Clio2 PH2 1.6 16V stotteren opgelost!(reserve sleutel erbij)

Post hier al je vragen over de Clio
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

owja... wellicht onnodige tip, maar draai de bougies los, dan heb je nergens meer compressie op staan, kun je zelf met je handje voelen of het gaat of niet. Ook bij controle na monteren van de riem, of alles vrijloopt :)
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Oke even een simpele uitleg voor het op tijd zetten vd motor:)

Haal dus je nokkenas doppen eraf. Nu zie je zoals eerder aangegeven uit het midden een zaagsnede zitten. Nu draai je de Krukas rechtsom , net zolang tot de zaagsnede bijna horizontaal lig( en het grootste gedeelt vd nokkenas boven zit) Nu draai je de Krukas blokkerstift erin. En draait vervolgens de krukas weer verder. Je zult nu merken dat de krukas blokkeert . Op dat moment zal dus de snede in je nokkenas horizontaal moeten liggen. En staat ie op tijd.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Heb de hele meuk weer in elkaar zitten :D

Alleen nou tikkert de motor en schud die, dus denk dat de een tantje verschoten is op een of andere manier. Heb alles gemarkeert en na gelopen. Alles in elkaar gezet, krukas draaien en weer kijken.

Alles was goed op dat moment. Na alles in elkaar te hebben gezet wou ik hem starten en toen zei die Tik. Vervolgens blijft die zachtjes door tikken.

Breng morgen de auto maar weg naar een Renault dealer waarschijnlijk. en hopelijk hebben ze hem voor maandag klaar, want dan moet ik weer werken namelijk.

PS, krukas blokering zelf gemaakt van M10 X 100 en dan met een moertje op maat gemaakt. werkt perfect.

Iedereen bedankt voor de info, maar zou het helaas nu niet meer nodig hebben.
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Nadat je hem inelkaar hebt gezet heb je toen de motor rondgedraait met de krukaspoelie er al op?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

JA, heb alles op tijd gezet, vervolgens de krukas poelie gemonteerd, aangezien er geen spietje in de distributie poelie zit.

Gedraait en alles bleef nog op de plaats staan. Maar denk dat hij toch iets verschoven is tijdens het starten. Hoorde eerst een iets hardere tik namelijk en daarna tikde die zachtjes.

Breng de auto zo weg en kan hem morgen of zaterdag weer ophalen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

in de hoop dat die harde en zachte tikjes niet een paar kleppen waren..

in mijn ogen kun je de krukas niet netjes op tijd zetten, zonder dat je de krukas blokkeert aan het vliegwiel (na verwijderen BDP sensor) voor het verwijderen van de riem of de originele blokkeerpen. Het is namelijk geen kwestie van tandjes verspringen, maar graden...

Ik hoop voor je dat het goed komt :)



EDIT: zoals ik al zei, bij mij verdraaide de krukas ook bij het loshalen. Dus als je m monteert, verbaast het mij niet, dat dat ook gebeurt.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ik hoop ook dat de kleppen nog heel zijn, misschien is het wel iets heel lulligs (Hopelijk), en hebben ze hem bij de dealer zo voor elkaar.

Ben benieuwd wat dit geintje mij gaat kosten.

Vond de krukas blokkering ook al slecht, omdat die alleen in de draairichting blokkeerd en niet terug. Slecht systeem van de domme fransen.

Ik laat het nog wel weten wat het probleem was en wat het gekost heeft :-( :(
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en waarom moetie tegen de draairichting in blokkeren dan?
Je zet m iets terug, zet de nokkenassen op tijd, hangt de poelie om de krukas, draai je krukas tegen blokkeerpunt aan, draai je spanner op spanning en ros je krukasaspoeliebout vast. Klaar is kees.


Ben t met je eens dat een spie veel makkelijker is, maar op zich is dit systeem niet slecht, je moet alleen die blokkeerpen ff hebben en dat is voor sommige mensen niet echt toegankelijk :)
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Als die nou beide kanten op blokkeerd, net als de nokkenas, dan kan je het nooit verkeerd doen. Probleem bij mij was, als ik de riem strak trok om die op de pomp en nokkenas te zetten, dan verschoof mij de krukas poelie steeds. Heb daarna eerst alle andere poelies gedaan en als laatste de riem op de krukas poelie.

Achja, tis gewoon een klote klusje omdat je niks geen ruimte hebt.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Bakkums schreef: Heb daarna eerst alle andere poelies gedaan en als laatste de riem op de krukas poelie.
das ook precies de bedoeling! Eerst alle losse poelies, wegwerkend vanaf de spanrol, en als laatste de krukaspoelie in de riem leggen en op de krukas schuiven. Zoals gezegd: dan krukas tegen blokkeerpunt draaien, spanner op spanning, bout in krukas aandraaien, blokkeerpen eruit, 2x ronddraaien, natrekken en klaar.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Van de vorige pagina:
Adinsx schreef:That's the way to do it
Het werkt zoveel makkelijker met het juiste gereedschap (Y)
:wink:


Maar goed, hopen voor je dat het meevalt (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Tja bij een clio heb je inderdaad wat weinig ruimte , maar is prima te doen na een paar 100x :smile: Wat vaak word vergeten te controleren is dat als men de krukaspoelie los hebt gehaalt . En de riem eraf hebt liggen , dat de krukastandwiel los kan draaien.. controleer je dit niet en je probeert de riem te monteren zal geheid je krukas een beetje verdraaien. het monteren van de riem gaat trouwens het makkelijkst door de riem totaal om alle poelies te monteren . En als laatste de looprol te doen.
Maarja daar heb je nu weinig aan. In iedengeval succes ermee . En hoop voor je dat alles meevalt. Aangezien die blokkies niks kunnen hebben :@
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Kan de auto met een half uurtje ophalen. Ze hebben alles op tijd gezet en toen gestart. Kreeg gelijk daarop een telefoontje met wat het probleem nou was. Ik gezegt dat die tikkert.

Monteur kon geen gekke geluiden waarnemen, dus hopelijk is het hiermee opgelost. Kosten weet ik ook nog niet, maar laat jullie alles nog wel weten.

Ben benieuwd.

Edit: Nou het is allemaal erg meegevallen. Ze hebben de boel op tijd gezet en de auto is stiller dan ooit. Riem was dus echt wel aan vervanging toe.

Maargoed, kosten: Doppen nokkenas + afstellen = 78,- Euro.
Ha dat is dus een meevaller, ging er van uit dat ik minimaal 200 euro kwijt zou zijn.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Voor dat geld kun je nog eens naar de stealer :)
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Het volgende probleem dat geld al voor enige tijd, maar ben er nog niet echt achter wat het is. De auto stottert namelijk soms bij stationair lopen en verder wil de auto ook wel eens stotteren bij optrekken vanuit laag toeren gebied.

Dit is zeer vervelend. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?

Zat zelf te denken aan de brandstof pomp of iets van dien.

Wat zijn de bekende problemen voor dit ?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bakkums schreef:Het volgende probleem dat geld al voor enige tijd, maar ben er nog niet echt achter wat het is. De auto stottert namelijk soms bij stationair lopen en verder wil de auto ook wel eens stotteren bij optrekken vanuit laag toeren gebied.

Dit is zeer vervelend. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?

Zat zelf te denken aan de brandstof pomp of iets van dien.

Wat zijn de bekende problemen voor dit ?
Lijkt op 1 van de 4 penbobines die z'n laatste adem aan het uitblazen is..

Wel weer mazzel zeg met die distributieriem, ik controleer altijd even of ik de krukas nog rechtsom kan draaien voordat ik de krukaspoelie er weer op zet.. hij gaat nog wel eens wat terug bij het losdraaien met een luchtsleutel :)
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Hmmm, zijn die dingen dan zo slecht ? Kan ik dit ook meten of testen op een of andere manier ? Bougies bekijken ofzo of ze zwart zijn of nattig ?

Zijn die dingen per stuk te koop of per set ?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bakkums schreef:Hmmm, zijn die dingen dan zo slecht ? Kan ik dit ook meten of testen op een of andere manier ? Bougies bekijken ofzo of ze zwart zijn of nattig ?

Zijn die dingen per stuk te koop of per set ?
echt testen is er niet bij.. slecht zijn ze inderdaad wel (N) nieuw zijn ze zo'n 40 euro p/s bij de dealer :)

Lekker doorjagen.. hij begint vanzelf wel op 3 cilinders te lopen :D

Volgens mij is er niet echt een manier om er nu achter te komen welke het is..
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Hmmm, zal morgen avond wel effe naar de bougies kijken. Hopelijk kan ik er zo achter komen welke er mankermenten vertoont.

Heb ook net het een en ander gelezen, dat je bobine's met bruine dop moet hebben, want de rest barst of gaat snel kapot. Zal morgen wel laten weten of ik erachter ben of ik het aan de bougies kon/kan zien.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Gasklephuis ofzo schoon maken is dan meestal het euvel.

Bobine is volgens mij of stuk of heel, hij gaat dan gelijk op 3 poten lopen en lampje op het dashboard gaat branden ( oranje) wegens slechte verbranding.

Vooral de Clio's van rond juni/juli 2001 hadden last van dit euvel.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Als je bobine kapot is, dan merk je dat vaak doordat de auto anders stationair loopt en vaak de pook behoorlijk trilt als hij in z'n vrij staat.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Zou straks na het werk de bougies effe kijken. Mocht ik niks kunnen zien, dan ga ik donderdag middag de gasklep huis wel reinigen.

Verder loopt die stationair dus onregelmatig. Om de 2 a 3 seconden ploft die iets en trilt de auto ligtjes, maar niet extreem.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Pfff, had nu zelfs dat de auto bijna niet meer aanpakt. Had ik laatst bij de meeting in Gronau ook al.
BartVM
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 3 mei 2009 11:19
Locatie: Herselt, België
Contacteer:

of als je het vaak nodig hebt, ga gewoon blokkeergereedschap kopen, een setje met stift voor de krukas, de nokkenassen, en een stift voor de nokkenas van een 1.5l diesel koste me 40€ Kan dus dienen voor een Renault 1.4, 1.6, 2.0L, 1.9l D/TD/DTI/DCI, 1.5lDCI, de oude F7P en F7R motoren (alleen krukas), en alle 1.9l diesels in een volvo, nissan, mitsubischi, en sommige suzuki's, en in de 1.5L's van Nissan.
Zou naar het schijnt ook kunnen dienen voor een Citroën C5 diesel, maar dat kan ik niet bevestigen.

Maar is al bij al niet zo een moeilijke klus hoor, in mijn Mégane 2 was het simpel, in een Clio 2 die ik eens gedaan heb was het net hetzelfde, maar dan een pak krapper. Lukte bij ze allebij gewoon zonder brug.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Heb niks kunnen waarnemen met betrekking tot bobine, nu dacht ik dus, kan het niet liggen aan de krukas sensor? Omdat de auto dus soms ook na een tijdje pas aan pakt.

Achja zal ng effe de gasklephuis reinigen en dan zien we wel weer verder.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Gasklephuis gereinigd. Dit heeft ook niet mogen baten.

Stationair stottert die nog steeds om de paar seconden een keer, net of die stationair te laag staat of dat er een vonkje tussen weg vliegt. Starten is nog steeds het zelfde, of hij pakt na eventjes draaien meteen aan of je moet wel 5 seconden starten wil die aanpakken.

Wanneer ik de sleutel in het contact doe, staat soms de startonderbreker er ook nog op. Dan moet de auto weer op slot en er weer vanaf en dan kan ik hem wel starten.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klinkt als een gare bdp sensor? Als je zeker weet dat de bobines niet gaar zijn...
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Van de bobines weet ik dus niet 100% zeker, omdat niemand weet hoe ik het kan controleren.

Als jij iets weet hoe dit moet dan hoor ik het graag.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Het is mij ook opgevallen dat wanneer ik de koppeling in trap en ik het gas los laat de toeren teller even blijft hangen om vervolgens te zakken naar stationair.
Misschien dat jullie nu wat meer weten wat het kan zijn.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik zet een Bigmac in op de Bobines :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe Opscheppertje heeft ook weer een Reno hoor :p

Die Bigmac's opzetten is wel oud trouwens :D
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ik heb al heel lang een renault steven... alleen nooit actief op forum :)
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Maar als de bobines kapot zijn, dan moet de auto toch helemaal slecht lopen?
Wil namelijk alles uitsluiten voordat ik iets ga kopen. Zou anders Onder van de centen zijn. In deze periode heb ik al genoeg kosten.

Kan het ook te maken hebben met de brandstof druk of injectoren?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bij mijn Megane 1.6 16v die stotterde percies zoals jij zei, en kleine plofjes geven bij stationair. Na vervangen van alle 4 de bobines was het gestotter weg. :)
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Elke Renault dealer heeft wel een bobine tester om ze te testen. Er word simpelweg een weerstand geplaatst tussen de bougie en bobine. Deze moet de bobine kunnen overbruggen. Zoniet dan is de geteste bobine niet meer 100%..
Plaats reactie