De krukaskeerring was laatst lek en toen heeft een kennis de motor uitgebouwd en de keerring goed vervangen zodat die niet meer lekt. Alleen nu blijft het oranje ABS lampje branden op het dashboard .
Ik heb ABS tanden\sensoren\stekkers aan de vooras al gecontroleerd en schoongemaakt, maar alles lijkt ok. Iemand enig idee waardoor dit kan komen of wat het probleem kan zijn?
Ronald1916V schreef:Controleer de bedrading van de ABS pomp zelf eens, daar beuk je als het goed is 1000 keer tegenaan voordat je de motor er uit hebt bij zo'n Clio.
Succes
Zit de pomp achter het plastic kapje met heel groot ABS erop?
Dat hele ding daaronder is de abs pomp. Hoop niet dat je het stekkeroog wat onderaan bij de abs pomp zit eraf hebt gerost, dat krijg je nl. bijna niet gerepareerd. Dit oog zit aan de linkerzijkant als je voor de auto staat.
Anders zoals Gerald zegt stekker controleren, sensoren van de fusees doormeten of contactspray in stekkers als je die hebt losgehad. Onder het plastic kapje zitten ook nog 2 electro stekkers die je kunt vervangen, al lijkt me daar niet de oorzaak te zitten na motordemontage.
Jean-Paul-S schreef:Dat hele ding daaronder is de abs pomp. Hoop niet dat je het stekkeroog wat onderaan bij de abs pomp zit eraf hebt gerost, dat krijg je nl. bijna niet gerepareerd. Dit oog zit aan de linkerzijkant als je voor de auto staat.
Anders zoals Gerald zegt stekker controleren, sensoren van de fusees doormeten of contactspray in stekkers als je die hebt losgehad. Onder het plastic kapje zitten ook nog 2 electro stekkers die je kunt vervangen, al lijkt me daar niet de oorzaak te zitten na motordemontage.
Heb alle sensoren\draden nagekeken en alles lijkt ok. Met het stekkeroog aande linkerkant bedoel je het punt waar de draad in het kapje met ABS erop loopt? Deze is namelijk nog ok en de bijbehorende aansluitingen onder het kapje ook.
Hoe kan ik trouwens het beste de sensoren doormeten. Heb ik namelijk nooit eerder gedaan. Waarschijnlijk stekker losmaken en multimeter aansluitingen op de aansluitingen van de stekker aansluiten en dan op weerstand (Ohm) zetten. En dan moet je tussen de 1.2-1.6k Ohm uitlezen?
Jean-Paul-S schreef:Dat hele ding daaronder is de abs pomp. Hoop niet dat je het stekkeroog wat onderaan bij de abs pomp zit eraf hebt gerost, dat krijg je nl. bijna niet gerepareerd. Dit oog zit aan de linkerzijkant als je voor de auto staat.
Heb alle sensoren\draden nagekeken en alles lijkt ok. Met het stekkeroog aande linkerkant bedoel je het punt waar de draad in het kapje met ABS erop loopt? Deze is namelijk nog ok en de bijbehorende aansluitingen onder het kapje ook.
Hoe kan ik trouwens het beste de sensoren doormeten. Heb ik namelijk nooit eerder gedaan. Waarschijnlijk stekker losmaken en multimeter aansluitingen op de aansluitingen van de stekker aansluiten en dan op weerstand (Ohm) zetten. En dan moet je tussen de 1.2-1.6k Ohm uitlezen?
Nee, het kabeltje met oog aan de zijkant van de abs pomp, niet onder wat voor kapje dan ook op de bovenkant.
Was t niet 100 ohm? In elk geval zie je het toch als je verschillende waardes aantreft.
Nee, het kabeltje met oog aan de zijkant van de abs pomp, niet onder wat voor kapje dan ook op de bovenkant.
Was t niet 100 ohm? In elk geval zie je het toch als je verschillende waardes aantreft.
Na een paar maand zonder ABS te hebben gereden werd het wel een keer tijd om het probleem te fixen. Met behulp van een online handleiding (http://www.topbuzz.co.uk/maintenance/te ... ng_abs.htm
) ben ik erachter gekomen dat de ABS sensoren geen stroom krijgen. Dus zal er wel wat fout zijn met de hoofdunit. Kan iemand mij aanwijzen waar ongeveer de stekker zit voor de stroomtoevoer? Heb namelijk geen idee en er is weinig ruimte om rond te kijken in mijn eigen auto.
Jeff rsi schreef:meten op welke draad spanning staat?
Ja ok, maar in de vorige post kreeg ik een aanwijzing om naar een mogelijk afgebroken stekker te kijken. En als die is afgebroken dan gaat het lastig worden om de aansluitplaats te vinden als ik niet weet waar die ongeveer zit (weinig ruimte). Dus als iemand me een aanwijzing kan geven waar de stekker meot zitten dan ben ik al een stap verder.
Voorkant, links en rechts op de zelfde plek...net naast de kokers van de veerpoten niet aan de binnenkant maar richting de voor kant. Bij de achterkant zitten ze naast de brandstoftank, als je de stekkers los heb moet je tussen de twee pootjes meten of je ongeveer 1k ohm meten zo niet is hij kapot. succes
PS; het zijn ronde witte stekkers
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Voor de grote stekker/hoofdstekker, die zit onder/naast de kap waar ABS op staat, maar op het ABSblok zit een enkele aansluiting voor de massa en een enkele aansluiting voor de plus en die komt rechtstreeks van de accu af ZONDER zekering er tussen...
Ik had ongeveer de zelfde storing..eerst bleef het lampje branden constant zegmaar....bleek dat de draad die rechtstreeks van de accu af kwam was door geknipt/weg gehaald, toen ging het lampje boven de 15km/h branden...en dat bleek een sensor/snelheidsopnemer te wezen, draadje overmidden net achter de sensor...nogmaals succes
martijnclio schreef:Ik had ongeveer de zelfde storing..eerst bleef het lampje branden constant zegmaar....bleek dat de draad die rechtstreeks van de accu af kwam was door geknipt/weg gehaald, toen ging het lampje boven de 15km/h branden...en dat bleek een sensor/snelheidsopnemer te wezen, draadje overmidden net achter de sensor...nogmaals succes
ik zal morgen eens kijken. De sesoren waren ok want die heb ik doorgemeten. Dus ik zal met jouw tips eens de andere kabels controleren.
martijnclio schreef:Voor de grote stekker/hoofdstekker, die zit onder/naast de kap waar ABS op staat, maar op het ABSblok zit een enkele aansluiting voor de massa en een enkele aansluiting voor de plus en die komt rechtstreeks van de accu af ZONDER zekering er tussen...
De massa was nog ok. De Hoofdstekker zag er ook nog ok uit. Is de plus de stekker linksbovenaan op onderstaande plaatje? Als iemand nog tips heeft voor dingen die ik kan doormeten (stroomtoevoer ok?) dan hoor ik het graag. Ben daar namelijk niet zo handig in .
op de zijkant van je pomp zit ook nog een stukje draadeind waar een (vermoed ik) massa kabel aanzit. Heb je die gecontroleerd, deze breken wel eens af als je even niet oplet met inbouwen
Jean-Paul-S schreef:op de zijkant van je pomp zit ook nog een stukje draadeind waar een (vermoed ik) massa kabel aanzit. Heb je die gecontroleerd, deze breken wel eens af als je even niet oplet met inbouwen
Die zit er inderdaad nog aan en is niet gebroken. De kabels van de hoofdstekker en de ingang linksbovenaan (plus?) zijn in minder goede staat dus ik verdenk deze kabels eerder. Hoe kan ik dat het beste doormeten of gaat dat lastig worden?
Ik heb de abs pompen al lang niet meer in de handen gehad, maar je moet de - ergens tegen een stuk metaal houden wat goed massa maakt zoals kaal metaal, boutje o.i.d. De + van de spanningszoeker houd je dan stuk voor stuk tegen alle draden aan.
Een spanningszoeker is misschien makkelijker werken voor je
Jean-Paul-S schreef:Ik heb de abs pompen al lang niet meer in de handen gehad, maar je moet de - ergens tegen een stuk metaal houden wat goed massa maakt zoals kaal metaal, boutje o.i.d. De + van de spanningszoeker houd je dan stuk voor stuk tegen alle draden aan.
Een spanningszoeker is misschien makkelijker werken voor je
zekering al gecontroleerd? voeding naar de pomp moet hoger dan 9,4 volt zijn. Misschien zit er een stekker er half in waardoor hij slecht contact maakt?
Alles gewoon nagaan wat je los heb gehaald waardoor het lampje zou kunnen gaan branden..wat hij eerst niet deed.( wel ongeveer 2 sec na het starten van de motor natuurlijk ).
martijnclio schreef:zekering al gecontroleerd? voeding naar de pomp moet hoger dan 9,4 volt zijn. Misschien zit er een stekker er half in waardoor hij slecht contact maakt?
Alles gewoon nagaan wat je los heb gehaald waardoor het lampje zou kunnen gaan branden..wat hij eerst niet deed.( wel ongeveer 2 sec na het starten van de motor natuurlijk ).
Zekering is ok, massa is ok, maar er staat geen spanning op onderstaande rode en zwarte draad die naar het bosch blokje lopen op de abs unit. Ik neem aan dat hier spanning om moet staan en dat de grote stekker voor de rekeneenheid is. Of komt de spanning bij de grote stekker binnen?
De grote stekker is voor de rekeneenheid, daar gaat geen voeding heen.
Dan heb je nog de 4-polige stekker waar de 4 draden heen gaan die je de foto hebt staan; Rood = voeding rechtstreeks van de accu.
Zwart = massa naar de hydraulische eenheid.
Geel = voeding na het contact via een 15A zekering.
Bruine/beige = ABS-waarschuwingslampje.
Als ik het zo lees ligt de rode draad die op de accu moet zitten los, maar je kan ook met of de zekering wel stroom krijgt.
Als je spanning/volts meet wil je dat dan ook eens proberen om de massa te pakken die ook in de 4-polige stekker zit en anders op het hydraulische eenheids blok want dan weet je zeker of de massa wel goed is...of hij geen draad breuk heeft ofzo..
martijnclio schreef:Als je spanning/volts meet wil je dat dan ook eens proberen om de massa te pakken die ook in de 4-polige stekker zit en anders op het hydraulische eenheids blok want dan weet je zeker of de massa wel goed is...of hij geen draad breuk heeft ofzo..
De massa is prima, maar op de rode draad staat inderdaad 0,0. Kan ik niet gewoon een directe nieuwe rode draad leggen naar de accu? Of moet je verplicht de hele kabel vervangen, wat vrij lastig is aangezien de kabel goed weggewerkt is...
Probeer eerst eens met een losse gezekerde draad .
die knoop je eraan, dan rijden.
werkt het goed dan maak je er een vaste oplossing van.
maar ergens zal die draad los liggen.
geen draden los bij je plus pool?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Probeer eerst eens met een losse gezekerde draad .
die knoop je eraan, dan rijden.
werkt het goed dan maak je er een vaste oplossing van.
maar ergens zal die draad los liggen.
geen draden los bij je plus pool?
Geen draden los. Maar ik heb het opgelost door inderdaad een nieuwe draad te trekken. ABS werkt weer perfect! Bedankt voor de hulp mensen