Tuning voor 8klepper clio's en 19's

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

IK was vanmiddag in de boeken aan het neuzen van volvo om zuigers te zoeken voor mijn turbo project. Uiteindelijk bleek dat volvo de F3N genomen heeft toen die tijd en daar zelf varianten op gemaakt heeft.

Respectievelijk:

B16F (1596cc, Boring 78mm)
B18K/KP/E (1721cc ,Boring 81mm)
B18U (1794cc, Boring 82,7mm)
B18FT (1721cc Turbo, Boring 81mm)
B20F (1998cc Boring 82,7mm)

De zuigers in Clio Maxi 2.0 16V Turbo. komen uit de B20F en daar moet je inderdaad wat van af halen om ze in een F7P/R te krijgen. Echter de zuigers van de B18U passen dus wel zonder bewerkingen, Nadeel is dat de zuigerpen van de B18U en B18K niet zwevend is uitgevoerd.

Maargoed om terug te komen waarom ik dit topic gestart ben is dat onderling in de 1721cc en 1794cc motoren anderen nokkenassen gebruikt zijn. Om je een idee te geven van het nokprofiel heb ik een foto bijvgevoegd.

De motoren van de lijst met de meeste lift zijn de B16F en de B18U (na 94) Ik neem daan dat het een merkbaar effect is als je 2mm meer lift krijgt. Aangezien de B18K (de oorspronkelijke SPI renault motor) op 8,23 zit en de B16F op 10.45. Mocht ik ernaast zitten helaas, Maar leek mij nuttig informatie. Genoeg 4xx volvo's te vinden.


[img]http://minddrive.nl/Afbeelding%201056.jpg[/img]
ettore bugatti
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec 2005 21:33

De "beste" nokkenas van Volvo is die in de B18E geweest. Heeft een timing van 260 graden en een lift van 10,49mm. Deze motoren leveren 109pk en zijn te vinden in de eerste 440GLT's en 480ES (tot 1990).
De nokkenas van een B18EP/FP is veel milder met 237 graden en minder lift 10,45mm. Waarschijnlijk is bij deze motoren het inlaattraject beter dan van een B18E, want het verschil in vermogen is maar 3pk.

De B18K(en KP) is alleen in de 440 te vinden. Deze heeft een Solex carburateur. Een variant genaamd B172 is te vinden in de 340.
De B18U is een SPI motor met 1794cc.
Andere motoren hebben multipoint inspuiting en zijn meestal 1721 cc.
Behalve de B20F is, die is 1998 cc door een 93mm krukas en 11mm hoger blok met langere drijfstangen.

Ik ben wel benieuwd naar de nokkenassen die Renault voor de F serie heeft gebruikt. Met name die van de 110 pk RSI (1794cc, mpi). Of hebben Renault en Volvo dezelfde nokkenassen gebruikt?

de online catalogus van Mahle click me is voor zuigers ook intressant. Kijk maar eens naar Alfa 145 1.6 zuigers in hun database (84mm boring) (I)
clio1.2pwr
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 21:23

zou k ook wel wille weten, zou het dan mischien interresant zijn om de nokkenstok uit de rsi in een B18FT te planten.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Het is een tijdje geleden, maar weet iemand antwoord op bovenstaande vraag? Of war je een scherpere nokkenas kan krijgen voor een B18FT?
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Willem-Jan schreef:Het is een tijdje geleden, maar weet iemand antwoord op bovenstaande vraag? Of war je een scherpere nokkenas kan krijgen voor een B18FT?

http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... 095cce62fd

Op bovenstaand forum beweren ze dat een nokkenas van een NA motor zich gedraagt als een scherpe nokkenas voor een turbo.

De 5 gtx/gte,clio rsi, r19 1.7 hebben een een soortgelijk blok als de B18FT (480 turbo).

Als je wilt weten of het uberhaupt past heb ik de standaard gte nokkenas nog liggen ;)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Super die link, dat wilde ik weten (Y) Ik hoopte stiekem al dat de nokkenas van een turboloze 1.7 zich zou gedragen als een racenokkenas voor een 1.7 turbo.
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

nokkenstokie van mn oude blok nodig dan :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Gabri van der Veen schreef:nokkenstokie van mn oude blok nodig dan :p
Ghehe das waar ook, jij hebt nog zo'n blokkie liggen. Kan ik altijd eens kijken en vergelijken :wink:
ettore bugatti
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec 2005 21:33

Niet alle N/A nokkenassen voor de F-serie motoren zijn wilder dan een turbo nokkenas (B18FT)

Anders kan je bij Dbilas in Duitsland of Catcams in Belgie wel een nieuwe 'sportieve' nokkenas bestellen
Marc Muller
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 aug 2005 11:24

begrijp ik het nou goed? als ik de nokkenas van een RSi in mijn b18ft motortje plaats werkt hij als een snelle? en hoe reageerd de motor er dan op?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb intussen van o.a. Mark5t begrepen dat de originele nokkenas van een B18FT ook al erg goed is en dat de nokkenas van bv. een B18E niet heel veel oplevert. Ik houd de originele er dus ook gewoon in.
Marc Muller
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 aug 2005 11:24

ook niet iets beter? heb een rsi nokkenas over en me b18ft motor ligt nog uit elkaar..
ettore bugatti
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec 2005 21:33

Wat is de lift en duratie van een RSI nokkenas en welke B18FT versie heb je?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Volgens mij hadden we laatst grofweg bepaald dat de F3R een wildere as zou moeten hebben, maar das dan alleen gebaseerd op het toerental waar het vermogen op vrijkomt.
Plaats reactie