Tuning Clio RS II Phase 1 Chippiont

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Hallo allemaal,

december jongstleden heb ik een Clio RS 172 PK uit 2000 gekocht. :D

[img]http://94.100.114.146/460000001-4600500 ... _fCzh.jpeg[/img] [img]http://94.100.114.86/460000001-46005000 ... _sWAu.jpeg[/img]

Dit omdat ik een auto wilde die snel is en niet iedereen rijdt, zoals vele vinden een wolf in schaapskleren.
De aanpassingen die gedaan zijn door de vorige eigenaar zijn: Spaghetti spruitstuk, compleet andere uitlaat (Sebering) K&N openluchtfilter, H&R onderstel.
Aangezien ik hem zo gekocht heb en langzamerhand na een paar sprintjes aardig verliefd geworden ben op het bakkie ben ik heel benieuwd wat de prestaties van de auto zijn, dus zat ik een beetje te googlen of ik ergens voor een redelijke prijs een testje kon laten uitvoeren op een testbank. :p Hierbij kwam ik uit bij Chippiont. Na deze een bericht gestuurd te hebben werd ik de volgende ochtend enthousiast terug gebeld door een van de medewerkers. (Y)
Om een heel lang verhaal kort te maken. Hij schat de auto momenteel op ongeveer 180 PK en wist mij te vertellen dat dit een mooie bazis is om evt. verder te tunen.
Wat mij verteld werd is door de instelingen van de motor te veranderen (ik ben hierin een complete leek) het optimailiseren van een aantal instelling beweerde hij dat het vermogen ongeveer naar 200 PK :bang: kan worden opgeschroeft en het koppel naar ongeveer 220 NM en het maximale koppel zou ook naar +/- 2200 toeren geschoven kunnen worden. (D) (ik weet niet zeker of ik het verhaal van het koppel helemaal begrepen heb)
Wat mij op het hart gedrukt werd is dat Chippiont maatwerk levert elke auto anders benadert en verantwoord tuned dus geen dingen doen die niet kunnen.
Het kwam me erg vertrouwd en professioneel over maar is dit werkelijk zo??
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met dit bedrijf.
Ik vraag me af of iemand weet of deze informatie klopt en in hoeverre dit gevolgen heeft voor de slijtage van de auto.
Wat ik ongeveer kan verwachten van de Clio na de tuning, hij zal nou de sprint van 0 - 100 ongeveer doen in 7,2 sec (door de bandenmaat 205/17/40) weinig winst.

Ik hoop op veel reacties! Alle informatie is welkom!!!

Mvg Niek
Laatst gewijzigd door Cio it is!! op vr 22 mei 2009 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

zou toch liever naar fastchip gaan (F)
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Ok, maar is het een rieeel verhaal of meer een lekkermaak/broodje aap verhaal en ga je naar huis met 190 PK en € 500,- lichter. Ik vind het namelijk nogal wat.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Ik denk dat je niet verder komt dan 190 pk, dit werd ook behaald door de Stokvis Clio's die op Zandvoort reden (aanpssingen motormangement en spruitstuk, uitlaat, luchtfilter), veel meer is er niet te behalen met de motor in de Clio RS, die zit al zo goed als aan zijn max.

Er is hier op het forum te lezen dat er Clio's met ombouw zijn, dus een turbo op het blokkie, je komt dan boven de 200 pk uit.

Laat je niks wijsmaken door allerlei tuners via een chippie, bel gewoon even naar Fastchip, betrouwbaar naar men zegt en eerlijk.

Succes met speurtocht naar meer peekaa's.

Broodje aap verhaal dus, zeker die 500 euro is veel te veel.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Om een lang verhaal kort te houden, maak een afspraak met Henk van fastchip. Je zou ook kunnen wachten tot er weer een gerolt wordt in Goes en dan een custom map laten doen. Weet je gelijk wat er aan de wielen uitkomt.
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Je zou ook kunnen wachten tot er weer een gerolt wordt in Goes en dan een custom map laten doen. Weet je gelijk wat er aan de wielen uitkomt.
Wat is dat precies dan? Betere resultaten neem ik aan??
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Goes is een plaats waar zo nu en dan een rollerbank meeting wordt gehouden.
Henk van Faschip is dan eventueel aanwezig om de autos van een custom chip te voorzien. :)
http://www.fastchip.nl/
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die getallen die beloofd worden klinken iig volstrekt belachelijk.
rev it like a rental
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Dat heet nou geld verdienen voor die lui. In onze ogen dus eigenlijk oplichters, toch.
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Ok dan,

dan moeten er ongetwijfeld ook mensen zijn die een Clio hebben die van een fastchip voorzien zijn. :grin:
Hoe bevalt dit? Merk je het goed?
Aan wat voor vermogens/koppel winst moet ik denken?
Kunnen jullie inschatten wat de 0 - 100 tijd ongeveer gaat worden? Scheelt dat dan 1 á 2 tiende of moet ik aan een halve sec. denken? :~

