Een turbo EN supercharger
Hey,
Benieuwd of er ook mensen willen meedenken..
Ik zit er aan te denken om nog een turbo op mijn f7r te bouwen (naast de supercharger).
Nu kan dit (denk ik) op verschillende manieren.
Ik zat te denken aan een grote turbo. Zodat de supercharger de lage toeren pakt, en de turbo de hoge toeren.
Waar ik ook aan zat te denken is om met de supercharger de grote turbo aan te blazen zodat je het turbogat verkleint van de grote turbo.. of om bijvoorbeeld een klep in te bouwen die zorgt dat de supercharger stopt als de turbo aanslaat.
Zijn er hier ook mensen die hiermee al enige ervaring hebben? En wat lijkt jullie de beste "methode"?
Ik hoop dat er mensen zijn die eens willen meedenken.
Misschien hebben jullie ook nog interessante links die ik eens zou kunnen bekijken?
Bijvoorbeeld wat VW doet:
http://www.autoblog.com/2005/08/23/vws- ... bo-engine/
Ik zit er aan te denken om nog een turbo op mijn f7r te bouwen (naast de supercharger).
Nu kan dit (denk ik) op verschillende manieren.
Ik zat te denken aan een grote turbo. Zodat de supercharger de lage toeren pakt, en de turbo de hoge toeren.
Waar ik ook aan zat te denken is om met de supercharger de grote turbo aan te blazen zodat je het turbogat verkleint van de grote turbo.. of om bijvoorbeeld een klep in te bouwen die zorgt dat de supercharger stopt als de turbo aanslaat.
Zijn er hier ook mensen die hiermee al enige ervaring hebben? En wat lijkt jullie de beste "methode"?
Ik hoop dat er mensen zijn die eens willen meedenken.
Misschien hebben jullie ook nog interessante links die ik eens zou kunnen bekijken?
Bijvoorbeeld wat VW doet:
http://www.autoblog.com/2005/08/23/vws- ... bo-engine/
Ik vind het een heel moedig idee. Dat het werkt, is wel duidelijk. Het lijkt echter wel een moeilijk techniek, daarom lees je dat zij daardoor (nog) niet gebruiken. Ik denk dat de "research" het meeste tijd in beslag zal nemen.The complexities of handling this type of forced induction have limited its automotive application. The supercharger provides instantaneous power. Once the turbo is providing boost, the supercharger's clutch is disengaged and it is closed off from the induction system, allowing the turbo to take over completely.
Tja, ik vraag mij af of dit qua kosten/resultaat gunstig is ten opzichte van bijvoorbeeld throttle bodies, of ombouw naar turbo. Maargoed, ik heb daar niet genoeg verstand van...We worry about the electro-mechanical reliability of the system.
Al met al wel een leuk concept, en als dit iets is wat je wil, moet je het zeker doen, is weer eens wat anders...

Of je met een turbo iets wint hangt een beetje van de dimensionering van de supercharger af, als die nu al groot genoeg is om bij max toerental de inlaatdruk te leveren , dan heeft een turbo er bij toevoegen niet zo veel zin.
daarentegen als je een zo klein mogelijke supercharger monteerd zal deze lekker efficient in de lage toeren werken, echter in hoge toeren capaciteit te kort komen. dan zie ik die extra turbo nog wel van pas komen.
blijft nog even de oplossing te vinden voor de terugslagkleppen ( anders blaas je je laaddruk via de turbo weer naar buiten)
De supercharger van de toyota corolla (sc14 ) heeft een electrische koppeling als bij een airco, en een bypass voor als de supercharger stil staat.
wellicht kun ja daar eens spieken hoe ze dat opgelost hebben.
http://www.adelaidejap.com.au/adeljap/c ... erchargers
groet,
hubert
daarentegen als je een zo klein mogelijke supercharger monteerd zal deze lekker efficient in de lage toeren werken, echter in hoge toeren capaciteit te kort komen. dan zie ik die extra turbo nog wel van pas komen.
blijft nog even de oplossing te vinden voor de terugslagkleppen ( anders blaas je je laaddruk via de turbo weer naar buiten)
De supercharger van de toyota corolla (sc14 ) heeft een electrische koppeling als bij een airco, en een bypass voor als de supercharger stil staat.
wellicht kun ja daar eens spieken hoe ze dat opgelost hebben.
http://www.adelaidejap.com.au/adeljap/c ... erchargers
groet,
hubert
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
uhm... VW levert al een tijdje motoren via dit twin-charger principe. Zie http://www.volkswagen.de/vwcms/master_p ... start.html. Of was je daar ook al achter gekomen? De problemen die worden genoemd zullen nu dus wel redelijk onder controle zijn. Lijkt me leuk om dit werkend te krijgen voor een F7P/R maar zal veel tijd en geld gaan kosten.
-
- Car: R19.R
Het hele concept is al meer dan 20 jaar oud, zat ook al op die lancia's uit de jaren 80. VW heeft het in elk geval niet uitgevonden ook willen ze anders doen geloven.
Bedankt voor de reacties.
Op dit moment zit er al een supercharger op het blok. Ook heb ik daarop al een bypassklep gezet. Daarmee kun je de compressor in principe "uitschakelen".
Dit principe gebruiken we nu al om hem stationair goed te laten lopen.
Heeft iemand meer tekeningen,ideeen, links die gaan over de combinatie van een SC en turbo?
Als de turbo eenmaal op gang is, zal hij de SC uit moeten schakelen. Dit zou misschien wel via een klep kunnen, maar belangrijk is dan ook dat de lucht vanaf de turbo niet naar de SC gaat.
Een bypasvalve gaat open om de overtollige lucht ergens anders naartoe te brengen. Maar om de lucht niet naar de SC te laten gaan zul je geen klep moeten openen, maar er één moeten sluiten.
Maar je zou ook anders kunnen beredeneren om met de SC de turbo alleen op gang te brengen zodat die eerder opspint.
Op dit moment zit er al een supercharger op het blok. Ook heb ik daarop al een bypassklep gezet. Daarmee kun je de compressor in principe "uitschakelen".
Dit principe gebruiken we nu al om hem stationair goed te laten lopen.
Heeft iemand meer tekeningen,ideeen, links die gaan over de combinatie van een SC en turbo?
Als de turbo eenmaal op gang is, zal hij de SC uit moeten schakelen. Dit zou misschien wel via een klep kunnen, maar belangrijk is dan ook dat de lucht vanaf de turbo niet naar de SC gaat.
Een bypasvalve gaat open om de overtollige lucht ergens anders naartoe te brengen. Maar om de lucht niet naar de SC te laten gaan zul je geen klep moeten openen, maar er één moeten sluiten.
Maar je zou ook anders kunnen beredeneren om met de SC de turbo alleen op gang te brengen zodat die eerder opspint.
Dit principe wordt op dragstermotoren veel gebruikt om enorme turbo's idd wat eerder aan de gang te krijgen.
Maarrrrr hier bepaal je dus het toerental waarop de turbo begint te spoelen en dan moet je dus de SC poelies zo uitkienen dat deze ook op z'n max zit rond dat toerental.
Dan moet je met een magneetkoppeling (zoeen als op een aircopomp) je SC uitschakelen en met een omschakelklep de luchtstroom van de SC afsluiten.
Ten eerste kan je de SC niet effectief over de hele range laten werken die moet je enorm laten knallen tot zeg 4000 toeren voordat de turbo het overneemt.
Ten tweede kan de turbo met z'n overdruk de SC gaan tegenwerken, wat ook weer terugwerkt op je krukas. Met die magneetkoppeling schakel je ook meteen het aandrijfverlies van die SC uit.
Het is allemaal niet zo makkelijk
Ik zou gewoon kiezen voor een turbosetup met een goeie GT series, simpeler en power zat voor een voorwielaandrijver.
Maarrrrr hier bepaal je dus het toerental waarop de turbo begint te spoelen en dan moet je dus de SC poelies zo uitkienen dat deze ook op z'n max zit rond dat toerental.
Dan moet je met een magneetkoppeling (zoeen als op een aircopomp) je SC uitschakelen en met een omschakelklep de luchtstroom van de SC afsluiten.
Ten eerste kan je de SC niet effectief over de hele range laten werken die moet je enorm laten knallen tot zeg 4000 toeren voordat de turbo het overneemt.
Ten tweede kan de turbo met z'n overdruk de SC gaan tegenwerken, wat ook weer terugwerkt op je krukas. Met die magneetkoppeling schakel je ook meteen het aandrijfverlies van die SC uit.
Het is allemaal niet zo makkelijk

Ik zou gewoon kiezen voor een turbosetup met een goeie GT series, simpeler en power zat voor een voorwielaandrijver.
De SC die er nu op zit is te klein voor mijn motor. Dus rijd wel op max druk met deze SC.
De poelieverhoudingen heb ik al aan gesleuteld.
Wat zou kunnen, is een grotere SC kopen.
Alleen leek het mij dan juist leuk om een turbo naast deze kleine SC te zetten. In de lage toeren al wat extra power van de SC en vervolgens de boost van de turbo.
De SC weg halen en er alleen een turbo opzetten is geen optie, het gejank van de SC wil ik nooit meer kwijt, want iedere keer vind ik dat weer super om te horen.
Ik was eigenlijk van plan om met een extra grote turbo naar de 300+ pk te gaan, met de SC erop zou ik me immers toch niet zo druk hoeven maken om een eventueel turbogat..
Maar erg veel informatie over deze combinatie ben ik nog niet tegengekomen. Dus misschien is een grotere SC ook een optie, alleen denk ik niet dat ik dan de 300 pk ga halen.
Tips en meedenkende gedachten zijn nog altijd welkom!
De poelieverhoudingen heb ik al aan gesleuteld.
Wat zou kunnen, is een grotere SC kopen.
Alleen leek het mij dan juist leuk om een turbo naast deze kleine SC te zetten. In de lage toeren al wat extra power van de SC en vervolgens de boost van de turbo.
De SC weg halen en er alleen een turbo opzetten is geen optie, het gejank van de SC wil ik nooit meer kwijt, want iedere keer vind ik dat weer super om te horen.
Ik was eigenlijk van plan om met een extra grote turbo naar de 300+ pk te gaan, met de SC erop zou ik me immers toch niet zo druk hoeven maken om een eventueel turbogat..
Maar erg veel informatie over deze combinatie ben ik nog niet tegengekomen. Dus misschien is een grotere SC ook een optie, alleen denk ik niet dat ik dan de 300 pk ga halen.
Tips en meedenkende gedachten zijn nog altijd welkom!
ik zou alleen een turbo erop hangen
ik rij nu al 400km met de mijn en geloof me hij is snel met bijna geen boost. ik heb nu tot 5psi ( 0.3 bar)gereden en geloof me dat gaat hard...
een maat van me had een supercharger op zijn honda met een type r blok dat gaat ook lekker hard maar is nix voor mij.
er is voor mij nix beter dan het geluid van een BOV
dit is wat ik denk en vindt..
dhayrone
ik rij nu al 400km met de mijn en geloof me hij is snel met bijna geen boost. ik heb nu tot 5psi ( 0.3 bar)gereden en geloof me dat gaat hard...
een maat van me had een supercharger op zijn honda met een type r blok dat gaat ook lekker hard maar is nix voor mij.
er is voor mij nix beter dan het geluid van een BOV
dit is wat ik denk en vindt..
dhayrone
Een BOV heeft een mooi geluid maar een compressor klinkt ook echt heel gaaf hoor. Ik geniet iedere keer weer van het gejank in de auto. Allebei is natuurlijk helemaal gaaf
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
de stuurbekrachtigingspomp van dat ding jankt harder dan de compressor

