Dat is ook mijn mening.Bart V schreef:Die "sport"blokken van Textar doen het erg goed. Erg veel waar voor je geld
[Grotere Remmen]
heb ze net weer besteld voor de RS remmen. ik heb ze niet aan het faden gehad op de ring.
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Kan het zijn dat als je textar blokken besteld, ze in een textar doosje zitten maar op de blokken zelf het valeo logo staat?
Iig dat heb ik zelf aan de hand, vond het al raar, maar merk wel dat de remmen wat steviger remmen, echt happen doen ze niet, maar je hebt wel meer rem vermogen!
Iig dat heb ik zelf aan de hand, vond het al raar, maar merk wel dat de remmen wat steviger remmen, echt happen doen ze niet, maar je hebt wel meer rem vermogen!

-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Misschien wel wat laat, maar even terugkomend op het verhaal van Riel over datalogging. Het logging van de data is echt peanuts. Je pakt een beetje een dikke ARM7,8,9,10 (net wat je leuk vindt) chip voor en gooit daar wat code in. En je hebt een x-kanaals AD converter en datalogger ineen die met het grootste gemak alles op een SD kaart propt.
Grootste punt is zinnige grafieken maken van al die data. De software schrijven die van al deze data wat moois maakt gaat het meeste tijd kosten kan ik je vertellen. Alhoewel dat, als je niet al te hogen eisen stelt, ook nog wel mee valt. Paar grafieken plotten van de verschillende sensoren is ook de wereld niet.
De grootste kosten zijn (los van programmeer en soldeerwerk) al je sensoren.
Grootste punt is zinnige grafieken maken van al die data. De software schrijven die van al deze data wat moois maakt gaat het meeste tijd kosten kan ik je vertellen. Alhoewel dat, als je niet al te hogen eisen stelt, ook nog wel mee valt. Paar grafieken plotten van de verschillende sensoren is ook de wereld niet.
De grootste kosten zijn (los van programmeer en soldeerwerk) al je sensoren.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Sensoren kosten niet zoveel, maar wil je wat zinnigs uit de grafieken halen en ervan leren moet je wel met minimaal 10x per seconde loggen, liefst voor een aantal dat zelfs 50 of 100 keer per seconde.
Dus aan de grefieken waar jij het over hebt geert heb je niks, juist die grafieken leer je het meeste van en des te fijner ze zijn des te meer je eruithaalt
Dus aan de grefieken waar jij het over hebt geert heb je niks, juist die grafieken leer je het meeste van en des te fijner ze zijn des te meer je eruithaalt
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
weet iemand of er veel verschil zit tussen de rs remmen, die bij de meeste dat er zo'n zinloos stuk bij onderaan hangt (zie plaatje). deze heb ik er niet op zitten. Neem aan dat dit geen invloed heeft op het type remblokjes.
[img]http://img144.imageshack.us/img144/5033 ... pde16v.jpg[/img]
[img]http://img144.imageshack.us/img144/5033 ... pde16v.jpg[/img]
enige idee waar dat ding voor dient? ik zie het nut er niet van in.
klopt zulke dingen dienen voor het absorberen van trillingen. (wellis waar wat hoger in frequentie) Niet voor voelbare, voor hoorbare eerder.Bart V schreef:Is mij ook niet echt duidelijk. Maar als ik iets zou moeten bedenken wat technisch enigzins ergens op slaat, dan zou ik denken dat het iets te maken heeft met trillingen.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Technisch is het geen enkel probleem op zoveel te loggen, al wil je er 10.000 per seconde..... En een desk/laptop kan met die data best mooie grafiekjes maken waar je onbeperkt op in kan zoomen.Luco/Alpine-racer schreef:Sensoren kosten niet zoveel, maar wil je wat zinnigs uit de grafieken halen en ervan leren moet je wel met minimaal 10x per seconde loggen, liefst voor een aantal dat zelfs 50 of 100 keer per seconde.
Dus aan de grefieken waar jij het over hebt geert heb je niks, juist die grafieken leer je het meeste van en des te fijner ze zijn des te meer je eruithaalt
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Inderdaad, je zal er alleen een stukje leuke software om heen moeten programmeren 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Juist en dan kan je beter een goede datalogger kopen dat is dan uiteindelijk goedkoper vermoed ik.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Hangt er vanaf hoe goed je zelf kan programmeren
Maar er zal vast ook wel open source software voor te vinden zijn.