Mvg Niek
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

"hij schat de auto op 180 pk" ???? Als je alleen met een schatting al 10pk kunt winnen :worship: :~
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

"hij schat de auto op 180 pk" ???? Als je alleen met een schatting al 10pk kunt winnen
De aanpassingen die gedaan zijn door de vorige eigenaar zijn: Spaghetti spruitstuk, compleet andere uitlaat (Sebering) K&N openluchtfilter, H&R onderstel.
Met andere woorden hij schat in dat door de uitlaat het spaghetti spruitstuk en de openluchtfilter 10 pk vermogenswinst geboekt is....lijkt mij rieel
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

binnenkort is er wel weer een dyno meeting,dan weet je het precies,en 9 van de 10 gevallen is Henk (van fastchip) er ook bij,dan kan je om info vragen,of meteen laten afstellen.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

klinkt een beetje als "kroegPK's"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ach, de enige optie is meten he :D . Met een beetje "geluk" komt er minder als standaard uit door dat mooie aanzuiggeluid uit je open filter....die dingen leveren namelijk in de meesten gevallen niet echt positief resultaat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

hebbie je auto al zelf is gemeten wat dat ding van 0 naar 100 doet met een stopwatch of zo?>

Die van mij met 16 inch wielen doet dat ongeveer in 6.9 sec zonder chip.

Ik weet dat sander met zijn gele clio rs een chip heeft van fastchip en die heeft 169 pk aan de krukas als ik het goed zeg. En dat is een behoorlijke prestatie.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Een Clio RS heeft toch al een spaghetti spruitstuk, of bedoel je een kompleet aangepaste?

Maak eens een foto van het spruitstuk svp.

En maak je geen illussies, zomaar even meer dan 10pk winnen is geen makkelijke opdracht, zeker niet met een simpele chip.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Arno17 schreef:Een Clio RS heeft toch al een spaghetti spruitstuk, of bedoel je een kompleet aangepaste?

Maak eens een foto van het spruitstuk svp.
.
correct!!

Daar had ik laats ook al vragen over haha.
Is gewoon standaard.

[img]http://img505.imageshack.us/img505/6219 ... itstuk.jpg[/img]
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Meer dan 190 pk zal je niet halen zonder serieuze aanpassingen zoals gezegt. Ik verwacht dat je met een geflowed inlaatspruitstuk, 182 uitlaatspruitstuk, uitlaat, inlegfiler en chip op maat misschien de 190 pk haalt zoals Sander. Dit baseer ik op ervaringen van anderen op internet.

Ik zou idd eerst eens ergens op de rollerbank gaan om te kijken wat er nu uit komt. Een standaard RS heeft meestal zo tussen de 165 en 169 pk. Verwacht dat niet dat je zomaar op de 190pk zit want zoals gezegt zit de RS motor al redelijk aan de max.
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Kijk dat zijn posts waar ik iets mee opschiet heren.

Het is me ondertussen wel duidelijk geworden dat ik behoorlijk lekker gemaakt ben door die gast en dat de werkelijkheid er heel anders uit ziet... :~
Wat betreft het struitstuk het zou maar zo kunnen dan die orgineel is dan als er een spaghetti spruitstuk standaard opzit, als ik morgen tijd heb Arno al ik m eens op de foto proberen te zetten.
De informatie die ik had heb ik me ook maar laten vertellen zonder me er verder in verdiept te hebben, zoals ik al zei ben ik een behoorlijke leek wat technische snufjes betreft. |: (niet dat het rij plezier er ook maar iets minder om is.. :D btw heb net nog even een gast in een golf3 gti 150pk mogen pesten :gun: dat blijft echt heerlijk) maar gelukkig bestaan er forums én mensen met verstand van zaken...
Binnenkort ga ik ook nog maar eens wat sprintjes klokken, dit heb ik ooit wel gedaan volgens mij was toen het beste rieele resultaat 7,2 sec.

Stel dat ik een test doe op de rollerbank en er nog wat pk's d.m.v. een fastchip bij kan en ik bijvoorbeeld 185 pk ga krijgen in de Clio. Ga ik dat dan ook daadwerkelijk merken? (ook evt. bij lage toeren?) aan wat voor 0 - 100 tijden moet ik dan denken of is dat koffiedik kijken en is elke auto dan weer anders? :~

Alvast bedankt voor de reactie's
Laatst gewijzigd door Cio it is!! op ma 25 mei 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Waarom zijn die 0-100 tijden zo belangrijk?
Resultaat is erg afhankelijk van grip en rijder :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Een 0 - 100 tijd is voor mij een hou vast hoe de acceleratie verbeterd....dat dat mede aan de bestuurder c.q. grip ligt begrijp ik maar zo kan je alles wel in twijfel trekken...gemiddeld genomen moet er toch wel iets zinnigs over te zeggen zijn?
Niet dat ik me heel erg vastpin aan zulke cijfers, behoud van een goede auto staat bij mij ver boven aan, als dat niet kan na een fastchip of iets dergelijks houdt het voor mij op....dan maar iets minder snel.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Om de rijder en grip uit te sluiten kun je beter een 80-120 tijd klokken :)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Even googlen op torque stats, je kan dan een beetje kijken wat die eventuele meer pk's je brengen.

Wel is het zo dat een chippie van Henk de loop van motor optimaliseert, betere respons op het gas en begrenzer die later ingrijpt.

Je zal trouwens niet veel tijd winnen, misschien 1 a 2 tienden.

Dametje van topgear vroeger heeft de Clio onder de 7.0 sec op de 100 gehad, 6.9 om precies te zijn.

Motor van de Clio is zo uit het blote hoofd ook onder handen genomen geweest door de mensen van Mechacrome ( Clio RS phase I ) zal van de week weer eens even op Google dit verhaaltje opzoeken.

Het was een site uit Australie volgens mij, wordt vervolgd.

Speciaal spruitstuk en variabele kleptiming zorgen voor de soort van duw rond de 4500 rpm.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Arno en de rest,

foto's wat (volgens mij) het spruitstuk moet zijn.


[img]http://i618.photobucket.com/albums/tt26 ... CN2610.jpg[/img]

Bovenaanzicht

[img]http://i618.photobucket.com/albums/tt26 ... CN2618.jpg[/img]

Onderaanzicht

Verder heb ik er weinig mededelingen over (D)

Groetjes
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Van wat je er van kan zien, gewoon standaard.

Enige puntje kan zijn dit het "vervangende" spruitstuk dikker is dan de normale.

Maar kerel, je bent echt beter af om via Fastchip wat dingen te proberen, maar zonder fohn of ingrijpende aanpassingen zal je niet meer dan 8 of 9 pk winnen, en dat is al aan de hoge kant vrees ik.
The Renault Sport engine belongs to the ‘F’ family of engines. This unit benefits from the very latest innovations from Renault: valve timing using roller cam followers to reduce friction, tubular camshafts for an 800g weight saving and compactness thanks to redesigned accessory mountings.

This engine also incorporates two-position inlet valve timing. The system provides two settings for opening and closing the inlet valves and enhances both cylinder filling and torque output at mid-range speeds, without affecting power output at full load and at high speed.

Renault Sport’s engineers achieved the power gains in the 2.0-litre engine by enhancing the flow of gas in the air intake manifold. The goal was to enable cylinders to inhale the largest possible quantity of air/petrol mixture, in order to increase the engine’s specific power output.

To increase the performance of the base 2.0-litre engine Renault Sport’s engineers made the following modifications:

The aluminium inlet manifold has been increased in length with a plenum volume increased from 3 to 4.8 litres to match the high speeds achieved by this unit.

The profile and section of the cylinder head ducts were machined by Mecachrome.

The valves, made from Nimonic (75% Nickel, 25% Chrome and Titanium), retain their former dimensions but offer resistance to high temperatures.

The platinum electrode spark plugs ensure more reliable spark generation and better mixture ignition. The life of the plugs is extended to 120,000 km.

Valve timing has been changed. Valve overlap is increased to achieve greater power output at high speed, while the reduced overlap permitted by the variable valve timing at low speeds increases flexibility and idling stability.

A special four-in-one tubular exhaust manifold feeds into two catalytic converters mounted side by side. This speeds the flow of gases through the stainless steel exhaust sytem and avoids back pressure as they exit the engine.
With a capacity of 1998cc, this engine develops its maximum power of 124kW at 6,250rpm, with maximum torque reaching 200Nm at 5,450rpm. To ensure smooth, pleasurable driving, 85% of maximum torque is available in a range extending from 2,500 to 6,500rpm and 95% of maximum power kicks in at 5,800rpm, with little power loss beyond 6,250rpm.

leuk stukje over Clio RS in Duits
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

spruitstuk is zeker orgineel. Ik haad laats de zelfde vraag en ben ook tot de conclusie gekomen dat het orgineel van renault is (Y)
Japer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 okt 2008 19:47
Contacteer:

Hey Leuk Topic is dit..

Allereerst mooie RS, veel plezier ermee!

Schaam je niet voor de dingen die je niet weet, want er is heel veel te vinden over deze auto's. :beer:

De RS heeft standaard een Spagetti en het blok zit standaard al aardig aan zijn max. Ook het Mechachrome verhaal klopt.(Die deden(doen???) ook de Renault F1 motoren)

Om echt meer pk's uit het blok te krijgen zijn een turbo of throttle bodies(itb's) mogelijkheden. Verwacht dan wel een investering van duizenden euro's.

...............alleen dan moet je al dit vermogen ook op de voorwielen kwijt kunnen dus dan wil je eignlijk ook een Quaife Dif en dan moet je nog goed kunnen remmen en dan moet je regelmatig je distributie wisselen......you get it, voor dat geld kun je een tweede RS aanschaffen. :smoke:

Ik ga binnenkort voor een Fastchip RS-tuner kit, in binnen en buitenland hebben mensen daar namelijk goede ervaringen mee. De kit verhoogt driveability en kan ook brandstof besparend zijn.
8)

Naast dit forum kun je trouwens ook kijken op:
- cliosport.net (engels forum met een schat aan informatie)
- clioclub.nl

Succes
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Weer bedankt voor de info,

kunnen jullie een indicatie geven hoeveel slijtage zo'n fastchip met zich mee brengt? Er van uitgaande dat er netjes warm gereden wordt en dat de bestuurder zich ook niet elke dag uitleeft.
op schaal van 1 - 10 als het normale onderhoud 1 is?
FeelX
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 10 jul 2005 11:05
Locatie: Leidschendam

Hoi Cio it is! :)

De Fastchip waar hier over gesproken is, is het herprogrammeren van de normale ECU. Fastchip is de naam van het bedrijf. Henk kan met een laptop en speciale aansluiting de data lezen en aanpassen. Hierdoor wordt de prestatie van de motor geoptimaliseerd, waardoor het vermogen iets toeneemt.

De slijtage zal niet veranderen en is meer afhankelijk of je het onderhoud regelmatig en goed uitvoert / laat uitvoeren.

Zelf rij ik al 2-3 jaartjes met de "remap" (hergeprogrammeerde standaard ECU) van Henk. Alles naar volle tevredenheid!
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Nog steeds 1 lijkt me. Die paar pk extra zullen het verschil niet maken als je rijstijl het zelfde blijft.
Cio it is!!
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jan 2009 22:44
Contacteer:

Wat ik me dan weer ga afvragen, ik neem aan dat er eerst gekeken wordt naar hoe de motor 'loopt' en naar verschillende waardes als het ware van de motor (en misschien nog andere dingen)
Stel nou dat ik de Clio wil laten remappen ( :D ) maar ook nog andere aanpassingen wil doen zoals bijv een ander spruitstuk, dan kan ik me voorstellen dat de waardes van de motor veranderen en dat het remappen niet meer optimaal functioneert.
Met andere woorden is het verstandig om eerst andere aanpassigen te doen en als laatste naar Henk te gaan om de remappen?
Of maakt dat niks uit?

Niek
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik zou zoals je zelf al gezegd hebt eerst de aanpassingen doen, hier kan de motor dan op afgesteld worden en haal je er het beste uit :wink:
Sanderrs
Berichten: 924
Lid geworden op: do 7 jun 2007 17:08
Contacteer:

Mijn rs heeft zo ver ik weet alleen.

- v6 airbox met k&n filter
- clio 182 spruitstuk ( dat is het beste zeggen ze)
- Costom fastchip ( op maat dus)
- race kat
- magnex eindemper

Ik was ook erg tevreden met me wielpk's maar even serieus je mag dan wel meer pk's willen maar je 0-100 tijd zal niet veel afnemen want de rs kan het niet allemaal op de grond brengen.

Maare Fastchip is een goeie (Y)
subarufreak
Berichten: 143
Lid geworden op: do 3 mei 2007 18:53

als je zo'n remap doet dan op de standaard motor
hoeveel draait em dan???
richting 180 ofzo?
Plaats reactie