Sinds 3 maanden ben ik bezig met een eigen productie cilinderbussen voor de 21 turbo. Als dit naar behoren loopt ga ik ook een set laten maken voor de gtturbo.
De meesten weten wel dat ik steeds aan de gang ga met staalbussen. Voordeel is dat het oersterk is, nadeel is dat het dubbel zo snel slijt als std spul en bovenop nog schijtduur is.
Een mooie oplossing voor dit gegeven zijn "ductile" bussen. Het voordeel van ductile is dat je zowel kan rijden met std zuigers/veren alsook met uprated smeedalu zuigers met nitrited zuigerveren tot zelfs stalen zuigerveren.
Natuurlijk ben ik zo geniepig geweest om de testset te laten produceren in de vorm van de stalen bussen wat evenveel betekent als ronde outsides (cil 1 & 4) met een verstevigde rand wat scheuren van de bus voorkomt.
Nu wou ik even langs deze weg informeren of iemand ervaring heeft met ductile en welke de beste oplossing is betreffende de zuigerveren voor uprated zuigers ?
Er is keuze uit diverse materialen:
Steel
Molycoated
Nitrited
SteelChrome
Als iemand kaas heeft gegeten van deze eigenschappen hoor ik het graag.
Zuigerveren, een stapje verder
nou ja, hardcore is veel gezegd Abel.
Een std set bij renault kost evenveel als hetgeen ik laat maken. Ongeveer 1400€ en daarvoor heb je dan een set ductile bussen met wossner of Arias zuigers (pennen,zuigerveren,borgringen incl).
Even terug to the point. Fabrikanten zijn rare jongens en geven niet al te snel info vrij. Zo heb ik Arias gecontacteerd en natuurlijk ook Wossner met de vraag wat hun ervaring is met de ductile bussen. Het antwoord dat je dan krijgt is eigenlijk hetzelfde als: zoek het maar uit...
Vandaag heb ik via Totalseal, een bedrijf die samenwerken met Arias, een behulpzaam persoon te pakken gekregen die vrij duidelijk was en over een serieuse technische bagage beschikte.
Blijkt dus dat ze bij Arias turbokits op de plank hebben liggen voor tamelijk extreem gebruik en daarbij gebruiken ze de Chromesteel zuigerveren. Met deze info weer naar Arias gestapt en eindelijk bevestiging gekregen ivm die zuigerveren.
Een std set bij renault kost evenveel als hetgeen ik laat maken. Ongeveer 1400€ en daarvoor heb je dan een set ductile bussen met wossner of Arias zuigers (pennen,zuigerveren,borgringen incl).
Even terug to the point. Fabrikanten zijn rare jongens en geven niet al te snel info vrij. Zo heb ik Arias gecontacteerd en natuurlijk ook Wossner met de vraag wat hun ervaring is met de ductile bussen. Het antwoord dat je dan krijgt is eigenlijk hetzelfde als: zoek het maar uit...
Vandaag heb ik via Totalseal, een bedrijf die samenwerken met Arias, een behulpzaam persoon te pakken gekregen die vrij duidelijk was en over een serieuse technische bagage beschikte.
Blijkt dus dat ze bij Arias turbokits op de plank hebben liggen voor tamelijk extreem gebruik en daarbij gebruiken ze de Chromesteel zuigerveren. Met deze info weer naar Arias gestapt en eindelijk bevestiging gekregen ivm die zuigerveren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Btw Abel, deze zal jou mssn ook wel interesseren:
http://www.totalseal.com/
http://www.ariaspistons.com/
http://www.totalseal.com/
http://www.ariaspistons.com/
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
yep! 

Mijn eerste productie is klaar voor de 21 turbo (moest het iemand interesseren)
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbotest1.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbotest2.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbo.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_liners005.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbotest1.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbotest2.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_bussen21turbo.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_liners005.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
en een heel duur woord ? Cast ductile Iron
Zuigerveren zijn afhankelijk van de applicatie maar standaard spul is perfect bruikbaar. Een aanrader zijn de "chrome-steel" zuigerveren. Tevens ook leverbaar in diverse maten en diktes.

Zuigerveren zijn afhankelijk van de applicatie maar standaard spul is perfect bruikbaar. Een aanrader zijn de "chrome-steel" zuigerveren. Tevens ook leverbaar in diverse maten en diktes.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
- Car: Clio 3 RS / V6
- Locatie: reeuwijk
interessant project
Cast ductile iron is tog een vorm van gietijzer met hoog treksterkte? Zoals zoveel gebruikt in motoronderdelen o.a voeringen. In diesel motoren met een hoog specifiek vermogen kom ik bijna altijd steelchrome zuigerveren tegen.

Dat klopt, het evenaart de sterkte van staal door een hoge concentratie van een bepaald type koolstof. Ik heb het via de fabrikant, ben geen chemicus, dus pin me niet vast op de samenstelling. Het grote voordeel is dat ze niet zo slijtig zijn als de staal variant. Hiermee heb je dus een perfecte combinatie voor "streetperformance".
Voor race-doeleinden kan ik ook superductile bussen laten fabriceren.
Voor race-doeleinden kan ik ook superductile bussen laten fabriceren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Wanneer ga je deze upgrade nu nodig hebben ?
Meteen als je naar 1,2 bar wil met een grote turbo (T25) of nog een paar stapjes verder 1,5 bar met T28/30
Meteen als je naar 1,2 bar wil met een grote turbo (T25) of nog een paar stapjes verder 1,5 bar met T28/30
Voor een 5 die 1.5 bar gaat draaien is dit een heel goeie upgrade. Als je bij 1.2 blijft zou ik de std's er niet uithalen tenzij je tegen een revisie aankijkt. Voor een kleine meerprijs heb je gelijk veel sterkere bussen die dan ook gelijk versterkte buitenkanten hebben net zoals die europacups die ik heb laten maken.
hierbij het verschil:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_Afbeelding004gemarkeerd.jpg[/img]
hierbij het verschil:
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/21%20Liner%20bussen%20production/th_Afbeelding004gemarkeerd.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
oke .......
Geen edit knop te bespeuren maar dat maakt niet uit.
Update betreffende de ductile bussen:
zaterdag 6 mei werden deze onderworpen aan de ultieme test op de dyno te Goes. Ik heb de testresultaten even gecopierd (engels).
Update: 8 march 2010
Liners: tested
Result: positive
Boost: tested till 25 psi (1.7 bar) , mapped at 23 psi (1.5 bar)
wheelpower (high temp.): 247.9
wheelpower (normal temp): 255
enginepower (high temp.): 292
enginepower (normal temp.): 303
wheeltorque (high temp): SAE 390nm (288 Lbft)
wheeltorque (normal temp): SAE 418nm (308 Lbft)
torque flywheel (high temp): 459 nm (338.5 Lbft)
torque flywheel (normal temp): 492 nm (363 Lbft)
We mogen dus stellen dat het concept meer dan behoorlijk werkt !
Update betreffende de ductile bussen:
zaterdag 6 mei werden deze onderworpen aan de ultieme test op de dyno te Goes. Ik heb de testresultaten even gecopierd (engels).
Update: 8 march 2010
Liners: tested
Result: positive
Boost: tested till 25 psi (1.7 bar) , mapped at 23 psi (1.5 bar)
wheelpower (high temp.): 247.9
wheelpower (normal temp): 255
enginepower (high temp.): 292
enginepower (normal temp.): 303
wheeltorque (high temp): SAE 390nm (288 Lbft)
wheeltorque (normal temp): SAE 418nm (308 Lbft)
torque flywheel (high temp): 459 nm (338.5 Lbft)
torque flywheel (normal temp): 492 nm (363 Lbft)
We mogen dus stellen dat het concept meer dan behoorlijk werkt !

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Verstandigst is denk ik eerst de hardheid van je bussen te bepalen.
Als je dat weet kun je de type veren selecteren, en dan met name de hardheid van je veren of micro-hardheid in het geval van veren met oppervlakte behandeling.
Als je een normale hoonhoek & ruwheid hebt is een haakse top-veer wel aan te raden met het oog op afdichting en wamte overdracht, voor je 2de veer kun je dan een tapse kiezen met mogenlijk wat meer spanning aangezien deze ook meer smering krijgt en minder hitte krijgt te verduren.
Hiermee voorkom je grotendeels dat je extreme stootranden in je dure bussen krijgt (wordt natuurlijk ook beïnvloed door de veerspanning)
Tja... je Olie schr. veer is lastig zo 1,2,3 te zeggen dat is toch afhankelijk van een aantal factoren i.e. olie viscositeit, cilinder ruwheid, hoonhoek etc. is toch meer een trial-&-error verhaaltje in de meeste gevallen, maar dat lijkt me wel duidelijk aangezien de fabrikanten er met een nieuwe motor ook altijd me rommelen!
Als je dat weet kun je de type veren selecteren, en dan met name de hardheid van je veren of micro-hardheid in het geval van veren met oppervlakte behandeling.
Als je een normale hoonhoek & ruwheid hebt is een haakse top-veer wel aan te raden met het oog op afdichting en wamte overdracht, voor je 2de veer kun je dan een tapse kiezen met mogenlijk wat meer spanning aangezien deze ook meer smering krijgt en minder hitte krijgt te verduren.
Hiermee voorkom je grotendeels dat je extreme stootranden in je dure bussen krijgt (wordt natuurlijk ook beïnvloed door de veerspanning)
Tja... je Olie schr. veer is lastig zo 1,2,3 te zeggen dat is toch afhankelijk van een aantal factoren i.e. olie viscositeit, cilinder ruwheid, hoonhoek etc. is toch meer een trial-&-error verhaaltje in de meeste gevallen, maar dat lijkt me wel duidelijk aangezien de fabrikanten er met een nieuwe motor ook altijd me rommelen!