Jackson's GTT
Nee het is niet die met een blauw onderblok.
Deze stond op marktplaats. Deze jongen is niet lid op RTC.
Pffff....
Deze stond op marktplaats. Deze jongen is niet lid op RTC.
Pffff....
"Le creature de vette shit"
deffo !Martijn Kool schreef:ziet eruit als pingelschade? correct me if i'm wrong..
Dat stukje heeft trouwens ook heel leuk meegelopen tussen zuiger en bus. Als je dit al tegenkomt, trek dan het carter er maar af en check de lagers zou ik zeggen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
DennisT schreef:Je kan de turbo die je nu hebt pas goed benutten als je andere zuigers monteerd, als ik de verhalen van Bart moet geloven scheelt dat heeeeeel erg veel. En atmosferisch levert hij vrijwel niks in zegt ie. In jouw geval zou ik wel een iets andere nokkenas monteren om idd je powerband hoger te zetten. Geflowde kop haalt geen kloot uit bij een gtt geloof ik, op 1,5 Bar wil de lucht ook best een hoekie om hoor!
deze mag men inkaderen !

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
toevoegingen zijn welkom! dit is het zover ik weet, ben ook geen specialist! wil er graag ook zelf van leren....-jo- schreef:tutuur schreef:lc zuigers? lage compressie zuigers...? voor zover ik weet heeft een gtt al aardig lage compressie en anders hou je helemaal geen low end power meer over toch?Mooi verhaal, maar niet helemaal mee eens. Als je van een standaard gt met enkel kleine mods uitgaat volg ik je in dit verhaal.tutuur schreef:met andere nokkenas verleg je vooral je powerband naar een hoger toerental, dit kan goed uitkomen met turbo's die hogere boost draaien maar later opspinnen.
lage compressie zuiger zullen atmosferisch inleveren maar wel de mogelijkheid geven tot hogere overdruk, dus meer topvermogen.
resultaat is in het begin minder power, en dan opeens dikke boost....
als ik MB mag geloven behalen die de beste resultaten met originele compressie verhouding....
Waarschijnlijk serieus offtopic. Reeds een 3tal jaren doen we de dynodays. Op die dagen zien we de meest diverse autos langskomen. De meest gekende highperformance zijn de wagens met MB setup. Verschillende van deze jongens zijn begonnen met een stage1/injectie/turbo en de meesten met hele mooie resultaten. Zoals Dennis hierboven aanhaalt is de GT van Bart een heel mooi voorbeeld. Zonder lc's kakt het allemaal in bij 1.3 bar en is het nutteloos er nog meer in te duwen. Met lc's kan je nog een eind verder, richting 1.5-1.7 bar zonder pingelen. Met lc's kan je ook een eind met het vervroegen van de ontsteking. Je moet maar eens met de man praten die de motoren afsteld, als er iemand is die weet waarover hij praat dan is hij het wel. Het weekend na de dynodag zijn er ook weer enkele gt's gedaan door hem. Om alle misverstanden te vermijden, de mb motoren met standaard internals komen ook aardig van hun plek ! Zie dynojet topic.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Nog even een heel belangrijke toevoeging:
men mag niet vergeten dat we hier praten over technologie van het jaar kruik. Ik vind het fantastisch dat er 200 wpk uit een 1.4 rolt. Volgens mij is dit ook het maximale om de boel betrouwbaar te houden. Gt's met 150/160 wpk vind ik al extreem.
men mag niet vergeten dat we hier praten over technologie van het jaar kruik. Ik vind het fantastisch dat er 200 wpk uit een 1.4 rolt. Volgens mij is dit ook het maximale om de boel betrouwbaar te houden. Gt's met 150/160 wpk vind ik al extreem.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
prima lappie text jo helemaal mee eens.
@jackson
revisie? ze hebben de oude bussen gehoond en waarschijnlijk nieuwe zuigerveren gemonteerd.
als eerste contact met de oude eigenaar opnemen. en kijken of je hem kunt terug brengen.
of een vette reductie in de prijs onderhandelen
als dat niet lukt zuiger en bus demonteren en afzondelijk van elkaar bekijken. zuiger en wand goed bekijken of dat stukje ook echt heeft gevreten. zo ja dan is de compressie daar goed stuk en dan zou ik uit je oude blok de mooite bus met bij behorende zuiger monteren (wel de veren goed bekijken en eventueel vervangen. de bus dan wel licht laten honen zo als nu ook is gebeurd.)
suc6 met de afhandeling.
@jackson
revisie? ze hebben de oude bussen gehoond en waarschijnlijk nieuwe zuigerveren gemonteerd.
als eerste contact met de oude eigenaar opnemen. en kijken of je hem kunt terug brengen.