Maar er zal vast ook wel open source software voor te vinden zijn.
Ik heb onlangs een setje geboorde 285mm schijven op mijn auto gemonteerd icm Ferodo DS 2500 blokken. Ik moet zeggen dat het toch wel een stuk harder remt dan mijn vorige (al niet meer originele schijven en blokken) setup.
Nou zal het misschien wel in een van de vorige 40+ bladzijdes verteld zijn maar daar ben ik nu iets te lui voor om het op te zoeken...
Het probleem dus: als ik nu goed hard rem gaat de achterkant een beetje dansen... Hoe is dit nu het beste op te lossen? De remdrukverdeler af laten stellen? (en bij wie dan??)
Ik wil er niet zelf aan klooien, zonder dat ik precies weet wat er moet gebeuren, want ik heb geen zin om ineens achterstevoren te staan oid.
Moet de achterkant nu harder of juist minder hard remmen?? Ik zou zeggen harder omdat voor nu ook harder remt... Of redeneer ik nu toch wel een beetje verkeerd?
Nou zal het misschien wel in een van de vorige 40+ bladzijdes verteld zijn maar daar ben ik nu iets te lui voor om het op te zoeken...

Het probleem dus: als ik nu goed hard rem gaat de achterkant een beetje dansen... Hoe is dit nu het beste op te lossen? De remdrukverdeler af laten stellen? (en bij wie dan??)
Ik wil er niet zelf aan klooien, zonder dat ik precies weet wat er moet gebeuren, want ik heb geen zin om ineens achterstevoren te staan oid.
Moet de achterkant nu harder of juist minder hard remmen?? Ik zou zeggen harder omdat voor nu ook harder remt... Of redeneer ik nu toch wel een beetje verkeerd?

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Even een herhaling van mijn vraag, blokken zaten dus in een textar doosje maar de blokken hebben een valeo opdruk?Joopieboy schreef:Kan het zijn dat als je textar blokken besteld, ze in een textar doosje zitten maar op de blokken zelf het valeo logo staat?
Iig dat heb ik zelf aan de hand, vond het al raar, maar merk wel dat de remmen wat steviger remmen, echt happen doen ze niet, maar je hebt wel meer rem vermogen!
Ik durf het je zo niet te zeggen Joopie, heb ze een aantal keren gemonteerd maar het is me niet opgevallen.
Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.
Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.
Nou ben ik absoluut géén remmenspecialist maar weet er wel íets van...Tim schreef:Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.
Dat ie voor meer moet remmen dan achter snap ik idd wel. 70-30% of iig zoiets ongeveer, toch?
Zoals ik redeneer is het het volgende: doordat ie voor nu zo veel beter remt (met dezelfde remdruk en alles), remt ie achter nu dus relatief minder. Dan zou ik zeggen dat ie achter ook wat harder zou moeten remmen. Toch?
Maar wat ik ook eens heb gelezen hier op het forum is dat als je je auto (in dit geval dus een GTT) achter verlaagt de remdrukverdeler in principe ook aangepast moet worden omdat ie anders "denkt" dat er achter meer gewicht in zit en dus harder remt...
Wil dit dan zeggen dat als je je 5 verlaagt de achterkant in principe al wat harder remt dan standaard??


Mij lijkt het dat als ie achter wat harder remt de auto dan ook iets meer naar de grond gedrukt wordt en dus ook iets meer grip heeft om te remmen. Of is dit nu niet zo??
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Op die Textar sportblokken van APO.nl stond bij mij altijd netjes Textar ipv Valeo..Tim schreef:Ik durf het je zo niet te zeggen Joopie, heb ze een aantal keren gemonteerd maar het is me niet opgevallen.
Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Naar aanleiding van de afgelopen race heb ik eens extra op de remdrukverdeling gelet. De seat staat nu op 45 voor en 55 achter en is dan het meest stabiel met remmen, ook al blokkeert nu de achterkant net iets eerder dan voor.Steven(stk) schreef:Maus schreef:Dus moet ik nu toch gaan kijken om meer rem(mend)- vermogen op of naar de achteras te krijgen?
En dát was nu net het punt waar deze discussie mee begon.
Bij mijn vijfje heb ik (en de meesten denk ik) de remdruk verdeler/begrenzer anders ingesteld.
Als die teveel remdruk naar de achterkant gooit komt de kont ook om. (volgens mij heeft florus daar ook wel ervaring mee). Ik heb hem ook wel eens te weinig remkracht laten geven dan komt je kont ook om. (overigens beide instellingen wel met stevig remmen voor de tarzan geprobeerd)
Gewoon een kwestie van proberen met instellingen,( ik rijd voor met brembo en ferodo en achter met standaard spul)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart, je hoeft maar tot pagina 33 terug te bladeren.Bart GTT schreef:Ik heb onlangs een setje geboorde 285mm schijven op mijn auto gemonteerd icm Ferodo DS 2500 blokken. Ik moet zeggen dat het toch wel een stuk harder remt dan mijn vorige (al niet meer originele schijven en blokken) setup.
Nou zal het misschien wel in een van de vorige 40+ bladzijdes verteld zijn maar daar ben ik nu iets te lui voor om het op te zoeken...
Het probleem dus: als ik nu goed hard rem gaat de achterkant een beetje dansen... Hoe is dit nu het beste op te lossen? De remdrukverdeler af laten stellen? (en bij wie dan??)
Ik wil er niet zelf aan klooien, zonder dat ik precies weet wat er moet gebeuren, want ik heb geen zin om ineens achterstevoren te staan oid.
Moet de achterkant nu harder of juist minder hard remmen?? Ik zou zeggen harder omdat voor nu ook harder remt... Of redeneer ik nu toch wel een beetje verkeerd?

