)
Even de rest van de elektronische problemen die om de hoek kunnen komen kijken buiten beschouwing te laten.
jacques

Om alvst in de stemming te komen over een F4R in een R19
http://www.youtube.com/watch?v=stHGlXEMEvY

http://www.youtube.com/watch?v=ULBaLxycZgI
-jo-

Johan Hogervorst schreef:Maar zijn die keuringen in belgië zo erg dan? Dat je die turbo dan wel door de keuring heenkrijgt of is dat met een klapper aan papierwerk?
grapjas, elk jaar ombouwen naar standaard norm.
Johan Hogervorst schreef:Misschien is deze intressant voor jouw?
http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=122
Of die van priyantha, die heeft toch motorschade. :)
Nope, geen 5 deurs. Al bij stilgestaan hoeveel die koets te verduren krijgt met geblazen motoren en hoeveel effect dat heeft op de wegligging ? Moet echt een 2 deurs zijn.
Johan Hogervorst schreef:Edit: en met een JC5 bak op de tellerbak van een 19 krijg je toch flinke afwijkingen? Dat is waarom ronald iig weer is terug gegaan naar de JB3 bak zover ik weet. :)
Heeft dat niet eerder met het velgformaat te maken ? Een jc5 zit toch ook in een williams.
Johan Hogervorst
Contacteer:

-jo- schreef: grapjas, elk jaar ombouwen naar standaard norm.
Ieder jaar? Mijn god hee wat een werk... :(
Nope, geen 5 deurs. Al bij stilgestaan hoeveel die koets te verduren krijgt met geblazen motoren en hoeveel effect dat heeft op de wegligging ? Moet echt een 2 deurs zijn.
Is een 2 deurs dan zoveel steviger als een 4 of 5 deurs dan? Dat wist ik niet. Maar dan ga je zeker ook dingen doen zoals carrosserie doorlassen om het echt stevig te maken?
Heeft dat niet eerder met het velgformaat te maken ? Een jc5 zit toch ook in een williams.
Volgens mij reed hij op 15 inch met 195-45 toyo r888 semi slicks en met de gewone bak eronder amper afwijking, maar met de JB5 bak juist weer wel. Maar goed, dat kan ronald beter uitleggen geloof ik dan ik. (Y)
-jo-

of een 2 deurs steviger is durf ik niet te beweren, feit is dat je wel een pak minder torsie hebt op de koets tegenover een 4/5 deurs. Doorlassen van de koets zal niet gebeuren, wel het sub verstevigen.
Robert-Jan

Past er eigenlijk 14'' onder een 19 16V?
VLK Groep
Xabre

met standaard remmen: ja
Martijn Kool

Xabre schreef:met standaard remmen: ja
correctie:

het past niet altijd, het kan voorkomen dan een 14inch aanloopt op je remklauw, vaak kun je dit oplossen door iets van de klauw af te slijpen.

@johan

hij had heus geen tellerafwijking, daar geloof ik niets van, kan hem het schelen bij die circuitbak van m.

hij had een jc5 al zijnde goed gekocht, echter joelde deze bak volgens mij, daarom is hij weer terug gegaan naar jb3, niet om een kilometertellerafwijking, want dat zit er echt niet in.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Johan Hogervorst
Contacteer:

@Martijn: ok sorry maar zoiets stond mij bij, hij heeft het er iig wel over gehad, maar kon het ook al niet meer terug vinden in de gespreksgeschiedenis dusja. (Y)
Martijn Kool

Johan Hogervorst schreef:@Martijn: ok sorry maar zoiets stond mij bij, hij heeft het er iig wel over gehad, maar kon het ook al niet meer terug vinden in de gespreksgeschiedenis dusja. (Y)
sorry is wat overdreven ;p.

ronald is een zeikerd soms, dat blijkt wel weer :P

(hij is toch op vakantie, dus hem afzeiken is nu lekker makkelijk)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ivo
Über-Spammer

Hessel,

Gaat er wat in de uitverkoop van het wagenpark....?

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6636051
Xabre

haha 5000 euro, succes :lol:
jacques

Op MP staat er ook al een blauwe 19 cabrio voor 6250. Staat er alweer een jaar. Nou, succes met de verkoop.
Xabre

die staat al meer dan 2 jaar te koop, zo af en toe duikt ie weer op op MP
Maarten-Jan

@Martijn, dat wist ik, vandaar de vraag.

@Jo, thanks, dat is bruikbare info (Y)

@Xabre ook thanks, ook bruikbaar :smile:

Het is een tweede auto dus kan en neem er ruim de tijd voor om het geheel goed klaar te krijgen, incl. aanpassing aan de remmerij. Het elektrische verhaal is dus nog wel echt moeilijk begrijp ik. Een custom ecu is wel aan de praat te krijgen op een RS motor of is dat ook lastig? Weet dat het bij een megane RS motor in elk geval heel moeilijk is om een custom ecu aan de praat te krijgen.
Plaats reactie