Ik zit net door het service boekje van mijn Clio III RS te bladeren en dat ze tijdens de laatste servicebeurt eind oktober 2008 toen ik de auto kocht de motorolie hebben vervangen, maar dit hebben gedaan met 10W40 olie ipv 5W40 olie.
Dit terwijl er in het boekje expliciet staat dat er alleen 5W40 in de RS mag.
Het verbaast me niks want deze dealer kan werkelijk helemaal niks goed doen, maar dat terzijde.
Is dit heel slecht voor de auto?
Verkeerde motorolie in Clio III RS
Dat hangt er een beetje van af hoe netjes jij je auto warm rijdt, voordat je op het gas gaat.
5W40 is koud iets vloeibaarder als 10W40 en smeert dus beter bij lagere temperaturen. Als je motor dus nog niet helemaal warm is.
Het is inderdaad een stomme fout, maar ze hebben over het algemeen niet zoveel RS-en in onderhoud. Als ik 'm voor onderhoud breng vraag ik er altijd expliciet om!
Hoe ben je daar nu achter gekomen? Je kan vragen of ze deze fout willen herstellen.
5W40 is koud iets vloeibaarder als 10W40 en smeert dus beter bij lagere temperaturen. Als je motor dus nog niet helemaal warm is.
Het is inderdaad een stomme fout, maar ze hebben over het algemeen niet zoveel RS-en in onderhoud. Als ik 'm voor onderhoud breng vraag ik er altijd expliciet om!
Hoe ben je daar nu achter gekomen? Je kan vragen of ze deze fout willen herstellen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
10W40 is een half syntheet en kan o.a. minder goed de warmte-ontwikkeling aan op hogere temperaturen waardoor deze olie t.o.v. een 5W40 / 5W30 / 0W30 o.a. te dik blijft... (en zodoende waarschijnlijk op den duur door vervuilende deeltjes welke in je motor vrijkomt bepaalde oliekanalen niet goed kan voorzien van de juiste hoeveelheid olie en je daardoor dus motorschade zou kunnen krijgen)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
In het serviceboekje is bij elke servicebeurt ruimte om op te schrijven welk soort olie ze ververst hebben en daar hebben ze opgeschreven dat ze er 10W40 in hebben gedaan.
Ik ga er maandag meteen langs om te eisen dat de olie verversen door de juiste.
Daarnaast wordt het ook wel tijd om bij Renault Nederland een officiële klacht in te dienen want ik heb het helemaal gehad met deze dealer. Die gasten weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Ik ga er maandag meteen langs om te eisen dat de olie verversen door de juiste.
Daarnaast wordt het ook wel tijd om bij Renault Nederland een officiële klacht in te dienen want ik heb het helemaal gehad met deze dealer. Die gasten weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Vergeet dan niet om meteen een nieuw filter erin te laten zetten.
En niets wijs laten maken dat "de monteur het verkeerde kruisje heeft aangevinkt" en "dat ze met losse flessen de juiste olie hebben gebruikt omdat ze 10W40 alleen in bulk hebben...."
En er bij blijven als het gebeurt.

En niets wijs laten maken dat "de monteur het verkeerde kruisje heeft aangevinkt" en "dat ze met losse flessen de juiste olie hebben gebruikt omdat ze 10W40 alleen in bulk hebben...."

En er bij blijven als het gebeurt.

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Naar mijn mening is het olieverbruik ook redelijk hoog, in ieder geval hoger dan met mijn vorige Clio II RS.
Sinds eind oktober 2008 heb ik er bijna 8.000 KM mee gereden, een paar maanden gelden al een keer een liter 5W40 bijgegooid en nu zit het olieniveau weer vlak boven het minimum.
Kan dit, in mijn ogen, hoge verbruik ook te maken hebben met het feit dat er de verkeerde olie in zit?
Sinds eind oktober 2008 heb ik er bijna 8.000 KM mee gereden, een paar maanden gelden al een keer een liter 5W40 bijgegooid en nu zit het olieniveau weer vlak boven het minimum.
Kan dit, in mijn ogen, hoge verbruik ook te maken hebben met het feit dat er de verkeerde olie in zit?
gewoon doen officiele klacht wordt bij renault zeer serieus mee omgegaan.
ik heb het ooit ook eens gedaan bij de twingo van mijn moeder en het is toen prima opgelost.
ik heb het ooit ook eens gedaan bij de twingo van mijn moeder en het is toen prima opgelost.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Welke dealer zit je?
Klacht indienen heeft altijd nut, soms is het een kwestie van een optelsom.
Dat de een meer verbruikt dan een ander kan altijd natuurlijk, zolang het maar binnen de norm blijft.
Klacht indienen heeft altijd nut, soms is het een kwestie van een optelsom.
Dat de een meer verbruikt dan een ander kan altijd natuurlijk, zolang het maar binnen de norm blijft.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Jawel, is een fabeltje dat ooit verteld werd.Merijn schreef:Je mag toch geen half-synthetische olie met vol-synthetische olieen mengen??
Neemt natuurlijk niet wag dat er 5W40 in die clio had moeten zitten.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als het 10W40 van een fatsoenlijk kwaliteit is (Zoals ze ook voorschrijven in de clio1's) dan denk ik dat het niet zo'n kwaad kan. Geloof nooit dat je van die ene keer en die paar duizend km je blok aan stront rijd. anderzijds als je betaald voor 5w40 dan moet je ook gewoon de juiste olie krijgen natuurlijk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik heb de auto gekocht bij Ramshortst in Nijkerk.Arno17 schreef:Welke dealer zit je?
Klacht indienen heeft altijd nut, soms is het een kwestie van een optelsom.
Dat de een meer verbruikt dan een ander kan altijd natuurlijk, zolang het maar binnen de norm blijft.
Vandaag contact gehad met ze en ze beweren dat 10W40 ook goed is en door Renault voorgeschreven wordt, ondanks dat er in het service boekje expliciet vermeld wordt dat er alleen 5W40 in mag.
Ik heb het helemaal gehad met die gasten. Voor alle reparaties moet je ook elke keer terugkomen omdat het niet goed gedaan is of weer kapot is dat ik maar een klacht bij Renault NL heb ingediend.
[img]http://farm4.static.flickr.com/3646/367 ... e801_o.png[/img]
nee, olieverbuik hangt samen met rijomstandigheden en reeds aanwezige motorslijtage.RutgerJ schreef:Naar mijn mening is het olieverbruik ook redelijk hoog, in ieder geval hoger dan met mijn vorige Clio II RS.
Sinds eind oktober 2008 heb ik er bijna 8.000 KM mee gereden, een paar maanden gelden al een keer een liter 5W40 bijgegooid en nu zit het olieniveau weer vlak boven het minimum.
Kan dit, in mijn ogen, hoge verbruik ook te maken hebben met het feit dat er de verkeerde olie in zit?
in het algemeen geeft een dikkere olie een lager olieverbruik.
ik adviseer dan ook bij een hoger olieverbruik bv een 5w50 te gebruiken.
Ik kijk net ff een factuur na van een grote beurt die ik in 2008 heb laten uitvoeren (nog voor de ombouw) en toen hebben ze in mijn clio 2 RS ph3 ook (Elf oil sti) 10W40 ingegooit. Dus ze doen het wel vaker...
Inmiddels verschillende keren contact gehad met Renault Nederland. Zij gaven ook aan dat er alleen 5W40 in mag en nadat zij contact hebben gehad met de dealer kan het nu opeens wel ververst worden met de correcte motorolie.
voor Renault Nederland.

precies als je klaagt bij renault nederland dan wordt het keurig opgelost. 

- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Erg slordig van de dealer, juist bij deze modellen, maar ook de turbo-motoren is de juiste olie van groot belang.
Op m'n pa's werk hebben ze voor een jaar terug een 2e bulk erbij aangeschaft met de wat dunnere oliën voor onder andere de turbo-motoren.
Voor mijn phase3 RS heb ik gewoon de literflessen van de schap gekocht.
5W40 ELF Evolution
Ik heb echter na aankoop van de auto (dec.2007) meteen de onderhoudsgeschiedenis opgevraagd bij een dealer in Franeker. Die gooiden er ook gewoon 10W40 Competition in...
Op m'n pa's werk hebben ze voor een jaar terug een 2e bulk erbij aangeschaft met de wat dunnere oliën voor onder andere de turbo-motoren.
Voor mijn phase3 RS heb ik gewoon de literflessen van de schap gekocht.
5W40 ELF Evolution

Ik heb echter na aankoop van de auto (dec.2007) meteen de onderhoudsgeschiedenis opgevraagd bij een dealer in Franeker. Die gooiden er ook gewoon 10W40 Competition in...

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90