ACT: Ondersteltechniek

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
antoine
Car: Renault Clio III RS

Denk het wel.

Persoonlijk vind ik de 'mark fish' constructie er beter uitzien dan die van AST.
Met de top mounts van AST kan je wel weer je camber verstellen..

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y105/g ... to0129.jpg[/img]
Steven
Car: M536

Nouja verstellen is een groot woordt, je kunt die platen draaien, maar dan neem je automatisch ook je caster mee.

Wat kosten die AST onderstellen eigenlijk? :)
Geert
Contacteer:

veel.... maar ze leveren ook geen clio 1 schokbrekers meer

[img]http://www.ast-suspension.com/images/gallery/136.jpg[/img]
antoine

Steven schreef:Nouja verstellen is een groot woordt, je kunt die platen draaien, maar dan neem je automatisch ook je caster mee.

Wat kosten die AST onderstellen eigenlijk? :)
3 jaar geleden kon ik AST dempers kopen, 12 standen verstelbaar in hardheid en hoogte verstelbaar, voor 750 euro.
SMILLIAW

hey mensen,

ff tussendoor: ik ben op zoek naar een schroefsetje oid voor mn williams.
ik wil dat mn williams lager komt te liggen en instelbare hardheid.
wat raden jullie aan? setup is niet voor circuit, meer voor drachten 1/4 mile sprinten..
Abel
Über-Spammer

koni geel? :)
Steven

KW Variant 2 zou ik dan zeggen, dat is op basis van koni geel en instelbaar.

Op zich voldoet een KW Variant 1 (niet instelbaar) ook wel aan jouw eisen denk ik Sunil, dat instelbare is eigenlijk alleen leuk voor het circuit.
Of een simpele set van H&R
SMILLIAW

ik wil hem instelbaar hebben eigenlijk omdat ik niet wil hebben dat het te stug is. ik kan er vanuit gaan dat het met een KW variant 1 geen stuiterwerk wordt?
H&R is wel instelbaar?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Even wat grof meetwerk gedaan aan de linker as (as rechtop en dan meten):

Standaard Clio 16v as: +-60.5cm
Clio Williams/Cup: +-62cm
19 16v: +-63.5cm

[img]http://img338.imageshack.us/img338/882/s5003243.jpg[/img]

De laatste is bijna not done bij een straatauto, het past waarschijnlijk niet in je wielkasten. Bart, had jij niet in je scherm moeten slijpen hiervoor?

Een rs as is meen ik nagenoeg gelijk aan de Williams as, de rechter as zal ik eens meten.

Ik heb nog geen exact plan hoe het bij mijn clio moet worden, eerst eens wat passen/meten/proberen. De camberplaten bovenop zijn wel leuk, al kun je toch ook via de veerpoot je camber stellen? Zit er veel verschil in afstelling qua camber wanneer je het aan de fusee stelt of via de veerpoot in de koker?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Het probleem is dat als je beneden breder gaat en boven niet, dat je veerpoot steeds schuiner komt te staan, dat is niet goed voor de wegligging.
Ik heb gewoon ronde alu platen van ongeveer 1 cm dik, die ik in alle mogelijk standen vast kan zetten.
Ik ga dus gewoon het gat in de veerkoker naar buiten verplaatsen, net zoveel als dat ik onder naar buiten ga.
goedkoper en doeltreffender dan die camberplaten, die kunnen ook maar een stukje opvangen :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Tenzij je boven camber versteld dmv. een uniball, dan heb je dat probleem met plaat niet (Y) Alleen zit je dan inderdaad nog met de hoek van je veerpoot.

Met een Clio carrosorie betekend dat dus een andere (vlakke) plaat op je veerkoker zetten :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb ook uniballs, alleen de plaat niet op maar in de veerkoker :smile:
Bart V

Jean-Paul-S schreef:
De laatste is bijna not done bij een straatauto, het past waarschijnlijk niet in je wielkasten. Bart, had jij niet in je scherm moeten slijpen hiervoor?
Ik heb inderdaad heel veel uit mijn voorschermen + voorbumper moeten slijpen zodat het niet aan loopt. Mijn wiel loopt boven met 3,5 graden negatief camber nog bijna gelijk aan de rand van het spatbord
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef:Het probleem is dat als je beneden breder gaat en boven niet, dat je veerpoot steeds schuiner komt te staan, dat is niet goed voor de wegligging.
Niet helemaal mee eens. Het klopt dat de poten schuiner komen te staan, en ook dat té schuin niet echt goed is. Niet goed in de zin dat door de grotere hoek een kleinere krachtcomponent door de schokdemper wordt opgenomen, wat resulteert in slechtere vering/demping.

Echter met deze verbreding is de hoek nog acceptabel klein (althans, dat vind ik), en dat levert bovendien meer feedback op in het stuur. Hoe groter die schuurstraal, hoe zwaarder de auto gaat sturen, wat ik persoonlijk wel fijn vind voor de feedback in het stuur. Verder levert een schuinere poot ( of de verbreding, hoe je het wilt bekijken) automatisch al negatief camber op. Ik zie vooralsnog dus niet de nadelen.

Ik ben wel met je eens dat verstelbare topmounts zinvol zijn, zodat je zelf enigzins kan experimenteren met schuurstraal/caster en camber hoek ipv 1 vaste setting.
antoine

Ik heb een reaktie van Mark fish motorsport gekregen:
Hello Antoine

These should fit the Renault Clio 16v.

These top mounts are a substantial and solid unit and manufactured to the highest standard.

The cost of supplying the units are £165.00 each plus VAT and carriage.

If you wish to order a set then please let us know and we will find out the cost of carriage to the Netherlands.

Best wishes

Graham
Steven

Beetje camberplate van Tein kost ook zoiets en das tenminste verstelbaar.
Maargoed tis iig iets, nu nog weten wat AST kost.
antoine

AST:
We hebben een topmount set voor de Renault Clio 172

Prijs hiervoor is € 273,-
Tein?? :(
Steven

Tein is voor japanners, das ook wel aardig top of the bill, staat nog wel boven KW, meer richting serieuze Intraxx.

Uiteraard niet voor Reno verkrijgbaar.

Ik vind AST wel lomp duur, wat zegt Markie Visser als we er 5-10 afnemen?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Het probleem is dat als je beneden breder gaat en boven niet, dat je veerpoot steeds schuiner komt te staan, dat is niet goed voor de wegligging.
Niet helemaal mee eens. Het klopt dat de poten schuiner komen te staan, en ook dat té schuin niet echt goed is. Niet goed in de zin dat door de grotere hoek een kleinere krachtcomponent door de schokdemper wordt opgenomen, wat resulteert in slechtere vering/demping.

Echter met deze verbreding is de hoek nog acceptabel klein (althans, dat vind ik), en dat levert bovendien meer feedback op in het stuur. Hoe groter die schuurstraal, hoe zwaarder de auto gaat sturen, wat ik persoonlijk wel fijn vind voor de feedback in het stuur. Verder levert een schuinere poot ( of de verbreding, hoe je het wilt bekijken) automatisch al negatief camber op. Ik zie vooralsnog dus niet de nadelen.

Ik ben wel met je eens dat verstelbare topmounts zinvol zijn, zodat je zelf enigzins kan experimenteren met schuurstraal/caster en camber hoek ipv 1 vaste setting.
Ik weet niet hoeveel breder jij bent gegaan, maar de 5 wordt 4,5 cm breder per kant, ik vermoed dat dat net te schuin wordt?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Tein is voor japanners, das ook wel aardig top of the bill, staat nog wel boven KW, meer richting serieuze Intraxx.

volgens mij staat er 165 pond each? dus per stuk?
Steven

Gvd, ik hoop dat je ongelijk hebt, anders ist wel :( (<- die smiley is echt te vet btw :D )
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef: Ik weet niet hoeveel breder jij bent gegaan, maar de 5 wordt 4,5 cm breder per kant, ik vermoed dat dat net te schuin wordt?
4 cm breder per kant t.o.v de originele clio 16V breedte. Poten staan iets schuin, maar niet te veel.
-jo-

Steven schreef:Gvd, ik hoop dat je ongelijk hebt, anders ist wel :( (<- die smiley is echt te vet btw :D )
+ VAT (15%)

+ postage
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
antoine

Steven schreef:Tein is voor japanners, das ook wel aardig top of the bill, staat nog wel boven KW, meer richting serieuze Intraxx.

Deze reaktie gaat over toplagers van AST:
i didnt quote price as i got them on a group by and didnt want people getting the wrong figure into their head

but on the group buy they were £125.35 exactly
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:
Luco/Alpine-racer schreef: Ik weet niet hoeveel breder jij bent gegaan, maar de 5 wordt 4,5 cm breder per kant, ik vermoed dat dat net te schuin wordt?
4 cm breder per kant t.o.v de originele clio 16V breedte. Poten staan iets schuin, maar niet te veel.
mmmm dat zou me een hoop werk besparen als dat gewoon gaat (Y) (Y) (Y)
antoine

Is het mogelijk om deze topic te splitsen? Het begint een beetje een pijnhoop te worden met de 2 onderwerpen door elkaar. :(

Ja, mijn eigen schuld. :beer:
Johan Hogervorst
Contacteer:

Goed, ik rijd dus op standaard oude schokbrekers. Voor zitten 4cm verlagings veren eronder. En achter is de torsie as versteld.

Hij staat dus verder op standaard schokbrekers, en naar mijn zin is het wat te soft. Ik wil dus stugger en dat ie minder snel overhelt en doorhangt.

Koni geel is de beste optie die ik kan vinden, aangezien ik geen schroefset wil (staat nu al mooi zat).

Wat zijn de meningen ervaringen hier erover?

En waar kan ik voordelig voor een 1.4 energy een 4tal schokbrekers halen?
Zijn her en der wel wat web shops die 30 procent korting etc geven, maar welke zijn nu betrouwbaar:
http://www.carpartsprovider.com/Renault ... hocks.html

Bedankt alvast! (Y)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Begin eens met een complete set van een 19 16v. Kost weinig en geeft zeer waarschijnlijk al een leuk resultaat. :D

Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan met mn clio en dat beviel super.! (Y)
Steven

Koni is vrij prijzig, zit je snel op 600 scheuro voor een setje dempers, ik zou dan gewoon lekker wat 2ehands zoeken, als je een complete schokbreker van een 19-16v neemt past dat ook gewoon. (hoef je niet specifiek op non-16v te zoeken).

Een FK-schroefset is nieuw in Duitsland al te krijgen vanaf 400 scheuro en het schijnt toch niet slecht te wezen.

Anders kun je ook nog eens op zoek naar een Apex demperset, dat is ook leuk spul voor rond de 330 scheuro.

Nieuwe gele koni's is echt zonde van de investering en dan druk ik me nog netjes uit :p
Maarten-Jan
Car: R19.R

Gerald schreef:Begin eens met een complete set van een 19 16v. Kost weinig en geeft zeer waarschijnlijk al een leuk resultaat. :D

Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gedaan met mn clio en dat beviel super.! (Y)
Ik ga met Gerald mee, setje 16V veerpoten, eventueel met Koni geel (is 2e hands goed te krijgen). Dit stuurt een stuk beter, de lagers zitten in de top schotel ipv de onderste, maakt voor het sturen en het gevoel daarin een hoop uit :)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik zou ook gewoon 19 16V schokbrekers monteren rondom, dat geeft echt een wereld van verschil, heb bij mijn Clio 1.4 ook rondom Clio 16V schokbrekers en dat rijd ook gewoon veel beter.. ook rechtuit en vooral op de snelweg voelt het gewoon aan als veel meer auto (ook al is het een Clio :D )
Johan Hogervorst
Contacteer:

Mm ok, en het 16v spul past verder gewoon, veerschotels of dingen nog vervangen/reviseren?
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

setje goeie 16v dempers op de kop tikken, eventueel nieuwe toplagers en je kan jaren vooruit (Y)
Maarten-Jan
Car: R19.R

Is gewoon plug en play, fusee/draagarmen zijn het zelfde, gaten in de veerkoker zitten op dezelfde plek. En zoals Paul aangeeft even de veerpootlagers vervangen, kost je 15 euro en scheelt een hoop gekraak :wink:

Moet de veer wel even voor los...
Johan Hogervorst
Contacteer:

Aah ok, toplagers bij de dealer halen, en een complete 16v set zien te scoren.
Voor de achterkant, helpen de 16v dempers ook flink en kunnen die ook zo eronder?
Plaats reactie