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
http://www.amazon.com/Induction-Perform ... 1859606911D Kuipers schreef:Hey,

Denk niet dat je versnellingsbak het lang volhoud met rond de 300 PK en bijbehorende NM's en qua koeling mag je ook wel het een ander opvoeren lijkt me? Maar wel mooi project verder, keep it up 

-
- Contacteer:
http://www.youtube.com/watch?v=YdF0H-16 ... PL&index=7
volvo van Van Kronenberg Turbo+2 Compressors.
Heb het ook al eens op een cross auto gezien uit de 2L klasse en dat geluid is echt zo super. ik ben erg benieuwd of je je plan doorzet
lijkt me super 
volvo van Van Kronenberg Turbo+2 Compressors.
Heb het ook al eens op een cross auto gezien uit de 2L klasse en dat geluid is echt zo super. ik ben erg benieuwd of je je plan doorzet

Op zich moet het te realiseren zijn met een goed management systeem voor je compressor. Als je hier een koppeling op zet zodat die pas bij 1200 rpm meedoet en hem bij xxxxrpm uitschakeld wanneer de Turbo het kan leveren, zit je denk ik wel goed.
Is eventueel aan te sturen met Megasquirt, of een printje maken met een Pic chip en dan gas erop.
Is eventueel aan te sturen met Megasquirt, of een printje maken met een Pic chip en dan gas erop.
Zeggeh we trekken hier weer ouwe koeien uit de sloot, het project gaat nu verder met 1 grotere compressor.
Tuurlijk is alles haalbaar, maar dit is toch wel erg lastig te realiseren.
Layout van de F7R is ook niet echt ideaal voor dit soort grappen.
Tuurlijk is alles haalbaar, maar dit is toch wel erg lastig te realiseren.
Layout van de F7R is ook niet echt ideaal voor dit soort grappen.
Jep, dit plan is van de baan.
Hier het nieuwe plan:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28280
Hier het nieuwe plan:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28280
motormanagement ; oei oei ga daar maar eens aanzitten.Whatever schreef:Denk niet dat je versnellingsbak het lang volhoud met rond de 300 PK en bijbehorende NM's en qua koeling mag je ook wel het een ander opvoeren lijkt me? Maar wel mooi project verder, keep it up
Versnellingsbak ; die houdt het niet lang uit. Renault garantie op de bak is een koppel van 200NM. Daar zit ik al net overheen met m'n ongeblazen motor
Oud topicje hoor. 
versnellingsbak word wel mee vervangen naar iets sterkers (is niet het grootste probleem). Maar dit is inmiddels al van de baan. Zie link naar andere topic voor de plannen.

versnellingsbak word wel mee vervangen naar iets sterkers (is niet het grootste probleem). Maar dit is inmiddels al van de baan. Zie link naar andere topic voor de plannen.
F7R motor hebben we et over ..
Waarschijnlijk een JC5 bak, zijn zowiezo al sterker als de JB's .
Williams en Clio 2 RS hebben deze bak ook en gaat tog goed
als je boven de 200 Nm komt ..
Alleen je zit met de oudere JC5's dat ze een slechter diff hebben ..
Waarschijnlijk een JC5 bak, zijn zowiezo al sterker als de JB's .
Williams en Clio 2 RS hebben deze bak ook en gaat tog goed
als je boven de 200 Nm komt ..
Alleen je zit met de oudere JC5's dat ze een slechter diff hebben ..
-
- Contacteer:
kwam toevallig nog wat foto's tegen
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Zoooww
nieuw projectje Sieger? 

-
Hmmm... voldoende sleutelruimte...?