of een vette reductie in de prijs onderhandelen
als dat niet lukt zuiger en bus demonteren en afzondelijk van elkaar bekijken. zuiger en wand goed bekijken of dat stukje ook echt heeft gevreten. zo ja dan is de compressie daar goed stuk en dan zou ik uit je oude blok de mooite bus met bij behorende zuiger monteren (wel de veren goed bekijken en eventueel vervangen. de bus dan wel licht laten honen zo als nu ook is gebeurd.)
suc6 met de afhandeling.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nieuwe veren lopen alleen goed in als je GOED hoont.
Licht honen=veren die niet inlopen.
Maar degene die hoont zal dat wel weten....
Met honen haal je er echt niet zomaar een tiende mm uit.
Licht honen=veren die niet inlopen.
Maar degene die hoont zal dat wel weten....
Met honen haal je er echt niet zomaar een tiende mm uit.
dit klopt niet helemaal dennis goed opletten als er iets wordt verteld .DennisT schreef:Je kan de turbo die je nu hebt pas goed benutten als je andere zuigers monteerd, als ik de verhalen van Bart moet geloven scheelt dat heeeeeel erg veel. En atmosferisch levert hij vrijwel niks in zegt ie. In jouw geval zou ik wel een iets andere nokkenas monteren om idd je powerband hoger te zetten. Geflowde kop haalt geen kloot uit bij een gtt geloof ik, op 1,5 Bar wil de lucht ook best een hoekie om hoor!
Bart heeft alleen de andere zuigers gestoken omdat ie dan met MEER druk kan ryden .
en dat atmosferisch gezever over inleveren op lage toeren .
wie heeft daar nu helemaal ervaring mee (byna niemand)is dus alleen theoretische praat en gaat dus weer nergens over.
das alles ,Bart zit nu op ongeveer op de max met deze mapsensor .
anders kan hy meer druk ryden nu .
en die opmerking over die geflowde kop is helemaal super .

maar dat zel de leeftyd wel zyn .
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
deffo betekent klopt in het nederland?-jo- schreef:deffo !Martijn Kool schreef:ziet eruit als pingelschade? correct me if i'm wrong..
Dat stukje heeft trouwens ook heel leuk meegelopen tussen zuiger en bus. Als je dit al tegenkomt, trek dan het carter er maar af en check de lagers zou ik zeggen.
begriep m nie...

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
ik ben van standaard compressie verhouding 1:7,9 naar 1:7,5 gegaan je merkt het iets rij nog met lagere druk als standaard druk met mb pro300 0,6 bar (ivm nog af te stellen op vermogens bank) en dat gaat aardig van zijn plek. en opspinnen van de turbo bij 2100 toeren en 3300 vol druk........
Vanmiddag contact gehad met de vorige eigenaar.
Deze jongen deed heel erg afstandig. Hij wist niet waar ik het over had en volgens hem was het een top blok. Ik kon het niet voor elkaar krijgen om het blok terug te brengen en/of mn geld terug te krijgen helaas.
Ik krijg sterk het gevoel alsof ik de zeik ben genomen. Maar die jongen kwam helemaal niet zo over.. maargoed.
Vanavond na het eten even verder gaan kijken. De beschadigde zuiger heb ik wat zwart schoon gepoetst met een doekie. En toen kwam er een flink kuil tevoorschijn. Er heeft duidelijk iets in gezeten. Ook heb ik de carterpan eruit gehaald en wat lagers bekeken. De lager zagen er goed uit en de krukas leek er ook wel goed uit te zien. Verder even twee zuigers eruit gehaald en de zuigerveer van de beschadigde zuiger zaten allemaal putten in rondom.
Ook zag ik bij diverse zuigenwanden flinke kraters. Flinke gleuven en kuilen... GOD mag weten wat er allemaal met die blok gebeurd is.....
Maargoed, ik ga morgenvond even een kijkje bij het blok van GerryTT. Heb al even contact gehad met MBC betreft dit. Maurice was hier inderdaad mee bekend en volgens mij hem is dit een prima blok. Van de twee overige blokken bouw ik een goede in elkaar. Ik zet de zuigers en zuigerbussen over en knap het blokkie op. Dan gaat deze de verkoop in.
Deze jongen deed heel erg afstandig. Hij wist niet waar ik het over had en volgens hem was het een top blok. Ik kon het niet voor elkaar krijgen om het blok terug te brengen en/of mn geld terug te krijgen helaas.
Ik krijg sterk het gevoel alsof ik de zeik ben genomen. Maar die jongen kwam helemaal niet zo over.. maargoed.
Vanavond na het eten even verder gaan kijken. De beschadigde zuiger heb ik wat zwart schoon gepoetst met een doekie. En toen kwam er een flink kuil tevoorschijn. Er heeft duidelijk iets in gezeten. Ook heb ik de carterpan eruit gehaald en wat lagers bekeken. De lager zagen er goed uit en de krukas leek er ook wel goed uit te zien. Verder even twee zuigers eruit gehaald en de zuigerveer van de beschadigde zuiger zaten allemaal putten in rondom.
Ook zag ik bij diverse zuigenwanden flinke kraters. Flinke gleuven en kuilen... GOD mag weten wat er allemaal met die blok gebeurd is.....
Maargoed, ik ga morgenvond even een kijkje bij het blok van GerryTT. Heb al even contact gehad met MBC betreft dit. Maurice was hier inderdaad mee bekend en volgens mij hem is dit een prima blok. Van de twee overige blokken bouw ik een goede in elkaar. Ik zet de zuigers en zuigerbussen over en knap het blokkie op. Dan gaat deze de verkoop in.
"Le creature de vette shit"
-
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
- Locatie: Bergen op Zoom
heej gerry geef jij ook de bekende van der ven roosendaalse BOGO garantie??
(bocht om garantie om
)
(bocht om garantie om

*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
*F7P-T*
Blok zou gereviseerd zijn en kop geflowed, dikke kul dus. Degene die het verkocht heeft heeft gewoon gelult en dit blok had nooit voor 500euro verkocht mogen worden.Tom schreef:tja, de meesten particulieren geven geen garantie he...............
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Een rotstreek. Ik zou toch nog eens contact opnemen en met foto's (bewijs) naar hem toe.
Daar moet je toch normaal uit zien te komen?
Daar moet je toch normaal uit zien te komen?
Ik heb er idd lage compressie zuigers in zitten omdat je met standaard compressie niet op hogere druk kan rijden dan 1,3 bar. En dat moet natuurlijk wel!!oldskool schreef:dit klopt niet helemaal dennis goed opletten als er iets wordt verteld .DennisT schreef:Je kan de turbo die je nu hebt pas goed benutten als je andere zuigers monteerd, als ik de verhalen van Bart moet geloven scheelt dat heeeeeel erg veel. En atmosferisch levert hij vrijwel niks in zegt ie. In jouw geval zou ik wel een iets andere nokkenas monteren om idd je powerband hoger te zetten. Geflowde kop haalt geen kloot uit bij een gtt geloof ik, op 1,5 Bar wil de lucht ook best een hoekie om hoor!
Bart heeft alleen de andere zuigers gestoken omdat ie dan met MEER druk kan ryden .
en dat atmosferisch gezever over inleveren op lage toeren .
wie heeft daar nu helemaal ervaring mee (byna niemand)is dus alleen theoretische praat en gaat dus weer nergens over.
das alles ,Bart zit nu op ongeveer op de max met deze mapsensor .
anders kan hy meer druk ryden nu .
en die opmerking over die geflowde kop is helemaal super .![]()
maar dat zel de leeftyd wel zyn .

Met deze zuigers kan je idd zoals Jo zegt op hogere druk rijden.
Ik heb niet echt het idee dat ik onderin iets in heb moeten leveren. En als ik het pedaal 1mm meer in moet drukken dan voorheen, dan zal dat wel.

Kop flowen??



Gewoon werk van maken. Ook marktplaats heeft hier regels voor(die ook gewoon in de wet staan) Kijk maar eens op hun site.Willeon de Zoete schreef:Een rotstreek. Ik zou toch nog eens contact opnemen en met foto's (bewijs) naar hem toe.
Daar moet je toch normaal uit zien te komen?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ach, je kunt wel een hele hoop werk op je hals halen voor die paar centen maar je hebt gewoon pech gehad. Moraal van het verhaald; liever zelf een blokkie opbouwen of laten reviseren en niet enkel op een mooi praatje afgaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ik ben het helemaal met Bart eens
heb zelf ook lage compr. zuigers en merk er idd niets van dat ie atmosferisch minder loopt.
btw je moet ook gewoon op 1,7a1,8 bar rijden

heb zelf ook lage compr. zuigers en merk er idd niets van dat ie atmosferisch minder loopt.
btw je moet ook gewoon op 1,7a1,8 bar rijden

Beetje mosterd na de maaltijd, maar wat was de reden dat je dit blok gekocht hebt dan? Kon hij een rekening of foto's laten zien waaruit bleek dat dit blok idd gereviseerd was? Of had hij mooie blauwe ogen?Jackson schreef: Volgens mij is dit of helemaal niet gereviseerd geweest of na het reviseren nog flink mee gereden....
Voel me een beetje in de maling genomen. Heb het blok gekocht voor 500eu...
Het blok schijnt 2jr ofzo stil te hebben gestaan.

