F-turbo

Vertel hier alles over je project.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Veel hoeft men voorlopig nog niet te lezen maar ben ondertussen begonnen met het verzamelen en bewerken van onderdelen voor de F turbo.

Ik hoef ook geen discussie over de keuze F welke ik ga gebruiken, duidelijk de F7P terwijl ik de R ook liggen heb. Dit is een bewuste keuze na veelvuldig overleg met Fastchip.

Ik heb ook nog geen definitieve keuze gemaakt in welke auto dit blok komt (clio1,19,williams of clio1cup). Dat zien we later wel.

De planning ziet er als volgt uit:

F7P onderblok, boring en honen voor 83 mm zuigers ipv 82 mm.
Knife-edged krukas, welke houd ik nog even in het ongewisse
Wossner drijfstangen
Wossner 83mm zuigers
Oliepomp standaard voorzien van een hogere drukveer.
Het onderblok krijgt ook een pasvlakking vermits deze blokken de neiging hebben krom te trekken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

De kop is reeds klaar. Volledige koprevisie, "lichtelijk" bewerkt. Gelijk ook wat pakkingen ingeslagen.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing005.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing009.jpg[/img]

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing012.jpg[/img]

Turbo is ook "deels" aanwezig. Betreft een GT28RS, T25 style, .86AR
Turbo spruitstuk ook aanwezig. De compressorkant moet nog even berekent worden. Net zoals bij het vorige turboproject zal hier ook de gasklep verplaatst worden voor een optimale aansluiting (flow) via een intercooler. De gasklep krijgt wel een grotere diameter vermits het niet gaat over een een lowboost conversie maar een CR van 8.0:1 zal dienen ipv de standaard 10.0:1 of de lowboost 9.0:1
Laatst gewijzigd door -jo- op zo 18 okt 2009 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

De bak zal gebruikt worden van de RS, welke is nog een beetje een vraagteken. Liefst de 6bak van de clio3 maar later meer daarover.
Downpipe uiteraard 3" met vbands en geheel rond versterkte motorsteunen. Ic is afhankelijk van welke auto ik ga gebruiken. Om nog even terug te komen op de kop, uiteraard ook verstelbare poulies. Nokkenassen weet ik nog niet.
Laatst gewijzigd door -jo- op zo 18 okt 2009 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

voorbehouden project en pics.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaaf! (Y)

ik zou toch wel kunnen waarderen als je effe uitlegt waarom je een 1800 neemt ipv een 2000cc.

zal wel iets met de kortere slag te maken heben??

verder kraak ik het absoluut niet af :worship:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

inderdaad Mark, das een eerste reden. Er spelen nog andere factoren mee ook. De P is voor mij technisch gezien beter geschikt voor turbo gebruik mede vanwege de kop. Zie kleppen en kleinere verbrandingskamer. Andere zullen daar misschien anders over denken en ik verwacht dan ook graag een ondersteunende uitleg ipv te gaan roepen dat een 2.0 beter is. De P gaat ook net effe vlotter door de toeren dan de R.

Daarbij komt ook dat de P commercieel aantrekkelijker is dan de R. De blokken zijn heel makkelijk te vinden en kosten aanzienlijk minder dan de R.

Betreffende verwachtingen ga ik geen al te wilde uitspraken doen maar met 1 bar laaddruk moet een dergelijke opbouw naar 250 wpk fietsen. Bedoeling is geen pk monster te bouwen maar een betrouwbaar gegeven.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kijk daar kan ik wat mee.
lijkt me goed onderbouwd Jo (Y)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

klinkt heel erg goed Jo, ga dit zeker volgen (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Poeh, je maakt er geen half werk van, ben heel erg benieuwd hoe het blok zal gaan presteren, ga dit topic zeker volgen (Y)
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

ik ga dit topic zeker in de gaten houden ben erg benieuwd (Y) (Y) ennuh ik heb hier nog injectoren liggen die van jouw zijn wordt tijd dat ik je ze opstuur denk ik :~
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Kom je naar de afsluit ? Dan hoef je ze niet te op de post te gooien.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Mechanisce porno :smile: Dit word hels :smile:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Jo, wat is "Knife-edged krukas"?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

ja ik ben er waarschijnlijk er vanuit gaande dat ik de gtt aan de praat krijg (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Jaqcues:

Wat ik er over kan terug vinden is een knife edged krukas maximaal bewerkt op de krukwangen om op die manier zo min mogelijk gewicht te hebben, en minder weerstand hebben om door de olie te komen.
De gevolgen hier van lijken me duidelijk.

Echter lees ik ook nadelen zoals dat de spat smering van de krukas hierdoor te sterk terug loopt en dat dit weer kan resulteren in motorschade.
Dit laatste ben ik wel benieuwd naar wat er wel en niet aan klopt, klinkt logisch maar zouden er manieren zijn om dat op te vangen of ?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Oww.. welk blok is dat nou ook al weer.

Er zijn iig wel renault (?) blokjes te vinden met zuigerbodemkoeling, los je daarmee mogelijke probleem al niet mee op?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zoals elke F7 motor dus.... (0)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Lekker Jo, je pakt het weer op zijn Belsch aan, grondig dus!, ben nu al benieuwd naar het eindresultaat!!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jacques schreef:Jo, wat is "Knife-edged krukas"?
de uitleg vind je letterlijk terug in de post van Roald
Merijn schreef:Zoiets?
*foto*
yes
leeroy schreef:ja ik ben er waarschijnlijk er vanuit gaande dat ik de gtt aan de praat krijg (Y)
Dan zie ik je daar ;)
Roald schreef:@Jaqcues:

Wat ik er over kan terug vinden is een knife edged krukas maximaal bewerkt op de krukwangen om op die manier zo min mogelijk gewicht te hebben, en minder weerstand hebben om door de olie te komen.
De gevolgen hier van lijken me duidelijk.
Echter lees ik ook nadelen zoals dat de spat smering van de krukas hierdoor te sterk terug loopt en dat dit weer kan resulteren in motorschade.
Dit laatste ben ik wel benieuwd naar wat er wel en niet aan klopt, klinkt logisch maar zouden er manieren zijn om dat op te vangen of ?
bodemkoeling -> oiljets :D
Robke schreef:Zoals elke F7 motor dus.... (0)
ding*ding* whe have a winner ! :wink:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Wordt dit een vergelijkbaar blok met dat van Jochem, of ga jij nog een stapje verder Jo?
VLK Groep
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

dit gaat een eind verder, Jochem en Glen hebben een identiek blok. Jochem heeft het oude blok van Henk maar met chargecooler. Glen's blok heb ik naar dezelfde specificatie opgebouwd maar met intercooler.

Beiden rijden met standaard zuigers die naar een CR van 9.0:1 ipv 10.0:1 gebracht zijn. Maw, de compressie werd verlaagd. Dit maakt het mogelijk een maximale druk van 0.7 te draaien. Misschien is 0.9 haalbaar maar dan zit je echt in een kritieke zone want die zuigers stellen echt niet veel voor.

Dus, breng de cr naar 8.0:1 en je kan hoge druk gaan draaien met de juiste zuigers (JE,wossner, Arias e.a). Denkelijk is 1.5 tot 1.7 haalbaar. Hoeft niet want ik ga niet overstappen naar mechanische klepstoters.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

verder dus, het blok van Jochem is verder niets aan aangepast dacht ik.

ik ben alleen benieuwd hoe je dat vermogen fatsoenlijk aan de grond moet kunnen krijgen. lange versnellingen iedergeval, lijkt me en hele grote eindoverbrenging.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Helemaal juist Abel, en zoals wij ondertussen al weten is die set up hufter-proof. Der komt echt niks aan, ondanks het "misbruik".

Je opmerking over de verhouding klopt ook helemaal, vandaar ik Renier reeds gevraagd heb of het mogelijk was een RS3-6bak hierop te fabrieken dmv een adaptorplaat op de bellhousing. Kan wel maar vergt deftige aanpassingen. Dus nog even afwachten wat dat gaat worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Met de vraag of je het dan uberhaupt red om tussen de chassisbalken te krijgen :) Waarom niet naar 16 of 17"?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

16 kan nog maar 17 is uitgesloten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Weet je de breedte van de rs bak uit je hoofd? Kan ik bij mij eens meten hoe dun je adapterplaat moet zijn, even ervanuitgaand dat de chassisbalk intact blijft.

17" met originele koets is eigenlijk niks nee, loopt alleen maar aan en das niet zo praktisch, wide body koets is ook niet echt leuk om te betalen (N) Heb wel contact in fr voor maxi spul, is nog e.e.a. heel van een dubbelgevouwen maxi aldaar (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

maxikit valt op zich mee qua prijs, denk dat je eerder schrikt van montage en spuitkosten, is niet zomaar erop te plakken :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

er zit zo goed als geen verschil tussen de JC5 en de nieuwe 6 bak :) Alleen is de bellhousing (bakhuis) totaal verschillend, alsook de prise-as (uiteraard)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Maxi kit kost net wat meer dan 1000 euro, maar dan zit ie er nog niet op idd. Denk dat je dan minimaal hetzelfde voor montage ex spuitkosten kwijt bent, en dan nog eens de paintjob. Zal bij de mijne tzt ook nodig zijn maargoed, daar heeft Jo niks aan :p

Al zijn er ook een soort +1 level t.o.v. de originele schermen voor de voorkant, kun je altijd zelf wat aan klussen aangezien het niet om een overspuiter gaat. Achterschermen doorslijpen, uitrollen, plaatje ertussen, dan weer lassen (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

-jo- schreef:er zit zo goed als geen verschil tussen de JC5 en de nieuwe 6 bak :) Alleen is de bellhousing (bakhuis) totaal verschillend, alsook de prise-as (uiteraard)
En is de belhousing qua breedte ook indentiek? Dat zou dan betekenen dat je enkele cm's hebt tot aan je chassisbalk.

Ben eens gaan kijken bij mijne, als je bak niet lager kan dan standaard komt de zwarte kap tegen je chassisbalk aan wanneer je +-3cm breder zou moeten gaan dan normaal. Aan de distributie zijde zit ik niet extreem kort tegen de veertoren, maargoed je wilt ook niet dat hij dalijk ertegenaan bonkt.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

@Jo:
Heb je toevallig een foto van zon 6 bak?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Vet project Jo (Y) Maar waarom geen mechanische klepstoters? Wat is het streefvermogen?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

canonballman schreef:@Jo:
Heb je toevallig een foto van zon 6 bak?
niet bij de hand, de bak ligt in de loods. Ik bezorg je die zsm.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

DennisT schreef:Vet project Jo (Y) Maar waarom geen mechanische klepstoters? Wat is het streefvermogen?
Omdat het voorlopig niet nodig is en omdat van de nokkenassen/stoters/veren nog niet veel goeds is gebleken buiten een heel kort leven.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie