Turbo spoelt Te laat op

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Nou ik heb hier dus nog een racegt staan waar ik een grotere turbo opgezet heb. De turbo komt van een subaru impreza (TD04). Heb tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo een flens gemaakt en die uiteraard afgedicht met pakkingen. De turbo staat nu een 1 cm verder dan normaal. Alleen ik heb een probleem de turbo spoelt te laat op. Hoogtoerig gaat hij nu tot 0,7 bar maar dat vind ik nog te weinig. Ook heb ik aan de uitlaatzijde van de turbo de uitlaat losgehaald en gekeken of dat invloed had op het opspoelen van de turbo, maar ook geen effect. Nu is mijn vraag of ik hier nog iets aan kan doen?
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee dat is gewoon een te grote turbo. welkom bij de club van mensen die zomaar een turbo hebben gekocht.. :p



nee ik ben geen lid
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

een td04 is inderdaad wel erg groot voor een 1.4 :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

hmm.. minder.. Maarja kon dat ding voor heel weinig overnemen dus hier is niks aan te doen?
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

jawel, de motor van de sub er ook bij kopen (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:jawel, de motor van de sub er ook bij kopen (0)
Williams blok er in gooien helpt ook!. Een (oude) sub heeft ook maar een 2 literblok. :smile:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm je hebt je er duidelijk goed in verdiept, turbotechniek is echt toch wel een vak apart.

Er zijn al miljoenen voorgangers die wel eens iets proberen, maar denk nu even na: heeft een 1400cc 8 kleppertje net zoveel lucht als een 20 jaar modernere 2000cc 16 klepper, waar de turbo ook pas in standaard trim opspoelt rond de 3500-4000 toeren..... ?

Vind het nog knap dat je de 0.7 bar haalt :p

En om je volgende wiel-uitvinding nog even voor te zijn, de T25 van een nissan 200SX (1800cc) is ook nog steeds veel te groot, das ook een bekende 'uitvinding' ;)
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

hmm.. dat moet ik dan maar doen in de toekomst... erg jammer dat hij net iets te groot is.. bij 3000 toeren heeft hij 0,5 bar druk.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En dan zijn er nog altijd mensen die zich op de p*k getrapt voelen als een ander ze om de specificatie van een turbo vragen.......... |:
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

nou,, niet echt hoor... maar hoorde van een vriend van me dat het moest lukken, dus daar ben ik van uitgegaan. Volgende keer maar even goed navragen :D
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

JanGTT schreef:nou,, niet echt hoor... maar hoorde van een vriend van me dat het moest lukken, dus daar ben ik van uitgegaan. Volgende keer maar even goed navragen :D
Was ook niet persoonlijk naar jou toe bedoeld, had ik er wel even bij mogen zeggen. (F)
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

trouwens ik heb het fout over het turbotype het is een turbo van een subaru legacy type IHI VF10.. Volgens mij vergelijkbaar met de TD04...
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

nou gistermiddag nog even snel een andere turbo weten te versieren.. En de TD04 van een subaru impreza spoelt wel gewoon op.. dus het is me gelukt. Hij gaat nu als een kanon.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

vertel eens welke druk bij welke toerental?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja en exacte type van de turbo.

ik weet wel dat jeroen vd belt toendertijd ook met een k04 turbo reed op zijn alpine blok.
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

spoelt wel iets later op dan normaal, maar bij 3000 0,5 bar en bij 5000 zit hij al tegen de 1,5 bar aan te hikken..


turbotype:Mitsubitsi TD04 13g
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij 5000 al? :~ . Lijkt me toch nog wat laat eerlijk gezegd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:bij 5000 al? :~ . Lijkt me toch nog wat laat eerlijk gezegd.
1.5 bar bij 5000 toeren is toch meer dan de meesten draaien..... 0.5 bij 3000 toeren is dan weer aan de late kant...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

pff ik draai 1,7 a 1,8 bar bij 6500 rpm
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

mark 5t schreef:ja en exacte type van de turbo.

ik weet wel dat jeroen vd belt toendertijd ook met een k04 turbo reed op zijn alpine blok.
groot verschil, AT heeft dan ook een T3 erop geschroeft en draaid amper 0.3/0.4 bar.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

mark 5t schreef:pff ik draai 1,7 a 1,8 bar bij 6500 rpm
ik kan beter :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

-jo- schreef:
mark 5t schreef:ja en exacte type van de turbo.

ik weet wel dat jeroen vd belt toendertijd ook met een k04 turbo reed op zijn alpine blok.
groot verschil, AT heeft dan ook een T3 erop geschroeft en draaid amper 0.3/0.4 bar.
boneless reed toen met een k7m blok erin
dus 1600 8v
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

TD04 moet echt wel op te spinnen zijn tot 1.2 bar met een 1.4
Daargelaten dat je waarschijnlijk onder de 3000 rpm geen serieuze druk moet verwachten.

Heb zelf een TD04 op een 1.6 16V geschroeft, en had hetzelfde prob. Max 0.6-0.7 bar en pas na 3500 rpm druk.

Bleek de wastgate niet helemaal dicht te staan. Was de beugel niet goed waar de actuator op zat.
Check dat anders eerst effe.

succes
Plaats reactie