Hallo,
Weet iemand de standaard dikte van de koppakking van een Clio 1 1.8 16v?
De bekende F7P motor.
(Dit betreft het berekenen van hoeveel materiaal ik moet verwijderen uit de kop en zuigers om een compressie verhouding van 7.5:1 te halen icm een 1.6mm koppakking.)
Gr,
Thieu
Standaard dikte koppakking van Clio 1 1.8 16v (F7P)
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Hmm 1.3 a 1.5 bar aan druk met originele zuigers ? ik wens je succes.Cliko 16v schreef:De druk wordt ook erg hoog...Abel schreef:1 op 7,5 is wel erg laag.![]()
Turbodruk ergens tussen de 1.3 en 1.5 is het doel... Vandaar...
Done it before... En vandaar ook die hele lage 7.5:1 compressie verhouding...Roald schreef:Hmm 1.3 a 1.5 bar aan druk met originele zuigers ? ik wens je succes.Cliko 16v schreef:De druk wordt ook erg hoog...Abel schreef:1 op 7,5 is wel erg laag.![]()
Turbodruk ergens tussen de 1.3 en 1.5 is het doel... Vandaar...
Maar we dwalen af... Dikte koppakking?... Bekend bij iemand?
Niet meer nodig...
Schroef net de zuigers uit 't blok, 1 zuiger is dusdanig beschadigd dat er nieuwe zuigers in moeten... Dit worden dus meteen lage compressie zuigers...
Maarrrr... Mocht iemand toch nog weten wat de dikte is van de standaard koppakking zou ik 't uit interesse toch nog willen weten...
Schroef net de zuigers uit 't blok, 1 zuiger is dusdanig beschadigd dat er nieuwe zuigers in moeten... Dit worden dus meteen lage compressie zuigers...
Maarrrr... Mocht iemand toch nog weten wat de dikte is van de standaard koppakking zou ik 't uit interesse toch nog willen weten...
Neem eens contact op met Jo! of kijk eens hier http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=104
7.5:1 ??? Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt of hoe je de zaken in elkaar zet maar in dit geval hou je niks materiaal over op je zuigers. Met 1.1mm af te halen kom je op 9:1 en das het maximale om de veilige marge te behouden. Druk is beperkt tot maximaal 0.8/0.9 bar. Dikte van de kp is trouwens 1.4
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
er zijn koppakkingen van 1,2 en van 1,4 mm ...
in staal zijn ze te verkrijgen in alle soorten en maten die je wil, tot een bepaalde grens uiteraard...
Als dat ding serieus naar 7,5 op 1 moet, zul je andere zuigers moeten gebruiken... bijvoorbeeld van een F3R, blok boren naar 82,7 mm, zuigers afdraaien en dan hou je wel een kom in de zuiger over van een mm of 4, heb je gelijk een ECHTE 1800 cc en een CR van 8:1, dan nog een 1.6 mm pakking ertussen en je bent er...
Om hoge druk te draaien kun je ook prima 9:1 aanhouden trouwens... met de juiste spullen, 9:1 en een bar of 2,3 kom je ook wel aan 550 pk
7,5 op 1 is wel OK hoor, maar dan wel icm een SC die bij 1000 toeren al flink draait...
in staal zijn ze te verkrijgen in alle soorten en maten die je wil, tot een bepaalde grens uiteraard...
Als dat ding serieus naar 7,5 op 1 moet, zul je andere zuigers moeten gebruiken... bijvoorbeeld van een F3R, blok boren naar 82,7 mm, zuigers afdraaien en dan hou je wel een kom in de zuiger over van een mm of 4, heb je gelijk een ECHTE 1800 cc en een CR van 8:1, dan nog een 1.6 mm pakking ertussen en je bent er...
Om hoge druk te draaien kun je ook prima 9:1 aanhouden trouwens... met de juiste spullen, 9:1 en een bar of 2,3 kom je ook wel aan 550 pk
7,5 op 1 is wel OK hoor, maar dan wel icm een SC die bij 1000 toeren al flink draait...

Heb ervaring met hoge compressie icm met een hoge laaddruk... Was geen succes... Wil daarom een vrij lage compressie verhouding met 'n wat hogere druk om het spul heel te houden. De lage compressie zuigers die erin komen hebben 'n compressie verhouding van 8:1, en dat laat ik zo.
Wat betreft het turbogat wat PtrGte beschrijft, ik heb een "gecombineerde" turbo. Een T2 turbine wiel en een T25 compressor wiel. Dit in combinatie met vrij dunne IC buizen en een niet té grote IC en de standaard nokkenassen zou mijn gewenste resultaat moeten halen... Dit uit de opgedane ervaring van m'n verleden projecten... Het vermogen hoeft niet overdreven te zijn maar moet er wel bij redelijk lage toeren al zijn.
Wat betreft het turbogat wat PtrGte beschrijft, ik heb een "gecombineerde" turbo. Een T2 turbine wiel en een T25 compressor wiel. Dit in combinatie met vrij dunne IC buizen en een niet té grote IC en de standaard nokkenassen zou mijn gewenste resultaat moeten halen... Dit uit de opgedane ervaring van m'n verleden projecten... Het vermogen hoeft niet overdreven te zijn maar moet er wel bij redelijk lage toeren al zijn.
turbo is te klein kan ik je nu al vertellen. die is leuk voor op een gt turbo. jij zou een t25/t3 moeten gaan gebruiken om zulke vermogens te halen, dat je turbo ook heel blijft.
edit: Wat noem jij hoge compressie??
edit: Wat noem jij hoge compressie??
Denk niet dat de turbo te klein is. Komt rechtstreeks van 'n Subaru Impreza WRX af...
Deze blijft wel heel... Laaddruk rond de 1.4... En watergekoeld...
Waarom zou hij stuk gaan?
"zulke vermogens?" Dacht dat ik nog niks had geroepen? Bij deze: Verwachtte vermogen rond de 220/230 PK...
Onder hoge compressie (icm een turbo op 1.85 Bar) versta ik 9.8:1...
Dit ging stuk... Standaard zuigers... Gat erin...
Deze blijft wel heel... Laaddruk rond de 1.4... En watergekoeld...
Waarom zou hij stuk gaan?
"zulke vermogens?" Dacht dat ik nog niks had geroepen? Bij deze: Verwachtte vermogen rond de 220/230 PK...
Onder hoge compressie (icm een turbo op 1.85 Bar) versta ik 9.8:1...
Dit ging stuk... Standaard zuigers... Gat erin...
Laatst gewijzigd door Cliko 16v op di 29 dec 2009 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Motorvermogen ? Dan hoor je mij gelijk roepen, is dat alles ?Cliko 16v schreef: "zulke vermogens?" Dacht dat ik nog niks had geroepen? Bij deze: Verwachtte vermogen rond de 220 PK...

Ofwel ligt het aan mij, maar met een low boost conversie haal je al 190/200 aan de wielen met 0.6/0.7 bar. Met een voorzichtige calculatie ivm aandrijfverlies kom je dan aan 217/228 pk aan de krukas (motorvermogen)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Lowboost met 'n compressie van 10:1 wel denk... Maar met 'n compressie nét onder de 8:1... Ben bang dat de druk wel wat omhoog moet om dit vermogen te halen... (of reken ik nu te voorzichtig?)-jo- schreef: Motorvermogen ? Dan hoor je mij gelijk roepen, is dat alles ?![]()
Ofwel ligt het aan mij, maar met een low boost conversie haal je al 190/200 aan de wielen met 0.6/0.7 bar. Met een voorzichtige calculatie ivm aandrijfverlies kom je dan aan 217/228 pk aan de krukas (motorvermogen)
Mijn doel is zo'n 220/230 pk aan de wielen... Dit moet toch te doen zijn met 'n lage compressie, druk rond 1.4 Bar en 'n gereviceerde versnellingsbak?... En dit zonder het uiterste van de turbo te vragen...
Ik wil de druk zo laag mogelijk houden (om het heel te houden), als de 230 pk aan de wielen te halen is met 'n lagere druk, dan blijft ie lager... Maar ik ben bang...
Wil nog wel 'n beetje vatsoenlijk er mee kunnen rijden...
Dat vorige projectje (dat "hoge compressie, hoge laaddruk ding") was niet normaal mee te rijden...
230 wiel-pk met 'n voorwielgedreven auto van nog geen 1000Kg is zat... (hier zijn de meningen over verdeeld natuurlijk, voor sommige kan het nooit genoeg zijn, maar ik vind 't zat...)
Lowboost conversie met standaard afgedraaide zuigers, compressie van 9:1... 0.6 - 0.7 bar druk... 192 pk op de wielen...
Op 0.9 bar zit die zo over de 200...
Als je met jouw setup en 1.4 bar geen 230 pk aan de wielen haalt... dan ben je ergens goed fout bezig...
Dit vermogen zou ik moeten halen met maar een bar aan druk...
Op 0.9 bar zit die zo over de 200...
Als je met jouw setup en 1.4 bar geen 230 pk aan de wielen haalt... dan ben je ergens goed fout bezig...
Dit vermogen zou ik moeten halen met maar een bar aan druk...
Fijne berichten! Betekend dat de druk wat lager kan blijven... Voordelig mbt temperatuur en levensduur enzo... Heel fijn! (maar hou toch nog even "een slag om de arm")Glekke schreef:Lowboost conversie met standaard afgedraaide zuigers, compressie van 9:1... 0.6 - 0.7 bar druk... 192 pk op de wielen...
Op 0.9 bar zit die zo over de 200...
Als je met jouw setup en 1.4 bar geen 230 pk aan de wielen haalt... dan ben je ergens goed fout bezig...
Dit vermogen zou ik moeten halen met maar een bar aan druk...
Ben nog niet echt bekend met Renault motoren icm een home-bouw-turbo maar dit klinkt goed!
Weet natuurlijk ook niet wat jij onder "home-bouw" bedoeld he... Bij ons is low budget home made, nog steeds duur en topmateriaal
.

Onder "home-bouw" versta ik euh... eigenlijk gewoon een motor bouwen waar standaard geen tubo op hoort... Maar 't "échte werk" natuulijk ook! En hiermee bedoel ik zo veel mogelijk zelf maken en vermaken waaronder spruitstukken, downpipe, overige loodgieterswerk, motorsteunen ed, en zoals je zegt, dit is allemaal uiteraard met "pinpoint" precisie gefabriceerd hoogwaardig, bijna onbetaalbaar, topmateriaalGlekke schreef:Weet natuurlijk ook niet wat jij onder "home-bouw" bedoeld he... Bij ons is low budget home made, nog steeds duur en topmateriaal.
Zo moet het! lol
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 9:40
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
setje RSI zuigerties erin drukken ?? kom je ook wel in die richting..