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Dat is vaag, dat heb ik niet...Ronald1916V schreef:Op die Textar sportblokken van APO.nl stond bij mij altijd netjes Textar ipv Valeo..Tim schreef:Ik durf het je zo niet te zeggen Joopie, heb ze een aantal keren gemonteerd maar het is me niet opgevallen.
Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Dan heb je niet de Textar sportblokken gekregen maar de normale Textar variantJoopieboy schreef:Dat is vaag, dat heb ik niet...Ronald1916V schreef:Op die Textar sportblokken van APO.nl stond bij mij altijd netjes Textar ipv Valeo..Tim schreef:Ik durf het je zo niet te zeggen Joopie, heb ze een aantal keren gemonteerd maar het is me niet opgevallen.
Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Mm duidelijk, maar dat is wel zuur dan... 

Als ie gaat dansen remt ie denk ik wat hardBart GTT schreef:Nou ben ik absoluut géén remmenspecialist maar weet er wel íets van...Tim schreef:Bart, achterkant moet minder hard remmen als voor. Voor moet eerder blokkeren als achter anders ga je dwars. Kun je Merijn niet eens vragen of hij de remdrukverdeler eens af kan stellen, die woont toch redelijk in de buurt?
Wat er nu achter moet gebeuren weet ik niet, echter is het zo dat bij zowel teveel als te weinig remkracht achter het niet goed is.
Dat ie voor meer moet remmen dan achter snap ik idd wel. 70-30% of iig zoiets ongeveer, toch?
Zoals ik redeneer is het het volgende: doordat ie voor nu zo veel beter remt (met dezelfde remdruk en alles), remt ie achter nu dus relatief minder. Dan zou ik zeggen dat ie achter ook wat harder zou moeten remmen. Toch?
Maar wat ik ook eens heb gelezen hier op het forum is dat als je je auto (in dit geval dus een GTT) achter verlaagt de remdrukverdeler in principe ook aangepast moet worden omdat ie anders "denkt" dat er achter meer gewicht in zit en dus harder remt...
Wil dit dan zeggen dat als je je 5 verlaagt de achterkant in principe al wat harder remt dan standaard??(gaat lekker...
)
Mij lijkt het dat als ie achter wat harder remt de auto dan ook iets meer naar de grond gedrukt wordt en dus ook iets meer grip heeft om te remmen. Of is dit nu niet zo??

Maar, je moet gewoon eens een of twee slagjes aan de verdeler geven, eens rijden op een veilig stukje, kijken hoe het voelt etc.
Zo deed ik het ook wel eens, dat scheelt best veel met remmen!
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 5 okt 2008 15:54
- Contacteer:
Als iemand nog op zoek is naar de remmerij van een RS, die heb ik nog over ivm upgrade naar brembo meganeII RS...komt van de megane 16v af....
Zijn nog in nieuwstaat...
Zijn nog in nieuwstaat...

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb je eens zo'n brembo klauw met schijf gewogen? Ben eens benieuwd hoe veel kilo je nu meer aan onafgeveerd gewicht hebt.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 5 okt 2008 15:54
- Contacteer:
Het is inderdaad zwaar maar daar ging het me niet om....ik vond het originele niet goed remmen maar nu met deze upgrade wel...
en het ziet er gewoonweg geweldig uit (iig dat vind ik
)
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BPTD8VP.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BPTD8VP.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nee die van een rs zijn lichtJean-Paul-S schreef:Heb je eens zo'n brembo klauw met schijf gewogen? Ben eens benieuwd hoe veel kilo je nu meer aan onafgeveerd gewicht hebt.


Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Tuurlijk niet, al zal het lichter zijn dan de Brembo's. Ben voor de cup aan het zoeken voor een set ap wat binnen 15" past. Laatst een set gemist, was al verkocht 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
AP is ook behoorlijk zwaar kan ik je melden.
Kan je beter Alcon of wilwood nemen, is veel lichter.
Kan je beter Alcon of wilwood nemen, is veel lichter.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Waar komt Alcon eigenlijk vandaan, zie dat niet zo vaak te koop staan.