5 GT Turbo '88 GT5
Volgens Henk had dat met deze setup helemaal geen zin...mark 5t schreef:btw je moet ook gewoon op 1,7a1,8 bar rijden


De mapsensor is daar ook niet voor geschikt, hij kan maar tot 1,5 en toen heeft ie hem iets rijker afgesteld dat ie ook goed zou zijn voor 1,6.
Maar zou ik hoger willen dan zou er een mapsensor in kunnen die tot 2 bar gaat.
Maar dan ben ik wel benieuwd wat ik allemaal aan zou moeten passen om dat wel te kunnen!
Tot nu toe is er (dacht ik) nog niemand anders die met 4 injectoren het zelfde vermogen of meer haalde als met dit injectiesysteem. Niet mijn vermogen dus maar dat van het systeem. Maar ik kan er naast zitten hoor!
@ Bart nee hoor je hebt gelijk alhoewel Mb zelf wel een gt op de bank heeft gehad met iets meer.
uitdraai heb ik wel.
kan alleen geen fotos meer uploaden
uitdraai heb ik wel.
kan alleen geen fotos meer uploaden
Dat klopt, die van hem zelf had er 210 aan de wielen, ik dus 193...
Maurice zei dat als ik de 270 graden nokkenas ipv de 260 graden had dat ik de 200 pk ook zeker gehaald zou hebben. Dat wordt dus wel de volgende aanpassing.
Maurice zei dat als ik de 270 graden nokkenas ipv de 260 graden had dat ik de 200 pk ook zeker gehaald zou hebben. Dat wordt dus wel de volgende aanpassing.

Update:
Even terugkomend op het "gereviseerde" motorblok. Ik heb het aangekaart bij de helpdesk van marktplaats. Door hun word ik eigenlijk doorverwezen naar het juridisch loket. Ook ben ik naar politie geweest en ook daar word ik doorverwezen naar het juridisch loket. De pliessie doet er alleen wat aan als de verkoper meerder mensen heeft opgelicht.
Aan de hand hiervan heb ik een formeel mailtje gestuurd naar de jongen die het motorblok aan mij verkocht heeft. Ik vertel hierin welke stappen in ondernomen heb en ga ondernemen. Ik verzoek hem nogmaals om het blok terug te nemen en/of mij tegemoet te komen met circa 350eu.. Want meer is het blok niet waard.
Maargoed even wat leukere nieuwtjes..
Gisteren het blok van GerryTT opgehaald in Roosendaal. Dit blok is wel in een prima staat. Zo ziet hij er ook uit.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok1.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok2.jpg[/img]
Vanochtend natuurlijk lekker gelijk aan de gang gegaan met het motorblok. Netjes schoon gemaakt en afgeplakt voor het spuit werk.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok3.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok4.jpg[/img]
Resultaat:
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok5.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok6.jpg[/img]
Hier even wat bling bling…
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok7.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok8.jpg[/img]
Op aanraden van Mark5t ben ik de carterventilatie ook gaan vergroten. Ik had meerdere kleppendeksel liggen. Heb uit een deksel dat teutje gaan slijpen en in mijn eigen deksel gelast. Is erg netjes geworden.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok9.jpg[/img]
Het kleppendeksel en carterpan netjes rood gespoten.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok10.jpg[/img]
To be continued....
Even terugkomend op het "gereviseerde" motorblok. Ik heb het aangekaart bij de helpdesk van marktplaats. Door hun word ik eigenlijk doorverwezen naar het juridisch loket. Ook ben ik naar politie geweest en ook daar word ik doorverwezen naar het juridisch loket. De pliessie doet er alleen wat aan als de verkoper meerder mensen heeft opgelicht.
Aan de hand hiervan heb ik een formeel mailtje gestuurd naar de jongen die het motorblok aan mij verkocht heeft. Ik vertel hierin welke stappen in ondernomen heb en ga ondernemen. Ik verzoek hem nogmaals om het blok terug te nemen en/of mij tegemoet te komen met circa 350eu.. Want meer is het blok niet waard.
Maargoed even wat leukere nieuwtjes..
Gisteren het blok van GerryTT opgehaald in Roosendaal. Dit blok is wel in een prima staat. Zo ziet hij er ook uit.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok1.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok2.jpg[/img]
Vanochtend natuurlijk lekker gelijk aan de gang gegaan met het motorblok. Netjes schoon gemaakt en afgeplakt voor het spuit werk.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok3.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok4.jpg[/img]
Resultaat:
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok5.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok6.jpg[/img]
Hier even wat bling bling…
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok7.jpg[/img]
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok8.jpg[/img]
Op aanraden van Mark5t ben ik de carterventilatie ook gaan vergroten. Ik had meerdere kleppendeksel liggen. Heb uit een deksel dat teutje gaan slijpen en in mijn eigen deksel gelast. Is erg netjes geworden.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... wblok9.jpg[/img]
Het kleppendeksel en carterpan netjes rood gespoten.
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok10.jpg[/img]
To be continued....
"Le creature de vette shit"
ziet er heel erg netjes uit idd!
mooie oplossing met die carterventilatie tuit.
ik was tot voor kort origineel met mijn zilveren onderblok maar nu komen er wel heel veel ineens.
ik denk dat de mijne er maar eeens weer uit moet voor een nieuwe trend
mooie oplossing met die carterventilatie tuit.

ik was tot voor kort origineel met mijn zilveren onderblok maar nu komen er wel heel veel ineens.
ik denk dat de mijne er maar eeens weer uit moet voor een nieuwe trend

-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Pfffffuuuuu Jack!!!
Het blokje zag er al erg goed uit, maar dat spuitwerk maakt 't wel af zeg!
En dat spruitstuk!
Hebbe hebbe!....
Succes met de opboouw/inbouw en de afhandeling van het vorige blok.

Het blokje zag er al erg goed uit, maar dat spuitwerk maakt 't wel af zeg!
En dat spruitstuk!

Succes met de opboouw/inbouw en de afhandeling van het vorige blok.
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:40
- Locatie: ijmuiden
hehe ja ja krullemans zijn we toch weer lekker bezig he aan dat blok
komt helemaal goed dit en met dat andere blok gaat ook helemaal goed komen let maar op
morge weer een hoop doen als het weer een beetje meezit
gr billy

komt helemaal goed dit en met dat andere blok gaat ook helemaal goed komen let maar op

morge weer een hoop doen als het weer een beetje meezit
gr billy
Niet eens foto's van je gepoortte inlaat erbij, hoe durf je 

-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:40
- Locatie: ijmuiden
komop jekkie daar moet idd ook een foto van gemaakt worden hoor
van je mooie braamvrijesuperdupervloeiende inlaat
haha
van je mooie braamvrijesuperdupervloeiende inlaat

Jaja...! Hier is ie dan. Met dank aan S95Sedan. Hij deed er met de minuut een pk bij frezen 
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok11.jpg[/img]
En natuurlijk even een mooi fototje van het totaal plaatje
[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok12.jpg[/img]
Heb ook nog even een vraagje. Ik wilde even nieuwe bougies bestellen. Nu zie ik op MBC 2 soorten staan. Hoge en lage druk bougies, onder en boven de 1.1bar. Met mn standaard turbo reed ik op 0.8/0.9bar en kocht ik die lage druk bougies. Omdat ik met deze turbo rond de 1.1/1.2 bar rijd, zou ik da de hoge druk moeten nemen??

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok11.jpg[/img]
En natuurlijk even een mooi fototje van het totaal plaatje

[img]http://members.quicknet.nl/j.kostermans ... blok12.jpg[/img]
Heb ook nog even een vraagje. Ik wilde even nieuwe bougies bestellen. Nu zie ik op MBC 2 soorten staan. Hoge en lage druk bougies, onder en boven de 1.1bar. Met mn standaard turbo reed ik op 0.8/0.9bar en kocht ik die lage druk bougies. Omdat ik met deze turbo rond de 1.1/1.2 bar rijd, zou ik da de hoge druk moeten nemen??
"Le creature de vette shit"
Mark, jij bent nog steeds orgineel. Dit blok heeft nergens de zelfde kleur. gietijzer bij jou is zilver. hier meer titanium en wat rood is is bij jou geel..mark 5t schreef:ziet er heel erg netjes uit idd!
mooie oplossing met die carterventilatie tuit.![]()
ik was tot voor kort origineel met mijn zilveren onderblok maar nu komen er wel heel veel ineens.
ik denk dat de mijne er maar eeens weer uit moet voor een nieuwe trend
