Clio2 PH2 1.6 16V stotteren opgelost!(reserve sleutel erbij)
Goedendag,
Ik heb zins kort een Clio 1.6 16v (2001) in mijn bezit en ik moet er wat dingen aan doen.
Het volgende probleem dat geld al voor enige tijd, maar ben er nog niet echt achter wat het is. De auto stottert namelijk soms bij stationair lopen en verder wil de auto ook wel eens stotteren bij optrekken vanuit laag toeren gebied.
Dit is zeer vervelend. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?
Zat zelf te denken aan de brandstof pomp of iets van dien.
Wat zijn de bekende problemen voor dit ?
Ik heb zins kort een Clio 1.6 16v (2001) in mijn bezit en ik moet er wat dingen aan doen.
Het volgende probleem dat geld al voor enige tijd, maar ben er nog niet echt achter wat het is. De auto stottert namelijk soms bij stationair lopen en verder wil de auto ook wel eens stotteren bij optrekken vanuit laag toeren gebied.
Dit is zeer vervelend. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?
Zat zelf te denken aan de brandstof pomp of iets van dien.
Wat zijn de bekende problemen voor dit ?
Laatst gewijzigd door Bakkums op za 8 aug 2009 8:49, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Lampje van de luchtverontreiniging kan wel eens komen door de voorste lambdasonde, als die begint te weigeren gaat dat lampje branden.
Storing laten wissen helpt soms wel.. soms blijft ie altijd weg en soms is ie zo weer terug.. dan zit je dus aan een nieuwe lambdasonde..
Die ruitensproeier zal wel het pompje zelf zijn.. die gaan wel vaker stuk.
Succes
Storing laten wissen helpt soms wel.. soms blijft ie altijd weg en soms is ie zo weer terug.. dan zit je dus aan een nieuwe lambdasonde..
Die ruitensproeier zal wel het pompje zelf zijn.. die gaan wel vaker stuk.
Succes

Oke bedankt, lamba klinkt natuurlijk ook heel logisch.
Zal eens proberen de ecu te resetten en dan zie ik wel of die terug komt.
Zal binnenkort ook wel effe een nieuwe sproeier pomp halen, zodat ik die in het weekend kan omwisselen.
Verdere tips zijn ook welkom.
Zal eens proberen de ecu te resetten en dan zie ik wel of die terug komt.
Zal binnenkort ook wel effe een nieuwe sproeier pomp halen, zodat ik die in het weekend kan omwisselen.
Verdere tips zijn ook welkom.
Niemand een idee of ik zelf de ECU kan resetten ? Heb de ecu al ontkoppeld gehad voor een lange tijd, maar dit mocht niet baten.
Auto rijd maar ietsje minder dan normaal, dus denk niet dat het iets ernstigs is. Heeft de Clio ook een eigen fout code lampje.
Dus dat je bijvoorbeeld 2 stekkertjes moet door lussen en dat je dan een knipper code door krijgt ?
Auto rijd maar ietsje minder dan normaal, dus denk niet dat het iets ernstigs is. Heeft de Clio ook een eigen fout code lampje.
Dus dat je bijvoorbeeld 2 stekkertjes moet door lussen en dat je dan een knipper code door krijgt ?
Pfff ben naar de dealer geweest. Uitlezen kost me dan 35 euro, dus dat gaat helaas niet op.
Heb me zelf maar een diagnose computer aangeschaft, zal hem in de loop van aankomende week wel in de bus krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Heb me zelf maar een diagnose computer aangeschaft, zal hem in de loop van aankomende week wel in de bus krijgen.
HEb je geen bobine stuk?
Zie vaker dat mensen zo een uitleesding gaan aanschaffen waar je eigenlijk nauwelijks wat aan hebt ...
Zie vaker dat mensen zo een uitleesding gaan aanschaffen waar je eigenlijk nauwelijks wat aan hebt ...

Is dat goedkoper dan 35 euro dan?Bakkums schreef:Pfff ben naar de dealer geweest. Uitlezen kost me dan 35 euro, dus dat gaat helaas niet op.
Als het mee zit krijg ik de diagnose geval vandaag binnen. Alleen is het lampje zins vanochtend wel weer uit.
Iemand misschien enig idee of dit ook door brandstof kan komen ? Tank namelijk normaal bij de Tango en heb deze keer eens V-power getankt. Misschien dat de boel wat schoner geworden is van binnen ?
Ik heb geen idee wat het probleem was, maar zal wel wachten tot die weer gaat branden en dan zet ik hem wel aan de computer.
Iemand misschien enig idee of dit ook door brandstof kan komen ? Tank namelijk normaal bij de Tango en heb deze keer eens V-power getankt. Misschien dat de boel wat schoner geworden is van binnen ?
Ik heb geen idee wat het probleem was, maar zal wel wachten tot die weer gaat branden en dan zet ik hem wel aan de computer.
Heb de diagnose apparaat binnen en de ecu uitgelezen.
Het lampje was al wel uit, maar de ecu gaf de foutmelding nog wel weer op de diagnose apparaat. De IAT circuit was niet goed.
Had het stekkertje los gehaald en er weer opgedrukt en zou wel niet helemaal goed zijn gegaan.
Auto loopt weer perfect.
Het lampje was al wel uit, maar de ecu gaf de foutmelding nog wel weer op de diagnose apparaat. De IAT circuit was niet goed.
Had het stekkertje los gehaald en er weer opgedrukt en zou wel niet helemaal goed zijn gegaan.
Auto loopt weer perfect.
Heb je nu een losse EOBD lezer gekocht?
Auto doet het weer, heb de computer gereset.
Maar nu ga ik alle riemen vervangen,iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
Moet ik de motor er uit halen, of kan ik hem gewoon losmaken met een krik eronder of een bok erboven en dan gewoon alles vervangen ?
Maar nu ga ik alle riemen vervangen,iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken ?
Moet ik de motor er uit halen, of kan ik hem gewoon losmaken met een krik eronder of een bok erboven en dan gewoon alles vervangen ?
-
Dat startprobleem lijkt in je sleutel zelf te zitten, mocht het nog eens voorkomen even een paar keer met de sleutel ergens tegenaan tikken en nog eens proberen.Bakkums schreef:Auto doet het weer, heb de computer gereset.
Die distributieriem wil wel zonder de motor er uit te halen, krik er onder en dan kun je overal wel aardig bij

Is dit bij jouwn 19 of ook bij mijn clio met 1.6 uit 2001 ?
Ga eerst even vragen wat het bij een kennis kost, aangezien die een brug heeft en het vaker gedaan heeft. Mocht het te duur zijn dan doe ik het nog zelf. Dus krikje eronder en dan kan ik alles los schroefen.
Had al zo'n vermoeden, maar van bovenaf lijkt het zo kansloos om te doen.
Ga eerst even vragen wat het bij een kennis kost, aangezien die een brug heeft en het vaker gedaan heeft. Mocht het te duur zijn dan doe ik het nog zelf. Dus krikje eronder en dan kan ik alles los schroefen.
-
Da's bij jou Clio zo jaBakkums schreef:Is dit bij jouwn 19 of ook bij mijn clio met 1.6 uit 2001 ?

Succes
Heb net een monteur aan de telefoon gehad, deze zei mij dat je speciaal gereedschap nodig hebt voor deze werkzaamheden en dat het verder zo'n 4 tot 6 uur duurt.
Verder vertelde die mij ook dat ik Doppen voor de nokkenassen moet halen om deze te vervangen. Geen idee wat die hier mee bedoeld.
Maar als ik dit zo allemaal hoor, is het onbegonnen werk voor mij, aangezien ik het gereedschap niet heb en de doppen niet.
Heb toch al aardig wat riempjes vervangen op andere auto's en nooit problemen gehad. Mr2, Porsche, BMW en noem maar op, niks geen problemen. Moderne auto's zijn toch slecht voor de hobby(isten).
Verder vertelde die mij ook dat ik Doppen voor de nokkenassen moet halen om deze te vervangen. Geen idee wat die hier mee bedoeld.
Maar als ik dit zo allemaal hoor, is het onbegonnen werk voor mij, aangezien ik het gereedschap niet heb en de doppen niet.
Heb toch al aardig wat riempjes vervangen op andere auto's en nooit problemen gehad. Mr2, Porsche, BMW en noem maar op, niks geen problemen. Moderne auto's zijn toch slecht voor de hobby(isten).
- Adinsx
- Car: M4 Estate GT205
Bij de 1.6 16v is de riem vervangen een redelijke klus inderdaad.
Heb er een aantal gedaan samen met m'n pa, zowel in een Clio als een paar Scénics. Stukken makkelijk als de 2.0-16v in m'n ClioRS, maar het blijft een rot klus.
De doppen in de kop moet je gewoon bij de dealer bestellen. Kost niet veel en heb je inderdaad nodig.
Het probleem bij deze motor is, dat het krukastandwiel niet vast op de as zit. Je moet dus de krukasblokkeren met een speciale stift en de nokken blokkeer je met een smalle plaat. In de nokkenassen (als je er voor staat links) zit namelijk een zaagsnede van een paar milimeter. Alleen een stukje uit het midden. Door de plaat blokkeer je beide nokkenassen.
Hierna kan de hele boel eraf. Het is dus niet echt moeilijk, maar zonder dit gereedschap wordt het wel een stuk lastiger.
De krukas kune je eventueel nog blokkeren met een boortje van 8mm. En voor de nokkenas moet je van even een plaat van ... mm dik maken.
Is dit niet even voor het weekend te lenen bij een dealer?
Succes in ieder geval
Edit: ter verduidelijking, die doppen voor de nokkenas zijn afschermdoppen. Een soort keerringen. Kijk even in mijn wie is wie topic voor foto's daarvan of op het AW-forum.
Heb er een aantal gedaan samen met m'n pa, zowel in een Clio als een paar Scénics. Stukken makkelijk als de 2.0-16v in m'n ClioRS, maar het blijft een rot klus.
De doppen in de kop moet je gewoon bij de dealer bestellen. Kost niet veel en heb je inderdaad nodig.
Het probleem bij deze motor is, dat het krukastandwiel niet vast op de as zit. Je moet dus de krukasblokkeren met een speciale stift en de nokken blokkeer je met een smalle plaat. In de nokkenassen (als je er voor staat links) zit namelijk een zaagsnede van een paar milimeter. Alleen een stukje uit het midden. Door de plaat blokkeer je beide nokkenassen.
Hierna kan de hele boel eraf. Het is dus niet echt moeilijk, maar zonder dit gereedschap wordt het wel een stuk lastiger.
De krukas kune je eventueel nog blokkeren met een boortje van 8mm. En voor de nokkenas moet je van even een plaat van ... mm dik maken.
Is dit niet even voor het weekend te lenen bij een dealer?
Succes in ieder geval
Edit: ter verduidelijking, die doppen voor de nokkenas zijn afschermdoppen. Een soort keerringen. Kijk even in mijn wie is wie topic voor foto's daarvan of op het AW-forum.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
- Adinsx
Succes en haal vooral de riem niet los voordat je de boel geborgd hebt!Bakkums schreef:Oke bedankt. Denk dat ik morgen maar ga beginnen.
Ben vanochtend begonnen, alleen had ik de verkeerde Multiriem, dus heb alles weer in elkaar gezet. Verder ben ik eerst effe langs de dealer gereden, bij hen kost het 271 euro om te vervangen, ex waterpomp, omdat ze die niet vervangen als het niet hoeft.
Raar, als je de boel open hebt verander je het toch ?
Maargoed, bij een garage bedrijf kost het 200 euro. Bel vanavond nog effe een kennis, vragen waarvoor hij het doet en anders doe ik het alsnog zelf.
Maar weet misschien iemand waar de borging zit voor de krukas, aangezien ik deze niet kon vinden bij de olie pijl stok.
Maargoed, bij een garage bedrijf kost het 200 euro. Bel vanavond nog effe een kennis, vragen waarvoor hij het doet en anders doe ik het alsnog zelf.
Maar weet misschien iemand waar de borging zit voor de krukas, aangezien ik deze niet kon vinden bij de olie pijl stok.
- Adinsx
Waterpomp wel meenemen. Deze draait bij onder de distri.riem toch?Bakkums schreef:Ben vanochtend begonnen, alleen had ik de verkeerde Multiriem, dus heb alles weer in elkaar gezet. Verder ben ik eerst effe langs de dealer gereden, bij hen kost het 271 euro om te vervangen, ex waterpomp, omdat ze die niet vervangen als het niet hoeft.
Die houdt het echt niet nog eens 120.000km vol.
Borging krukas zit rechts naast de oliepijlstok onder de 1e cilinder. Hij is moeilijk te zien, deze torxkop, maar zit er echt.
- Adinsx
Hier een linkje naar mijn topic op het AW-forum.
Met foto's heb ik hier verslag gedaan van het vernieuwen van distr.riem bij m'n Clio.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1 ... 07,page=52
Hier vindt je ook wat foto's van de doppen in de kop, het boutje waar je naar zoekt etc.. Niet alles te letterlijk nemen, want de 1.6 is toch wel wat anders, de borging van de krukas is afhankelijk van het type of dit een gaatje in de as is of een vlakke kant.
De borging van de nokkenassen is wel hetzelfde.
Met foto's heb ik hier verslag gedaan van het vernieuwen van distr.riem bij m'n Clio.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1 ... 07,page=52
Hier vindt je ook wat foto's van de doppen in de kop, het boutje waar je naar zoekt etc.. Niet alles te letterlijk nemen, want de 1.6 is toch wel wat anders, de borging van de krukas is afhankelijk van het type of dit een gaatje in de as is of een vlakke kant.
De borging van de nokkenassen is wel hetzelfde.
Heb nog een keer gekeken en je hebt gelijk. De Torxkop zit gewoon op de plek net als je foto's. Had gister avond al effe goed gekeken, maar kon hem echt niet vinden.
Kijk net nog een keer, en ja hoor, daar zit die wel.
Begin morgen vroeg of heel misschien straks weer opnieuw.
Laat het wel weten als het gelukt is.
Kijk net nog een keer, en ja hoor, daar zit die wel.
Begin morgen vroeg of heel misschien straks weer opnieuw.

Laat het wel weten als het gelukt is.
Heb het gaatje gevonden, maar hier moet een speciaal ding ingedraait worden.
Laat ik dit nou net niet hebben.
Ga morgen verder, alleen plastic en metalen kap verwijderen en dan kan ik er bij.
Jij had het ook nog over een boortje 8, maar hiermee kun je toch niet blokkeren?
Ga morgen verder, alleen plastic en metalen kap verwijderen en dan kan ik er bij.
Jij had het ook nog over een boortje 8, maar hiermee kun je toch niet blokkeren?
- Adinsx
Ik heb het even gevraagd bij mijn wandelende Renault vraagbaak hier in huisBakkums schreef:Heb het gaatje gevonden, maar hier moet een speciaal ding ingedraait worden.

Het is een K4M motor en de krukas moet je blokkeren met een pen die exact de juiste lengte heeft. Er zit bij deze motor geen gaatje in de krukas, maar een aanslag. Als je nou niet de exacte lengte hebt kan de krukas enkele graden verkeerd komen te staan.
Op een of andere manier zul je dus toch even die lengte moeten achterhalen of iemand vinden (dealer?) die die stift heeft en dat je die even leent... Of zijn ze niet zo vrijgevig daar?
Het boortje verhaal gaat dus helaas niet op. Dat is bij de 1.6 16v niet van toepassing helaas.
Kan het zijn dat het hetzelfde tooltje is als gezien in het topic van Haas en de Clio diesel?
Haas schreef: Daarna de distributieriem gemonteerd. Gaat echt super simpel met het orig gereedschap. Ik was er nogal sceptisch voor, maar het is echt een fluitje van een cent. Zie onder de blokkeerpen om de krukas te blokkeren:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009450.jpg[/img]
Ik heb wel het een en ander aan ervaring, dus ik ga het morgen vroeg allemaal merken en dan moet het allemaal wel goed komen. Zo doe ik het namelijk bij elke andere auto ook.
In de K4M Manuel staat ook, dat er een merkteken zit bij de krukas poelie. Dus dat mag ook niet fout gaan. Misschien dat ik wel een lange bout heb die ik erin kan draaien, deze draai ik er dan in totdat die tegen de krukas tikt en dan moet die goed zitten.
Achja we zien morgen wel weer, nogmaals bedankt voor je info.
In de K4M Manuel staat ook, dat er een merkteken zit bij de krukas poelie. Dus dat mag ook niet fout gaan. Misschien dat ik wel een lange bout heb die ik erin kan draaien, deze draai ik er dan in totdat die tegen de krukas tikt en dan moet die goed zitten.
Achja we zien morgen wel weer, nogmaals bedankt voor je info.
zo.. ff bijgelezen. Die stift is in mijn ogen echt onmisbaar wil je het goed doen! Hij is voor elke K motor, dus elke dealer moet zo'n ding wel hebben, ff lenen dus 
Als ik het me goed herinner, staat de krukas in BDP, als de uitsparing in de krukas recht naar beneden staat. Dat is uiteraard geen nauwkeurige graadmeter, aangezien er geen spie in zit, maar goed, dan heb je een idee. Wat goed zou zijn, is een markering zetten op je bakhuis gelijk aan een of meerder tanden van je vliegwiel. Wel markeren op vliegwiel en op bakhuis!
De distributiezijde markeren heeft geen zin, bij mij verdraaide de krukas tov de poulie toen ik de boel losdraaide...
Mijn 'theorie':
Boel op bdp zetten adhv nokkenas, markeren van vliegwiel en bakhuis. Boel vastzetten, bout in krukas losdraaien enz.
En toch... leen die stift!! Scheelt 100.000 kopzorgen

Als ik het me goed herinner, staat de krukas in BDP, als de uitsparing in de krukas recht naar beneden staat. Dat is uiteraard geen nauwkeurige graadmeter, aangezien er geen spie in zit, maar goed, dan heb je een idee. Wat goed zou zijn, is een markering zetten op je bakhuis gelijk aan een of meerder tanden van je vliegwiel. Wel markeren op vliegwiel en op bakhuis!
De distributiezijde markeren heeft geen zin, bij mij verdraaide de krukas tov de poulie toen ik de boel losdraaide...
Mijn 'theorie':
Boel op bdp zetten adhv nokkenas, markeren van vliegwiel en bakhuis. Boel vastzetten, bout in krukas losdraaien enz.
En toch... leen die stift!! Scheelt 100.000 kopzorgen