V6 24v motorblok inbouwen in Laguna 2.0

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Whatever
Contacteer:

Wil graag weten hoe moeilijk het is een v6 24v (PSA) motorblok (uit schade Laguna bwjr. 1999) compleet met versnellingsbak en al in te bouwen in een Renault Laguna 2.0 (bwjr. 1997) en of dit mag i.v.m. APK keuring omdat je van 4 naar 6 cilinders gaat. Met andere woorden moet de auto dan opnieuw gekeurd worden bij de RDW of mag dit gewoon? En is het gewoon motorblok compleet met motorsteunen en versnellingbak omschroeven of erg ingewikkeld met kabelbomen, computer etc?
Steven
Car: M536

Kabelbomen weet ik niet, maar je hebt best kans dat het gewoon omklikken en klaar is.

APK en RDW zijn 2 losse instanties, hij komt gewoon door de APK.
Bij de RDW zou je het wel officieel moeten melden, het is iig wel op kenteken te krijgen, alleen wel ws. na zo'n rijtest @ Lelystad
ramon16V
Contacteer:

vergeet het remmen verhaal niet,denk dat die van de v6 anders zijn.
rdw moet die zeker gekeurd worden
Whatever
Contacteer:

Allereerst bedankt voor de snelle reacties, voor de APK maakt het dus niet uit, maar is een RDW keuring verplicht of zou je het gewoon om kunnen bouwen en gewoon gaan rijden zeg maar? Qua motorsteunen en alles moet het toch vrij eenvoudig te doen zijn lijkt me met een complete (schade) v6 erbij alleen kabelbomen lijkt me wel vrij ingewikkeld. En qua remmen maakt het niks uit V6 heeft rondom dezelfde remmen als de 2.0 16v, en heb bij de laguna al safrane Bi-turbo (voor) remklauwen en schijven gemonteerd dus remmen doet ie wel.
Steven

Leuk projectje dit, APK is geen probleem, de RDW goedkeur heb je nodig om je verzekeraar tevreden te stellen.
Mocht je iemand doodrijden en je auto wordt onderzocht, heeft de verzekering meteen een stok om mee te slaan en dus niet uit te keren. Dus voor het nette papierwerk en je eigen gemoedsrust is het wel min of meer nodig.
Helaas is zo'n omkeuring wel vrij prijzig, dat loopt snel richtding de €1000

Andere manier is van de schade V6 een bepaald stukkie uitslijpen en overlassen in je huidige Laguna, veerpootje ff opnieuw spuiten en klaar ben je.

Misschien nog een beter idee, wat je veel moeie en ongein bespaard:
Je huidige 2.0 verkopen en gewoon een nette V6 zoeken. Je bent misschien wel erg gehecht aan je huidige Laguna, maar het bespaart je een hoop moeite.
Whatever
Contacteer:

Dat omkeuren was ik al een beetje bang voor, maar heb wel eens (op het peugeot forum) een peugeot 205 en 306 gezien met dezelfde PSA v6 erin gebouwd wat me veel moeilijker en ingrijpender lijkt als bij een laguna waar het blok ook gewoon origineel in geleverd is geweest. Maar deze auto's zullen dan waarschijnlijk ook weer RDW (goed) gekeurt zijn? 1000 euro voor het omkeuren is in verhouding met de schade auto alleen te veel geld, en dan is het net wat je al zei misschien slimmer om gewoon een laguna v6 te kopen. Maar ben een beetje aan de auto gehecht geraakt en v6 motor ombouwen leek me leuker dan inruilen :grin:
Steven

Ach tis ook maar blik hoor, nieuwe auto wen je ook snel aan.

Ga es testrije zou ik zeggen, neem je leuke spulletjes mee, moet jij es zien hoe makkelijk dat gaat.

Die Peug ombouwtjes zullen misschien wel niet gekeurt zijn, het kan ook heel lang goedgaan hoor.
Abel
Über-Spammer

als het een zelfde model laguna is geen 1 en 2 dan zou je gewoon naar de rdw moeten gaan en zeggen ik heb van uit dit kenteken met schade alles overgebouwd naar dit kenteken type goedkeuring bestond al als het allebij zelfde model laguna is. dus dan kost het je maar iets van 200 euro ofzo. of minder (Y)
Daniël W.
Car: 5TL-T

Het omkeuren is veranderd; auto's van voor 1999 hoeven geen weggedragtest etc. meer te ondergaan, slechts een veredeld APK bij de RDW + wegen (totaal ~50 euro). Check anders nog even het ACT Wetgeving...(ongeveer halverwege p9)
Steven

Ah kijk, dat veranderd de zaak (Y)

Hoorde ook dat ze makkelijker worden met de import van autos die hier nooit geleverd zijn. Ooit wordt het nog wel es een fatsoenlijke tent, die RDW :D
Willem-Jan
Bestuurslid
Car: Megane RS Grand Tour

Dat is niet gek zeg. Dat betekent dus dat als mijn GT ooit klaar is, dat ik em dan relatief goedkoop kan laten omkeuren?
Daniël W.
Car: 5TL-T

Yep, allemaal opgedragen door de EU (blijkt toch ergens goed voor te zijn! :lol: )
tutuur
Clubsponsor

voor 1998 :wink: niet 99
Whatever
Contacteer:

Is allebei een Laguna 1, alleen de v6 is een phase 2 van 99, en de 2.0 16v is een phase 1 van 1997. Maar 200 euro of 1000 euro scheelt natuurlijk anzienlijk, 200 euro is nog wel te overzien en nog minder natuurlijk ook :grin:
Maar in hoeverre alles zo past en hoe moeilijk het is om het om te schroeven weet niemand?
Ferdy
Über-Spammer

Whatever schreef:Is allebei een Laguna 1, alleen de v6 is een phase 2 van 99, en de 2.0 16v is een phase 1 van 1997. Maar 200 euro of 1000 euro scheelt natuurlijk anzienlijk, 200 euro is nog wel te overzien en nog minder natuurlijk ook :grin:
Maar in hoeverre alles zo past en hoe moeilijk het is om het om te schroeven weet niemand?
try before you die ! :)
tutuur
Clubsponsor

aangezien de auto van voor 98 is kost het je maar 47 euro :wink:
Whatever
Contacteer:

Try before you die? das wel nuttige informatie ja :worship: Laguna word toch al niet echt veel aan versleuteld vergeleken met clio of 19 denk ik...
MICHEL11GTE

als je besluit over te bouwen vergeet niet je achteras, ivm 5gaats wielen.
en als je bezig bent met je motorblok zorg dat je geen steuntjs enzo van te voren vergeet te monteren, want je komt er amper meer bij, je hebt namelijk bijna geen ruimte onder de kap. heb zelf ook een v6 dus weet wel dat alles erg veel werk is.
Whatever
Contacteer:

Michel, heb je de V6 er zelf in gebouwd of is dit gewoon origineel een V6? En is dat ook een Laguna en een PSA V6 24v, of de PRV v6 12v? Heb wel gehoord/gelezen dat de PSA V6 en de bijbehorende versnellingsbak toch zeker niet slecht zijn.
MICHEL11GTE

ik heb een originele v6 automaat fase2

weet alleen dat het veel werk is omdat ik al het een en ander heb vervangen zoals distributie, bak reviseren, en andere geintjes waardoor de motor er half uitgeweest is.

automatenbakken zijn te zwak voor die motoren, handbakken die trekken het wel.
Whatever
Contacteer:

Iedereen bedankt voor alle info, zie nog wel even wat het gaat worden, inruilen, sleutelen of misschien wel nix :lol:
Plaats reactie