Edward's Laguna's (nr.3, Phase 2 RTI 2.0 S Volvo motor)

Vertel hier alles over je project.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

OK, ik rijd nu alweer een dikke 2 maanden in m'n blauwe Laguna, dus 't werd wel eens tijd om een project topicje te maken hiero 8) (kreeg 't verzoek in het project topic van de Mégane :wink: )

Eerst maar eens de foto's 8)
Deze 3 heb ik van Marktplaats gegapt, een dag ofzo nadat ik de auto gekocht had. Ik heb 'm overigens niet van Marktplaats, maar zag de auto toevallig bij de garage staan omdat deze vlak bij m'n werk zit. Later ontdekte ik dat ie ook gewoon op Marktplaats stond.
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... e1d57c.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... 6bf904.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... 4e37e0.jpg[/img]
M'n eerste aanpassing aan de auto: andere wieldoppen, die anderen waren écht te saai en deze had ik nog liggen.. Beetje mindere kwaliteit want met telefoon gemaakt.
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Afb009.jpg[/img]
Fotootje bij een vriend naast 't huis, tevens met de telefoon gemaakt.
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Afb015.jpg[/img]
Na 2 weken even 3 velgen bijbesteld, 1 had ik nog liggen van de Mégane en was zonde om weg te gooien/niet te gebruiken én te veel gedoe om 1 losse te verkopen, dus iets hogere banden erop en onder de Laguna met die dingen :wink:

Hier vlak voor montage bij de bandenboer:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0011.jpg[/img]
Aantal foto's op een parkeerplaats langs de Duitse Autobahn:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... Medium.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0013.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0015.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0016.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0017.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0018.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0019.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0020.jpg[/img]
Thuis voor de deur:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0022.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0023.jpg[/img]
Bij de Oldemeyer (recreatiegebied ofzo) in Hardenberg, dezen vind ik zelf wel mooi:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0096.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0094.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0095.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0097.jpg[/img]
Op de meeting van de Laguna Club door iemand gemaakt:
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... 067738.jpg[/img]
En deze zijn van vandaag, na het monteren van 1 nieuwe mistlamp zodat ik eindelijk m'n gele lampjes kon gebruiken (bij het wisselen van een lampje was het glas van de mistlamp ineens los gekomen.. :~). Best dure lampjes trouwens, maar niet zo duur als normaal: ik heb ze voor 39 euro, waren anders 69 (PIAA :P)
Goedkoper omdat het bedrijf waar ik ze gekocht heb, ging stoppen met de leverancier..
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0150.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0151.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0152.jpg[/img]
En hier in het donker, op verschillende camera-instellingen dus verschillend resultaat, op de 1e foto zie je (op de stenen) goed dat de lampjes geel zijn :)
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0156.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0157.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y274/F ... G_0155.jpg[/img]
Ik moet de mistlampen overigens nog weer lager stellen, staan nu op hun max maar is toch een beetje te hoog. :smoke:

Lampjes in de mistlamp zijn geel omdat je dit bij slecht weer (regen, mist) beter op de weg blijft zien. En op deze manier kon ik gewoon de originele mistlampen behouden ipv gele, en zie je dus pas geel als ze aan staan :p
De lampjes in de koplampen zijn gewoon normaal, zodat ik onder normale omstandigheden ook goed zicht heb.
Laatst gewijzigd door Edward op zo 28 sep 2014 17:43, 13 keer totaal gewijzigd.
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

en hoe rijdt dat apparaat nou ? :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Haal ff een setje luxe opleg kentekenplaatjes..., knapt ie echt van op.... :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

leuk apparaat :) 1.8?

hij kan 7 cm omlaag trouwens op 16" :D
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/laguna.jpg[/img]
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

ik zeg verlaag die Lag Edward.
.
.
.
.
en verwijder die trekhaak (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Trekhaak eraf, 17" eronder en flink omlaag ;)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Trekhaak blijft 8) want ga ik vast en zeker nog eens nodig hebben, en aangezien functionaliteit voorop staat.......... Ben het doppie wel zat, binnenkort eens een wat stijlvollere uitzoeken ergens...

Dikke platen is inderdaad een goed idee :smoke: Binnenkort maar eens doen. :p

@Maarten-Jan: zie topictitel :D Inderdaad een 1.8je, multipoint injectie met 95 pk. Niet heel snel maar valt me ook niet tegen, behalve dan als je de auto 'even' op topsnelheid wilt hebben (0)

Verlagen gaat voorlopig ook niet gebeuren, omdat dan de achterkant ook moet, en de onderlip hangt al zo laag, enzovoort...
Sterker nog, ik heb net vorige week besloten om toch nieuwe standaard veren aan te schaffen :smile:
Bij het vervangen van de veerpootlagers kwamen we namelijk 2x veerbreuk tegen :~ (auto trok weer eens aan het stuur, bij de 19 en de Megane had ik ook al gedonder met de veerpootlagers.. :S dat trekken van het stuur kan ook nog met de afgebroken veren te maken hebben natuurlijk)
Van beide veren was er een flink stuk afgebroken, beide zo rond de 20 cm, aan de onderkant... Rechts minder erg als links, van links ben ik 't afgebroken stuk ook ergens kwijtgeraakt (S)
EDIT: [img]http://www.laskowski.nl/Laguna/afgebrok ... Small).JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/IMG_0161%20(Small).jpg[/img]

Ik had op een site op internet al gevonden dat dit een kwaaltje of zwak punt is van de Laguna, andere Renaults hebben er ook wel last van trouwens... andere merken natuurlijk ook.
Wel apart dat ie hier in mei nog mee door de keuring is gekomen, want dit is waarschijnlijk al langer zo..

Oh ja, 17" vind ik te lomp, 16" staat nog wel op de planning maar voorlopig ben ik dik tevreden met m'n 15"ers, ondanks dat de banden nu ook wel erg aanwezig zijn, ivm tellerafwijking.

@Ferdy: Een Laguna rijdt zeker weten beter dan een Megane, en die rijden al niet verkeerd, helaas heb ik pas sinds dit weekend de boel in orde qua veerpootlagers en nieuwe veren. (dan weer tijdgebrek, dan was de boel verkeerd besteld, dan weer slecht weer, etc.)

Dan is er ook nog een vaag ratelend geluid bij lagere snelheden afkomstig van de rechterkant, als ik over een oneffenheid in de weg rijdt, en moet ie ook nog een keer uitgelijnd worden, voordat ik echt kan genieten van het rijcomfort..

Was vandaag ook nog een heel gedoe om even de veerpootlager + veer te vervangen, het spul wou nogal moeilijk los en op een gegeven moment kwamen we er achter dat de linker aandrijfas niet geborgd zit... kleine hoeveelheid versnellingsbakolie kwijtgeraakt :@ Wat een troep is dat :P

Is dacht ik nog niet helemaal leeg want hij schakelde nog netjes toen ik de auto vanmiddag even moest verzetten, maar ga wel morgen even regelen dat dat bijgevuld wordt.
Heb ook al een tijdje last van lekkage als ik de auto ergens parkeer :~, maar is niet zeker wat er lekt en waar het vandaan komt.

Achterruitverwarming doet 't ook niet, terwijl het relais wel tikt en de zekering ook meetbaar stroom krijgt, dus dat moet ook nog even uitgezocht :)

En dan is er nog een motorsteun die wat piept en doormidden ligt (de achterste geloof ik), die is binnenkort aan de beurt.

Ach, 't houdt me van de straat he :wink:[/img]
Laatst gewijzigd door Edward op ma 15 dec 2008 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

dat olie lekken dat hoort zo edward :lol:
Trust me. I know what I'm doing.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

17" is helemaal niet lomp, 15" is pas lomp... (14 helemaal :~ )
En 16" is een kutmaat, weinig bandenkeus en ongeveer even duur als 17"
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

17 onder een 19 is lomp, onder een laguna kan het prima idd
Trust me. I know what I'm doing.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Steven schreef:17" is helemaal niet lomp, 15" is pas lomp... (14 helemaal :~ )
En 16" is een kutmaat, weinig bandenkeus en ongeveer even duur als 17"
15" is ook lomp ja, maar dan zijn het de banden die lomp zijn (in mijn geval 195/65, maar weet ik ff niet zeker)
Tegen de tijd dat ik voor grotere velgen ga, zal ik 17" ook overwegen :)

@Xabre, ik geloof niet dat het motorolie is, hij verbruikt wel wat maar wat ie hier lekt is geen motorolie, bakolie zou kunnen maar voor hetzelfde geld is het koelvloeistof ofzo... Moet ik nog uitzoeken.
Ben d'r iig niet heel blij mee, of het nou zo hoort of niet :lol:
(of bedoel je dat lekken toen de aandrijfas ineens naar buiten kwam... dat hoort dus echt geborgd te zitten met een splitpen oid)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Edward schreef:
Ach, 't houdt me van de straat he :wink:
uiteindelijk houd het het je op de straat :D


maar idd 17"staat errug goed hoor!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Edward schreef:
@Maarten-Jan: zie topictitel :D Inderdaad een 1.8je, multipoint injectie met 95 pk. Niet heel snel maar valt me ook niet tegen, behalve dan als je de auto 'even' op topsnelheid wilt hebben (0)
Wel een fijn motortje hoor, lekker veel koppel onderin. Is die niet makkelijk op 115 pk te krijgen? Een clio rsi heeft ook de 1.8 multipoint maar dan met 115 pk...

Als je 17" gaat steken zou ik wel verlagen, anders krijg je het RX4 effect :D
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:
Edward schreef:
@Maarten-Jan: zie topictitel :D Inderdaad een 1.8je, multipoint injectie met 95 pk. Niet heel snel maar valt me ook niet tegen, behalve dan als je de auto 'even' op topsnelheid wilt hebben (0)
Wel een fijn motortje hoor, lekker veel koppel onderin. Is die niet makkelijk op 115 pk te krijgen? Een clio rsi heeft ook de 1.8 multipoint maar dan met 115 pk...
Ja die had ik in de 19 ook, RT 1.8i 8)
Geen idee of dat even te veranderen is, want ik weet niet waar 'm het verschil in zit.. De eerdere 1.8jes in de Laguna waren singlepoint injectie (ook zo geleverd in de 19) maar later zijn ze gewoon multipoint geworden, met hetzelfde aantal pk's alleen iets meer koppel, en de toerentallen waarbij dit gehaald wordt zijn veranderd. (waar Carbase al niet goed voor is :P)

Bij een singlepoint bouw je er niet zo makkelijk even een multipoint systeem op, schijnt 't.. Maar deze is al multipoint..
Zal 't toch op chippen aankomen, denk ik dan..

Mocht de motor ooit stuklopen of ik moet van m'n geld af ofzo :D, is het nog wel een leuk idee om zo'n blokje met +/- 115 pk over te bouwen, misschien nog beetje reviseren ofzo..

Op het forum van de Laguna Club las ik ook iets over het omdraaien van de stekker op de BDP sensor, ga ik binnenkort ook een keer proberen. :wink:

Maar op zich loopt ie nu ook best goed, op de snelweg in de 5 trekt ie best lekker weg boven de 120.. (zelfs vanaf ongeveer 60 in de 5 valt me niet tegen)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

Edward schreef:(of bedoel je dat lekken toen de aandrijfas ineens naar buiten kwam... dat hoort dus echt geborgd te zitten met een splitpen oid)
Zit de LINKER aandrijfas geborgd met een splitpen?? Aan de linkeras zit toch die driepoot en wordt afgedicht en op z'n plek gehouden door een manchet of is dit een ander type bak dan ik heb (Lag 1.6 16v)
Als je linkeras naar buiten is gekomen heb je waarschijnlijk dat manchet om zeep geholpen (leuk om die dingen te monteren trouwens)

Oh jah, ik blijf 17" net te gewoontjes vinden onder een Laguna of je moet al in 8,5J gaan denken met en lage ET :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Bij m'n 19 met F3P motor en ook JB3 bak (als ik de Laguna vraagbaak mag geloven hebben ze dezelfde bak) moest ie geborgd met een soort splitpennetje..

Bij deze kwam de aandrijfas zo los, wat bij de rechterkant niet zo was. Maar ik neem gewoon aan dat het niet zo hoort..
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Rob 16v
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 14:49
Locatie: Sleen
Contacteer:

Edward schreef:Bij m'n 19 met F3P motor en ook JB3 bak (als ik de Laguna vraagbaak mag geloven hebben ze dezelfde bak) moest ie geborgd met een soort splitpennetje..

Bij deze kwam de aandrijfas zo los, wat bij de rechterkant niet zo was. Maar ik neem gewoon aan dat het niet zo hoort..
Wat is bij jou links en wat rechts (I)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

je kunt eigenlijk beter over passagiers en bestuurderszijde praten :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En dan maar hopen dat het geen engelse import is :lol:
Edward schreef:Bij een singlepoint bouw je er niet zo makkelijk even een multipoint systeem op, schijnt 't.. Maar deze is al multipoint..
Zal 't toch op chippen aankomen, denk ik dan..

Mocht de motor ooit stuklopen of ik moet van m'n geld af ofzo :D, is het nog wel een leuk idee om zo'n blokje met +/- 115 pk over te bouwen, misschien nog beetje reviseren ofzo..
Oh god hier is de onlogische Nederlander weer hoor (N)
Als je nou niet zo krenterig was geweest had je voor bijna hetzelfde geld meteen een 2.0 kunnen kopen.

Ga je weer beginnen over chippen en motorswappen praten wat beide klauwen met geld kost en nauwelijks iets oplevert.

Sorry, maar dan ben je gewoon stom bezig in mijn optiek :p
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

17 inch staat er juist goed onder en dan hoef je hem eigenlijk nog geen eens te verlagen.

Ik had er ook 17 inch onder zitten en rijd perfect, 16 inch zou ik inderdaad ook niet doen, banden zijn redelijk duur ten opzichte van 17 inch.

17 inch onder laguna:



[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... ium%29.JPG[/img]
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Links = bestuurderszijde, en rechts = bijrijderszijde :D

Vanmiddag even naar de garage geweest om bakolie bij te laten vullen, ik had vanochtend gebeld en ze konden nog een gaatje vinden, dus ik heel rustig daarnaartoe gereden...
Zat niet echt heel veel meer in.. Toen de monteur uit z'n vaatje bakolie ging pompen en de bakolie in de bak een bepaald niveau had bereikt, kwam het er ergens anders bijna gelijk weer uitgelopen :~

Blijkt dat de aandrijfashoes die de bak ingaat niet meer afdicht. Vorige eigenaar zal ook op de hoogte zijn geweest want er zaten nog zichtbaar kit-sporen... (S) Dit verklaart ook meteen de lekkage elke nacht als de auto geparkeerd staat..
Ik heb de auto daar achtergelaten, iemand heeft me even thuis gebracht en morgen gaan ze d'r een nieuw hoesje op frotten, die kost 3 tientjes ofzo, maar hadden ze niet op voorraad. Aandrijfas zelf was nog goed dus dat scheelt weer.

Omdat ik morgen een verjaardag van m'n oma heb in Franeker, haal ik dan woensdag de auto weer op. Dan ben ik én van de lekkage af, want dat kwam duidelijk daar vandaan (erg handig zo'n brug :p), én zal de aandrijfas aan bestuurderszijde weer goed geborgd zijn 8)

Steven schreef:Oh god hier is de onlogische Nederlander weer hoor (N)
Als je nou niet zo krenterig was geweest had je voor bijna hetzelfde geld meteen een 2.0 kunnen kopen.

Ga je weer beginnen over chippen en motorswappen praten wat beide klauwen met geld kost en nauwelijks iets oplevert.

Sorry, maar dan ben je gewoon stom bezig in mijn optiek :p
Ik hoef helemaal geen 2.0 8) Want dan had ik idd beter een 2.0 kunnen kopen. (0)
De discussie gaat om het verschil tussen de 1.8 met 95 pk in de Laguna en de 1.8 met plusminus 110 a 115 pk in de 19 en Clio.
Chippen van m'n 1.8 lijkt me behoorlijk zinloos en absoluut z'n geld niet waard.. Maar dat bedoelde ik dan ook als waarschijnlijk een van de weinige manieren om van de 95 pk motor misschien een 115 pk motor te maken, oftewel motormanagement aanpassen.
Maar in het geval dat ik ooit een andere motor nodig mocht hebben, is het geen verkeerd idee om eens uit te zoeken of zo'n 115 pk exemplaar ook past, dan houd ik gewoon een 1.8 en toch 15 tot 20 pk extra. :smoke:

@Mike: misschien moet ik er gewoon aan wennen, maar blijf dit toch aan de grote kant vinden...
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

en hoe staat het hier met de planning ?
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zitten die brute velgen er al onder :p ?
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Beetje late reactie maar...
Ben niet zo actief meer op Renault forums de laatste tijd.

De blauwe heb ik niet meer, heb 'm eind juli ingeruild op een andere Laguna, wederom een 1.8je maar nu op LPG G3 :D
Dit had ik jaren eerder moeten doen (maarja, eigenwijs he :P)
Op het moment van schrijven zit ie op kilometerstand 286.800 ofzo, en ik heb 'm aangeschaft met 269 nogwat.
De volgende wordt trouwens een 2.0 op LPG..... tis nu net ff wat te weinig vermogen soms. Op benzine rijdt ie dan ook wat soepeler.

Tis trouwens GROEN op kenteken, maar de kleur lijkt meer op grijs..

Sinds ik 'm heb zijn er ook alweer wat problemen geweest, even een samenvatting van wat ik zo ff kan bedenken:
  • *Aandrijfas links vervangen omdat die door een lekke stofhoes droog was gelopen.. :s Kwam ik net iets te laat achter. Ook leuk: Renault heeft aandrijfassen van verschillende diktes gebruikt in de Laguna, en ik had de zeldzamere dunne uitvoering, die dus iets moeilijker is te vinden. Met een goede aandrijfas van de sloop hoop ik voorlopig weer even goedkoop klaar te zijn.
    *Veerschotel links bleek bij de APK niet goed meer, die dus vervangen (nieuw), tegelijk ook veerpootlager links vervangen want auto trok aan het stuur, een probleem waar ik tot nu toe in al m'n Renaults mee te maken heb gehad :~ Het lager rechts is ook een keer aan de beurt, want doet ook af en toe irritant.
    *Toen ik de auto nog geen week had, begon de gascomputer raar te doen, het lampje bleef eerst maar even uit en dan deed ie het weer, maar dit werd snel erger waardoor ik ineens weer voornamelijk op benzine moest rijden, en maar af en toe op gas. Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat de toeren bleven hangen (bij het stoplicht bijvoorbeeld, soms zelfs 3000 toeren totdat ik het pedaal even intrapte), omdat dit ook invloed kon hebben op de gascomputer, dit bleek na een onderzoekje door een garage te liggen aan een defect asje (lam na 270.000 km :P) in het gasklephuis, deze vervangen door eentje van de sloop, is nu precies zoals het hoort,
    *Toen ik dat had opgelost, wilde ik de gascomputer opnieuw laten inlezen zodat ie weer kon wennen aan de nieuwe stand van de gasklep, maar bij het aansluiten op de computer reageerde de gascomputer niet eens. Toen ze een nieuw exemplaar aansloten, was alles ineens goed, conclusie gascomputer defect, kosten nieuwe zo'n 370 euro ex. BTW, en met BTW zou het neerkomen op zo'n 450 euro voor een nieuw exemplaar.......
    Omdat ik toch niets te verliezen had, heeft een vriend de gascomputer opengeschroefd, en toen bleken er 2 van de 5 relais al eens vervangen te zijn geweest, maar ze zaten met schroefjes vast en die waren mooi losgetrild, waardoor ik dus de problemen had (N). De schroefjes vastgedraaid, opnieuw een laag kit er op, en dat is 2 maanden helemaal probleemloos goedgegaan. :p
    *Na die 2 maanden bleef het gaslampje ineens weer regelmatig uit, dus opnieuw opengemaakt maar ditmaal hebben we een poging gedaan om de relais te solderen, leek gelukt maar toen ik ging rijden sloeg eerst de motor uit toen ie overschakelde, en bij de 2e poging het lampje, en de gassomputer had 't begeven. Geen idee wat er mis is gegaan, maar dat is het risico....
    *Via Marktplaats gezocht op Eurogas gascomputer, en uitgekomen bij een autobedrijf/Renaultspecialist/gasspecialist in Volkel (NB)
    Mijn gascomputer opgestuurd en ondertussen kon ik gewoon op benzine rijden, maar mijn gascomputer was niet meer te repareren ofzo, dus heb ik nu een gereviseerde gascomputer voor 125 euro, een kwart van de prijs van een nieuwe, waarmee ik nu sinds begin november probleemloos m'n kilometertjes maak :D, en met de lage prijzen van nu voor 15 euro de LPG-tank weer vol heb :worship: 8)
    *Ook zat er een sterretje in de voorruit, die voor de APK net te groot was en net te dicht in het zicht zat, dus via de verzekering een nieuwe voorruit laten plaatsen, en voor maar 30 euro ook een nieuw interieurfilter omdat ze er toch bij konden en de ouwe behoorlijk vol zat :)


Volgens mij was dit het wel zo'n beetje.


Zoals altijd ben je nooit helemaal klaar, de veerpootlager rechts moet dus nog, ook is de knop waarmee je de kofferklep opent niet helemaal jofel waardoor je altijd 2 handen nodig hebt om de klep te openen, en dat is normaal met 1 hand te doen (N) maar verder heb ik nu een fijne auto die me overal brengt waar ik maar heen wil, en zonder me nog scheel te betalen aan benzine (met de blauwe soms bijna 100 euro aan benzine (S) dat is toen het nog zo duur was)

Wel moet ik het gassysteem nog een keer laten nakijken, want af en toe houdt ie in als ik in de 2 te laag in de toeren wil wegrijden, maar af en toe ook compleet vanuit stilstand in de 1e versnelling. In de eerste situatie helpt het dan om terug te schakelen.

Na al deze tekst de fotootjes:

(in de polder op de terugweg vanuit Lelystad waar ik 'm heb gekocht)
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/30072008(001).jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/30072008.jpg[/img]
Bij de mac in Zwolle:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/30072008(002).jpg[/img]
Diezelfde middag, aangekomen op m'n toenmalige werk, puur omdat ik de foto wel mooi vind :)
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/30072008(003).jpg[/img]

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/23112008(001).jpg[/img]
En thuis, een poosje geleden na het monteren van m'n winterbanden, even kijken welke wieldoppen mooier staan. Het zijn dezelfde geworden als op de vorige foto's. Volgens mij heb ik nog geen foto's gemaakt toen de (welbekende 15" ) sportvelgen er onder zaten...... Staan wel strak overigens, in combinatie met deze kleur.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Volgens mij ken ik die laguna.
Is die niet nieuw verkocht bij de dealer in veghel???
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Ja, zit nog altijd een stickertje achterop wat zegt 'I Am From HUB' en dan een aantal plaatsen waar die zit waaronder idd Veghel... :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

tijd voor RTC kentekenplaathouders :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

man man leef jij ook nog :)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Is daar dus nieuw verkocht, toen ik daar nog werkte.
Is van een uitzendburo geweest, waar de vertegenwoordigers mee reden.
Ze hadden er een stuk of 3-4 rijden (1.8 chicane). Daarne zijn ze overgestapt op een espace
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Zo, das wel cool om te weten (8) Een stukje historie..
Zat er destijds ook iets van reclame op, ofzo?
Toch leuk dat je 'm nog herkende :D

@Wouter: idd, alleen zitten de kentekenplaten nu met van die ellendige popnagels vast, en ik heb geen idee hoe je die fatsoenlijk los kunt krijgen :smile:
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

uitboren
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Nee, zat geen reclame op, zag er precies hetzelfde uit als nu.
misschien hebben ze daar nog wel wat onderhoudshistorie.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Effe een update hiero :)

Nog niet zolang geleden rondom de schokdempers (EDIT: + veerpootlagers Link en Rechts) vervangen, omdat de vorige na ruim 300.000 km toch wel een beetje versleten waren, wat vooral te merken was in de wegligging :s(N)
Weinig grip, instabiliteit, banden die bij oneffenheden in het wegdek wel los leken te komen (zweven), om maar te zwijgen over het gebrek aan grip op een regenachtige weg :(
(En niet te vergeten: scheef afgesleten banden en achterbanden die nu lawaai maken omdat ze in een rare stand op het wegdek stonden)

Maar in ieder geval de wegvastheid is dus behoorlijk verbeterd (Y)
Heb de schokbrekers via internet besteld, scheelde nogal met de automaterialenzaken (weet niet meer precies maar zelfs meer dan honderd euro :P)

Er zitten nu Monroe schokdempers onder, achter Monroe Original met Gas Technology (eigenlijk verkeerd geleverd/van mijn kant misschien ook niet helemaal 100% duidelijk besteld.. maar goed genoeg om het zo te laten) en voor Monroe Reflex, ook gasgevuld maar net ff beter. Hier had ik in eerste instantie ook gewone geleverd gekregen, EDIT: niet eens gasgevuld, dus hier ben ik niet akkoord mee gegaan, de leverancier kon niet aan Reflex komen dus teruggestuurd en een andere internetaanbieder gevonden die ze wél kon leveren :))

Het weggedrag is overigens nog niet wat het zou moeten zijn, hij trekt wat aan het stuur, naar rechts om precies te zijn, zal er ook mee te maken hebben dat m'n stuur scheef staat, dus je moet altijd al een beetje extra kracht op het stuur zetten, en verder vind ik 'm ook nog steeds instabiel en raar zweverig.
Aan de schokdempers kan het in ieder geval niet meer liggen, deze zijn nu met +/- 5000 km wel ingereden denk ik.....
Gaat wel enorm strak door de bochten met die gasgevulde dempers :worship:

Dan nog iets anders:
Sinds januari had ik wel eens last van backfires, vooral als je bijv. op een rotonde net te laag in de toeren zat, en dan vanuit de 2 probeerde weer op te trekken: gegarandeerd een klap van onder de kap. (dat rijmt :P)
Ook 2 keer gehad dat ik gewoon vanuit de 1 wilde wegrijden bij een stoplicht, gewoon rustig en toch een backfire.

Op advies van een gasspecialist de bougiekabels (origineel van de Renault dealer) en bougies (wederom Bosch Super 4) vervangen, en nu al 7000 km. geen backfire meer gehad :smoke: Maakt niet uit hoe laag ik in de toeren zit, het gaat niet snel, maar hij trekt 'm altijd probleemloos door :D

De bougiekabels die er op zaten waren dan ook waarschijnlijk nog de originele :~ Stond ergens een getalletje 97 op, had ik eerder moeten weten. Voordat ik daadwerkelijk backfires kreeg, hield ie wel eens in (alleen op gas, moest ik terugschakelen van 2 naar 1) en op een gegeven moment is dat vervangen door regelmatig een backfire, waardoor het luchtfilterhuis nu een beetje gehavend is, missen wat stukken plastic hier en daar en klemmetjes zijn kwijt.

Overigens mis ik de backfires soms wel: fietsers keken altijd zo mooi verschrikt als ik er weer eentje had (0):p
Laatst gewijzigd door Edward op wo 2 sep 2009 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Heb je de auto wel laten uitlijnen na de nieuwe dempertjes?
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Nee, dat stel ik bewust nog even uit namelijk. Ik weet dat het normaal gesproken wel moet nadat je schokdempers vervangt.
Omdat de huidige banden dus (op eentje na geloof ik) allemaal scheef afgesleten zijn, en omdat ik vermoed dat er wat betreft het rijgedrag nog meer aan mankeert, wil ik eerst zeker weten dat dat in orde is.

Ik heb namelijk het idee dat bij uitlijnen niet gekeken wordt naar de technische staat van de diverse onderdelen van de wielophanging, dus dat je dan wel netjes uitgelijnd bent maar met misschien defecte/versleten onderdelen. Met de blauwe merkte ik vorig jaar weinig verschil na uitlijnen, er hoefde ook maar weinig aan uitgelijnd te worden, maar ondertussen reed die nog steeds niet zo fijn als ie zou moeten doen.

Met de huidige banden rijd ik nog tot de winter door, dan zijn de voorbanden op, en dan gaan de sportvelgen de schuur in, en dan begin volgend jaar in ieder geval 2 van de 4 banden meteen vervangen door nieuw en van een ander merk. Misschien wel alle 4, want RA is ook scheef afgesleten, maar qua profiel zouden ze nog eventjes door kunnen op de vooras.

Misschien dat ik dan met de winterbanden wél ga uitlijnen, hopelijk dat ik dan ook een beetje in kaart heb kunnen brengen hoe de wielophanging er technisch voor staat (geld ivm gebrek aan werk is momenteel het probleem)




Oh, sinds eind januari heb ik Xenon verlichting, borden en strepen e.d. zijn prima te zien, echt beter (Y) maar qua afstand leken m'n H1 halogeenlampjes verder op de weg te stralen. (ik had dan ook Philips NightGuide, niet van die standaard goedkope lampjes) Ik dacht eigenlijk dat de koplampen nu voor Xenon te laag stonden. :)
Toen m'n schokdempers nog niet vervangen waren had ik geen zin om ze te laten stellen, omdat het toch weinig zou uitmaken (de hele auto deinde verschrikkelijk :P en daarmee mijn verlichting ook)

Van de week maar eens zin gemaakt, blijkt dat ze beide even recht staan, er hoefde niks aan gesteld te worden, was prima voor de APK eis en zelfs ietsje hoger dan het stippellijntje in dat testapparaat, maar hoger moesten ze ook niet.
Dat ik de lichtstraal niet ver genoeg vind gaan zal dus wel liggen aan het feit dat je voor Xenon eigenlijk ook Xenon koplampen moet hebben, en mijn Laguna heeft natuurlijk gewoon halogeen koplampen (reflectoren moet ik eigenlijk zeggen denk ik) of misschien is het een stukje kwaliteit van het Xenon setje, ik weet het niet.

Volgens mij zijn er zelfs weinig alternatieve koplampen voor deze auto te verkrijgen, bovendien is het ook niet iets waar ik geld in wil steken. En ja Xenon is tegenwoordig illegaal in een halogeen koplamp unit.
Boeie. ;)
Laatst gewijzigd door Edward op wo 2 sep 2009 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie