Zeeuw schreef:YESSSSS: opgelost; er zitten drie draden, min, plus en nog eentje. Min ff op weerstand gemeten en......die kreegtie niet. Minnetje aangelegd en probleem opgelost.
Special thanks to Menno!!
misschien ff een domme vraag, hoe meet je min?? ik heb zo'n prikker die meet gewoon plus, maar op mijn versterker gaf ie geen signaal op de min??
met die prikker meten kan...maar lijkt me geen strak plan als we praten over fijne electronica.
beste kan je ff een multimeter gebruiken/lenen, daarmee kan je weerstand meten tussen de - pool van de sensor, en de carrosserie van de auto (ik gebruik altijd het contactslot als massapunt)
De meter zet je op de Ohm stand, en dan maar meten, dus zwarte draadje van de meter op het contactslot houden, en rode draadje op de zwarte draad van de stekker van de snelheidssensor houden (stekker ff los halen, en dan op het contactje houden) De weerstand moet 0 ohm zijn...als je wel weerstand meet weet je dus dus dat de massa niet in orde is. Als je meter niks aangeeft is de weerstand ondeindig, en heeft de sensor helemaal geen massa. (of je meter maakt niet goed contact)
Wat je ook kan doen is een extra massadraad aan de massadraad verbinden van de sensor....ikzelf zou het liefste even meten, maar als het meetverhaal je liever bespaart blijft kan je het ook meteen zo proberen.
Voor de duidelijheid: Massa (-) is alles wat van metaal is in de auto, en met elkaar in verbinding staat.
Bart V schreef:met die prikker meten kan...maar lijkt me geen strak plan als we praten over fijne electronica.
beste kan je ff een multimeter gebruiken/lenen, daarmee kan je weerstand meten tussen de - pool van de sensor, en de carrosserie van de auto (ik gebruik altijd het contactslot als massapunt)
De meter zet je op de Ohm stand, en dan maar meten, dus zwarte draadje van de meter op het contactslot houden, en rode draadje op de zwarte draad van de stekker van de snelheidssensor houden (stekker ff los halen, en dan op het contactje houden) De weerstand moet 0 ohm zijn...als je wel weerstand meet weet je dus dus dat de massa niet in orde is. Als je meter niks aangeeft is de weerstand ondeindig, en heeft de sensor helemaal geen massa. (of je meter maakt niet goed contact)
Wat je ook kan doen is een extra massadraad aan de massadraad verbinden van de sensor....ikzelf zou het liefste even meten, maar als het meetverhaal je liever bespaart blijft kan je het ook meteen zo proberen.
Voor de duidelijheid: Massa (-) is alles wat van metaal is in de auto, en met elkaar in verbinding staat.
Repo schreef:Stationair toerental wordt inderdaad geregeld door dat potje met slangen tussen je luchtfilter en inlaatspruitstuk. Het is een stappenmotor die d.m.v. een pulsspaning wordt aangestuurd door je motormanagement. Carburateur reiniger, zoals eerder beschreven help hier niet voor, omdat er alleen maar luchttoevoer geregeld wordt. Het kan zijn dat de gasklepstand potmeter niet 100% meer is (of de gasklep niet helemaal terug valt) of valse lucht wordt aangezogen of de stappenmotor blijft hangen of je motormanagement van slag is......
Blijft i lang 2000 tpm draaien of regelt i uiteindelijk toch terug naar 1000 tpm?
Contactspray en/of wd40 doen wonderen
Bij mijn clio 16V ziet ie er inderdaad net zo uit. Ik heb hem schoongemaakt met remreiniger en dan zie je dat ie binnenin weer mooi grijs wordt in plaats van dat vieze zwart. Bij mij loopt ie nu wel weer wat beter, maar nog steeds niet lekker ..... slaat soms af en wisselt een beetje in toeren tussen de 1000 en 700. warm doet ie het beter ..... iemand een idee ??
Wij hebben ook hetzelfde probleem met de 16v...stappenmotor al schoongemaakt (hoort die klep die erin zit zo soepel te bewegen of niet??) maar dat hielp niet...ik zal ook eens gaan kijken naar de km kabel.
Weet iemand waar welke draadjes precies voor zijn...ik hoor zwart = massa maar welke is dan de plus en welke de signaaldraad?
Geel is de voeding
Zwart is de massa
Paars is de signaaldraad.
Check ook eens de bedrading van de gaskleppositie potmeter, die willen ook wel eens de geest geven, en dan dergelijke klachten veroorzaken.
Verder zou je even de weerstandswaarde van de koelvloeistoftempsensor kunnen meten (in koude toestand = ongeveer 4 Kilo ohm) Ook die kan stationair roet in het eten gooien als hij eventueel een verkeerde waarde aangeeft, of bijv de stekker niet in orde is.
Meestal is het 1 van de bovenstaande dingen, of een combi ervan.
Hallo heren, Ik heb ook zoiets maar verdwijnt soms zo maar weer een maand of 6 maar deze keer loopt de motor onregelmatig wel het goede toerental (is overgens een 8 klepper 1.4 clio 8/98 70.000km) dit blijft nu aanhouden daarnaast gaat hij zomaar 11 a 1200 toerenlopen en staat te halen er valt niet meer normaal mee te rijden wat moet ik nu schoonmaken ik hoor klephuis en servomotor die laatste die kan ik wel vinden maar waar zit of word er bedoeld met klephuis reinigen?
ik zal in de tussen tijd ook even de km kabel bekijken (sensor met geel rood en zwarte draad) of ik goede massa heb.
Nog ff 1 vraagje over dat stomme stukje electronica om je kmteller kabel....heeft iemand hier een foto van want toen ik er zaterdag naar op zoek ging hing het los onder het dash heb het weer op de kabel gezet maar vrees dat het of verkeerd zit of kapot is
Edwin16v schreef:
Maar als 1 draadje daarvan niet goed is dan zou ie toch de hele tijd op 2000rpm moeten blijven lopen?
Waarom doet ie het nou dan pas als je hem een keer goed heb doorgetrokken over de 4000rpm?
Als ik bijv heel de tijd netjes blijf rijden en bij 3000rpm schakel dan blijft ie goed lopen.
Dit kan zijn oorzaak vinden in het feit de de tweede klep niet soepel functioneert, een keer je ze aangesproken hebt. Door het stilleggen en opnieuw starten wordt de motor eventjes goed door elkaar geschud waardoor de klep terug in de goede stand valt.
Je zou dit kunnen uitproberen door, als het probleem zich voordoet, de koppeling in te trappen terwijl je op een weg met "kasseien" (kinderkopjes) rijdt.
Er durft nogal eens slijtage komen op de scharnierpunten van deze kleppen. WD-40 kan hier wonderen verrichten. Wel voorzichtig zijn!
JA euh ik heb nog wel een vraagje die van mij heeft dus sinds net hetzelfde probleem alleen mijn auto loopt in het begin dan op 750 toeren stationair maar als ik dan ff tot 4000 heb gezeten blijft hij hangen op 1750 toeren maar mijn auto schokt dan ook heel erg....
wat moet ik dan controleren heb een renault megane coupé1.6 8v bj 1996
dit doet mij denken aan een kapotte ecu.
in je ecu zit een chip die wel eens stuk wil gaan bij sluiting van bepaalde componenten.
vorigjaar vas ik bezig met het schoonmaken van mijn smoorklep / stationairregeling en daarbij heb ik hen blijkbaar vernield.
hierdoor is een chip in de ecu doorgefikt.
de symtonen
1 op vreemde momenten vermogen geven
2 hardt stationair blijven lopen
3 stoten bij het optrekken
4 zuipen
dit is opgelost met het vervangen van de chip
als je op bepaalde modellen op de chip kijkt zie je er geen letters op staan, maar als je een ecu uit een megange of een andere clio hebt gehad(en open gemaakt hebt) staan daar wel letters op de chip.
het gaat hiet om een TDA 2004, is een versterkertje van 2x 10 watt.
dus, als je je ecu ff openschroeft en daar tegen het koellichaam een groter chip ziet zitten die niet goed lijkt, kun je die vervangen met de TDA 2004.
en uit ervaring weet ik dat bij andere modellen dat de grote diode die vlak achter de aansluiting van ecu zit ook wel eens stuk wil gaan.
Ik had even me me koelvloeistof bijgevuld maar was vergeten me dop er weer op te doen Dus ging stukje rijden denk nog geen 10 min en toen begon die hoge toeren te maken dus keek was die dop er nog af. Dus dop er op loopt die nu moeilijker stationair rond de 1000 toeren en hoger.
Zal ik nu motorschade kunnen hebben?
Even een vraagje van mijn kant. Heb dit topic even doorgelezen maar kom nog niet echt tot een oplossing voor mijn probleem...
Als ik een stukje gereden heb (lang of kort maakt niet uit) en ik sta bijvoorbeeld voor het stoplicht te wachten, loopt mijn 16v zo rond de 1500 RPM. Na een tikje tegen het gaspedaal gaat hij weer netjes terug naar ongeveer 1000 RPM. Weet iemand wat hier de oorzaak van is?
Ik heb dit dus ook.
Met mijn RS ligt het aan me stappenmotor.
Deze kan ik niet schoonmaken (actuator en gasklephuis zitten aan elkaar vast bij een RS) dus word een nieuwe à 386 euro.
Heb er al 1 gewisseld met een andere RS en deze rijdt perfect.
Stappenmotor is gewoon vervuild en geeft steeds tikjes ipv een vloeiende beweging van je gasklep..
Bij mij heeft ie er meer last van alstie koud is dan als hij warm is..