[Merijn's GTT] Een APK'tje verder...

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo, ben weer terug. :)

Zoals gezegd vandaag de eerste kilometers gemaakt! Wat een vreemd gevoel om na dik 5 jaar kutten/ploeteren eindelijk in je auto te rijden. Nooit heb ik 1 enkele meter gereden in de auto, dus het was speciaal... :D

Helaas is het probleem met de remmen nog steeds niet opgelost. Ook niet na het vernieuwen van de hoofdremcilinder. Dus, eigenlijk kan het niets anders meer zijn dat de rembekrachtiger. De garage is de komende 3 weken dicht, dus kan ik niks meer doen. Helaas! :-(

Maar al het werk van de afgelopen maanden is niet voor niets geweest in ieder geval. :D Nu nog even wachten op een nieuwe set lichtmetaal en dan kunnen we in stijl de weg op! :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

wat is het probleem met de remmen? die van mij had ook beetje gezeur voor de apk ivm remmerij :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nou, hiermee kom ik echt niet door de APK! :)

Hij remt gewoon niet goed. Het pedaal 'pakt veel te laat op'. Ik kan het tot de bodem intrappen en hij remt dan matig. Remcilinder is nieuw, remklauwen zijn nieuw of gereviseerd, remblokken en schijven zijn nieuw. Hij trekt niet naar links of rechts bij remmen, dus dat lijkt ook het probleem niet te zijn.

Maar wat wel... :S

Iemand enig idee of een rembekrachtiger van een 16V anders is en dit soort problemen kan veroorzaken?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

enige wat een remberkrachtiger doet is meehelpen toch, het natte circuit blijft volgens mij afgezonderd van de bekrachtiger...

de boel misschien nog 20 keer ontluchten?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

met een grotere hoofdremcilinder gaat je pedaal wel "dieper".
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef: Iemand enig idee of een rembekrachtiger van een 16V anders is en dit soort problemen kan veroorzaken?
Ik heb er in mijn GT ook een rembekrachtiger van een 16v in zitten, en die geeft toch totaal geen problemen.

Toch nog eens ontluchten...?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Luco/Alpine-racer schreef:met een grotere hoofdremcilinder gaat je pedaal wel "dieper".
dit is toch juist andersom? omdat de hrc bij dezelfde beweging meer volume verpompt gaat hij toch juist minder diep?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Merijn schreef:Nou, hiermee kom ik echt niet door de APK! :)

Hij remt gewoon niet goed. Het pedaal 'pakt veel te laat op'. Ik kan het tot de bodem intrappen en hij remt dan matig.
klinkt toch echt als lucht in je systeem, of ergens een kleine lekkage ? Als je wil, ik heb hier een elektronisch ontlucht apparaat staan...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je in de dop van een fles een gaatje maakt en zorgt dat je er een nippel in kunt maken dan kan het veel makkelijker...

dan kan je vanaf je klauw de vloeistof er in pompen :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een HRC van 20,6 mm, die dus iets groter is dan de 19mm die standaard op een GTT zit. Maar er zijn meer mensen die hiermee probleemloos rijden.

Ik heb het systeem ontlucht met een electronisch apparaat en die fles. :P Ontluchten is volgens mij gewoon goed gedaan, maar ja... Volgens mij. ;)

Ik heb net de originele rembekrachtiger uit mijn 'magazijn' gehaald, maar als Gerald zegt dat dat geen problemen mag geven, begin ik toch ernstig te twijfelen... :S

Het LIJKT erop, alsof de pin die tegen de HRC aan duwt, gewoon niet ver genoeg naar buiten duwt en dus niet genoeg druk zet tegen de HRC. Of zo... Maar ik kan het pedaal tot de bodem intrappen. Dus dat is eigenlijk ook vreemd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Toch wel gaaf Merijn na zo'n 5 jaar je GTT rijdend hebben en dan de eerste meters rijden. :worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jaaaah, zeker! :D Big-smile-time! :)

En vooral omdat ie het gewoon, m.u.v. de remmen, supergoed doet. Het motortje loopt echt als een zonnetje! Alle electronica werkt zo'n beetje. Mechanisch hier en daar wat kleine dingen, maar ach... ;)

Volgende maand maar eens afmaken en gas erop! :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ontlucht em nog es en kijk wat het geeft ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tja... Na 3 keer en in totaal 2 liter remolie er doorheen geduwd te hebben, zou je toch haast denken dat ie wel ontlucht is. :S

Maar het is het proberen waard. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het ontluchten? Zijn er trucs voor of zo? Kan ik iets fout doen?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

waar ben je begonnen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

rechtsachter... Daarna links achter, toen rechtsvoor, eindigend aan de linker voorzijde.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

hmm, zoals het hoort dus...Nou jah, nog es proberen kan nooit kwaad?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Over 3 weken weer een kans... :) Tot die tijd nog effe goed nadenken over waar het fout kan zitten.
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

vet man !!!!

na al die jaren toch nog een stukje karren !

Weet nog wel dat je me opbelde toen je dat ding gekocht had :D
vet hoor ! :D
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, man... Toen waren we nog jong. ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hoe ver staan de achterste remzuigers? Doet de handrem het wel? Remt ie beter met de handrem erop? Heb es gehad dat ze te ver naar binnen gedraaid zaten maar in feite moeten die vanzelf goed komen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

gefeliciteerd Merijn!
Geeft ongetwijfeld een goed gevoel.
grote :grin:

Succes nog effe met je laatste "dingetjes".
Kan je helaas niet echt verder helpen met je remprobleem.

Groet, Krijn
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Thanks, Krijn! :) Nog 'effe' knutselen en jij kunt ook weer knallen! :D Ik houd je topic nauwlettend in de gaten. :)

@Riel: De handrem heb ik van de week afgesteld en werkt perfect. Lijkt het probleem ook niet te zijn... :S
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat voor remmen zitten eronder en wat is de maat van de hoofdremcilinder. Staat er 19 ingegoten. Ik kon met de standaard klauwen met 48mm zuigers en HRC 19mm de boel nauwelijks gangbaar krijgen en met HRC 20.6mm ging het wel goed.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

leuk Merijn!

Probleem klinkt idd als lucht of een gare hrc.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

@Merijn, ik heb hier evt. nog een reserver rembekrachtiger en hrc liggen die je zou kunnen proberen. is wel een 19 mm hrc trouwens.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tja... Het is altijd de moeite van het proberen waard, maar vreemd is het toch zeker. De HRC is nieuw! Ik heb zelf al een andere bekrachtiger liggen, dus die sluit ik eerst wel even uit. :)

Bedankt voor de adviezen en hulp in ieder geval.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bekrachtiger lijkt me sterk, die heeft niet zoveel met het wegzakken te maken toch (tenzij zijn asje te kort is?)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Just to be clear:

Het pedaal zakt niet weg... Het 'pakt' gewoon pas heel diep.

Ik heb zelf nooit met een remsysteem gereden waar lucht in zit, dus kan het niet vergelijken. Dat te korte asje is een optie, vandaar dat ik de bekrachtiger eerst maar eens ga vervangen.

Zo zal hij de komende 3 weken staan te wachten... :P
[img]http://img80.imageshack.us/img80/1809/afb002e.jpg[/img]
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Is het nou wel parelmoer? :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

ARNO16V schreef:Is het nou wel parelmoer? :)
Ja wit parelmoer, zelfde kleur als jij hebt. :wink:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Gerald schreef:
ARNO16V schreef:Is het nou wel parelmoer? :)
Ja wit parelmoer, zelfde kleur als jij hebt. :wink:
Toch lijkt hij d'r anders uit te zien! Kan ook aan de oudheid van de lak liggen bij die van mij.... :D
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

of aan de foto, of aan het licht of aan de licht inval. (0)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij is parelmoer, maar zeker niet hetzelfde als hij origineel was... Veel witter, minder parelmoer. Helaas.

Al staat het 'm niet slecht. ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik blijf ook op de bekrachtiger, ik heb er onlangs ook 1 gesloopt door die pen om te duwen en erlangs te krijgen, daardoor wilde het pedaal ook niet heel erg hoog komen en kwam er een raar verend gevoel in.

Tevens is die bekrachtiger ook wel af te stellen, beetje jammer dat wel de HRC er een dusdanig stuk afmoet dat je dat niet doet met de leidingen er nog op.

Staat er nergens in een WPH hoe je die bekrachtigers afstelt? Al kun je in principe ook gewoon een andere nemen die wel goed stond, dan zal het wel goed gaan.
Plaats reactie