Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014
-

-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Zomaar eens een kleine update.. had nog geen tijd gehad om naar de 16V te kijken na het "onofficieele" RTC Ringweekend
Na Pflanzgarten III op de Ring begon ie ineens heftig te roken in en achter de auto.. (of niet Chris
) en ik vermoede al dat de binnenste ashoes van de rechter as een scheurtje opgelopen had, lekker door zitten knallen nog.. 5 ronden later bij Kesselchen omhoog weer zo'n zelfde wolk en op de terugweg begon ie pas bij Apeldoorn te trillen en te klapperen..
Ik verwachte een klein scheurtje waar ie vastgelijmd zat om dat metalen blikje, die gaat wel vaker stuk omdat dat lijmspul oplost door de hitte van het (Devil 4-2-1) spruitstuk die daar vrij dichtbij zit, vanavond dus maar eens even gekeken en het was toch iets erger dan gedacht...
Gewoon een heel stuk ashoes verloren op de Ring
![Afbeelding]()
Vet heeft toch nog goed in het rond staan slingeren.. het zat zelfs aan de binnenkant van de motorkap
![Afbeelding]()
Aandrijfas is overleden, die heeft z'n werk een paar ronden zonder vet moeten doen incl. de terugweg.. inmiddels een ander asje van zolder gepakt, die morgen even meenemen naar het werk.. even oplappen, nieuwe hoezen er om en fris vet er in, dan kan ie er morgenavond weer onder.
Morgenavond dat ding meteen maar even wassen want dat had ik ook nog niet gedaan na het weekendje Ring.. en dan kan ie mooi de hoek in om te wachten op het RTC Ardennenweekend
Al met al houd ie zich goed na die versnellingsbakspecial
de eerste 30 ronden dit jaar zitten er alweer bijna op en hij heeft ook alweer 2 uur Zandvoort achter elkaar overleefd
Nog even een fototje van laatste keer Ring
[img]http://ring-bilder.de/gallery/album/002 ... 7_4858.jpg[/img]

Na Pflanzgarten III op de Ring begon ie ineens heftig te roken in en achter de auto.. (of niet Chris

Ik verwachte een klein scheurtje waar ie vastgelijmd zat om dat metalen blikje, die gaat wel vaker stuk omdat dat lijmspul oplost door de hitte van het (Devil 4-2-1) spruitstuk die daar vrij dichtbij zit, vanavond dus maar eens even gekeken en het was toch iets erger dan gedacht...
Gewoon een heel stuk ashoes verloren op de Ring

Vet heeft toch nog goed in het rond staan slingeren.. het zat zelfs aan de binnenkant van de motorkap

Aandrijfas is overleden, die heeft z'n werk een paar ronden zonder vet moeten doen incl. de terugweg.. inmiddels een ander asje van zolder gepakt, die morgen even meenemen naar het werk.. even oplappen, nieuwe hoezen er om en fris vet er in, dan kan ie er morgenavond weer onder.
Morgenavond dat ding meteen maar even wassen want dat had ik ook nog niet gedaan na het weekendje Ring.. en dan kan ie mooi de hoek in om te wachten op het RTC Ardennenweekend

Al met al houd ie zich goed na die versnellingsbakspecial

Nog even een fototje van laatste keer Ring
[img]http://ring-bilder.de/gallery/album/002 ... 7_4858.jpg[/img]
-
En gek genoeg loopt het nog niet aan ookSteven schreef:Wel lekker diep door de wielkasten zo

-
Te laat, moest ik nog doen inderdaad, echter geen tijd meer voor gehadjacques schreef:Ronald, kun je niet van een plaatje RVS een hitteschildje maken. Desnoods zet je het vast met 2 slangenklemmen. Blijft je ashoes wat koeler.

-
Zo, vanmiddag even een andere as opgelapt, nieuwe hoes er omheen gedaan en een flinke klodder fris vet er in.
Vanavond het asje weer gemonteerd en de 17" wielen er weer onder gezet en even een flink stukje proefgereden.. ding doet 't weer zoals ie het moet doen.
Op naar het volgende Ringweekend !
Vanavond het asje weer gemonteerd en de 17" wielen er weer onder gezet en even een flink stukje proefgereden.. ding doet 't weer zoals ie het moet doen.
Op naar het volgende Ringweekend !

-
tegenwoordig kun je dit soort afbeeldingen ook bewerken voordat je ze maakt Tim.
Gewoon met een schaar of een stanley mes.
edit-
het is altijd wel smeerwerk om die olie overal tegenaan te gooien voordat je zulke foto's maakt
Gewoon met een schaar of een stanley mes.
edit-
het is altijd wel smeerwerk om die olie overal tegenaan te gooien voordat je zulke foto's maakt
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
Check.. gisteravond nog even 1,5 liter bijgevuld.. van de week even weer zo'n anti-klepstoter-rammel-geluid-uit-de-kop blikje er bij in mikken.. dan is ie weer even stil, ding maakt weer serieus lawaai in de kop.. blikje hielp vorige keer 4 maanden.. en da's dus net genoeg tot de winterSteven schreef:Wel olie bijvullen he

Bij uitkomen Pflanzgarten III begon ie ineens heftig te roken.. toen had ik ook net 170km/h op de klok staan dus dan ben je wel wat vet kwijtTim schreef:Essentieel detail
Maar goed stuk gemaakt, steen tegen een vrij hete hoes aan ofzo? Waar was het voor het eerst gebeurd? Bij Karrusel iets geraakt?

Bij ronde 6 trok ik bij Kesselchen omhoog weer een wolk bij 160km/h ofzo.. en toen was het vet wel op

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Welke zooi mik jij erin Ronald voor dat tikken ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
Deze prutArco Straver schreef:Welke zooi mik jij erin Ronald voor dat tikken ??
[img]http://www.wynns.nl/public/images/produ ... /76841.jpg[/img]
Werkt vaak een paar maandjes.. maar dat zal wel komen omdat er na iedere 4 ronden Ring een liter olie bij moet

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo

Zal het binnenkort ook eens scoren daar mijn kleppen ook ietwat tikken....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
-
Er valt weinig te reinigen aan die klepstoters hoor, die dingen zijn gewoon op..jacques schreef:Wat ook werkt is een slokje ATF bij de olie doen vlak voor het olieverversen.
Even lekker warm laten draaien, en dan olie aftappen en filter vervangen.

-
Toch maar eens even een update..
Aangezien het steeds harder begon te ratelen in het blok ben ik maar eens gaan kijken of er nog even last-minute wat aan te doen was.. de nokkenaskeeringen lekten behoorlijk en de distributieriem was daardoor ook al aardig vettig geworden.. dus ik heb de nokkenassen er laatst maar even uit gehaald, setje nieuwe klepstoters er in gemikt die ik nog had liggen en het spul weer in elkaar gezet met een frisse riem er om..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 65-050.jpg[/img]
Blokje loopt nu wat frisser, rammelt nog steeds wel wat.. mischien een gare klepgeleider ofzo maar daar loopt ie wel om.. meteen van de week even op het industrieterein er mee zitten knallen, motortje presteert nog behoorlijk voor die 243.000 km, hij trekt helse rookwolken en lust nog een stevige slok olie.. maar 0-100 in 7,69 sec valt me nog steeds niet tegen voor een standaard 1.8 16V
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 82-210.jpg[/img]
Ik had ook nog steeds een Mocal oliekoeler liggen die er eigenlijk nog even op moest.. die 1.8 red het volgens mij wel aardig zonder dat ding, tenminste.. hij doet het nog steeds, al komt die oliedrukmeter na 3 rondjes Ring achter elkaar wel op plekken waar ie bij straatgebruik eigenlijk nooit komt dus mischien is 't ook wel goed ook.
Beetje ruimte maken..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 95-470.jpg[/img]
Filtertje er af.. zo kun je daar tenminste fatsoenlijk bij
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 45-270.jpg[/img]
Sandwichplate er op..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 99-590.jpg[/img]
De leidingen een plekje geven..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 459-40.jpg[/img]
Nog even wat simpele vragen dan..
- De sandwichplate, kun je die ook met de leidingen naar onder monteren? anders zitten de leidingen van de oliecooler verkeerd om en moet ik gaan buigen enz. wat niet echt lukt ?
- De montage van de oliecooler, ik hoor wel eens mensen dat je die moet ophangen in rubbers o.i.d. omdat ie anders scheurt ? ik wou 'm gewoon goed stevig vastmaken aan de balk.. iemand een idee hier voor ?
- De bevestiging voor de sandwichplate, ik hoor van iedereen dat dat niet lukt met die bijgeleverde moer/bout/geval ? ik schroef het namelijk allemaal probleemloos in elkaar met dat spul dus zit hier nog een verrassing achter ?
Naja.. sommige mensen weten het toch altijd beter.. dus als er nog wat te zeuren is hoor ik het wel weer
Aangezien het steeds harder begon te ratelen in het blok ben ik maar eens gaan kijken of er nog even last-minute wat aan te doen was.. de nokkenaskeeringen lekten behoorlijk en de distributieriem was daardoor ook al aardig vettig geworden.. dus ik heb de nokkenassen er laatst maar even uit gehaald, setje nieuwe klepstoters er in gemikt die ik nog had liggen en het spul weer in elkaar gezet met een frisse riem er om..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 65-050.jpg[/img]
Blokje loopt nu wat frisser, rammelt nog steeds wel wat.. mischien een gare klepgeleider ofzo maar daar loopt ie wel om.. meteen van de week even op het industrieterein er mee zitten knallen, motortje presteert nog behoorlijk voor die 243.000 km, hij trekt helse rookwolken en lust nog een stevige slok olie.. maar 0-100 in 7,69 sec valt me nog steeds niet tegen voor een standaard 1.8 16V

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 82-210.jpg[/img]
Ik had ook nog steeds een Mocal oliekoeler liggen die er eigenlijk nog even op moest.. die 1.8 red het volgens mij wel aardig zonder dat ding, tenminste.. hij doet het nog steeds, al komt die oliedrukmeter na 3 rondjes Ring achter elkaar wel op plekken waar ie bij straatgebruik eigenlijk nooit komt dus mischien is 't ook wel goed ook.
Beetje ruimte maken..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 95-470.jpg[/img]
Filtertje er af.. zo kun je daar tenminste fatsoenlijk bij

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 45-270.jpg[/img]
Sandwichplate er op..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 99-590.jpg[/img]
De leidingen een plekje geven..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 459-40.jpg[/img]
Nog even wat simpele vragen dan..
- De sandwichplate, kun je die ook met de leidingen naar onder monteren? anders zitten de leidingen van de oliecooler verkeerd om en moet ik gaan buigen enz. wat niet echt lukt ?
- De montage van de oliecooler, ik hoor wel eens mensen dat je die moet ophangen in rubbers o.i.d. omdat ie anders scheurt ? ik wou 'm gewoon goed stevig vastmaken aan de balk.. iemand een idee hier voor ?
- De bevestiging voor de sandwichplate, ik hoor van iedereen dat dat niet lukt met die bijgeleverde moer/bout/geval ? ik schroef het namelijk allemaal probleemloos in elkaar met dat spul dus zit hier nog een verrassing achter ?
Naja.. sommige mensen weten het toch altijd beter.. dus als er nog wat te zeuren is hoor ik het wel weer

Owow Ronald, je zit me gewoon tegen me schenen te schoppen he?
Om met je laatste vraag/opmerking te beginnen, jij hebt nog een stuk draadbus uit je blok steken, sommige mensen met een originele warmtewisselaar hebben dat draadeind niet, dus moet je alleen dat stukkie even kopen. Nu geen verwarring schoppen ja!
Die aansluitingen aan de slangen kun je wel voorzichtig draaien met een paar tangen, uiteraard niet 36x ronddraaien, maar kan makkelijk 180 graden zonder dat het gaat lekken.
Bij mij moest de hele sandwichcombinatie trouwens een stukkie scheef, anders liepen de leidingen tegen het inlaatspruitstuk, maar kan best zijn dat het 19 spruitje iets gunstiger is.
Ik hang die koelers altijd in lange draadeinden, zo hing het bij m'n GT ook ruim 1,5 jaar, nooit problemen mee gehad.
Zolang de aansluitingen maar naar boven wijzen vanwege de luchtbak, maar dat wist je vast al
Om met je laatste vraag/opmerking te beginnen, jij hebt nog een stuk draadbus uit je blok steken, sommige mensen met een originele warmtewisselaar hebben dat draadeind niet, dus moet je alleen dat stukkie even kopen. Nu geen verwarring schoppen ja!
Die aansluitingen aan de slangen kun je wel voorzichtig draaien met een paar tangen, uiteraard niet 36x ronddraaien, maar kan makkelijk 180 graden zonder dat het gaat lekken.
Bij mij moest de hele sandwichcombinatie trouwens een stukkie scheef, anders liepen de leidingen tegen het inlaatspruitstuk, maar kan best zijn dat het 19 spruitje iets gunstiger is.
Ik hang die koelers altijd in lange draadeinden, zo hing het bij m'n GT ook ruim 1,5 jaar, nooit problemen mee gehad.
Zolang de aansluitingen maar naar boven wijzen vanwege de luchtbak, maar dat wist je vast al

-
Neehoor, zou niet durven.. 't valt wel op dat je meteen reageertSteven schreef:Owow Ronald, je zit me gewoon tegen me schenen te schoppen he?

Welke verwarring ? da's nu opgelost dan toch ?Steven schreef:Om met je laatste vraag/opmerking te beginnen, jij hebt nog een stuk draadbus uit je blok steken, sommige mensen met een originele warmtewisselaar hebben dat draadeind niet, dus moet je alleen dat stukkie even kopen. Nu geen verwarring schoppen ja!

Sandwichplate past wel gewoon, komt nergens tegenaan alleen komen die aansluitingen beter uit als ik 'm met de aansluitingen naar beneden monteer, kun je die aansluitingen gewoon draaien ja ? nog niet geprobeerd namelijk, heeft die sandwichplate nog een in en een uitgang voor die slangen ? of maakt dat niks uit..?Steven schreef:Die aansluitingen aan de slangen kun je wel voorzichtig draaien met een paar tangen, uiteraard niet 36x ronddraaien, maar kan makkelijk 180 graden zonder dat het gaat lekken.
Dan ga ik morgen maar eens even wat draadeinden scorenSteven schreef:Ik hang die koelers altijd in lange draadeinden, zo hing het bij m'n GT ook ruim 1,5 jaar, nooit problemen mee gehad.

In en uitgang maakt niets uit, of het nu linksom door de koeler stroomt of rechtsom. Had je zelf ook wel kunnen bedenken toch? 
Ondersteboven zou ook moeten kunnen in principe, kijk alleen ff op die sanwichtplate of de olie nog bij het gaatje in je blok kan komen.
Let trouwens wel, ik merkte dat bij mij de oliedruk dus enorm zakte en hij een raar geluid begon te maken. Nu heeft Steven(stk) niet dat geluid, maar merkte ook dat de oliedruk iets was gezakt (0.5-1 bar oid), blijkbaar zit er toch wat extra weerstand in die oliekoeler.
Zal van de week ook weer es met die oliekoelzooi aan de gang gaan.

Ondersteboven zou ook moeten kunnen in principe, kijk alleen ff op die sanwichtplate of de olie nog bij het gaatje in je blok kan komen.
Let trouwens wel, ik merkte dat bij mij de oliedruk dus enorm zakte en hij een raar geluid begon te maken. Nu heeft Steven(stk) niet dat geluid, maar merkte ook dat de oliedruk iets was gezakt (0.5-1 bar oid), blijkbaar zit er toch wat extra weerstand in die oliekoeler.
-
Naja, om maar weer eens op dat verhaal in te haken, ik heb vanavond de rest gemonteerd.. tijdje warm laten draaien, oliedruk is bij mij ook gedaald, maar ik heb ook zo'n vreemd resonerend geluid.. in de auto hoor ik het vooral, gewoon bij de motor eigenlijk niet.. zou het komen omdat de koeler gewoon gemonteerd is op de balk zonder rubbers er tussen ? geluid is boven de 3000 RPM ook wel zo goed als weg.. paar keer naar de 7000 RPM en dan hoor ik 't eigenlijk ook niet meer.. komt ook wel omdat ik dan om kom in de herrie in dat gestripte dingSteven schreef: Let trouwens wel, ik merkte dat bij mij de oliedruk dus enorm zakte en hij een raar geluid begon te maken. Nu heeft Steven(stk) niet dat geluid, maar merkte ook dat de oliedruk iets was gezakt (0.5-1 bar oid), blijkbaar zit er toch wat extra weerstand in die oliekoeler.

Morgen op het werk even kijken met een fatsoenlijke druk meter wat de oliedruk nu is.. dat metertje met alleen maar streepjes kun je ook geen kloten van maken

Ik heb nog wel wat foto's maar die post ik zo wel even..
Zo'n beetje een kreunend stuurpompgeluid? Ik had EXACT hetzelfde. Ook alleen bij lagere toeren. Geluid is onder de auto wel wat beter te horen overigens.
Naar mijn idee trekt die ouwe oliepomp het niet of die sandwichplate zou verkeerd gemonteerd moeten zitten. Ik miste ook 1 hele bar oliedruk en met de originele warmtewisselaar was alles weer weg.
Doe eens een foto van hoe jouw sandwichplate nu zit?
Naar mijn idee trekt die ouwe oliepomp het niet of die sandwichplate zou verkeerd gemonteerd moeten zitten. Ik miste ook 1 hele bar oliedruk en met de originele warmtewisselaar was alles weer weg.
-
Ik heb de oliepomp zo'n 8000 km terug nog uit elkaar gehad en nagemeten, dit was allemaal prima. ik mis dus ook ongeveer 1 bar oliedruk en ja, ik heb ook dat vreemde gekreun als ik wat gas geef, heb je er verder nog veel mee gereden ? ik heb 'm alleen even mee naar huis genomen (11km) vanaf de sleutelruimte en morgen even mee naar het werk (3km) om daar eens verder te kijken.. bevalt me allemaal weer voor geen meter zo, ik heb de sandwichplate mischien wel iets gedraaid gemonteerd omdat dit gewooon beter uit kwam met de leidingen..Steven schreef:Zo'n beetje een kreunend stuurpompgeluid? Ik had EXACT hetzelfde. Ook alleen bij lagere toeren. Geluid is onder de auto wel wat beter te horen overigens.
maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar aan ligt..
Ik ben er nog 2 heats mee op Zandvoort geweest en toen viel me op dat die oliedruk volgas zo extreem zakte, dat kreunen was er altijd pas zodra ie warm werd en dus de thermostaat openging.
Ik heb nog 1 oliekoelerset van JPS liggen, als ik die Williams binnenkort es binnenzet, zal ik die eens proberen.
Ik heb nog 1 oliekoelerset van JPS liggen, als ik die Williams binnenkort es binnenzet, zal ik die eens proberen.
-
Ik heb er dus niet mee gereden toen ie koud was omdat ik het koelsysteem nog moest ontluchten omdat ik de radiateur er uit had.. geluid is niet heel ernstig maar gewoon hoorbaar en klinkt gewoon niet acceptabel.Steven schreef:Ik ben er nog 2 heats mee op Zandvoort geweest en toen viel me op dat die oliedruk volgas zo extreem zakte, dat kreunen was er altijd pas zodra ie warm werd en dus de thermostaat openging.
Mijn spul is van Mocal, ook de slangen en de plate, de koeler is een 10rijen en 115cm breed (de smalle versie) en heb ik vorig jaar ergens via Ebay gekocht (nieuw)
Ik heb op de snelweg nog wel even 170 a 180 km/h gereden omdat iemand me op zat te drukken

-
- Contacteer:
170 a 180 km/h ?? daar wordt hij bij mij ook niet warm van.....Ronald1916V schreef:Ik heb er dus niet mee gereden toen ie koud was omdat ik het koelsysteem nog moest ontluchten omdat ik de radiateur er uit had.. geluid is niet heel ernstig maar gewoon hoorbaar en klinkt gewoon niet acceptabel.Steven schreef:Ik ben er nog 2 heats mee op Zandvoort geweest en toen viel me op dat die oliedruk volgas zo extreem zakte, dat kreunen was er altijd pas zodra ie warm werd en dus de thermostaat openging.
Mijn spul is van Mocal, ook de slangen en de plate, de koeler is een 10rijen en 115cm breed (de smalle versie) en heb ik vorig jaar ergens via Ebay gekocht (nieuw)
Ik heb op de snelweg nog wel even 170 a 180 km/h gereden omdat iemand me op zat te drukkenmaar de druk bleef toen wel normaa;. maargoed, daar wordt ie ook niet echt warm van..

-
In ieder geval wat foto's..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 50-520.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 96-410.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 50-520.jpg[/img]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 96-410.jpg[/img]
Heb er onlangs ook 1 gemonteerd,heb de koeler gemonteerd en gevuld met olie en daarna de leidingen aangesloten.
Heb geen idee of dat eventueel een oorzaak kan zijn,heb geen drukverlies en geen vreemde geluiden.
Heb geen idee of dat eventueel een oorzaak kan zijn,heb geen drukverlies en geen vreemde geluiden.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
-
Ik heb 'm van te voren niet gevuld met olie, ik weet ook niet of dat noodzakelijk is. is er iemand die daar een fatsoenlijk antwoord op heeft ?Alpine schreef:Heb er onlangs ook 1 gemonteerd,heb de koeler gemonteerd en gevuld met olie en daarna de leidingen aangesloten.
Hij wordt wel stikheet dus ik ga er vanuit dat er olie in zit

Ben er vanmorgen mee naar het werk gereden en net als Steven hoor je 't niet als ie koud is.
Stikheet?
Moet echt stampen om aan de 100gr te komen.
Probeer het eens,kan zeker geen kwaad.
Moet echt stampen om aan de 100gr te komen.
Probeer het eens,kan zeker geen kwaad.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77