F-turbo
Veel hoeft men voorlopig nog niet te lezen maar ben ondertussen begonnen met het verzamelen en bewerken van onderdelen voor de F turbo.
Ik hoef ook geen discussie over de keuze F welke ik ga gebruiken, duidelijk de F7P terwijl ik de R ook liggen heb. Dit is een bewuste keuze na veelvuldig overleg met Fastchip.
Ik heb ook nog geen definitieve keuze gemaakt in welke auto dit blok komt (clio1,19,williams of clio1cup). Dat zien we later wel.
De planning ziet er als volgt uit:
F7P onderblok, boring en honen voor 83 mm zuigers ipv 82 mm.
Knife-edged krukas, welke houd ik nog even in het ongewisse
Wossner drijfstangen
Wossner 83mm zuigers
Oliepomp standaard voorzien van een hogere drukveer.
Het onderblok krijgt ook een pasvlakking vermits deze blokken de neiging hebben krom te trekken.
Ik hoef ook geen discussie over de keuze F welke ik ga gebruiken, duidelijk de F7P terwijl ik de R ook liggen heb. Dit is een bewuste keuze na veelvuldig overleg met Fastchip.
Ik heb ook nog geen definitieve keuze gemaakt in welke auto dit blok komt (clio1,19,williams of clio1cup). Dat zien we later wel.
De planning ziet er als volgt uit:
F7P onderblok, boring en honen voor 83 mm zuigers ipv 82 mm.
Knife-edged krukas, welke houd ik nog even in het ongewisse
Wossner drijfstangen
Wossner 83mm zuigers
Oliepomp standaard voorzien van een hogere drukveer.
Het onderblok krijgt ook een pasvlakking vermits deze blokken de neiging hebben krom te trekken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
De kop is reeds klaar. Volledige koprevisie, "lichtelijk" bewerkt. Gelijk ook wat pakkingen ingeslagen.
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing005.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing009.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing012.jpg[/img]
Turbo is ook "deels" aanwezig. Betreft een GT28RS, T25 style, .86AR
Turbo spruitstuk ook aanwezig. De compressorkant moet nog even berekent worden. Net zoals bij het vorige turboproject zal hier ook de gasklep verplaatst worden voor een optimale aansluiting (flow) via een intercooler. De gasklep krijgt wel een grotere diameter vermits het niet gaat over een een lowboost conversie maar een CR van 8.0:1 zal dienen ipv de standaard 10.0:1 of de lowboost 9.0:1
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing005.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing009.jpg[/img]
[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... ing012.jpg[/img]
Turbo is ook "deels" aanwezig. Betreft een GT28RS, T25 style, .86AR
Turbo spruitstuk ook aanwezig. De compressorkant moet nog even berekent worden. Net zoals bij het vorige turboproject zal hier ook de gasklep verplaatst worden voor een optimale aansluiting (flow) via een intercooler. De gasklep krijgt wel een grotere diameter vermits het niet gaat over een een lowboost conversie maar een CR van 8.0:1 zal dienen ipv de standaard 10.0:1 of de lowboost 9.0:1
Laatst gewijzigd door -jo- op zo 18 okt 2009 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
De bak zal gebruikt worden van de RS, welke is nog een beetje een vraagteken. Liefst de 6bak van de clio3 maar later meer daarover.
Downpipe uiteraard 3" met vbands en geheel rond versterkte motorsteunen. Ic is afhankelijk van welke auto ik ga gebruiken. Om nog even terug te komen op de kop, uiteraard ook verstelbare poulies. Nokkenassen weet ik nog niet.
Downpipe uiteraard 3" met vbands en geheel rond versterkte motorsteunen. Ic is afhankelijk van welke auto ik ga gebruiken. Om nog even terug te komen op de kop, uiteraard ook verstelbare poulies. Nokkenassen weet ik nog niet.
Laatst gewijzigd door -jo- op zo 18 okt 2009 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
gaaf!
ik zou toch wel kunnen waarderen als je effe uitlegt waarom je een 1800 neemt ipv een 2000cc.
zal wel iets met de kortere slag te maken heben??
verder kraak ik het absoluut niet af

ik zou toch wel kunnen waarderen als je effe uitlegt waarom je een 1800 neemt ipv een 2000cc.
zal wel iets met de kortere slag te maken heben??
verder kraak ik het absoluut niet af

inderdaad Mark, das een eerste reden. Er spelen nog andere factoren mee ook. De P is voor mij technisch gezien beter geschikt voor turbo gebruik mede vanwege de kop. Zie kleppen en kleinere verbrandingskamer. Andere zullen daar misschien anders over denken en ik verwacht dan ook graag een ondersteunende uitleg ipv te gaan roepen dat een 2.0 beter is. De P gaat ook net effe vlotter door de toeren dan de R.
Daarbij komt ook dat de P commercieel aantrekkelijker is dan de R. De blokken zijn heel makkelijk te vinden en kosten aanzienlijk minder dan de R.
Betreffende verwachtingen ga ik geen al te wilde uitspraken doen maar met 1 bar laaddruk moet een dergelijke opbouw naar 250 wpk fietsen. Bedoeling is geen pk monster te bouwen maar een betrouwbaar gegeven.
Daarbij komt ook dat de P commercieel aantrekkelijker is dan de R. De blokken zijn heel makkelijk te vinden en kosten aanzienlijk minder dan de R.
Betreffende verwachtingen ga ik geen al te wilde uitspraken doen maar met 1 bar laaddruk moet een dergelijke opbouw naar 250 wpk fietsen. Bedoeling is geen pk monster te bouwen maar een betrouwbaar gegeven.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
kijk daar kan ik wat mee.
lijkt me goed onderbouwd Jo
lijkt me goed onderbouwd Jo

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
klinkt heel erg goed Jo, ga dit zeker volgen 

-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
@Jaqcues:
Wat ik er over kan terug vinden is een knife edged krukas maximaal bewerkt op de krukwangen om op die manier zo min mogelijk gewicht te hebben, en minder weerstand hebben om door de olie te komen.
De gevolgen hier van lijken me duidelijk.
Echter lees ik ook nadelen zoals dat de spat smering van de krukas hierdoor te sterk terug loopt en dat dit weer kan resulteren in motorschade.
Dit laatste ben ik wel benieuwd naar wat er wel en niet aan klopt, klinkt logisch maar zouden er manieren zijn om dat op te vangen of ?
Wat ik er over kan terug vinden is een knife edged krukas maximaal bewerkt op de krukwangen om op die manier zo min mogelijk gewicht te hebben, en minder weerstand hebben om door de olie te komen.
De gevolgen hier van lijken me duidelijk.
Echter lees ik ook nadelen zoals dat de spat smering van de krukas hierdoor te sterk terug loopt en dat dit weer kan resulteren in motorschade.
Dit laatste ben ik wel benieuwd naar wat er wel en niet aan klopt, klinkt logisch maar zouden er manieren zijn om dat op te vangen of ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Oww.. welk blok is dat nou ook al weer.
Er zijn iig wel renault (?) blokjes te vinden met zuigerbodemkoeling, los je daarmee mogelijke probleem al niet mee op?
Er zijn iig wel renault (?) blokjes te vinden met zuigerbodemkoeling, los je daarmee mogelijke probleem al niet mee op?
Project: GTT Blue Sport
de uitleg vind je letterlijk terug in de post van Roaldjacques schreef:Jo, wat is "Knife-edged krukas"?
yesMerijn schreef:Zoiets?
*foto*
Dan zie ik je daarleeroy schreef:ja ik ben er waarschijnlijk er vanuit gaande dat ik de gtt aan de praat krijg

bodemkoeling -> oiljetsRoald schreef:@Jaqcues:
Wat ik er over kan terug vinden is een knife edged krukas maximaal bewerkt op de krukwangen om op die manier zo min mogelijk gewicht te hebben, en minder weerstand hebben om door de olie te komen.
De gevolgen hier van lijken me duidelijk.
Echter lees ik ook nadelen zoals dat de spat smering van de krukas hierdoor te sterk terug loopt en dat dit weer kan resulteren in motorschade.
Dit laatste ben ik wel benieuwd naar wat er wel en niet aan klopt, klinkt logisch maar zouden er manieren zijn om dat op te vangen of ?

ding*ding* whe have a winner !Robke schreef:Zoals elke F7 motor dus....
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Wordt dit een vergelijkbaar blok met dat van Jochem, of ga jij nog een stapje verder Jo?
VLK Groep
dit gaat een eind verder, Jochem en Glen hebben een identiek blok. Jochem heeft het oude blok van Henk maar met chargecooler. Glen's blok heb ik naar dezelfde specificatie opgebouwd maar met intercooler.
Beiden rijden met standaard zuigers die naar een CR van 9.0:1 ipv 10.0:1 gebracht zijn. Maw, de compressie werd verlaagd. Dit maakt het mogelijk een maximale druk van 0.7 te draaien. Misschien is 0.9 haalbaar maar dan zit je echt in een kritieke zone want die zuigers stellen echt niet veel voor.
Dus, breng de cr naar 8.0:1 en je kan hoge druk gaan draaien met de juiste zuigers (JE,wossner, Arias e.a). Denkelijk is 1.5 tot 1.7 haalbaar. Hoeft niet want ik ga niet overstappen naar mechanische klepstoters.
Beiden rijden met standaard zuigers die naar een CR van 9.0:1 ipv 10.0:1 gebracht zijn. Maw, de compressie werd verlaagd. Dit maakt het mogelijk een maximale druk van 0.7 te draaien. Misschien is 0.9 haalbaar maar dan zit je echt in een kritieke zone want die zuigers stellen echt niet veel voor.
Dus, breng de cr naar 8.0:1 en je kan hoge druk gaan draaien met de juiste zuigers (JE,wossner, Arias e.a). Denkelijk is 1.5 tot 1.7 haalbaar. Hoeft niet want ik ga niet overstappen naar mechanische klepstoters.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
verder dus, het blok van Jochem is verder niets aan aangepast dacht ik.
ik ben alleen benieuwd hoe je dat vermogen fatsoenlijk aan de grond moet kunnen krijgen. lange versnellingen iedergeval, lijkt me en hele grote eindoverbrenging.
ik ben alleen benieuwd hoe je dat vermogen fatsoenlijk aan de grond moet kunnen krijgen. lange versnellingen iedergeval, lijkt me en hele grote eindoverbrenging.
Helemaal juist Abel, en zoals wij ondertussen al weten is die set up hufter-proof. Der komt echt niks aan, ondanks het "misbruik".
Je opmerking over de verhouding klopt ook helemaal, vandaar ik Renier reeds gevraagd heb of het mogelijk was een RS3-6bak hierop te fabrieken dmv een adaptorplaat op de bellhousing. Kan wel maar vergt deftige aanpassingen. Dus nog even afwachten wat dat gaat worden.
Je opmerking over de verhouding klopt ook helemaal, vandaar ik Renier reeds gevraagd heb of het mogelijk was een RS3-6bak hierop te fabrieken dmv een adaptorplaat op de bellhousing. Kan wel maar vergt deftige aanpassingen. Dus nog even afwachten wat dat gaat worden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Met de vraag of je het dan uberhaupt red om tussen de chassisbalken te krijgen
Waarom niet naar 16 of 17"?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Weet je de breedte van de rs bak uit je hoofd? Kan ik bij mij eens meten hoe dun je adapterplaat moet zijn, even ervanuitgaand dat de chassisbalk intact blijft.
17" met originele koets is eigenlijk niks nee, loopt alleen maar aan en das niet zo praktisch, wide body koets is ook niet echt leuk om te betalen
Heb wel contact in fr voor maxi spul, is nog e.e.a. heel van een dubbelgevouwen maxi aldaar 
17" met originele koets is eigenlijk niks nee, loopt alleen maar aan en das niet zo praktisch, wide body koets is ook niet echt leuk om te betalen


-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
maxikit valt op zich mee qua prijs, denk dat je eerder schrikt van montage en spuitkosten, is niet zomaar erop te plakken 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Maxi kit kost net wat meer dan 1000 euro, maar dan zit ie er nog niet op idd. Denk dat je dan minimaal hetzelfde voor montage ex spuitkosten kwijt bent, en dan nog eens de paintjob. Zal bij de mijne tzt ook nodig zijn maargoed, daar heeft Jo niks aan
Al zijn er ook een soort +1 level t.o.v. de originele schermen voor de voorkant, kun je altijd zelf wat aan klussen aangezien het niet om een overspuiter gaat. Achterschermen doorslijpen, uitrollen, plaatje ertussen, dan weer lassen

Al zijn er ook een soort +1 level t.o.v. de originele schermen voor de voorkant, kun je altijd zelf wat aan klussen aangezien het niet om een overspuiter gaat. Achterschermen doorslijpen, uitrollen, plaatje ertussen, dan weer lassen

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
En is de belhousing qua breedte ook indentiek? Dat zou dan betekenen dat je enkele cm's hebt tot aan je chassisbalk.-jo- schreef:er zit zo goed als geen verschil tussen de JC5 en de nieuwe 6 bakAlleen is de bellhousing (bakhuis) totaal verschillend, alsook de prise-as (uiteraard)
Ben eens gaan kijken bij mijne, als je bak niet lager kan dan standaard komt de zwarte kap tegen je chassisbalk aan wanneer je +-3cm breder zou moeten gaan dan normaal. Aan de distributie zijde zit ik niet extreem kort tegen de veertoren, maargoed je wilt ook niet dat hij dalijk ertegenaan bonkt.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
@Jo:
Heb je toevallig een foto van zon 6 bak?
Heb je toevallig een foto van zon 6 bak?
Omdat het voorlopig niet nodig is en omdat van de nokkenassen/stoters/veren nog niet veel goeds is gebleken buiten een heel kort leven.DennisT schreef:Vet project JoMaar waarom geen mechanische klepstoters? Wat is het streefvermogen?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !