Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Dat hoop ik ook.. maargoed, veel schade kun je niet rijden als ie tussen de circuitdagen in in de schuur staat weg te rotten-jo- schreef:k'hoop dat je het vind alvorens je weer schade rijd.

Als ik het me goed herinner had ik de sandwichplate bij m'n clio horizontaal hangen, met de aansluitingen richting de versnellingsbak en dat heeft nooit problemen opgeleved.
Afgezien van het feit dat die motor niet warm wilde worden.
Afgezien van het feit dat die motor niet warm wilde worden.

Het laat wel wat te wensen over idd, maar ik heb toen nog uitvoerig geprobeerd om de slangen niet geknikt te laten lopen, vond er nog wel een mooie foto vanXabre schreef:Ronald, waar heb je de leidingen langs gefrot? ik vind het nog lastig om ze netjes naar voren te laten lopen.

Williams Oldskool JDM style y0!
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/Will ... koeler.jpg[/img]
Jahoor tot de 160 getest (nee niet op de snelweg
)
Hij zat eerst netjes achter de bumper, maar om zeker te weten dat het niet aan beknelde slangen lag, heb ik het zo getest.
Heeft me uiteindelijk wel 2 binnenspatschermen in Duitsland gekost, maar das een ander verhaal

Hij zat eerst netjes achter de bumper, maar om zeker te weten dat het niet aan beknelde slangen lag, heb ik het zo getest.
Heeft me uiteindelijk wel 2 binnenspatschermen in Duitsland gekost, maar das een ander verhaal

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Bij mij moet je niet kijken....
Volgens de experts hangt de koeler verkeerd ...
*edit*
Lees net ff een paar pagina's terug en zag dt ik wat had gemist. Wat Jo beschrijft met en aparte adapterplaat voor filter en zo, heb ik dus volgens mij in de Clio.
Oliedruk volgens dashboard bij koude start en stationair draaien : +/- 1 bar
Oliedruk bij rijden met +/- 3200 tpm bij +/- 105-110 km/u : iets meer als 3 bar.
Oliedruk bij enigszins gasgeven met toerentallen omstreeks 5-6000 tpm : 3,5 tot 4 bar ongeveer.
Oliedruk bij warme motorolie ( +/- 100 graden) en stationair draaien staat ie net onder 1 bar.
Aansluiten zitten aan de onderzijde van de koeler.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... Z-27-7.jpg[/img]
Aansluiting oliefilter zit bij mij achter de modderkuip linksvoor t.h.v. van het mistlicht (vanuit bestuurderspositie gezien)
Heel apart en nog echt eerder gezien bij jullie.
*edit* lijkt verdacht veel op wat Jo aangeeft als eventuele oplossing / idee.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... -27-21.jpg[/img]
Sandwichplate met slangen zit ongeveer horizontaal naar rechts (van voren gezien)
Even uit m'n hoofd gezegd gaat er een slang vanaf sandwichplate naar oliefilterhuis achter mistlicht. De andere slang gaat naar oliekoeler erin en slang eruit van koeler naar filterhuis. Maar dat zal ik eens goed bekijken, want zeker weten doe ik het niet...
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... -27-22.jpg[/img]
Volgens de experts hangt de koeler verkeerd ...

*edit*
Lees net ff een paar pagina's terug en zag dt ik wat had gemist. Wat Jo beschrijft met en aparte adapterplaat voor filter en zo, heb ik dus volgens mij in de Clio.
Oliedruk volgens dashboard bij koude start en stationair draaien : +/- 1 bar
Oliedruk bij rijden met +/- 3200 tpm bij +/- 105-110 km/u : iets meer als 3 bar.
Oliedruk bij enigszins gasgeven met toerentallen omstreeks 5-6000 tpm : 3,5 tot 4 bar ongeveer.
Oliedruk bij warme motorolie ( +/- 100 graden) en stationair draaien staat ie net onder 1 bar.
Aansluiten zitten aan de onderzijde van de koeler.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... Z-27-7.jpg[/img]
Aansluiting oliefilter zit bij mij achter de modderkuip linksvoor t.h.v. van het mistlicht (vanuit bestuurderspositie gezien)
Heel apart en nog echt eerder gezien bij jullie.
*edit* lijkt verdacht veel op wat Jo aangeeft als eventuele oplossing / idee.
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... -27-21.jpg[/img]
Sandwichplate met slangen zit ongeveer horizontaal naar rechts (van voren gezien)
Even uit m'n hoofd gezegd gaat er een slang vanaf sandwichplate naar oliefilterhuis achter mistlicht. De andere slang gaat naar oliekoeler erin en slang eruit van koeler naar filterhuis. Maar dat zal ik eens goed bekijken, want zeker weten doe ik het niet...

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt17 ... -27-22.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Arco op di 1 sep 2009 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Net even gekeken maar de plate en de aansluitingen zitten praktisch helemaal rechtop. Je moet er bijna een meetlat naast leggen om te zien of hij iets scheef zit.
Wel ubervaag weer zo... De hele koeler en slangenset trilt/resoneert ook behoorlijk, veel erger dan het blok lijkt te doen. Toch iets van weerstand? De oliedruk op de originele meter varieert ook soms iets toch? (nou zegt die meter natuurlijk niet alles maar toch)
Wel ubervaag weer zo... De hele koeler en slangenset trilt/resoneert ook behoorlijk, veel erger dan het blok lijkt te doen. Toch iets van weerstand? De oliedruk op de originele meter varieert ook soms iets toch? (nou zegt die meter natuurlijk niet alles maar toch)
-
Zo, inmiddels weer terug van een avondje kloten met dat ding, heb de aansluitingen voor het gemak eens omgedraaid, sandwichplate iets bijgedraaid.. en ik heb de thermostaat uit de sandwichplate gevist.. Steven zegt dat ie dan alsnog alles via het filter laat lopen.. er staat echter nogal behoorlijk wat druk op de slang en de koeler wordt ook flink warm dus dat wordt even proberen zo.. nu heeft ie in ieder geval wel weer oliedruk op de oude vorm.. dus in ieder geval wat veiliger zo.Tim schreef:Net even gekeken maar de plate en de aansluitingen zitten praktisch helemaal rechtop. Je moet er bijna een meetlat naast leggen om te zien of hij iets scheef zit.
Tevens de koeler eens van de balk af gevist en dat dreunende geluid is nu ook verdwenen.. morgen even wat rubbertjes (ja daar is ie weer

Heb er verder dus niet mee gereden, heeft alleen een tijd gedraaid in de schuur, bumper er morgen even opzetten en even proberen

Tja in principe los je niet echt iets op, ik had namelijk dat geluid ook niet als ie koud was en de thermostaat nog open stond (zoals ie bij jou ook is).
Het begon pas zodra hij de thermostaat dichtgooid en alle olie door de koeler heendwingt. Ik probeer het nog eens met een andere sandwichplate met thermostaat en die een kwartslag draaien, misschien dat dat helpt.
Het begon pas zodra hij de thermostaat dichtgooid en alle olie door de koeler heendwingt. Ik probeer het nog eens met een andere sandwichplate met thermostaat en die een kwartslag draaien, misschien dat dat helpt.
-
We zullen zien morgen, dat geluid kan ik gelukkig dan weer wel wegkrijgen, bij jou zou je dan toch aan een gare oliepomp denken ofzo.. heel vreemd.Steven schreef:Tja in principe los je niet echt iets op, ik had namelijk dat geluid ook niet als ie koud was en de thermostaat nog open stond (zoals ie bij jou ook is).
Dat drukverschil snap ik ook nog steeds niet, sommigen hebben dat wel.. en sommigen niet ? Steven STK rijd ook gewoon rond met iets minder druk ? vind dat toch eigenlijk niet wat..
-
- Moderator
- Car: MB
verlies van druk zal dan toch met olieretour te maken hebben denk ik.
Ik vind overigens het idee van Jo zo slecht nog niet. Je koopt dan die boterhamplaat niet maar dus twee andere componenten waar al met al de kosten nog wel van meevallen. Bijkomen grote voordeel is nog eens de makkelijke filterwissel.
Ik vind overigens het idee van Jo zo slecht nog niet. Je koopt dan die boterhamplaat niet maar dus twee andere componenten waar al met al de kosten nog wel van meevallen. Bijkomen grote voordeel is nog eens de makkelijke filterwissel.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
ik zie net dat ik volgens mij de opstelling heb zoals Jo beschrijft 2 pagina's terug.
Als de olie koud is zit de thermostaat toch dicht,dan loopt de olie via de bypass retour je blok in.Steven schreef:Tja in principe los je niet echt iets op, ik had namelijk dat geluid ook niet als ie koud was en de thermostaat nog open stond (zoals ie bij jou ook is).
Pas vanaf een graad of 80 opent je thermostaat en stroomd de olie door de koeler toch?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
Klopt helemaal.Alpine schreef:Als de olie koud is zit de thermostaat toch dicht,dan loopt de olie via de bypass retour je blok in.Steven schreef:Tja in principe los je niet echt iets op, ik had namelijk dat geluid ook niet als ie koud was en de thermostaat nog open stond (zoals ie bij jou ook is).
Pas vanaf een graad of 80 opent je thermostaat en stroomd de olie door de koeler toch?
Trust me. I know what I'm doing.
-
- Über-Spammer
Ahhh... good memory.antoine schreef:Arco Straver schreef:ik zie net dat ik volgens mij de opstelling heb zoals Jo beschrijft 2 pagina's terug.Vandaar dat ik jou als voorbeeld pakte Arco.
-
Ik heb gewoon een excuus nodig om die 2 liter erin te hangen + met oliekoeler is mijn olie al over de 120 graden , zonder oliekoeler wil je het echt niet weten als ik van zandvoort afkomRonald1916V schreef: Steven STK rijd ook gewoon rond met iets minder druk ? vind dat toch eigenlijk niet wat..

-
Steven(stk) schreef:Ik heb gewoon een excuus nodig om die 2 liter erin te hangen + met oliekoeler is mijn olie al over de 120 graden , zonder oliekoeler wil je het echt niet weten als ik van zandvoort afkomRonald1916V schreef: Steven STK rijd ook gewoon rond met iets minder druk ? vind dat toch eigenlijk niet wat..
Ik rijd al JAAAAREN zonder oliekoeler met een 1.8 16V en ik heb geen olietempmeter.. de drukmeter lag altijd wel aardig plat na een sessie op Zandvoort ofzo.. dus hij zal altijd wel mooi warm geweest zijn.. daardoor overigens nooit lagerschade gereden ofzo..
Weet jij ongeveer precies hoeveel druk ie nu heeft ? en wat de oliedruk is stationair @ 120graden ? ik kan er verder ook niet zo heel erg veel over vinden namelijk..
Ik rijd overigens ook nog steeds met een 1.8 met een 2.0 in de hoek.. het zal jammer zijn als ie sneuvelt maar hij gaat er toch uit over een maand of 2

Nee klopt helemaal niet.Xabre schreef:Klopt helemaal.Alpine schreef:Als de olie koud is zit de thermostaat toch dicht,dan loopt de olie via de bypass retour je blok in.Steven schreef:Tja in principe los je niet echt iets op, ik had namelijk dat geluid ook niet als ie koud was en de thermostaat nog open stond (zoals ie bij jou ook is).

Er zit een gat in die sanwichplate, de olie komt midden door die bus het filter in en stroomt dan via het filter weer terug naar de sanwichplate, daar stroomt ie door het gaatje van de bypass weer je blok in.
Nu wordt de olie warm en gaat die bypass dicht, de olie kan dan niet meer door de sandwichplate en moet via de bovenste aansluiting door de oliekoeler, de retour komt achter de sandwichtplate uit en moet via de ring naar het retourgaatje lopen. En ik vermoed dat daar het probleem zit.
Zal aan mij liggen Steven maar je omschrijft volgens mij hetzelfde.
Zodra de olie warm is sluit de bypass (opent de thermostaat) en kan de olie alleen door de koeler terug je blok in.
Stel nu dat jullie thermostaat niet goed werkt en de bypass hierdoor niet goed sluit?
Is de oliedruk vanaf stationair al lager of pas wanneer de olie warm is?
Zodra de olie warm is sluit de bypass (opent de thermostaat) en kan de olie alleen door de koeler terug je blok in.
Stel nu dat jullie thermostaat niet goed werkt en de bypass hierdoor niet goed sluit?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
-
Oliedruk is direct al lager, gisteren dus dat thermostaatding er tussen uit gevist.. de druk is nu net als eerst.. hij komt wel wat langzamer op temperatuur nu en na een half uurtje vlammen over het industrieterein blijft de druk wat hoger nu.. dus zal de olietemp. wel wat lager zijn.Alpine schreef:Zal aan mij liggen Steven maar je omschrijft volgens mij hetzelfde.
In ieder geval even een oplossing, tenminste.. een oplossing voor dit probleem tijdelijk

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
na 1 sessie zandvoort (in warm weer) tegen de 140 graden toendertijd in mijn 19, zonder oliekoelerSteven(stk) schreef:Ik heb gewoon een excuus nodig om die 2 liter erin te hangen + met oliekoeler is mijn olie al over de 120 graden , zonder oliekoeler wil je het echt niet weten als ik van zandvoort afkomRonald1916V schreef: Steven STK rijd ook gewoon rond met iets minder druk ? vind dat toch eigenlijk niet wat..
Je praat dan wel verwarrend als je zegt dat de thermostaat opent, hij opent namelijk niet maar hij sluit.Alpine schreef:Zal aan mij liggen Steven maar je omschrijft volgens mij hetzelfde.
Maargoed de neuzen staan wel wee rdezelfde kant op zo, al steekt de mijne er net ff langs hehe

-
't is maar goed dat die neus van mij niet veel langer is dan die van jouSteven schreef:Maargoed de neuzen staan wel weer dezelfde kant op zo, al steekt de mijne er net ff langs heheAlpine schreef:Zal aan mij liggen Steven maar je omschrijft volgens mij hetzelfde.

Als jullie hier zeggen dat de oliedruk bijna 1 bar zakt? is dat dan afgelezen van de originele meter?
Weet niet of ik mijn druk kan vergelijken met jullie (turbo...), maar mijn originele meter zat altijd lekker bovenaan bij koud en bij warm zat die net onder half... maar kon er niet zo direct opplakken hoeveel bar dat was...
Nu zit er een mechanische VDO in, die geeft bij koudstart iets boven de 3 bar, bij volgas net hetzelfde, en als die warm heeft blijft die rond de 2 bar...
Bij mij heeft de sandwichplate van de mocal oliekoeler er al in alle richtingen opgezet, (moest een goede opstelling vinden, IC zit in de weg).
Hier zit nu bij mij de oliekoeler, en heb geen idee of het goed is of niet...
hoor geen vreemde geluiden, koeler word lekker heet... En m'n water kookt bijna uit m'n reservoir... (turbo
)...
Weet niet of ik mijn druk kan vergelijken met jullie (turbo...), maar mijn originele meter zat altijd lekker bovenaan bij koud en bij warm zat die net onder half... maar kon er niet zo direct opplakken hoeveel bar dat was...
Nu zit er een mechanische VDO in, die geeft bij koudstart iets boven de 3 bar, bij volgas net hetzelfde, en als die warm heeft blijft die rond de 2 bar...
Bij mij heeft de sandwichplate van de mocal oliekoeler er al in alle richtingen opgezet, (moest een goede opstelling vinden, IC zit in de weg).
hoor geen vreemde geluiden, koeler word lekker heet... En m'n water kookt bijna uit m'n reservoir... (turbo

-
Gekke geluiden maakt ie inmiddels niet meer, dat kwam omdat de koeler rechtstreeks aan de balk zat.. nu wat spul er tussen dat geluid is weg, nu de thermostaat er uit is koelt ie wel aardig en is de druk normaal, warm staat de meter stationair op de helft en boven de 3000 RPM net helemaal bovenaan, koud staat ie stationair 1 streepje van bovenaf en boven de 3000 RPM tegen het stokje aan. met de thermostaat er tussen stond alles precies 1 streepje lager.. weet niet hoeveel dat is..Glekke schreef:Als jullie hier zeggen dat de oliedruk bijna 1 bar zakt? is dat dan afgelezen van de originele meter?
hoor geen vreemde geluiden, koeler word lekker heet... En m'n water kookt bijna uit m'n reservoir... (turbo)...
Hij doet het nu verder prima even zo dus even aanzien, veranderen kan altijd nog.
Vanmiddag dus met de 16V naar Ommen geweest en daar ook de toertocht gereden er mee, ging wel lekker Semi-slicks(geen tijd gehad om ze te wisselen

Vanavond uit verveling dat ding maar eens op de brug gezet aangezien ik gisteren 2 nieuwe handremkabels opgehaald had en ik die er eigenlijk nog even onder wou hebben voor het Ardennenweekend, de handrem deed knap weinig namelijk omdat er 2 verschillende lengte's kabel onder zaten en ie rechts niet lekker aan trok.. hij is al eens ergens tegenaan gerold (he Chris ?

Maargoed, dan ben je bezig en kom je altijd weer dingen tegen, zo zag ik dat de remleiding voor de remklauw rechtsachter een beetje scheef zat, die boog ik terug waarbij ie direct afbrak op het nippel.. ook weer zoiets, aan de leiding te zien was ie een keer verdraaid ofzo dus dat kon het wel eens zijn.
Ik had nog wat Goodridge RVS remslangen liggen die er nog onder moesten aan de achterkant maar de rommel draaide allemaal door natuurlijk, dus ik heb de troep achter allemaal losgedraaid en morgen even nieuwe remleidingen regelen..
De brandstoftank er ook maar even onder weg gedraaid, omdat het nogal naar benzine meurde.. lekte iets langs afdichting van de brandstofpomp, met de tank er onder weg heb je ook mooi veel ruimte voor de remleidingen dus lekker bezig zo

Daar staat ie weer

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 97-940.jpg[/img]
Brakke foto weer.. m'n telefoon kent geen Macro stand

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 52-750.jpg[/img]
Setje nieuwe handremkabels naast een setje oude met tape ingewikkelde kabels

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 33-830.jpg[/img]
Strippen die handel
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 02-680.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 48-370.jpg[/img]
Setje Goodridge slangen, voorkant zit er al een tijdje op..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 80-510.jpg[/img]
Morgen of Dinsdagavond even afbouwen..
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op ma 7 sep 2009 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vanavond nog even bezig geweest, paar nieuwe remleidingen getrokken, nieuwe handremkabels gemonteerd, Goodridge slangen gemonteerd, en de bodem achter de achteras even kaal gemaakt en opnieuw in de tectyl gezet, de fabrieksrommel liet los dus nu mooi op tijd er bij.
Morgenavond nog even de tank er onder zetten, remsysteem ontluchten en afbouwen, dan moet ie het maar weer gaan doen voor 't Ardennenweekend
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 63-560.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 658-30.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 18-830.jpg[/img]
Morgenavond nog even de tank er onder zetten, remsysteem ontluchten en afbouwen, dan moet ie het maar weer gaan doen voor 't Ardennenweekend

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 63-560.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 658-30.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 18-830.jpg[/img]
-
wat een mooi schoon draadeind aan je handrem? is dat vervangen ofzo?

dat zit nog steeds vast of niet, was mij toen afgeknapt, hoppa, m8 draadeind aan gelast

dat zit nog steeds vast of niet, was mij toen afgeknapt, hoppa, m8 draadeind aan gelast

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl